Rondreis Tsjechië 2021

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (Deel 1)

Vakantie 2021 - Tsjechië "Yes or No"

1627318572032.png
Voor een paar weken afscheid van ons paleisje in Drenthe

Het is eind juli 2021 als ik de eerste regels op papier vastleg over de vakantie die we te gaan hebben. In vergelijking tot voorgaande jaren is dit aardig laat te noemen. Niet zo verwonderlijk, als je bedenkt dat de Corona nog altijd onder ons is. Voortdurend hebben we ons in het afgelopen jaar de vraag moeten stellen of de vakantie onder de huidige omstandigheden wel door kon gaan. Ja, zelfs nu knalt Nederland in het diepe rood en is sprake van teveel besmettingen. Voor ons zouden er geen belemmeringen meer moeten zijn, omdat wij al over langere tijd door het leven gaan met twee vaccinaties. Zij zijn voldoende om ons beschermd te weten tegen het Coronavirus. Bij vertrek uit Nederland moeten we vooral niet vergeten om de bewijzen mee te nemen, zodat wij ook daadwerkelijk de grenzen kunnen oversteken. Nodig zijn ze eveneens wanneer wij het hoofd willen neerleggen in onze gereserveerde hotelkamers.

Voor ons waren het niet alleen de onzekerheden rond Corona, maar ook hoe mijn gezondheid erbij staat op het moment van vakantie. Begin april heb ik een operatie aan het hart ondergaan, waarbij een nieuwe hartklep is geplaatst en drie omleidingen zijn aangelegd. Een maand heb ik hiervoor in het ziekenhuis doorgebracht, omdat door Corona niet altijd plek was voor een operatie. Gedurende de wachttijd moest ik in het ziekenhuis blijven. De weg terug naar mijn oude "ik" duurt toch iets langer dan verwacht. Ik zit nu in de fase van fysiotherapie en afbouw en afkick van medicijnen. Als dit laatste is afgesloten hoop ik weer aardige stukjes te kunnen schrijven zonder al te verward over te komen.

1627318658723.png
Blankenburg in de Duitse Harz

We vertrouwen erop dat we deze periode binnenkort kunnen afsluiten. We zijn er echt aan toe en hebben alvast de hotelkamers gereserveerd. Dus als er niets meer tussenkomt gaan we weer op reis door een deel van Tsjechië en vertrekken op zaterdag 21 augustus. We gaan het wel wat rustiger aandoen. Zo blijven we op de heenreis 3 dagen in hotel/pension Villa Laluna in de Duitse plaats Blankenburg. Deze onderbreking werd door onze kinderen aangeraden om, halverwege, even tot rust te komen in het mooie Harzgebied. Ook over dit verblijf hoop ik verslag te doen. Het gaat weliswaar niet over Tsjechië, maar ligt wel op doorreisroute vanuit Nederland.

Aangekomen in Tsjechië hebben we een dak boven ons hoofd gereserveerd in Splzov bij Zelezny Brod (6 nachten), in Čtyřkoly onder Praag (6 nachten) en uiteraard in Dolni Brusnice (10 nachten). Woensdag 15 september rijden we huiswaarts, waarbij we nog een overnachting in Duitsland niet uitsluiten. In enkele volgende delen hoop ik, voordat we daadwerkelijk vertrekken, jullie ons programma te openbaren.

Het antwoord op de openingsvraag wordt wat ons betreft "Yes".

wordt vervolgd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (Deel 2)

Vakantie 2021 - Duitsland, mogen we erdoor?


Het is nog maar 3 weken voor vertrek naar Tsjechië en stellen ons nog de vraag of de Duitsers ons wel de oversteek willen laten maken. Toch behoren wij tot de groep, die al vrij vroeg een vaccinatie mocht halen tegen het Coronavirus.
Wij reizen, zoals gewoonlijk, per auto naar Tsjechië en zijn in het bezit van een vaccinatiebewijs. Van belang is dat we deze bewijzen aan de grens bij ons hebben, zodat we dat samen met ons identiteitsbewijs kunnen tonen.
Overigens heb ik nog nooit controle gehad aan de grens bij Emmen waar we altijd gebruik van maken. Ik ben benieuwd hoe dat nu allemaal zal gaan. Ik verwacht wel dat we bij alle hotels waar we zullen verblijven onze papieren zullen moeten laten zien en dat niet alleen in Duitsland maar ook in Tsjechië. Hier hoef ik het dus verder niet meer over te hebben. We gaan ons bezighouden met reis en vakantie, die begint op de dag van vertrek op Vrijdag 20 Augustus met een ritje van 400 kilometer.

Kunt u ons de weg naar Hamlen vertellen meneer ?
1627750127264.png

Anders dan eerdere jaren geen vertrek 's ochtends om 4.00 uur, maar rond een uur of 8 in de morgen. Zoals steeds gezegd gaan we bij Emmen de grens over om enkele kilometer verderop naar het zuiden te rijden over wegnummer A 31. Aangekomen bij het Schüttorfer Kreuz gaan we richting Osnabrück over de A 30 om bij Bad Oeynhausen de A2 te volgen tot afslag 35 richting Hameln. Leuk is het te vertellen dat dit Hameln bij bijna iedereen bekend is van het sprookje "De rattenvanger van Hameln" .
In Nederland was er in onze kinderjaren een kinderserie met de, in dit verband, aardige titel: Kunt u ons de weg naar Hamlen vertellen meneer ? Vast en zeker zullen de meesten zich dat nog herinneren.

Na Hameln volgen wij de route via Hildesheim naar Goslar, dat we willen bezoeken.

1627750070002.png

Het ligt slechts zo'n 50 kilometer af van Blankenburg, de plaats waar we 3 nachten zullen verblijven in hotel & Pension Villa Laluna (www.hotel-pension-blankenburg.de)
Op de weg vanaf Goslar komen we nog langs de vakwerkstad Wenigerrode, van waaruit een smalspoorweg "Harzquerbahn" vertrekt dwars door de Harz.
Ik denk dat het heel aardig kan zijn om enkele dagen in dit gebied door te brengen. Een stad die eveneens op ons programma staat is Quedlinburg, waarvan de Sint-Servaaskerk, het kasteel en het historisch centrum sinds 1994 genoemd staan op de Werelderfgoedlijst.

Het programma deze dagen ziet er als volgt uit:

Vrijdag 20 Augustus We verlaten Drenthe en vertrekken naar Blankenburg
Zaterdag 21 Augustus Rit met stoomtrein door de Harz en bezoek aan Wenigerrode
Zondag 22 Augustus Bezoek Quedlinburg
Maandag 23 Augustus Vertrek naar Tsjechië

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2021 (Deel 3)

Tsjechië, we komen eraan.

Maandag 23 Augustus.
De dagen van rust in het Harzgebied zitten erop en wij gaan voor een dikke 400 kilometer naar Tsjechië. We bereiken deze door vanaf Blankenburg richting Halle over de E14 te rijden, langs Leipzig volgen we voor Dresden de borden naar Praag. Vrij snel gaan we hier de autobaan af om naar Pirna te rijden en bij Hrensko de Tsjechische grens te passeren. Het is de route langs de Elbe waar we, als er tijd is, de auto een tijdje uitgaan om in Kurort Rathen de Bastei te bezoeken waar je zo’n geweldige uitkijk hebt over de rivier en het omliggend land.

1628169955609.png

Aangekomen in Hrensko gaan we even langs bij een kiosk voor het aanschaffen van een wegenvignet, die wat anders lijken dan andere jaren. We gaan het zien. In ieder geval is de prijs gelijk gebleven aan vorig jaar.

Nu we weer in Tsjechië zijn willen we naar onze slaapplaats niet teveel fratsen meer uithalen. Met het zicht even op Dĕčin, de glasstad Novẏ Bor, Liberec en Turnov rijden we richting Splzov bij Železnẏ Brod. We logeren er in Penzion Formanka (www.formanka.cz), volgens mij inmiddels voor het 12e opeenvolgende jaar. Eigenaar van dit pension en Motorest is Vladimir Buriánek, die vorig jaar ons zijn dochter Eva heeft geïntroduceerd, als opvolgster.
Tussen ons vorig bezoek en nu hebben ze hard gewerkt om twee nieuwe kamers met balkon te realiseren. Uiteraard heb ik gevraagd of we hier gebruik van kunnen maken in de 6 nachten dat we er logeren.
Op het moment dat ik dit schrijf heb ik nog geen antwoord op dit verzoek, maar ik ben er van overtuigd dat het zal gaan lukken. Met mooi weer betekent het een prachtig zicht op de Jizera met z’n kano’s en genieten van de stilte om ons heen.

1628170061964.png

Voor de dagen in Splzov heb ik een vrij rustig programma opgesteld, zodat we ruim kunnen genieten van de rust om ons heen. Het luidt als volgt:

Dinsdag 24 augustus We gaan naar Hradiste nad Jizerou om een klooster te bezoeken
Woensdag 25 augustus Een jaarlijkse autorit door het Boheems Paradijs met wandeling en kasteelbezoek
Donderdag 26 augustus Even kijken hoe het ervoor staat in het centrum van Liberec
Vrijdag 27 augustus Op deze datum is altijd de kasteelnacht, die we nooit hebben meegemaakt, misschien dit jaar ?
Zaterdag 28 augustus De dag voor vertrek nog even Turnov en directe omgeving met een bezoek verrassen
Zondag 29 augustus Het zit er weer op in Splzov en gaan naar de regio ten zuiden van Praag

wordt vervolgd
 
@Ad Verschoor hier meer info:
Je kan hem dus vooraf al bestellen als je dat wil, maar bij de grens zijn ook nog opties.
 
De dagen van rust in het Harzgebied zitten erop en wij gaan voor een dikke 400 kilometer naar Tsjechië. We bereiken deze door vanaf Blankenburg richting Halle over de E14 te rijden, langs Leipzig volgen we voor Dresden de borden naar Praag. Vrij snel gaan we hier de autobaan af om naar Pirna te rijden en bij Hrensko de Tsjechische grens te passeren. Het is de route langs de Elbe waar we, als er tijd is, de auto een tijdje uitgaan om in Kurort Rathen de Bastei te bezoeken waar je zo’n geweldige uitkijk hebt over de rivier en het omliggend land.

Nu we weer in Tsjechië zijn willen we naar onze slaapplaats niet teveel fratsen meer uithalen. Met het zicht even op Dĕčin, de glasstad Novẏ Bor, Liberec en Turnov rijden we richting Splzov bij Železnẏ Brod.
Ik neem aan dat je speciaal deze route kiest voor Kurort Rathen de Bastei ? Ziet er erg mooi uit !
Aangezien je al vaak bij Formanka bent geweest ga ik er eigenlijk vanuit dat je de andere route al kent, maar ik wilde toch voor de zekerheid het even vermelden: Dresden - Bautzen - Weissenberg - Löbau - Zittau - Liberec
Als je niet zou stoppen is die route een half uur sneller.
 

Ad Verschoor

Donateur
Aangezien je al vaak bij Formanka bent geweest ga ik er eigenlijk vanuit dat je de andere route al kent, maar ik wilde toch voor de zekerheid het even vermelden: Dresden - Bautzen - Weissenberg - Löbau - Zittau - Liberec
Nu moet ik even terug in de tijd. Ik heb ongeveer 2x de grens gepasseerd bij Vojtanov (West-Bohemen), 3x bij Vimperk, 1x Zelezna Ruda en ik schat zo'n keer of 8 bij Zittau. Ook nog voor dat de rondweg klaar was, waarbij je toen nog de Vietnamese markt passeerde. Hrensko wordt nu de eerste keer. Je schrijft het al, maar dit is de snelste route. Jammer van het stuk tussen Zittau en Bautzen, dat nog een lange provinciale weg is,
 
Bovenaan