Rondreis Bohemen in april/mei 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 3.

Dinsdag 27 april.
Zo, de blubber van gisteren is er afgespoeld, maar weer sensatie en daar houden we toch wel van op de vroege morgen. Bij renovatie van een woning is op een helling van 27% (richting centrale plein Vimperk) een plateau neergelegd, zodat bouwwerkverkeer veilig kan laden en/of lossen.
Dit gaat fout, wanneer een wagen net even te ver terug rijdt en met de achterwielen ongeveer 1 meter lager komt te hangen.
Een zware wagen ervoor, zodat hij niet naar beneden kan stuiteren en door de bocht in de straat zich alsnog in een huis boort.
Een kraan erachter om hem van het plateau te takelen. Het is allemaal goed afgelopen, maar heeft wel zo'n uurtje of 4 geduurd.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (4).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (6).jpg

De afloop hebben we verder niet afgewacht en zijn in de auto gestapt richting Klatovy. Op de heenreis via Strakonice over een hele mooie weg door prachtig landschappelijk gebied. Het valt ons op dat de plaatsen, die we passeren er (nog) zeer armoedig uitzien.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (67).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (72).jpg

Klatovy is een plaats met 23.000 inwoners. De folders beschrijven dat zij een fraaie historische skyline heeft, waarbij 2 gebouwen het hooggelegen vierkante marktplein domineren. De Zwarte Toren (In 1555 gebouwd door de nederlander Antonie Salvellyn), die toen als gevangenis diende, en het Stadhuis.
Als wij er aankomen blijkt het een hele mooie plaats te zijn alleen is het in april nog te vroeg. De kerken, catacomben en de apotheek (Lekarna) gaan pas open op 1 mei. Helaas, een foutje in mijn vooronderzoek. Er komen er vast nog meer.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (135).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (136).jpg

De terugreis via Susice, Karperske Hory en Stachy maakt Bohemen weer onvergetelijk en is van een prachtige natuurlijke schoonheid.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (160).jpg

Mijn herinneringen aan deze schitterende reis nog eens terug lezend, verklap ik jullie niet alle dagen zo uitvoerig te beschrijven. Het wordt dan wel een erg lang verslag. In deze beide dagen zaten echter enkele momenten die ik jullie gewoon niet mocht onthouden.

wordt vervolgd
 

Pelhřimov

Donateur
....Mijn herinneringen aan deze schitterende reis nog eens terug lezend, verklap ik jullie niet alle dagen zo uitvoerig te beschrijven. Het wordt dan wel een erg lang verslag. In deze beide dagen zaten echter enkele momenten die ik jullie gewoon niet mocht onthouden.

wordt vervolgd

Ad, ik geniet van je verhaal, dus het geeft niet dat het een lang verslag zou worden. :top:
 
Inderdaad, het kan mij niet lang genoeg zijn, heerlijk om te lezen, vooral omdat wij begin mei in dezelfde omgeving zijn geweest, nl. in Nicov.
Klatovy is een hele mooie stad, wij hebben de rondwandeling gedaan en alles rustig kunnen bekijken, veel foto's gemaakt zodat we het nog eens terug kunnen zien.
Het was voor ons de eerste keer in de Sumava en is goed bevallen, maar ons hart trekt toch meer naar het reuzengebergte.

We kijken uit naar het vervolg van je verhaal.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 4.

Woensdag 28 april.
Gisteravond heeft Radka, van hotel Terasa, ons laten weten, dat zich inmiddels nog een nederlands echtpaar heeft gemeld om te overnachten.
Bij het ontbijt ontmoeten wij deze mensen. Zij vertellen ons, dat zij in de auto even naar boven naar het kasteel gereden zijn en het dorp niets aan vinden.
Nu beken ik iedereen, dat er mooiere plaatsen zijn in Tsjechie, maar ik vind Vimperk een zeer geschikte plaats om van daaruit tochtjes te maken. Bovendien heeft het mijn hart gestolen :top:
De mening, na een snelle autorit, deel ik dus niet. De stad en het kasteel hebben zij eigenlijk niet gezien laat staan het centrale plein en de straten daar omheen. Zie mijn foto's in mijn album.
Ik heb nog aangeboden om de mooie plekjes te laten zien, maar de keuze voor een snel vertrek was reeds gemaakt. :slik:
Wij besluiten er vandaag een beetje rustige dag van te maken en brengen een bezoek aan Prachatice.
Op de foto's zien we de aankomst naar het historisch centrum met de St.-Jakobskerk (14e eeuw) en de Piseker toren.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (81).jpg Pa. Tsjechie 2010 091.jpg

Op de volgende foto's zien we het nieuwe raadhuis (1903) en het Cultuurcentrum Otto Herbert Hajek.
Hajek, geboren in 1927 in Kaltenbach (Bohemen) was een van de velen, die kort na de oorlog naar Duitsland moesten. Zijn verdere leven heeft hij doorgebracht in Stuttgart en is daar uitgegroeid tot een wereldberoemd kunstenaar en professor.
Bij de opening van het cultuurcentrum, dat zijn naam draagt, heeft hij een doorsnee van zijn werken (circa 100) geschonken aan Prachatice.
De moderne kunst van hem ( www.prachatice.cz/kc_hajek) zijn een bezoek aan het centrum meer dan waard.

Pa. Tsjechie 2010 089.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (151).jpg

Opmerkelijk feit ook in Prachatice en niet alleen daar. Op meerdere plaatsen kwamen we bij flats een dergelijke serie waslijnen tegen.
Niet op de balkons, maar op de tussenliggende weide, terwijl daar ook gespeeld zou kunnen worden.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (170).jpg

Na vertrek zijn we via de berg Libin en Volary weer richting Vimperk gereden. Op de foto's van Volary zien we de St. Katharina-kerk en een zeer opvallende houten toren, waarvan ik niet weet wat het zou kunnen zijn.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (178).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (184).jpg

wordt vervolgd
 

Freddy2005

† In Memoriam
.... en een zeer opvallende houten toren, waarvan ik niet weet wat het zou kunnen zijn...

Het is de "Hasičská věž" of toren van de brandweerkazerne. Zie o.a. dit artikel: prachatice.denik.vcz

pt_18_02_denik_clanek_solo.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
marmeren zonnewijzer

Bedankt voor je reactie. Ik wist dit gewoon niet. Ik vind het overigens opmerkelijk dat in Prachatice oudheid en moderne/abstracte kunst zo goed samen gaan. Ook Otto Herbert Hajek was een beroemd abstract kunstenaar. In het park langs de muur kom je ook nog zo'n bijzonder mooi beeld tegen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (133).jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Donderdag 29 april. Vandaag, onze 40-jarige trouwdag, willen we er iets leuks van maken en gaan per trein naar het hoogst gelegen spoorstation van Tsjechie in Kubova Hut. Vanuit Vimperk een reis van 20 minuten. In de trein kopen we retourkaartjes en zijn dan 66 CzK ( 2,62 euro) kwijt.
Onderweg zien we veel natuurschoon. Het is een prachtige rit.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (203).jpg

Met een tas op de rug met eten en drinken gaan we op pad richting Boubinsky Prales, oftewel de oerbossen. Het pad is rotsachtig en loopt omhoog en helaas na enige tijd blijkt het voor Marja niet haalbaar nog verder te gaan, omdat we ook nog terug moeten.
De oerbossen bewaar ik dus voor volgend jaar, maar dan met mijn kameraad vanuit Vimperk.
Op de terugweg besluiten we te gaan zitten op een weide en onze rugtas te legen. Het is muisstil en we genieten van de rust en de omgeving, totdat ik plotseling een slang zie op enkele centimeters van Marja haar voeten. Ik heb het niet zo op deze beesten dus ik geef een schreeuw "Mar een slang".
Het prachtig gespikkelde beestje van ongeveer 70 centimeter kruipt direct terug en Marja de rust zelf grijpt haar fototoestel, maar helaas het beestje is sneller dan wij en niet meer te vinden.
Naderhand slaat bij ons de twijfel toe of we nu echt een slang gezien hebben of was het toch een ringworm.
Tevreden komen we terug bij het hotel en kunnen terugkijken op een hele mooie dag.
De foto's geven een beeld hoe mooi is rond de Boubin.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (189).jpg Pa. Tsjechie 2010 108.jpg

Vrijdag 30 april. Koninginnedag nemen we al vroeg afscheid van Vimperk na het vriendelijke personeel van hotel Terasa bedankt te hebben voor hun gastvrijheid.
We moeten naar Oost Bohemen en de plaats Chrudim. De aanbevolen route hiervoor is via Praag, maar toch heb ik gekozen voor de route Ceske Budejovice en Pelhrimov richting Pardubice.
We hebben er nooit spijt van gehad. Het zal half 10 geweest zijn, toen we een beeld opvingen van wat het Zamek Hluboka nad Vltavou moet zijn.
We hebben alle tijd, dus wij er even heen. We parkeren de auto in een straat waar ook de VVV te vinden is. We vragen wat informatie en of er ook parkeergeld betaald moet worden.
De medewerkster laat ons weten dat er een meneer in oranje pak rond fietst, die het parkeergeld, in deze toch wel lange straat, persoonlijk ophaalt. Wij hebben de man alleen op afstand gezien en nooit betaald.
We wandelen naar boven en wat we te zien krijgen is een werkelijk schitterend kasteel met even zo mooie tuinen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (246).jpg

Om een uur of 3 arriveren we in Chrudim en melden ons in het besproken hotel "Alfa". Alle tijd nog om de stad wat te verkennen.
Na enkele minuten kijken we elkaar aan en stellen vast dat er hier heel veel politie op de been is. Wat is hier aan de hand ?
Op het plein voor de kerk Maria Himmelfahrt blijkt een verkiezingsmanifestatie bezig te zijn en terwijl wij deze groep wat bekijken verschijnt er plotseling een groep jongelui, die een tegendemonstratie organiseren.
De politie inzet is ons nu duidelijk en het is heel rustig gebleven.

Pa. Tsjechie 2010 131.jpg

's Avonds wonen wij een heksenverbranding bij, die georganiseert wordt door het Karel Pippich-Theater in Chrudim.
Het wordt een fantastisch feest voor kinderen en ouders. Na de verbranding kunnen er worstjes boven het vuur gehouden worden, is er een bar en treedt er een plaatselijke hele goede band op.
Onderweg naar Chrudim hebben wij al enkele brandstapels gezien, maar die leken allemaal op de nederlandse paasbulten met bovenop de heks.
In Chrudim is de brandstapel opgebouwd met stammetjes van bomen.
In plaats van Koninginnedag is het dit jaar voor ons heksenverbranding geweest. Een pracht feest.

Pa. Tsjechie 2010 143.jpg Pa. Tsjechie 2010 152.jpg

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 6.

Zaterdag 1 mei.
Vanmorgen ben ik vrij vroeg wakker geworden en moest ik vaststellen dat het hard geregend had. Ik ben, maar een poosje gaan wandelen door Chrudim en vind het eigenlijk een steeds aardiger stad worden.
Eerst kom ik langs het museumcomplex met z'n muziekzaal en vervolgens langs de voormalige Polivka-Muehle, die zou stammen uit begin 1400.

Pa. Tsjechie 2010 118.jpg Pa. Tsjechie 2010 114.jpg

Zeker mag ik jullie de Kirche Maria Himmelfahrt en de op een minaret gelijkende toren van het poppenmuseum "Mydlar-Haus" niet onthouden.

Pa. Tsjechie 2010 121.jpg Pa. Tsjechie 2010 174.jpg

Rond half 9 gaan wij op pad, want vandaag betrekken wij voor een week een groot huis in Hroubovice. In de middag als alles mee zit zullen dan ook de kinderen en kleindochters arriveren.
In Chrudim zijn gelukkig grote winkels te vinden, zoals Hypernova en Tesco.
Hier hebben we alvast wat inkopen gedaan voor dit weekend. Plotseling is ook onze achterbank van de auto gevuld en vol.
We hebben nog voldoende tijd over en rijden nog maar even een rondje Chrast - Skutec - Luze.
Helaas, het is 1 mei en dan er is op zo'n feestdag veel dicht.
Ook de kerk in Luze is dicht, maar dat komt omdat deze op dit moment( met steun van o.a. de EEG) wordt gerestaureerd.
De kerk ("Panny Marie na Chlomku v Luzi", of de Bedevaart kerk van de Maagd Maria op Chlumek in Luze) valt van grote afstand al op en blijkt gebouwd rond 1690 op de basaltheuvel Chlumek.
De renovatie kost 15,8 miljoen CZK en dat staat voor ongeveer 611410,- euro.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (288).jpg

Het wordt tijd naar het huis te rijden en als we vanuit Luze de plaats Hroubovice binnen rijden zien we ons "kasteeltje Huis Marie" hoog boven het dorp uitstijgen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (295).jpg

Ter plekke aangekomen worden we allerhartelijkst ontvangen door de eigenaars. De taal vormt echter een groot probleem, want men is alleen het Tsjechisch machtig. Dit wordt spoedig opgelost door de schoondochter te bellen, die engels spreekt.
Het blijkt een fantastisch huis met 6 kamers en allemaal eigen wc- badkamer en kitchinette. Gemeenschappelijke keuken en salon. Speelhonk voor de kinderen en overdekt terras met tafeltennis en fitnesstoestellen. Tenslotte een geweldige tuin, een verlicht en verwarmd zwembad en uitzicht op Hroubovice.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (299).jpg

De foto laat zien dat de kinderen gearriveerd zijn en dat het zwembad al in gebruik is. Allemaal elementen die zullen bijdragen aan een fantastische week.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 7.

Zondag 2 mei.
Zo gisteren zijn de kinderen met de kleine meiden aangekomen en dat betekent dat we het vandaag toch kalm aan moeten doen. We hebben de ochtend ingevuld met zwemmen, badminton en tafeltennis.
's Middags op weg naar Toulovcovy Mastale. Na een half uur lopen en sjouwen met een buggy en een kind op de arm hebben we dit toch op moeten geven. "Mooi", wat zeg ik: "Zeer mooi, is het er zeker".

Ma. Tsjechie 2010 0001 (389).jpg Pa. Tsjechie 2010 177.jpg

Vanuit Prosec en via Nova Ves besluiten we naar Nove Hrady te rijden. Het kasteel is een Rococo bouwwerk uit de jaren 1774-1777. Het wordt vaak, zoals jullie wel zien op de foto's, "Klein Schoenbrunn", of "Boheems Versailles", genoemd.
We willen er eigenlijk een hapje eten in het restaurant van het kasteel, maar aangekomen om 18.15 uur, blijkt het restaurant om 18.00 uur te sluiten. Jammer, maar helaas en een volgende keer beter.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (407).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (411).jpg

Maandag 3 mei. 's Middags naar Chrudim. Oh gut, de schoondochters willen direct aan 't winkelen. Schoenen gekocht voor alle kleindochters en trots dat ze waren met deze buitenlandse schoenen. Zelf moest ik even vanuit m'n auto paracetamol ophalen voor zo'n kleine. Ik denk, ik loop er via de kortste route naar toe. Iedereen die mij kent weet ook dat ik geen enkel richting gevoel heb en dat ik dus prompt verdwaal.
Na 2 uur, dat 10 minuten had kunnen zijn, ben ik weer verenigd met de rest van de familie.
Ik heb toch nog wel even het oude raadhuis, het interieur van de Kirche Maria Himmelfahrt en de pestzuil op de foto gezet.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (439).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (437).jpg

Pa. Tsjechie 2010 189.jpg

's Avonds hebben de oudste kleindochters een optreden met zang en dans verzorgd in de theaterkuil met natuurlijk de vuurkorven aan.
De kerels zijn aan het tafeltennissen. Om 22.30 uur wordt er tweemaal achtereen geroepen "quiet, please" en wij antwoorden met "okay,okay".
Wij zijn direct opgehouden met tafeltennis. We zijn even vergeten dat pingpong veel en vooral irritant geluid maakt en dat het vanaf onze hoogte ook nog ver uitdraagt.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 8.

Dinsdag 4 mei.
Vandaag staat Litomysl op het programma. Deze stad met bijna 10.000 inwoners valt onder monumentenzorg. Bij binnenkomst valt mijn oog direct op een toren "De rode Toren", die het belangrijkste bewaard gebleven deel van de bescherming van de stad is.
Het voornaamste monument is het door de Italiaan Avostalis in de 16e eeuw gebouwde slot. Het slot heeft het op een na oudste theater van Bohemen binnen zijn muren en herbergt een porselein collectie.

Pa. Tsjechie 2010 192.jpg Pa. Tsjechie 2010 206.jpg

Tegenover het slot ligt het geboortehuis waar Bedrich Smetana, in 1824, is geboren. Nu is er het Smetana-museum in gevestigd. Smetana's vader was brouwer en het huis hoorde dan ook bij de brouwerij van het slot.
De sgraffito op de buitenmuur van het slot wordt gezien als de mooiste in zijn soort en is kenmerkend voor de Boheemse Renaissance.

Pa. Tsjechie 2010 197.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (473).jpg

Het met kruisbloemen getooide slot heeft twee binnenplaatsen. De voornaamste is vierkant en wordt aan drie zijden omgeven door arcaden.
Als kinderen dit zien gaan zij vanzelfsprekend ogenblikkelijk naar boven en de schoondochters er natuurlijk achteraan. Wij horen een kleindochter roepen "deze deur is los", ze gaan naar binnen.
Kort daarna horen wij spelen/rammen op een piano en jawel hoor, de kleindochters hebben een piano gevonden en dat is toch mooi.
Wie weet is het wel de concert-piano van Smetana geweest.
In dezelfde zaal is ook een groep toeristen en er is een gids, die het met die kleine kinderen wel leuk vind, want zij meent echt dat zij bij het gezelschap horen. Bij het binnengaan van een volgende ruimte wordt er op ze gewacht en worden deuren op slot gedaan.
Plotseling hoort Marja een van de kleindochters vanaf een arcade naar beneden roepen dat alle deuren op slot zitten.
Marja op zoek naar iemand van het museum en gezegd dat enkele kleindochters opgesloten zitten en niet meer naar beneden kunnen.
Gelukkig zijn ze bevrijd, maar zijn er wel enige foto's geschoten op plaatsen waar dit niet mag.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (478).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (494).jpg

Na dit bezoek, waarvan wij allemaal genoten hebben, zijn we gewandeld naar het Smetanaplein. Het is een langgerekt stadsplein met een lengte van maar liefst 495 meter. We zien barokke huizen en natuurlijk ook hier arcaden. Gezellig winkelen met meiden is dan weer een feit. Oorbelletjes worden gekocht en het ijsje mag niet ontbreken.
We nemen afscheid van Litomysl ( Marja en ik komen hier vast nog weer terug) en rijden naar Nove Hrady om daar dan nu toch een hapje te eten. Jawel, we zijn op tijd. Geweldig was het er alleen met de taal was het wat moeilijker. Niet getreurd, ik heb immers de menukaart vertaald en de voor ons aansprekende menu's er uit gekozen. De bediening vindt dit geweldig en zelfs de directrice wordt geroepen om deze vertaling te zien.
Wij hebben in het eerste zaaltje gezeten en dit is klein, maar zeer intiem en gezellig. Dit restaurant is voor Tsjechie bezoekers echt een aanrader.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (515).jpg

Gelet op het vroege tijdstip proberen we nogmaals de Toulovcovy Mastale te vinden. We hebben zelfs een richtingwijzer gezien en we gaan die kant dus maar op. Het zijn weggetjes die lopen van Nove Hrady rechtstreeks naar Prosec. Prachtig, wat een omgeving en mooie natuur. Verder waren er geen aanduidingen meer te vinden laat staan parkeerplaatsen. Wel dient zich een ander fenomeen aan en wel diepe afgronden, haarspeldbochten en stijgingen en dalingen van 20%. Vangrail is niet aanwezig en geen witte strepen.
Helaas gaat dan toch mijn hoogtevrees een rol spelen en zit ik zeer gestrest aan het stuur. Enige beveiliging heb ik altijd nodig, maar mooi dat het er is. De Mastale ten tweede male niet gevonden.
Heelhuids thuisgekomen is de kachel aangegaan, want het is een mooie maar koude dag.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 9.

Woensdag 5 mei. Het kost de nodige tijd om de auto van mijn oudste zoon te laten repareren bij de renault garage in Chrudim, maar vandaag is die opgehaald, compleet met nieuwe airco. Kassa !!!!!!!
Toch staan de prijzen hier niet in verhouding tot Nederland, omdat we daar het dubbele kwijt geweest zouden zijn.
We hebben alleen de middag nog om iets te ondernemen en we besluiten het museum in Slatinany te bezoeken. Een aardig kasteel met een drinkbak uitgevoerd in brons, die mooi is. We moeten wel drie kwartier wachten, want het museum gaat open om 13.00 uur.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (544).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (545).jpg

Om 13.00 uur komt er een oudere heer naar ons toe, die ons binnen nodigt. Het blijkt de gids. We krijgen een beschrijving mee, die in het Duits is opgesteld. Het wordt een rondleiding van anderhalf uur en de man raakt niet uitgesproken over z'n museum.
Het duurt allemaal wat lang en de kleindochters laten zich steeds meer horen. De oudste 3 rijden zelf paard en zijn daar gek op, maar dit wordt ze echt te veel.
Hun reactie na afloop was dan ook: "Opa als alle museums zo zijn, dan gaan we nooit meer naar een museum ".

Ma. Tsjechie 2010 0001 (555).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (559).jpg
Ma. Tsjechie 2010 0001 (578).jpg

Na in een restaurant gegeten te hebben ( Wat zijn ze toch goed in Tsjechie !), gaan we nog even wat inkopen doen bij de Tesco.
Het valt op dat in alle grote supermarkten beveiligers aanwezig zijn.
Prompt gaat bij een schoondochter het alarm af. Gelukkig ben ik erbij, zodat met een Duits sprekende beveiliger, de taal het probleem niet is. Het is goed afgelopen, want alles stond op de kassabon en dus was het foutje kassa. Toen we de volgende dag weer kwamen, stond dezelfde beveiliger alweer naar ons te lachen.

Ter afsluiting: Ik weet niet of ik nog toe kom aan een nieuw verslag.
Het gaat door een probleempje met de gezondheid wat met horten en stoten en bovendien is er voetballen of wielrennen op televisie. Nu gaat Zaterdag de vakantie in naar Dwingeloo. Daarmee is het volgende verslag te verwachten in begin augustus.
Prettige vakantie voor allemaal.

wordt in ieder geval vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Hallo allemaal, we zijn er weer.

Heerlijke vakantie gehad in Dwingeloo.
Tussentijds wat onderzoeken in het ziekenhuis, maar nu mag ik dan toch geopereerd worden voor een bult in de nek over 14 dagen.
Marja gevallen van het caravan trapje en haar elleboog gebroken. Vrijdag horen wij meer. Nu teveel vocht en bloed.
Het goede nieuws is dat wij volgend jaar weer 14 dagen naar Tsjechie gaan. Dus deze winter de reis weer voorbereiden.

Vorige keer heb ik afgesloten met ons verhaal over Slatinany en dan lees je vorige week dat daar de water situatie best alarmerend was.
Naarmate je de verschillende gebieden (Liberec, Usti nad Labem, Hrensko, Slatinany, Melnik, Klatovy, Susice enz.) kent blijf je dat toch volgen.

Bohemen 10.

Donderdag 6 mei.
Vandaag is het de dag voor Kutna Hora. We vertrekken om 11 uur. Ik heb een route uitgezet, die mij wel mooi lijkt.
Vertrekkend vanuit Slatinany/Chrudim rijden wij door het Pardubicky Kraj (Chrudim-Rabstein-Hrbokov-Kovarov-Sec-Ronov-Zleby-Caslav-Kutna Hora). Een prachtige route, die ik iedereen kan aanbevelen. De jongens zeiden later , maar dat was mooi !!!
Heuvels, bossen, mooie dorpjes, vergezichten en natuurlijk de vele en gele koolzaadvelden. Geweldig !!!!!!!!!! Wat is Tsjechie toch mooi !!!!!

Onderweg zien we trouwens ook weer zo'n bol, die je overal ziet en waarvan ik nog steeds niet exact weet wat het is. Ik vermoed dat het te maken heeft met water. Graag een reactie hierop. bvd.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (593).jpg

Na verloop van tijd, waarbij de meeste kleindochters in de auto hebben geslapen, naderen we Kutna Hora.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (595).jpg

Een mooi gezicht deze panorama van Kutna Hora. We zoeken een plekje voor de auto's en wandelen richting centrum.
We zien direct de "Steinbrunnen", als onderdeel van het waterleidingsysteem uit het jaar 1495.
Even verderop de St. Johannes-von-Nepomuk-Kirche, die gebouwd is tussen 1734 en 1752.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (596).jpg Pa. Tsjechie 2010 231.jpg

Zo na een fijne vakantie, in eigen land, is dit weer het voorzichtige begin van mijn verslag over onze rondreis.
 
Bovenaan