Rondreis Tsjechië 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zoals ik eerder al meldde, het lijkt alsof we, door zo'n reisverslag, elkaar beter zijn gaan leren kennen. Het voelt alsof we familie zijn van elkaar. We hebben genoten van de verslagen met de mooie foto's erbij en zullen dit zeker gaan missen. Het was geweldig leuk om jullie op deze wijze te kunnen volgen op de reis door Tsjechië. Ook was het mooi om de verhalen van andere mensen te lezen, zoals van Elisemier uit Yerseke. Wel was het even schrikken, toen we het verslag van afgelopen vrijdag lazen met de melding van het onwel worden van Marja. Gelukkig dat het weer beter gaat met haar. Lieve mensen, wees voorzichtig op de terugreis en we vernemen graag hoe deze verlopen is. Misschien heb jij de muziek van Bedrich Smetana in de auto Ad, zo niet dan ligt er binnenkort een mooi exemplaar van "De Moldau" voor jullie klaar.
Bedankt en een goede reis richting Hoogeveen en kijk uit voor de criminelen, die op de vlucht zijn vanuit Hoogeveen. Zij zijn herkenbaar aan hun overdreven uitdossing in C&A kledij. O ja Ad, vergeet "Truus" :fluit:niet aan te zetten.
Wij vinden het Tsjechisch Forum top:toppie::bloem::cheers::beleefd: Het nodigt echt uit Tsjechië eens te gaan bezoeken!!
Ga zo door!!!!
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
We zijn weer thuis.
Na zo'n vakantie heb ik dan altijd even nodig om de draad weer op te pakken. Maandag zijn we om 8.30 uur vertrokken uit Splzov en via Liberec en Zittau zijn we Duitsland ingetrokken. Bij Dresden kregen we te maken met files, waardoor we een uur kwamen stil te staan. Onderweg nog wat kleinere file momenten en twee keer gestopt voor een pauze. Toch lukte het om via Osnabrueck en Emmen om half acht thuis te zijn. De reis is op zich dus goed en zeer warm verlopen. Thuis gekomen de dinsdag gebruikt om de rommeltjes op te ruimen en mijn seizoen van vergaderingen voor te bereiden. Vanmorgen de eerste en donderdag twee gesprekken. We zeggen maar gewoon, we gaan er weer voor. Eerst dit even opstarten en dan het forum op met mijn uitwerkingen van de vakantie. Wat hebben we het mooi gehad.
Tot gauw !!!!!!!!!!!!!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Donderdag 11 augustus. "Aankomst in Jachymov"

In de koudere periode van het jaar kijk ik steeds terug op de vakantie in Tsjechië. Dagelijks heb ik jullie tijdens deze reis op de hoogte gehouden van onze belevenissen. In dit deel van mijn verslagen beschrijf ik de plaatsen die we hebben bezocht en toon ik wat meer foto's van de bezienswaardigheden. Wat hebben we veel gezien op deze reis door Tsjechië, die bijna vijf weken mocht duren.

Misschien is het aardig om een aantal gegevens even op een rijtje te zetten, zoals:
- Duur van de reis was 33 dagen
- In 7 verschillende hotel/pensions hebben we 32 nachten doorgebracht
- Een uitstapje was er, gedurende 3 dagen en nachten, naar Polen (Krakau)
- Per hotel betaalden wij gemiddeld € 38,60 per nacht voor 2 personen, inclusief ontbijt
- Eten en drinken (in het hotel) kostte ons voor 2 personen € 20,64 per dag
- We hebben 5302 foto's gemaakt en in totaal hebben we onderweg 20 Nederlanders ontmoet
- De auto heeft 5973 kilometers afgelegd en ze had hiervoor 476 liter benzine nodig
- Gemiddeld hebben wij in Nederland € 1,379 per liter benzine, in Duitsland € 1,44 (autobaan), in Polen € 1,00 en in Tsjechië € 1,07 betaald
- Van de 33 dagen heb ik er 30 in korte broek gelopen, oftewel schitterend weer gehad

De bedragen heb ik opgenomen om te laten zien hoe goedkoop een vakantie in Tsjechië kan zijn. De kosten voor eten en drinken staan in ons geval voor 2 maal diner, 4 keer een ½ liter alcoholvrij bier, 2 cola, 4 koffie en soms soep vooraf, of een nagerecht.

SAM_0014k.JPG
De autobaan rond 7 uur in de morgen

Het begon allemaal in de vroege nacht van 11 augustus. Thuis zag ik op de foto's hoe zo'n nacht verloopt. Bij vertrek is het nog aardedonker en dat blijft het tot het rond 7.30 uur lichter wordt en het ochtendrood aan de lucht verschijnt. Plotseling komen we terecht in een mistbank en zien even geen hand voor ogen meer. Vanaf 7.00 uur breekt de dag aan en krijgen we toch wel last van de laaghangende zon, waarbij regelmatig het zonneklepje versteld moet worden. Wanneer al dit heerlijke leed voorbij is, gaat de wereld er een stuk vrolijker uitzien. Onderweg stoppen we bij Memorial Marienborn om ons te herinneren aan de grenspost naar het vroegere Oost-Duitsland en de gesloten wereld die hier achter lag. Thuis bleek uit de foto's, dat we nog een Memorial gepasseerd zijn. Bij het plaatsje Stollberg, ten zuiden van Chemnitz en ongeveer 50 kilometer vóór de grensovergang bij Boži Dar, reden we langs Schloss Hoheneck.

SAM_0044k.JPG
Memorial Hoheneck in Stollberg, voormalige vrouwengevangenis

Dit gebouw, oorspronkelijk kasteel, is gedurende 140 jaar gebruikt als gevangenis. Wreedheden waren aan de orde van de dag in verschillende politieke systemen. Na de nederlaag van het nazisme werd het gezag over de gevangenis overgenomen door het Sovjet-militair bestuur. In 1950 werden hier vrouwen geplaatst, die kwamen uit de ontbonden Sovjet-kampen van Sachsenhausen, Bautzen en Buchenwald. De omstandigheden voor deze, politiek ongewenste, vrouwen waren bedroevend. Veel kinderen werden er geboren en direct gescheiden van hun moeder om op te groeien onder kameraden in de lijn van de partij. In april 2001 werd het gebouw als gevangenis gesloten. Sindsdien is een vereniging actief, die leden heeft van uitsluitend vrouwelijke politieke gevangenen uit die tijd, de zogenaamde Hoheneeckerinnen. Zij spannen zich in om van dit slot een Memorial of gedenkplaats te maken.

P1060578k.JPG
Het raadhuis in Jachymov

Bij Boži Dar rijden we Tsjechië binnen. De weg met haar haarspeldbochten verraadt, dat we ons bevinden in het Ertsgebergte. Een regio die in de winter zeer geschikt is voor de skiliefhebbers en in de zomer voor fietsers en wandelaars, mede gelet op de vele routes die zijn uitgezet. Inmiddels bereiken we Jachymov, dat ik in mijn reisschema had opgenomen voor een wat langer bezoek. We lopen eerst binnen bij het informatiekantoor, dat zich bevindt in het Raadhuis. Hier blijkt dat de stad in dit jaar haar 500-jarig bestaan viert. Zij ontstond na het vinden van zilver, waarna een ware rush ontstond en er in de kortste keren 18.000 mensen woonden. Al snel, in 1519, werd er de eerste zilveren Joachimsthaler geslagen. De daalder en de dollar hebben aan de thaler hun naam te danken. Deze zilveren thaler werd vanaf 1520 geslagen in de Munt. Een gebouw met een opvallende hoekerker, dat te vinden is naast het raadhuis. In de Munt is nu het stedelijk museum te vinden, dat zijn tentoonstelling gewijd heeft aan de geschiedenis van de stad.

P1060574k.JPG
De Munt, het historisch museum naast het raadhuis

Bij het raadhuis is men begonnen met het verwezenlijken van het centrum van de stad rond het plein Námĕsti Republiky. Uiteraard hoorde daar een kerk bij en, heel bijzonder, dit werd een protestantse kerk. De eerste Lutherse kerk in het toenmalige koninkrijk Bohemen. De kerk draagt de naam Sint Joachim, of Kostel sv. Jáchyma en is gebouwd in de jaren tussen 1534 en 1540 door de plaatselijke bouwer Hanus Kopp. In 1624 werd de kerk katholiek, nadat het katholicisme weer uitgroeide tot een belangrijke machtsfactor. Na een verwoestende brand in 1873 kreeg de kerk, in de daarop volgende jaren, zijn huidige vorm. Een ontwerp van de architect Josef Mocker, die zoveel mogelijk in stand hield, zoals het unieke metselwerk van de portalen. De laatste grondige renovatie en plaatsing van een klok gebeurde in 1992. Momenteel is het de belangrijkste kerk binnen de parochie, die behoort tot het bisdom Plzen.

P1060577k.JPG
Kostel sv. Jáchyma in het centrum van de stad

In het plantsoen voor de kerk zien we wat beelden. Eerst is daar een standbeeld van Sint Johannes van Nepomuk, dat gemaakt is in 1730. Voorts staat er een hoge barokke zuil met het beeld van de heilige Drie-eenheid, in 1703 gebouwd door de plaatselijke beeldhouwer die eveneens verantwoordelijk is voor het beeld van Nepomuk. Later zijn er nog pijlers rond het beeld geplaatst met daarop vier heiligenbeelden.

P1060576k.JPG
De zuil van de heilige Drie-eenheid

Ook hier, en het is alsof de duvel ermee speelt deze dag, treffen we een monument als herinnering aan de zwarte periode onder het Sovjet regime. Het is zonder dat wij dit vooraf wisten dus het derde monument dat we onderweg tegen gekomen zijn. Al deze monumenten hebben hun eigen betekenis. De eerste de grenspost, de tweede de vrouwengevangenis en de derde het werken in de mijnen van Jachymov. Het zijn de mijnen, die zo'n 500 jaar geleden ontdekt werden en in later jaren zorgden voor de donkerste periode van de stad. Het was rond 1840 dat in de mijnen uranium werd gevonden, dat gebruikt kon worden bij het kleuren van glas. In 1903 ontving het bekende echtpaar Curie de Nobelprijs voor natuurkunde na hun ontdekking van radium, dat zij gebruikten om allerlei medische toepassingen uit te vinden. Andere geleerden ontdekten de verwoestende toepassingen van radioactiviteit. Het waren de Sovjets die het uranium nodig hadden voor het maken van atoombommen. Hier werden in het midden van de 20e eeuw duizenden politieke gevangenen voor de mijnen ingestuurd. Zij verbleven in 18 concentratiekampen rond Jachymov, die voor dit doel speciaal waren gebouwd door de Sovjets. Honderden gevangenen kwamen om het leven door mijn ongelukken, maar vooral door radioactieve straling. In 1960 kwam een einde aan het werk en aan dit ellendige stuk geschiedenis. Het laatste kamp werd in 1965 gesloten.

SAM_0051k.JPG
Een deel van het monument "De weg naar vrijheid"

Nog jaarlijks wordt deze tragedie in mei herdacht door overlevenden. Zij hebben zich verenigd in een Confederatie van politieke gevangenen. Zij hebben opdracht gegeven aan de beeldhouwer Roman Podrazsky (1943-2001, kunstenaar, oud-burgemeester Pribyslav, vriend van Havel en sinds 2011 ereburger van Pribyslav) om een monument te creëren. Het bestaat uit stenen, die de namen dragen van de mijnen en de kampen. Deze rij gedenkstenen eindigt in een poort naar vrijheid. In 1996 vond de onthulling van dit monument plaats. Nog steeds is één mijn open, die wordt gebruikt om het geneeskrachtige radonwater naar boven te halen. Na de fluwelen revolutie in 1989 komen steeds meer Westerse kuurgasten naar Jachymov en is het oord aangepast aan de eisen van de tegenwoordige tijd. Bij Nederlanders is het populair vanwege zijn goede resultaten bij de behandeling van reuma.

Voor meer informatie: www.mestojachymov.cz, www.eurokuur.nl, www.heilbad-jachymov.de, www.kvmuz.cz

Voor een filmpje: www.youtube.com/watch?v=mYuU0AHs7Osccc
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016

Vrijdag 12 augustus (Deel 1.) "Kuuroord Karlovy Vary en haar regio"

Na een aankomstdag is het heerlijk om niet ver te gaan rijden. Letterlijk noemen we dat even gas terugnemen. We rijden dan ook op ons gemak naar de bestemmingen voor vandaag. Eerst komen we terecht in Chyše. Op de kaart is dit plaatsje te vinden op zo'n 38 kilometer ten zuidoosten van Karlovy Vary. Het telt niet meer dan 580 inwoners. Het plein "Žižkovo Námĕsti" vormt het centrum van het dorp. Hier zijn nog een paar oude woningen en een eenvoudig raadhuis uit 1833 te zien. Veel is hier na 1945 afgebroken en prefab etagewoningen, flats eigenlijk, kwamen ervoor in de plaats.

P1060598k.JPG
Kasteel Chyše

De oudste geschiedenis van dit dorp is terug te vinden rond het kasteel Chyše. Deze begint in 1169 toen het kasteel nog een fort was en zetel van een oude adellijke familie Odolenice, die er 200 jaar in geleefd hebben. Veel bewonerswisselingen en even zovele verbouwingen waren aan de orde van de dag. Het was gotisch, later renaissance en barok, en nu is het omgezet in de stijl van de Engelse gotiek. Het meest waardevol in het huidig kasteel is een olieverfschildering aan het plafond uit 1699 van de grootste meester van de Tsjechische barok, Petr J. Brandl. Prachtig is de kasteeltuin en een zeldzaam kasteelpark met een oppervlakte van ongeveer 9 hectare.

P1060588k.JPG
De brouwerij van Chyše

Bij het kasteel vinden we een bierbrouwerij, die tussen 1839 en 1841 werd gebouwd. De geschiedenis leert ons dat er al in 1580 bier werd gebrouwen. Rond 1930 stopte men met de bierproductie, omdat de concurrentie van de brouwerijen in de omgeving te groot werd. In 2003 werd de brouwerij gekocht door de familie Lažansky en werd de productie van hoogwaardig kasteelbier hervat. In 2006 werd de herbouwde en gemoderniseerde brouwerij geopend. Iedereen is welkom in een stijlvol restaurant en een traditionele brasserie. Je kunt er de meester-brouwer aan het werk zien en genieten van een Prokop biertje, gemaakt volgens oude Tsjechische recepten.

SAM_0133k.JPG
Kostel Zvĕstováni Panny Marie

Bij het verlaten van het dorp zien we daar even buiten een opvallende kerk op een heuvel. Het blijkt de kerk van de aankondiging op de heuvel Špičák. De eerste steen voor deze kerk werd gelegd op 5 december 1697 en de bouwer was Jan Baptist Rappa. In de loop van de eeuwen zijn meerdere revisies uitgevoerd, waarvan de laatste in de jaren negentig van de 20e eeuw. Reparaties vonden plaats aan het dak, de zijgevels, de achtergevel en het interieur. Het werd gefinancierd door de staat, de gemeente Chyše en uit donaties. De kerk valt op door zijn plek op de heuvel in een open landschap, maar vooral door de niet opgeknapte voorgevel. De reden hiervan ligt waarschijnlijk in het ontbreken van voldoende middelen om ook dit laatste deel uit te voeren.

SAM_0142k.JPG
T.G. Masaryka-fontána Obelisk

Enige kilometers verder bereiken we Karlovy Vary. We parkeren onze auto in een parkeergarage en wandelen richting de promenade, of boulevard van deze stad. We bevinden ons aan de noordzijde van het centrum in de buurt van het grote busstation. Via de winkelstraat T.G. Masaryka bereiken we Zahradni, de straat die ons brengt langs de oevers van de rivier Teplá. Op de hoek een mooie fontein met obelisk en het Smetanovy Sady. Het park is weelderig versierd met bloemperken voor het Elisabethbad V en als je het zo ziet, lijkt het een paleis.

P1060602k.JPG
Smetanovy sady met Láznĕ V

Karlovy Vary is een plaats met ongeveer 51.000 inwoners in het westen van Tsjechië. Het werd in 1370 gesticht door de Boheemse koning en Duitse keizer Karel IV (1346-1378), die hier bronnen ontdekte tijdens een hertenjacht. Hij was het die er een jachtslot liet bouwen om er zelf ook baden te kunnen nemen.
Het was deze koning die zijn naam gaf aan de stad "Karlsbad", of Karlovy Vary. Door overstromingen en branden werd de stad verwoest en in 1707 opnieuw gesticht. Het was Dr. David Becher (1725 tot 1792), die een extra impuls gaf. Hij introduceerde een aantal nieuwe behandelmethoden en hij bevorderde de export van minerale zouten. Het laatste bracht grote financiële inkomsten naar de stad. Later bracht de stad nogmaals een Becher voort, die overigens geen familie was. Het was de apotheker Josef Becher, die in 1805 volgens een zeer geheim recept de bekende kruidenbitter "Becherovka" op de markt bracht. Meer dan 20 verschillende kruiden en planten zijn erin verwerkt, samen met bronwater van hier, alcohol, gedistilleerde wijn en suiker. Later zou dit de 13e geneeskrachtige bron genoemd gaan worden.

P1060604k.JPG
Thermal, schoolvoorbeeld van architectuur tijdens het communistisch tijdperk

Na de tweede wereldoorlog werden alle Duitsers verdreven uit de stad en dat veranderde de bevolkingssamenstelling behoorlijk. Jullie moeten weten dat voor die tijd 91% Duitser was en 8,5% Jood, met andere woorden slechts een 0,5% was Tsjech. Het duurde meerdere jaren om het aantal inwoners weer op peil te krijgen. Tot vele jaren na de oorlog (1948-1989) is er de communistische overheersing, die is terug te vinden in het uiterlijk van de stad. Het Spa Hotel "Thermal" is hier een voorbeeld van. Het beschikt over een groot hotel, verschillende restaurants, een dakterras en vele bad en wellness mogelijkheden. Uitzonderlijk is het congrescentrum met een grote zaal met 1148 zitplaatsen en een toneel van 22 bij 5 meter. Ook zijn nog eens 1000 plaatsen, verdeeld over 2 kleine zalen en representatieruimtes.

SAM_0148k.JPG
Het Dvořakpark

Jaarlijks wordt in Karlovy Vary een groot internationaal filmfestival georganiseerd, dat zich voor het merendeel afspeelt in Thermal. Heel veel bekende filmsterren kun je dan tegenkomen op de promenade, die hier gedurende 9 dagen verblijven. Met Thermal links van ons lopen we al een aardig eindje door de plaats heen en zien we rechts het Dvořakpark, of Dvořákovy sady. Het is een klein, maar goed verzorgd park. De zandpaden zijn niet alleen om te wandelen, maar men speelt er ook petanque. Er heerst een aangename sfeer en wanneer je niet wilt rusten in het grasperk, dan zijn er nog bankjes. Het Engelse park wordt aangevuld met wat beelden en een kleine vijver.

P1060608k.JPG
Dvořak in hoogst eigen persoon

Uiteraard mag een beeld van Dvořak zelf niet ontbreken. In de zomermaanden is het druk op het trottoir dat aan het park grenst, met straatartiesten, schilders, mimespelers en muzikanten.

wordt vervolgd deel 2.
 
Bovenaan