Rondreis Tsjechië 2016

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit was een opfrissertje voor mij, Ad! Ongeveer 22 jaar geleden was ik ook in Kroměříž, kan me er weinig van herinneren, alléén dat ik daar heerlijk bier gedronken heb, op het plein, door de caféhouder waren een paar stoeltjes en tafeltjes buiten gezet, het was lekker weer en met een iets roodachtig biertje (helaas ben ik de naam vergeten), een sigaartje (WillemII - Olinda) en 16 zigeuners om mij heen werd het met het stijgen van het aantal flesjes, tóch nog gezellig!!

Maar wat is het daar veranderd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016

Maandag 22 augustus (Deel 3.) “Kromĕřiž en haar tuinen"

De wandeling vanaf het centrum van Kromĕřiž naar de bloementuin (deel 4 van de beschrijving) is best nog een aardig stukje lopen. Halverwege zijn er echter nog enkele fraaie gebouwen te zien aan het Masarykovo Námĕsti. We zien er de Kostel sv. Jana Křtitele, of Johannes de Doperkerk.

P1070029k.JPG
Kostel sv. Jana Křtitele

Het is een barokke kerk, gebouwd in de jaren van 1741 tot 1768 en herkenbaar aan zijn ronde koepel. De bouw geschiedde in opdracht van de Bisschop van Olomouc, naar een ontwerp van de architect Ignác Josef Cyrani von Bolleshaus. Aan de binnenzijde van de koepel zijn fresco's geschilderd waarop de doop van Jezus Christus is uitgebeeld en de Heilige Geest uit de hemel komt in de vorm van een duif. Het is geschilderd door het toenmalige hoofd van de Weense academie voor grafische kunsten, M.A. Unterberger.

SAM_1272k.JPG
De Justitie Academie

Naast de kerk staat de "Justični Škola". Het is één van de belangrijkste neo-renaissance gebouwen in Moravië, gebouwd tussen 1875 en 1877 door de architect Gustav Meretta. Het gebouw is versierd met beelden van de beeldhouwer Anthony Tomáše Becka. De architect Meretta bouwde ook de kathedraal in Ostrava, maar als zijn levenswerk wordt de wederopbouw van de Kathedraal van Sint Wenceslas in Olomouc beschouwd.
Uiteraard mag op dit Masarykovo Námĕsti een beeld van de naamgever niet ontbreken en het heeft een prachtige plaats voor de academie gekregen.

wordt vervolgd deel 4.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016

Maandag 22 augustus (Deel 4.) “Kromĕřiž en haar tuinen"

Uit het voorafgaande verhaal hebben jullie hoogstwaarschijnlijk begrepen dat we ons vanuit het centrum van Kromĕřiž oostwaarts begeven. Buiten het oude stadscentrum, maar nog wel op redelijke loopafstand, ligt de Bloementuin of "Kvĕtná Zahrada". De tuin behoort sinds 1998 eveneens tot de Unesco monumenten in Tsjechië. De wereldgemeenschap verklaart hiermee: "Dat het iets is dat uniek in de hele wereld is, het is iets wat ons gemeenschappelijk erfgoed is, iets wat wij beloven voor elkaar te beschermen wat in de interesse van ons allemaal - landen van de wereld - is ". Vermeldenswaard is dat Tsjechië al 12 van deze monumenten bezit en daar is Kromĕřiž er dus één van.

P1070070k.JPG
De toegang tot de bloementuin

De tuin is na de Dertigjarige oorlog, waarbij de stad is verwoest, aangelegd in opdracht van de bisschop van Olomouc. Deze Karel II van Liechtenstein-Castelkorn gaf de klus aan de architecten van de keizer. In die tijd waren dat de Italianen Filiberto Luchese en Giovanni Pietro Tencalle. Zeker de laatste is heel bekend en eerder door mij al uitvoerig beschreven. De realisatie van de tuin vond plaats in de jaren 1665 tot 1675. In totaal heeft de tuin een oppervlakte gekregen van 16 hectare. Boven de toegang staat de inscriptie "Ingredes hospes", dat zoveel betekent als "Kom binnen, bezoeker". Een uitnodiging om te genieten van de tuin, nu en in de toekomst.

P1070033k.JPG
De Palmentuin

Na binnengekomen te zijn, is er het Ereplein. Het bestaat uit twee kassen, waarvan de één koud is en de ander tropisch warm. In de laatste zien we tropische planten en palmbomen. Het was een prestigeaangelegenheid om allerlei exotische gewassen te verzamelen en te verzorgen. Het werd de aanleiding om een Oranjerie en een Hollandse tuin aan te leggen. Ze zijn direct achter de kassen te vinden met daarin vele soorten bolgewassen, zoals tulpen, hyacinten en narcissen.

P1070066k.JPG
De watergod ter bescherming van de Hollandse Tuin

In de tuin staan meerdere beelden en sculpturen met een mythologisch motief. Vermoedelijke beeldhouwer is Michael Mandik (1640-1694) uit Gdańsk. Niet alleen de werken in deze tuin, maar ook meerdere werken in Olomouc zijn van zijn hand. De bron met de watergod die hier is afgebeeld, is ter bescherming van de Hollandse Tuin. Gelijktijdig is daarmee aangegeven welke belangrijke rol het water in de bloementuinen speelt. Meerdere vijvers, bronnen en twee fonteinen - de Leeuwenfontein en de Tritonfontein - zijn in de tuin opgenomen.

P1070047k.JPG
De Rotunda

Centraal in de tuin staat een achthoekig gebouw (1668) met een enorme koepel, de Rotunda. Het dient als muziekpaviljoen en er worden nog steeds concerten gegeven. Binnen zien we muurschilderingen en allerlei beeltenissen die de vier jaargetijden voorstellen.

SAM_1306k.JPG
De slinger van Foucault

In het midden van de koepel van wat ook wel Lusthof genoemd wordt, is de slinger van de Franse astronoom Foucault te aanschouwen. Deze slinger laat de draaiing van de aarde om zijn as zien. Hij is hier geïnstalleerd in 1908 op initiatief van een plaatselijke gymnasiumleraar en astronoom, František Nábĕlek.

P1070055k.JPG
Blik op de Rotunda vanaf het terras van de Colonnade

De tuinen waarvan de vormen goed zichtbaar zijn op bovenstaande foto, zijn inmiddels uitgegroeid tot een nationaal centrum van tuincultuur. Het ontwerp is geïnspireerd op de tuinen van Versailles en biedt een labyrint van geschoren hagen in verschillende patronen met allerlei bloemenperken daarbinnen. Voor kinderen een waar doolhof.

P1070059k.JPG
De Colonnade

Ik liet al zien welk uitzicht het terras, dat via een trap bereikbaar is, op de colonnade biedt. Deze colonnade is 244 meter lang en gebouwd in het noordelijk deel van de tuin. In het midden ervan was oorspronkelijk de toegang tot het complex. Op de pilaren van de Dorische bogen zijn 46 bustes gezet van oude beroemdheden.

SAM_1288k.JPG
De beelden dichtbij gehaald

In de nissen onder de arcaden staan 44 standbeelden van voornamelijk Griekse en Romeinse goden, zoals Mercurius, Minerva, Bacchus, Venus, Apollo en Hercules.
Wat ik in de beschrijving van de bloementuin niet heb beschreven of heb laten zien, is het vogelhuis en de konijnenheuvel met daarop het beeld van Diana, als godin van de jacht. Deze objecten zijn te vinden aan de andere (zuidelijke) kant van de tuin.

Voor meer informatie: www.mesto-kromeriz.cz, www.kromeriz.cz, www.zamek-kromeriz.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016

Vooraf. De afgelopen weken heb ik jullie al een dagboek aangeboden van onze eerste reis in 2017. Mijn verslag 2016 heb ik nog niet afgerond en dit zal mij niet lukken ook. Er zijn echter 3 dagen waarvan ik jullie nog graag verslag wil doen. Een dag met van alles en nog wat en de dagen waarop we de Slag bij Austerlitz volgen, de Macocha kloof bezoeken en varen over de ondergrondse rivier Punkva.

Dinsdag 23 augustus “Van alles wat"

Deze dag werd er één met verrassingen. Vanaf Vyškov reden we over landschappelijke wegen en zanderige paden door uitgestrekte bossen zuidwaarts in de richting van het bedevaartsoord Velehrad. Het gebied staat bekend als Chřiby en beslaat een oppervlakte van 335 vierkante kilometer. Onderweg zagen we nogal wat mensen die paddenstoelen gingen zoeken en plukken in de bossen. Vaak zijn het complete gezinnen die hier plezier aan beleven. Voorzien van een mandje struinen zij de bossen door. In Modra dat we na deze prachtige rit bereiken, is in korte tijd een compleet museumpark gerealiseerd.

P1070080k.JPG
Archeologisch openlucht museum in Modra

In een periode van 4 jaar is er een belangrijke toeristische trekpleister gerealiseerd. Te vinden zijn een archeologisch openluchtmuseum, een centrum van regionale tradities, een restaurant/hotel, een onderwatertunnel omringd door zoetwatervissen en een natuurbad. Bezoekers aan het centrum kunnen niet alleen kennis maken met het proces van het verbranden van fruit en wijnbouwgeschiedenis, maar ook kan men er de typische streekproducten proeven zoals wijn.

SAM_1371k.JPG
Modra is een bezoek waard

Het dorp Velehrad even verderop bezit een prachtige barokke basiliek met aangrenzende gebouwen van het voormalig Cisterciënzerklooster. Wij troffen het complex deze keer aan zonder waarneembare steigers na een renovatie die meerdere jaren heeft geduurd. Het is een belangrijk bedevaartsoord, dat gewijd is aan de apostelen van de slaven: Cyrillus en Methodus. In 1985 op de 1100e sterfdag van Methodus gaf paus Johannes Paulus II er de gouden roos, een hoge pauselijke onderscheiding van 14 karaats goud. In 1990 bezocht de paus de basiliek om er met een mis eer te bewijzen aan de twee heiligen in Velehrad.

P1070088k.JPG
Het pelgrimsoord Velehrad

We zagen tot nu een mooie natuurlijke omgeving en een schitterend bedevaartsoord, echter ook kastelen ontbreken niet in deze regio. Op slechts 7 kilometer van Velehrad staat paleis Buchlovice. Het is een barok paleis en opgetrokken in een Italiaanse stijl. Het is gebouwd in 1707 en waarschijnlijk ontworpen door de architect Domenica Martinello, die in die periode werkzaam was in deze regio.

P1070124k.JPG
Zamek Buchlovice

Van 1800 tot 1945 was het paleis eigendom van de familie Berchtold. Het paleis bestaat uit twee gebouwen waartussen een binnenplaats met een fontein te vinden is. In het kleinste gebouw woonden de bedienden van de familie Berchtold. Middelpunt van het paleis is de danszaal met een plafondschildering, die de vier jaargetijden voorstelt. Ook staat er de rode stoel waarop paus Johannes Paulus II zat, tijdens zijn bezoek in 1990 aan Velehrad. Voorts zijn binnen gravures te bewonderen van de Nederlanders Lucas Leyden, Pieter Breughel en een print van Rembrandt.

P1070125k.JPG
De binnenplaats met fontein

Rond het paleis ligt een park met een totale oppervlakte van bijna 19 hectare, dat is ingericht in terrassen. Leuk te vermelden dat zich een botanicus in de familie Berchtold bevond, die rond de wereld reisde. Op zijn tochten verzamelde hij zaden en plantgoed van exotische en zeldzame boomsoorten, die nu terug te vinden zijn in dit park. Later zijn rododendrons geplant en sinds 1981 zijn grote hoeveelheden fuchsia's te bewonderen. Tenslotte lopen er pauwen door het park, die zich graag in vol ornaat tonen aan de toeschouwers.

P1070123k.JPG
Het kasteelpark

Enkele eeuwen ouder is de burcht "Hrad Buchlov", die van verre reeds te zien is, omdat hij gebouwd is op een heuvel met een hoogte van 509 meter. Het ligt slechts op 4 kilometer van het zojuist beschreven Zámek Buchlovice. De burcht dateert uit de eerste helft van de dertiende eeuw. De burcht was voorzien van twee verdedigingstorens en hele dikke muren bevestigden de defensieve taak.

P1070133k.JPG
Hrad Buchlov

In de 16e eeuw werd het gehele bovenste deel van de burcht herbouwd voor ontvangsten en ontstond de tweede binnenplaats. De laatste wijzigingen vonden plaats toen de heren van Petřvald (1644-1800) eigenaar waren van de burcht. Het is ze echter niet gelukt om het zodanig aan te passen, dat het zou gaan voldoen aan de nieuwe eisen van de levensstijl in deze periode. De bouw van Zámek Buchlovice was voor hen daarom noodzakelijk.

P1070136k.JPG
Van dit fort is geen woonhuis te maken

De burcht is sinds 1945 eigendom van de staat, maar werd al in 1900 opengesteld voor het publiek. Te zien zijn de zalen in hun oorspronkelijke aankleding en een rijke natuurwetenschappelijke verzameling, waaronder een Egyptische mummie in een sarcofaag. Vanwege de ligging op een heuvel biedt de burcht een mooi uitzicht op de omgeving.

P1070146k.JPG
De omgeving van Hrad Buchlov

Voor meer informatie: www.archeoskanzen.cz, www.velehrad.cz, www.velehradinfo.cz, www.zamek-buchlovice.cz en www.hrad-buchlov.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016

Dinsdag 23 augustus (Deel 2.) “Van alles wat"

Op de terugweg naar Viškov zouden we nog een bezoek brengen aan zámek Nesovice. Alle vorige bezoekjes hadden toch wel enige tijd gevergd, zodat we besloten dit kasteel voor gezien te houden. Wel konden we vanaf de weg en vanuit de auto nog een plaatje ervan schieten.

SAM_1487k.JPG
Zámek Nesovice

Thuis en zittend aan mijn bureau ontdekte ik dat het gebouwd is in 1561 naar ontwerp van een Italiaanse architect. De eigenaar Záviš Vickov heeft het niet volledig kunnen afbouwen en het ontbrak zijn erfgenamen aan geld om de bouw te voltooien. Door de eeuwen heen hebben er ook geen wijzigingen plaatsgevonden aan dit kasteel. Nu is het in particulier bezit en slechts enkele dagen per jaar opengesteld voor publiek.
Na 's avonds nog gewandeld te hebben in Vyškov, is een einde gekomen aan deze fijne dag.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016

Woensdag 24 augustus “De slag rond Austerlitz"

In de jaren 50 van de vorige eeuw bezochten Marja en ik de lagere school in de wijk Bloemhof in Rotterdam-Zuid. Op schoolreis gingen we naar de Piramide van Austerlitz, ergens tussen Woudenberg en Zeist. Een echt feest, waaraan we goede herinneringen bewaren en die ons altijd zijn bijgebleven. Het zal in klas 5 of 6 (nu groep 7 en 8) geweest zijn, dat we geschiedenisles kregen. Spannend maakte de bovenmeester het met zijn vertelling over de Slag bij Austerlitz. Napoleon won er van de Oostenrijkse en Russische legers. Lang gedacht dat het hier dus ging om de plek van de piramide in Nederland. Tot mijn geschiedenisleraar op de HBS (Hogere Burger School) mij vertelde dat het werkelijke slagveld te vinden was bij Austerlitz achter het IJzeren Gordijn. Op deze dag bevinden we ons in Slavkov u Brna en wordt bovenstaande anekdote in al zijn glorie, werkelijkheid voor ons.
P1070168k.JPG
De Opstandingskerk op Palackého Námĕsti

Het was op 2 december 1805 toen de Slag bij Austerlitz plaatsvond. Napoleon versloeg er de Oostenrijkse en Russische legers. Een knap staaltje van militaire strategie moet het geweest zijn, want de Fransen waren aanwezig met slechts 75.000 soldaten tegen een overmacht van zo'n 90.000 bij de tegenstanders. Vele duizenden soldaten raakten gewond in de strijd. Aan Franse kant vielen 1300 doden terwijl aan de kant van de Russische en Oostenrijkse troepen ruim 15.000 doden werden geteld. De slag bij Austerlitz wordt meestal gezien als Napoleons meest briljante overwinning. De soldaten die aan de slag hadden deelgenomen kregen ieder tweehonderd franc van Napoleon. Met deze geschiedenis in ons hoofd brengen we een bezoek aan deze regio
P1070149k.JPG
Het Renaissance Raadhuis

Op het centrale plein, Palackého Námĕsti, van Slavkov u Brna zien we de Opstandingskerk. Het is één van de weinige gebouwen in de Tsjechische republiek die gebouwd is in een classicistische stijl. De kerk is gebouwd in de jaren 1786 tot 1789 naar een ontwerp van de Weense hofarchitect Ferdinand Hetzendorf aus Hohenberg. Deze architect is bekend door zijn interieurontwerp voor het theater van slot Schönbrunn en de tuinen rondom het slot met de bekende fontein van Neptunus en de Gloriette.
Het raadhuis behoort tot de oudste gebouwen van de stad en is gebouwd in 1592. Onder het gebouw is een kelder,die dienst deed als stadsgevangenis. Tot 1912 was hier het stadsarchief te vinden. Nu wordt het raadhuis gebruikt voor bijeenkomsten van de gemeenteraad.
P1070154k.JPG
Zámek Slavkov u Brna met z'n centrale koepel

Al op de avond van de slag bij Austerlitz vonden er gesprekken plaats over een wapenstilstand in het Zámek van Slavkov, dat op dat moment eigendom was van de familie Kaunitz. De gesprekken eindigden positief op 26 december 1805 in een vredesakkoord. Niet zo vreemd overigens als je bedenkt dat naast de gesprekszaal, de slaapkamer was van de prinses waar Napoleon 5 nachten heeft geslapen op een veldbed. Vanaf het moment van de slag is Slavkov u Brna een bekend onderdeel geworden van de wereldgeschiedenis.
P1070158k.JPG
De parkzijde van Zámek Slavkov

Met de bouw van het kasteel was begonnen in het jaar 1692 in opdracht van de adellijke familie Kaunitz, die hiervoor de Italiaanse bouwer en architect Domenico Martinelli in de arm hadden genomen. Het moest zo'n 80 jaar duren eer de bouw in gotische stijl kon worden voltooid. Vandaag de dag is de VVV en een historisch museum gehuisvest in het kasteel. Uiteraard is in dit museum alles terug te vinden over de slag.
P1070159k.JPG
De tuin van Zámek Slavkov

Onderdeel van het kasteel is het park, dat een oppervlakte heeft van 16 hectare en behoort tot de belangrijkste historische tuinen van Moravië. In de tuin zijn veel beelden , die gemaakt zijn door Giovanni Giulani en er zijn fonteinen die een wandeling door het park rechtvaardigen.
P1070186k.JPG
Het vredesmonument "Mohyla Miru"

Vanaf Slavkov u Brna rijden we via Krenovice naar Pracé waar zich in de buurt een monument moet bevinden. Het is gebouwd op de heuvel "Pracký kopec", die een hoogte heeft van 324 meter. Het was vanaf deze heuvel dat Napoleon zijn bevelen gaf aan zijn manschappen en er de historische overwinning boekte op de Russische en Oostenrijkse legers. Boven gekomen staat er inderdaad het Vredesmonument "Mohyla Miru". Het is opgericht tussen 1910 en 1912. Initiatiefnemer was de patriottische priester en leraar Alois Slovak uit Brno. De realisatie werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Rusland, Frankrijk en Oostenrijk.
SAM_1538k.JPG
Mohyla Miru

Het monument is ontworpen door de Tsjechische architect, meubelontwerper, beeldhouwer en schilder Josef Fanta. Hij was één van de vertegenwoordigers van de Tsjechische Art Nouveau architectuur en ook bekend door zijn ontwerp van het Centraal Station in Praag. Het gedenkteken is 26 meter hoog. Bovenop staat een 10 meter hoog koperen Slavisch kruis rustend op een wereldbol. De beelden op de vier hoeken symboliseren Frankrijk, Oostenrijk, Rusland en Moravië, op het grondgebied waarvan de veldslag plaatsvond. In de crypte van een kapel ernaast liggen de overblijfselen van gevallen soldaten.
SAM_1540k.JPG
Het uitzicht over de slagvelden vanaf de heuvel "Pracký kopec"

In het monument is een museum ingericht met wapens, munten, portretten en een maquette van het slagveld met tinnen soldaatjes.

Voor meer informatie:www.slavkov.cz, www.zamek-slavkov.cz en www.muzeumbrnenska.cz
 
Weer een huzarenstukje wereldgeschiedenis van jouw hand Ad, overigens ook een stukje geschiedenis over jezelf en ook dat is leuk om te lezen. Het moet zo'n 59 jaren geleden zijn, dat jij in de 5e klas op de basisschool in Bloemhof zat, want toen zal jij 11 jaren oud geweest zijn. Een eenvoudig rekensommetje leert mij, 70 - 11 = 59. Misschien ben ik de eerste, die jou feliciteert met jouw 70e verjaardag. Beste man, van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal. Ook aan Marja de felicitaties. Sorry, maar ik kan het niet laten ook de andere volgers deelgenoot te maken van deze heugelijke dag!!
:champagne::top::bloem::yess::cheers:
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2016

Donderdag 25 augustus “Diepe kloof en een grot met onderaardse rivier"

Dit wordt dan het laatste deel van mijn reisverslag 2016. Ik had immers beloofd om het te beëindigen met ons bezoek aan de Macocha kloof en de Punkva grotten. Na dit bezoek zijn we naar Krakou gereden om er deze mooie stad in Polen te bezoeken en hebben aansluitend nog 14 dagen doorgebracht in Tsjechië. Aan de uitwerking van deze bezoeken ben ik dit jaar niet toegekomen, maar wel heb ik er over geschreven in mijn dagboek eerder in dit topic.
P1070244k.JPG
De windmolen in Ruprechtov

Onderweg van Vyškov naar de kloof komen we in Ruprechtov langs een windmolen. Deze werd gebouwd in 1873 als een klassieke windmolen naar Hollands model. Ongeveer acht jaar later zou een Hallady-turbine worden ingebouwd, waardoor het mogelijk werd een dubbele hoeveelheid graan te malen. De turbine is de enige die te vinden is in Europa en is afkomstig uit Amerika. Veel zijn er werkzaam in Texas bij molens, zagerijen en waterpompen. De molen met zijn turbine is voorgedragen voor plaatsing op de lijst van de Unesco werelderfgoederen.
P1070248k.JPG
Chata Macocha

Zoals gewoonlijk reizen wij per auto en zoek ik, vooraf, thuis uit of de te bezoeken plaatsen goed bereikbaar zijn. De Macocha kloof is daar zo'n voorbeeld van en inderdaad is een parkeerplaats gesitueerd bij de kloof. Ook is er een restaurant/kiosk waar iets genuttigd kan worden.
P1070253k.JPG
Kloof Macocha, of "Propast Macocha"

De kloof is ontstaan door de ineenstorting van het plafond van een grote ondergrondse koepel. Voor het eerst is hierover geschreven in het jaar 1663, terwijl in 1723 de eerste afdaling in de kloof heeft plaatsgevonden. We hebben het hier over een totale diepte van de kloof van 187.5 meter. Helaas is het met mijn simpele fototoestelletje nauwelijks mogelijk om fatsoenlijke foto's te maken van diepe kloven of onderaardse grotten. Op bovenstaande foto is een bovenste uitkijkpunt te zien op een hoogte van 138,7 meter boven de bodem van de afgrond. Ik bevond mij hier op een, via een pad redelijk bereikbaar, uitkijkpunt op 91 meter hoogte. De werkelijke diepte is nog 50 meter lager, omdat de diepte van een meertje op de bodem van de kloof moet worden meegerekend.
P1070263k.JPG
Het treintje vanaf informatiepunt "Skalni Mlýn"

We moeten even wat rondrijden om het informatiepunt Skalni Mlýn te bereiken. Naast een groot hotel is hier een tentoonstelling ingericht over de natuur in de Moravische Karst en er is een bezoekerscentrum. Vanaf dit punt is het ongeveer 2 kilometer wandelen naar de grotten. Wij besluiten om een treintje te nemen, dat ons ernaar toebrengt.
P1070277k.JPG
Het toegangsgebouw tot de grotten

We arriveren bij een plein, dat tussen hoge rotsen te vinden is. Hier is de toegang tot de grotten te vinden, maar ook gaat vanaf dit punt een gondel (kabelbaan) over de kloof.
P1070265k.JPG
De gondel over de kloof Macocha

De Punkva grotten werden in 1909 ontdekt door professor Karel Absolon, waarvan een beeld eveneens te vinden is op het plein. Hij was het die in fases steeds dieper doordrong in de grotten er de onderaardse loop van het riviertje de Punkva ontdekte en het toegankelijk maakte voor publiek. Dat laatste gebeurde in 1933, waardoor de totale ontdekking door Absolon ruim 24 jaar geduurd heeft.
P1070304k.JPG
Het meer in het onderste deel van de kloof

Onder leiding van een gids gaan we de grotten binnen. Er wordt ons verteld dat we beginnen in het droge deel van de grotten. Via allerlei tunnels, bruggen en trappen betreden we verschillende zalen waarin we de mooiste opstellingen zien van stalagmieten. Jaarlijks woorden deze grotten door ruim 200.000 toeristen bezocht en op een diepte van 138 meter komen we bij het onderste meer van de kloof, dat uitkomt in deze grotten.
SAM_1699k.JPG
Het open gat van de kloof na ineenstorting

Het open gat dat vanaf het meer te zien is, is ontstaan na de ineenstorting van het plafond van een grot. Het heeft een lengte van 174 meter en het is 76 meter breed. Het meer krijgt z'n water uit de rivier Punkva, die ondergronds gevormd wordt door de samenloop van twee beken Bila voda en Sloupský potok.
SAM_1710k.JPG
Per boot over de ondergrondse rivier Punkva

De totale lengte van de rondgang door de grotten bedraagt 1250 meter. Het droge deel heeft een lengte van 810 meter, waarna we in elektrisch aangedreven bootjes stappen voor het laatste deel over 440 meter. De tocht door de grotten werkt, zeker met warm weer, zeer verfrissend met een constante temperatuur rond 10 graden. We hebben het in dit unieke deel van Tsjechië reuze naar ons zin gehad en bevelen een bezoek van harte aan.

Dit is het slot van de rondreis 2016 !!!!!!!!!!!
 
Bovenaan