Rondreis Tsjechië 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (30-8)

Zomaar is even een uitrust dag. Wat is dat heerlijk!


Uit ervaring weten we dat veel gesloten is op maandag en daarom hebben wij het besluit genomen om een uitrustdag voor onszelf te organiseren. Veel is daar niet voor nodig. Je gaat gewoon na het ontbijt weer terug naar je kamer en dat is het dan.
In dit geval is het ietsje meer, want het is een hele mooie en grote kamer met een heel gemakkelijke zitbank. Je kunt zien dat ze nog niet lang geleden is gerenoveerd en dat geldt voor het gehele hotel.

1630346876214.png

Het hotel staat in de plaats Čtyrkoly, okres Benesov, ten zuidoosten van Praag. Het is gebouwd op een hoogte, die je het dorp van bovenaf laat zien. Rond het hotel zijn drie grote terrassen aangelegd, die allemaal verschillend zijn.

1630347019429.png

Naast deze terrassen is er een grote tuin, waarin het eveneens heerlijk vertoeven is. Het is eigenlijk allemaal zo groots, dat ik me afvraag of hier mogelijk Europees geld is ingestoken. De ligging van de plaats is ideaal op een redelijk korte afstand tot Praag en tot de plaatsen en kastelen, die we de komende dagen zullen aandoen. Zo willen we morgen kasteel Konopiste bezoeken en dat ligt op nog geen 10 kilometer.

1630347062243.png

Over het restaurant heb ik de vorige dag al iets geschreven, maar de bediening is vriendelijk en keurig. De prijzen in het restaurant zijn niet duur en de producten uit de keuken zijn van heel goede kwaliteit.
Op onderstaande foto is onze kamer met balkon te zien, zoals ik hem eerder beschreef.

1630347137861.png

Nooit beschrijf ik een hotel op zo’n uitgebreide wijze, maar in dit geval was ik uitermate verrast en kon ik het niet laten om dit te laten weten aan mijn mede forumvrienden.
Ik doe andere pensions of hotels hiermee niet tekort, want wij komen niet voor niets heel vaak terug. Voor meer informatie www.harmonyjavornik.cz

wordt vervolgd. dinsdag 31-8
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (31-8)

Pruhonice, wat ongelooflijk mooi ! Echt een aanrader !


Al enkele jaren stond het kasteel Pruhonice met zijn park op mijn to-do-lijstje. Ook afgelopen zondag, toen we op doorreis waren van Splzov naar Čtyřkoly, hebben we voor de poort gestaan.
Deze keer was het er gewoon te druk met bezoekers. Het leek me daarom leuk om het vandaag nogmaals te proberen. Het bleek een goede keuze, want het was uiterst rustig in het park. Groot voordeel is, dat het ruimte geeft om heel veel foto’s te maken, zonder gehinderd te worden door publiek.

1630430951088.png
De eerste aanblik op kasteel Pruhonice

Bij aankomst is het kasteel het eerste wat je te zien krijgt. Het werd gebouwd in de 12e eeuw en gerenoveerd in de 19e eeuw. Deze renovatie werd uitgevoerd door de architect Jozef Stibral in opdracht van Emanuel Silva-Tarouca. Belangrijk hier te vermelden is dat de vrouw van Emanuel de dochter was van Jan Nepomuk, die het eerder in bezit had. Vanwege geldgebrek verkocht Emanuel park en kasteel in 1927 aan de staat.

1630431040447.png
Het tweede zicht op het kasteel

1630431110171.png
Eenmaal binnen de hekken van het park zien we de achterzijde van het kasteel.

Vanaf dit punt betreden we het park, dat behoort tot het Unesco werelderfgoed. Het is een groot natuurpark in 1885 gesticht door graaf Silva-Tarouca. Het is een park van 250 hectare in de vallei van de Botič-stroom. Je ziet in het park oorspronkelijke inheemse boomsoorten naast buitenlandse boomsoorten in totaal zo’n 1600 soorten..
Alles werd afgewisseld met weilanden, vijvers , beekjes en watervallen. Alle paden zijn goed te doen voor mensen die minder ter been zijn, of gebruik moeten maken van een rolstoel.

1630431221884.png
Ware schoonheid in beeld

1630431269442.png
Veel kleine watervallen

1630431314408.png
Waar vind je zo’n rotstuin

1630431371528.png
En dan staan er zomaar een paar reeën

1630431421362.png
Bij terugkomst uit het park dit beeld. Is het geen plaatje ?

1630431524867.png
De binnenplaats van het kasteel met schitterende muurschildering

1630431581174.png
Hier nemen we afscheid van dit unieke park

Genoten hebben we van deze wandeling in het Pruhonice-park en bevelen het van harte aan.

wordt vervolgd. woensdag 1-9
 

kuurgast

Donateur
Met een invaliden-parkeerkaart of wat overleg kun je de asfaltweg vanaf het parkeerterrein naar het kasteel Valdstejn gewoon gebruiken. Scheelt een hele klim.
Houders van ZTP- en ZTP/P-kaarten die helemaal naar het kasteel willen gaan, moeten een vergunning aanvragen om de bossen van Tsjechië te betreden.
Bron hrad-valdstejn.cz.
Žádost o povolení vjezdu = Aanvraag inreisvergunning.

@Ad Verschoor en Marja geniet van jullie reis. Het weer ziet er goed uit.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (1-9)

Geen Konopiste, het treintje rijdt alleen in het hoogseizoen

Vanmorgen werden we voor de variatie getrakteerd op pannenkoekjes bij het ontbijt, die er geweldig ingingen. Na alles wat op ons gemak gedaan te hebben, zijn we even na 10.00 uur vertrokken voor een bezoek aan kasteel Konopiste. Aangekomen is het er uitermate rustig en na op het informatiekantoor geweest te zijn, blijkt er geen treintje naar boven te rijden. Ons eigen onderzoek wijst uit dat de weg naar het kasteel zodanig omhoog loopt en de lengte een kilometer zou zijn, dat we van dit bezoek afzien. We hebben de stijfheid van een klim enkele dagen geleden nog in de benen.

1630570667106.png

Natuurlijk is het niet zo, dat nu onze dag leeg blijft. We besluiten kasteel Český Sternberg op te zoeken. Aangekomen ligt ook dit kasteel op hoogte, maar is afstand en einde van de klim goed te zien en dat werkt toch anders. Het kasteel staat er majestueus op een rots boven de rivier Sázava. Het staat ook in de steigers, maar de contouren blijven zichtbaar. Het kasteel werd halverwege de 13de eeuw gebouwd door de familie Sternberg, die het altijd in bezit heeft gehad. In 1948 namen de communisten het in beslag en dit duurde tot eind vorige eeuw, toen de familie het weer terugkreeg.

1630570719199.png

Onze volgende stop moet het klooster van Sázava worden, maar op ons weggetje ernaartoe zijn meerdere stops noodzakelijk. De lengte van deze weg zal een kilometer of 7 zijn, maar er zitten gaten in die soms wel een halve meter diep zijn. Een echte holderdebolderweg. Zelf vind ik deze weggetjes altijd fantastisch! Het klooster stamt uit 1032 en is gebouwd door de Benedictijnen. Nog iedere zondag wordt hier een mis opgedragen in het Oud-Kerkslavisch. Goed is te zien dat gewerkt is aan een nieuwe kerk, maar alleen de toren en enkele hoge gotische ramen zijn afgemaakt.

1630570809695.png

Het is nog vroeg en daarom rijden we nog even langs bij het kasteel van Jemniste. Evenals Český Sternberg is ook dit kasteel in eigendom van deze familie. De familie kocht het in 1868. Het werd afgenomen in 1948 door de communisten en teruggegeven in 1995. Nu is Jiři Sternberg de eigenaar die met vrouw en kinderen woont in de linkervleugel van het kasteel. Om de exploitatie op peil te houden, worden meerdere appartementen verhuurd, zijn er twee restaurants in ondergebracht en vindt verhuur plaats voor recepties en andere evenementen.

1630570882156.png

Om tuin en pand te beveiligen heeft men er deze pauw rondlopen, die duidelijk op zijn hoede is.

1630570943284.png

wordt vervolgd. Donderdag 2 september
 
Na alles wat op ons gemak gedaan te hebben, zijn we even na 10.00 uur vertrokken voor een bezoek aan kasteel Konopiste. Aangekomen is het er uitermate rustig en na op het informatiekantoor geweest te zijn, blijkt er geen treintje naar boven te rijden.
Wat jammer, maar inderdaad de klim naar boven is niet te doen. Het pad is vol met rotsen afgewisseld met los zand. Kun je nagaan hebben wij ooit op een maandag nota bene met rolstoel gedaan :fool:
 
Wat een schoonheid, daar in Tsjechië. Dankzij jullie leren wij dat prachtige land ook enigszins kennen. Wij hadden nooit gedacht, dat een land als Tsjechië, zo rijk was aan prachtige natuur, imposante gebouwen en zo'n mooie cultuur. Voor mij was Tsjechië "De Moldau" van Smetana en dat was eigenlijk al genoeg, maar er is veel meer, zo blijkt. Dankzij het internet zijn er ook heel mooie filmpjes te zien van Tsjechië. Alleen die dumplings moeten ze daar toch eens dumpen voor de frietjes, waar jullie zo dol op zijn :eten::toppie:. Veel plezier weer en "wees voorzichtig".
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechie 2021 (2-9).

Vlasim en Zruč nad Sázavou zijn een bezoek waard.


Al enkele dagen zijn we de enige gasten in ons hotel in Čtyřkoly tot we plotseling aan het ontbijt nog twee Nederlandse gasten treffen. Ik moet zeggen dat de verrassing dan groot is. Na het ontbijt vertrokken zij weer, zodat de ontmoeting van korte duur was. Op ons programma staat vandaag Vlasim. Ik weet dat er zich een kasteel bevindt met drie mini-objecten. Bij aankomst om 11.35 uur treffen we voor het kasteel een schitterende fontein, die opvalt door zijn schittering in het water. Het ziet er echt sprankelend uit.

1630657756921.png

Het kasteel ziet er mijns inziens minder opvallend uit. Het is een groot vierkant gebouw zonder opvallende eigenschappen, maar de intree en het park mogen er zijn. Het is een product van de familie Auersperg, die het in 1744 in bezit kregen. Zij besloten tot de aanleg van een natuurpark bij het kasteel. De drie mini’s bij de verschillende ingangen zijn gebouwd in 1846.

1630657806456.png

Een opvallend bouwobject in het park is het Chinese paviljoen

1630657863274.png

Terwijl we wat onder de indruk waren van het park, hadden we er geen idee meer van waar we ons bevonden en bleken we toch aardig te dwalen. Het moment was ook bijna dat de parkeertijd verstreek. We spraken af dat Marja zou achterblijven bij één van de paviljoens en ik de auto zou ophalen. Ik ben daarvoor buitenom langs de parkmuur gaan wandelen, zodat ik niet nog verder zou gaan dwalen.

1630657944250.png

Ook het kasteel van Zruč nad Sázavou stond op mijn lijstje vandaag. Aangekomen krijgen we al direct deze prachtige aanblik van het kasteel. De eerste vermelding over dit kasteel is gedaan in 1328. Met hulp van het Europees Fonds heeft in de beginjaren van 2000 een renovatie plaatsgevonden in drie etappes. De toren die we zien is 20 meter hoog en is opengesteld om te beklimmen. Boven aangekomen biedt de toren een wonderschoon uitzicht op het totale slotareaal.

1630658022798.png

Vanaf welke zijde je het kasteel bekijkt het maakt niet uit want alle kanten hebben hun eigen karakter.

1630658089740.png

Zo staan in de droge slotgracht speelobjecten opgesteld waar driftig gebruik van wordt gemaakt.

1630658144426.png

Mooi om te zien is dit Rosarium

1630658187025.png

De rit naar huis was een hele onderneming vanwege een werkzaamheden bij Kacov raakte de navigatie van slag. We hebben hier zeker een half uur rondjes gedraaid en moest ik tot slot de auto draaien op een pad, dat ongeveer de breedte van de auto had. Plotsklaps zag ik een auto staan bij de werkzaamheden en was een stoplicht in werking gesteld. We hebben hier een kwartier gestaan. Gelukkig kwamen er nog wat auto’s achter ons staan, zodat ik niet hoefde te twijfelen of het allemaal wel klopte. Gelukkig ging het stoplicht toch nog op groen en worden we enkele kilometers over een pad langs een spoorbaan geleid. Na getankt te hebben bereiken we laat in de middag alsnog ons hotel.

wordt vervolgd. vrijdag 3 september.
 
Google Maps is een uitkomst. Altijd up to date en als men in CZ werkzaamheden doorgeeft staan die er ook op. In NL gebeurt dat in ieder geval wel goed.
Anders misschien Mapy.cz ?
Helemaal eens met Plank. Nooit meer TomTom en andere navigatie wat mij betreft. Google Maps altijd up to date met wegafsluitingen (ook in Tsjechië) en tegenwoordig kost het je geen drol meer
 
Bovenaan