Rondreis Tsjechië 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (3-9)

Zomaar even een geplande rustdag, heerlijk!!!

In plaats van eieren en de vorm doet er even niet toe, krijgen we bij het ontbijt pannenkoekjes. Na het ontbijt heb ik mijn verslag van de vorige dag geschreven.
Even na elven zijn we toch nog vertrokken voor een kort ritje naar Jilové u Prahy. Er blijkt echter weinig te beleven of aan bezienswaardigheden te zien. Hierop zijn we toch weer teruggegaan naar het resort. Hier hebben we op het terras iets gedronken en een ijsje verorberd. 's Middags hebben we besteed aan koffers pakken, omdat morgen het vertrek is naar het volgende hotel.
Het is weer even gelukt een kort verhaaltje te schrijven. Wie weet volgt er meer.

Wordt vervolgd, zaterdag 4 september.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (4-9)

Wegomleggingen? Hoe ga je daar mee om op zaterdag.


Voor ons vertrek op zaterdag hebben we eerst nog ontbeten en ik heb aan de eigenaar van resort Harmony de pagina laten zien die ik op het Forum gezet had. Hij was er heel gelukkig mee en sloeg het op in zijn telefoon. Even buiten het resort was een afvaldepot, waar we onze Mirinda flessen konden dumpen.
Nadat we op gang kwamen, kregen we te maken met een doodlopende weg, maar de navigatie gaf aan doorgaan. Het duurde 4 kilometer en de weg werd slechter en slechter, er kwamen zelfs afgravingen, maar na 4 kilometer kregen we toch weer een normale weg voorgeschoteld. Wij verder rijden richting Podebrady. Ik dacht wat duurt dit lang, dus toch maar even stoppen. Wat blijkt? We hebben de verkeerde Podebrady gekozen.
Op de navigatie proberen we de goede weg te vinden, maar een wegomlegging dient zich aan. Na wat kilometers komen we weer bij dezelfde omlegging uit. Deze keer zie ik echter een auto staan die wacht en ik kies eieren voor mijn geld en sluit aan, terwijl een paar andere ook aansluite. Na ongeveer een kwartier mogen we doorrijden. Het pad, want meer is het niet, loopt langs een spoorbaan. Jullie raden het al. Er komt een trein aan die ons op een meter passeert. Toch blijkt aan het einde van het pad, dat we op juiste koers zijn.
Totaal hebben we onderweg 5 onderbrekingen gehad en ik heb ervan geleerd dat je in dit land gewoon moet doorrijden bij een afgesloten weg, en trek je niets aan van de borden.
Na in Dvur Kralové even de Tesco bezocht te hebben voor wat boodschappen, komen we rond 14.00 uur aan bij hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz) in Dolni Brusnice. Boven zien we een enorme drukte van motoren en worden we tegengehouden met de mededeling dat alles vol en bezet is. Ik laat weten dat we hier komen om te overnachten, waarop we mogen doorrijden. Achter het hotel weet ik gelukkig een plekje voor de auto, vlakbij onze kamer.

1630995919238.png

Komend bij de receptie worden we al waargenomen door Nancy, of was het Erik, de eigenaren van dit hotel. Zij regelen ter plekke voor ons even een sleutel van de kamer, want aan de balie staat een hele rij motorrijders die allemaal een nacht willen inschrijven voor een bed in hotel, villa, chalets of één van de houten slaaphutten rond het zwembad.

1630996002911.png

Het zijn twee ontmoetingsdagen voor leden van een motorclub uit Tsjechië. Het gaat om een club van motormuizen, allemaal in het bezit van een Triumph motor. Er zijn voor deze dagen 250 leden komen opdraven.

1630996065839.png

In de avonduren wordt een varken aan het spit gebraden en staat de tap wagenwijd open. Er is een band die optreedt en natuurlijk nog een verloting waar de nodige motorprijzen gewonnen kunnen worden. Shirts, sjaals, handschoenen, ze zijn uiterst aantrekkelijk om mee te doen met deze verloting.

1630996103324.png

Druk, maar ontzettend gezellig blijft het tot in de late uurtjes.

Wordt vervolgd, zondag 5 september
 
Totaal hebben we onderweg 5 onderbrekingen gehad en ik heb ervan geleerd dat je in dit land gewoon moet doorrijden bij een afgesloten weg, en trek je niets aan van de borden.
Ik zou er toch maar niet zo op rekenen. Ik had zelf ook als eens zo iets gedaan omdat mensen toch bij hun huis moeten kunnen komen. Heb op de breedte van een niet al te brede weg in een soort zandbak moeten draaien omdat ik echt niet verder kon gaan.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (5-9)

Het is zondag 5 september en dus jaarmarkt in Trutnov.


Traditiegetrouw wordt op de eerste zondag in september de jaarmarkt in Trutnov gehouden. Het is eveneens de laatste zondag voordat de kinderen op maandag weer naar school gaan. Als wij op deze dag in Tsjechië zijn, proberen we hier toch wel even langs te gaan. Ook nu hadden we afgesproken met Wereldreiziger en haar man voor koffie met gebak in een plaatselijke Cukrarna. Het was vroeg in de ochtend dat we hadden afgesproken. Op het terras was toch al sprake van een heerlijk zonnetje. We vinden het altijd weer fijn hen te ontmoeten in het land waar we allemaal zoveel plezier aan beleven.

1631168973079.png

Voor deze jaarmarkt zijn vaak bands en/of orkesten gecontracteerd, die goede muziek laten horen. Zo was er een paar jaar geleden een Tsjechische groep, die Abba-muziek liet horen en daarmee de hele wereld over trokken. Geen idee overigens welke band er nu op het podium stond, maar het klonk wel goed.

1631169096591.png

Publiek of toehoorders waren in grote getale op komen draven om maar niets te missen. Vanzelfsprekend waren er nog veel meer shows te zien, zoals iemand met een heel klein draaiorgeltje of een valkenier. De laatste richtte de show op foto’s met kinderen om hier maar zoveel mogelijk aan te verdienen.

1631169140583.png

In de middag komen we weer terug op ons thuishonk. De rust is weergekeerd, want alle motorliefhebbers zijn naar huis. Wij krijgen op het terras ons eigen schouwspel, dat leuker is dan de show van de valkenier. We zien paragliders, die ons een schouwspel tonen dat echt heel bijzonder is. Ik had dit eigenlijk nog nooit gezien. Men springt van de berg af en olé vliegen maar. Er wordt gedraaid in allerlei bochten, neergestreken volgens mij ook in eigen tuin, en wat een rust gaat daarvan uit !!!!

1631169230781.png

Later bij het eten heeft Karl, de kok, speciaal voor mij weer eens voor een verrassing gezorgd. Vraag me niet hoe het heet, of wat het is. Eén ding is zeker, het smaakt fantastisch !!!

1631169269831.png

wordt vervolgd. maandag 6 september
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (6-9)

Horice, stad van sculpturen en beelden.


Deze dag proberen we even langs te gaan bij camping „De Sprookjesmolen“ van Miranda, Frank en Romano in Dolni Kalna. Gelukkig treffen we ze thuis en zien we met eigen ogen hoeveel er alweer is veranderd aan de accommodatie. Een paar nieuwe gasten zijn hun caravan met voortent aan het neerzetten om enige tijd hier te
verblijven. Het weer is prachtig en zal nog zeker enige tijd zo blijven. Het is al bijna etenstijd, zodat wij niet te lang willen blijven. Altijd is het weer een waar genoegen hier even te zijn en we wensen ze nog een heel goed naseizoen (www.vakantietsjechie.cz).

Na vertrek rijden we naar Horice, maar door wegopbrekingen en de daaraan gekoppelde omleggingen duurt dat even iets langer dan waarmee we gerekend hadden. Na aankomst parkeren we de auto bij het raadhuis en gaan even langs bij de VVV. Het is ondergebracht in het neogotische raadhuis, dat gebouwd is in 1872.

1631259580885.png

Op het plein zien we een Mariazuil, zoals die in veel plaatsen te vinden is. De ene meer opvallend dan de ander. Dit is een zuil van de lokale beeldhouwer Josef Rychtera uit 1824. Op de kolom beelden van Sint Peter, Paul en Jan Evangelista. In 2005 is de zuil gerestaureerd door Jiri Novák.

1631259651252.png

Feitelijk hadden we Horice willen bezoeken vanwege zijn parken: het Sochařské parky en het park Sint Gotharda. In de parken zijn heel veel sculpturen te vinden van jonge beeldhouwers die in Horice de middelbare school voor metselwerk en sculpturen bezoeken. Deze school is hier opgericht in de jaren 80 van de 19e eeuw en is inmiddels niet meer weg te denken. Helaas was het park op deze dag onbereikbaar en proberen we het een volgende keer te bezoeken.

De klok is inmiddels toch aardig doorgelopen. We beslissen om naar ons tijdelijk onderkomen te gaan en enige tijd te genieten van het zonnetje op ons terras.
Het biedt ook tijd om de nieuwe kinderspeelplaats bij het hotel eens goed te bekijken. Mij valt de eenvoud van de objecten op en het gebruik van natuurlijke producten. Ik laat er een paar zien.

1631259830921.png
Een blote voeten pad met een inhoud van bladeren, soorten kiezels en zand

1631259877156.png
Een loopbrug

1631259929635.png
Een evenwichtsloop circuit

In de dagen dat ik hier nu verblijf heb ik mogen vaststellen hoe geweldig kinderen het vinden om er te spelen en gelijktijdig bezig zijn hun lichaam te ontwikkelen. Om er te komen lopen zij samen met vader en/of moeder nog eens 1,6 kilometer naar boven de berg op en moeten zij bovendien nog terug, hoewel dit iets eenvoudiger gaat.

wordt vervolgd. dinsdag 7 september
 
Traditie getrouw wordt op de eerste zondag in september de jaarmarkt in Trutnov gehouden. Het is eveneens de laatste zondag, voordat de kinderen op maandag weer naar school gaan. Als wij op deze dag in Tsjechië zijn proberen we hier toch wel even langs te gaan. Ook nu, hadden we afgesproken met Wereldreiziger en haar man voor koffie met gebak in een plaatselijke Cukrarna. Het was al vroeg in de ochtend, dat we hadden afgesproken. Op het terras was toch al sprake van een heerlijk zonnetje. We vinden het altijd weer fijn hen te ontmoeten in het land waar we allemaal zoveel plezier aan beleven.

Door mijn ziekenhuisopname een late reactie: maar wat was het leuk en gezellig om jullie na een lange tijd weer te ontmoeten en te spreken.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (7-9.) Deel 1.

Náchod aan de grens met Polen.


Het is al even geleden dat we in Náchod geweest zijn. We kunnen het echter niet laten om, in Bila Tremesna, ook dit jaar weer over de dam te rijden en uit de auto te stappen voor de nodige foto’s. Op ons maakt het altijd een overweldigende indruk. Het stuwmeer „Les Královstvi“ werd aan het begin van de 20e eeuw gebouwd in het beboste dal van de rivier de Elbe. De bouw begon in 1910 na een rampzalige overstroming in juli 1897. Het werd op 1 juli 2010 uitgeroepen tot nationaal cultureel monument

1631435232935.png

De dam is één van de mooiste van Tsjechië. Van afstand lijkt het een kasteel met poorten en torens. De realisering vond plaats in de jaren 1910 tot 1919 en, de lange bouwperiode, werd vooral beïnvloed door de Eerste Wereldoorlog. Later werd er nog een draaiende waterkrachtcentrale aan toegevoegd.

1631435309659.png

Het wordt de tweede keer dat we wat meer tijd nemen om de stad Náchod te bekijken. De stad aan beide zijden van de rivier de Metuje, werd gesticht in 1254. Het is bovendien een grensplaats met een directe verbinding met het Poolse Kudowa Zdrój. Bijna op de grens zien we nog een Vietnamese markt, die in aantal steeds minder worden in Tsjechië.
Wij rijden rechtstreeks naar het centrum en kunnen de auto kwijt op het Masaryk-plein. Waar we eerst op af gaan is een terrasje voor een kopje koffie om dan maar het plein op te gaan. Heel groot midden op staat de gotische kerk St. Vavřince met z’n opvallende zwarte torens, die in de volksmond Adam en Eva worden genoemd en 40 meter hoog zijn. Na een grote brand in 1663, werd de kerk opnieuw opgebouwd in de vorm, zoals we ze nu kennen

1631435430669.png

Het is rond de kerk gezellig druk, want er is een gezondheidsmarkt bezig voor jongeren van het voortgezet onderwijs. Te zien zijn circuits voor rolstoelbeheersing, begeleiden van blinden en er worden mensen gereanimeerd. Jongeren die dit willen kunnen ter plekke worden ingeënt met de covid-19 vaccinatie.

In het centrum staan meerdere gebouwen van historische waarde, zoals het raadhuis, dat gebouwd is tussen 1902 en 1904 in pseudo-renaissance stijl, naar een ontwerp van architect Podjský's. Het voorste gedeelte is rijkelijk versierd met kleurrijke graffito door Mikoláš Aleš, met de uitbeelding van de burgemeester, twee wethouders en Koning George van Poděbrady. Ook St. Wenceslas is aan de zijwand afgebeeld.
Op de hoektoren staat het standbeeld van de ridder Hron - de stichter van de stad -, gemaakt door beeldhouwer Cenek Vosmík volgens het gemaakte ontwerp van Mikoláš Aleš. De vergaderzaal, evenals het aangrenzende salon (die gebruikt wordt als ceremoniezaal), bevinden zich op de tweede verdieping en zijn heel stijlvol ingericht.

1631435536820.png

Náchod is de geboorteplaats van de Tsjechische schrijver en verbannen uitgever Josef Škvorecký (1924 - 2012). Hij was een naar Canada uitgeweken Tsjechische dissident, schrijver, dichter, vertaler en uitgever. In 1969 ontvluchtte hij met zijn vrouw, de schrijfster en actrice Zdena Salivarová, het communistische Tsjecho-Slowakije en vertrok naar Canada. Daar richtten zij de uitgeverij 68 Publishers op. De gemeente heeft hem in eer herstelt met een beeld, waarop hij zittend uitkijkt hoe zijn geboortestad er nu voorstaat.

1631435598392.png

Hoog boven de stad staat het kasteel Náchod met vijf binnenplaatsen. Van een gotisch kasteel, gesticht in het midden van de 13e eeuw, werd het aan het begin van de 16e en 17e eeuw omgebouwd tot een renaissancekasteel. Het kreeg zijn huidige vorm tijdens reconstructies en interieuraanpassingen in de 17e en 18e eeuw.
De interieurs hebben waardevolle collecties Vlaamse wandtapijten en schilderijen. De kasteeltoren is een mooi uitkijkpunt waar je goed ziet wat een mooi plein Náchod heeft. Helaas konden we binnenplaatsen en uitkijkpunt niet bezoeken wegens werkzaamheden.

1631435658571.png

wordt vervolgd. Dinsdag 7 september - Deel 2.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechie 2021 (7-9.) Deel 2.

Ratiborice en het gemis van een telefoon.


Wie het heeft over Ratiborice heeft het feitelijk over Božena Nĕmcová, de grootste Tsjechische schrijfster, wiens bestseller „Grootmoeder“, zich hier afspeelt.
Het kasteel Ratiborice is een nationaal cultureel monument. In het kasteel woonde de beroemde Kateřina Zaháňská - de prinses van grootmoeder. Het prachtige Empire-kasteel vormt een dominant kenmerk dat onlosmakelijk verbonden is met Babiččina údolí. Het was oorspronkelijk een barok kasteel van één verdieping met een kapel in de stijl van kleine Italiaanse zomerhuisjes en zomerverblijven. Het werd in 1708 gebouwd door de eigenaar van het landgoed Náchod, Vavřinec Piccolomini. In de 18e eeuw werd een uitbreiding gebouwd - een vleugel met één verdieping, die diende voor gasten en bedienden. Andere uitgebreide reconstructies werden uitgevoerd door Kateřina Zaháňská, die het kasteel Ratibořice en het landgoed Náchod erfde van haar vader, hertog Petr Kurónský.

1631562949088.png

Het was tijdens haar ambtstermijn dat het kleine herenhuis Ratibořice een plek werd waar koningen en regeringsleiders elkaar ontmoeten. In haar zomerresidentie ontving de prinses wereldpersoonlijkheden en de toenmalige elite van de samenleving - zoals de Oostenrijkse kanselier Metternich of de Russische tsaar Alexander I. Het hele kasteel werd omgebouwd tot een modern ogend modieus Empire herenhuis. Daarnaast legde ze voor het kasteel een uitgebreid Engels park en een exotische kas aan. Het prachtige park verandert in het wild met weidebomen, bossen en kleine paden, steegjes en bruggen over de rivier de Upa. Het hele complex vormt tegenwoordig een zeer pittoresk complex genaamd Babiččino údolí.

1631563010767.png

Het kasteel en Babiččino údolí worden vooral bezocht dankzij het werk van de Tsjechische nationale schrijver Božena Němcová (1820 - 1862). Haar roman Grootmoeder is een geïdealiseerde weergave van de kindertijd en vroege jeugd van de schrijfster, die ze doorbracht met haar ouders, broers en zussen en geliefde grootmoeder in Ratibořice.
De wandeling door het kasteelpark loopt rond het meer naar een kas, die hier sinds 1830 staat.
Het pad brengt ons verder naar de molen van Rudr, naar de historische wateramandel en naar het beeldhouwwerk van de grootmoeder met kleinkinderen, hier gemaakt in 1922 door beeldhouwer Otto Gutfreund .

1631563081392.png

Marja staat hier bij de molen van Rudr en in haar hand draagt ze haar telefoon. Nu zijn deze dingen tegenwoordig heel belangrijk. De familie wordt er in opgeslagen en is altijd bereikbaar, maar je kunt er ook mee betalen. Raak je deze kwijt dan ligt alles van je in de openbaarheid en zelfs je geld.

1631563274213.png

Laat dat nu precies gebeuren. Je begrijpt dat toch wel enige paniek uitbreekt. Nu was Marja kort daarvoor naar een toilet geweest. Hier noemen ze dat Toi Toi, die gebruikt worden bij festivals en op bouwplaatsen. Na de omgeving afgezocht te hebben en de Toi Toi, besluit Marja toch nogmaals in het toilet te kijken. Desnoods moet ik nu toch met m’n handen de drek in, want ik zal hem vinden. Op het moment dat ze dit echt van plan is, ze zit al op haar knieen, ziet ze haar telefoon liggen op de closetrolhouder. Ja, je moet hem toch ergens kwijt, reageert ze. Ach ja, zeg ik, zeker op zulke plekken. De mevrouw van de kiosk, die de sleutel beheert is zo opgelucht dat de beide vrouwen elkaar in de armen vliegen. Op de foto hebben we de kiosk voor de eeuwigheid vastgelegd.

wordt vervolgd. woensdag 8 september








 
Gelukkig, dat je de drek niet in hoefde om de telefoon te vinden, want dan is zo'n ding aardig glad en verkleurd en de lucht, welke dan van het apparaat afkomt, zal ook niet aangenaam zijn en de vraag zal zijn "doet de telefoon het nog?". Gelukkig is Marja, in haar werkzame leven, verpleegkundige🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 geweest en heeft zodoende wel ervaring met ontlasting en heeft een telefoontje er snel uitgevist:fluit:. Ad, Ad, jullie maken wat mee daar in Tsjechië. Die telefoons zijn hopeloos, want inderdaad, de anonimiteit is met zo'n ding helemaal weg en daarom hebben wij nog van zulke 1631606921222.png toestelletjes. Heel ouderwets, maar je kunt er wel mee telefoneren. Hopelijk gebeurt het jullie geen tweede keer, evenmin als de papieren e.d. kwijtraken. Pas dus goed op en wees voorzichtig op de terugreis, welke er aan zit te komen!!
Toi Toi ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan