Rondreis Bohemen in april/mei 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Gelukkig, we zijn er weer !!!!!!!!!!!!!
Het was fantastisch !!!!!!!!

In de komende periode zal ik jullie verslag doen van onze reis, die werkelijk fantastisch was. We hebben genoten van Tsjechie, haar steden, kastelen, landschappen en natuur.
Een paar momenten willen we jullie nu alvast laten zien.

Diepe indruk heeft Lidice op ons gemaakt.

Pa. Tsjechie 2010 303.jpg Pa. Tsjechie 2010 305.jpg


De laatste dag was dat de puntertocht bij Hrensko

Ma. Tsjechie 2010 2304.jpg Ma. Tsjechie 2010 2334.jpg

Thuisgekomen betekent het nu alle foto's, folders en dagboeken uitwerken en de plakboeken opmaken. Vanzelfsprekend volgt dan ook het verslag met foto's in het Forum, maar daar wil ik wel een beetje alle tijd voor nemen. De dagelijkse dingen moeten ook weer opgepakt.
Tot zover een hartelijke groet voor allemaal van ons
Ad en Marja
 

MartinaK

Moderator
Ook net terug uit Tsjechië, van vakantie in mijn eigen vaderland maar naar 4 jaren als ‘’buitenlander’’.
Sommige foto´s die ik wil graag met jullie mededelen, ga ik in de fotogalerij te plaatsen.
Aad, ben je in kastel Sloup gevest?
 
En ik mag een groep Nederlandse, Belgische en Deense agrariers laten kennismaken met de Tsjechische agrarische sector. Nu zijn we in Horskovsky Tyn, wie weet kom ik morgen wel de juiste kandidaat tegen voor boer zoekt vrouw.
 
http://www.tool-investments.com/tool-cei/

http://www.tsjechie.net/board/f23/megaboeren-in-tsjechie-1647.html#post16932

http://www.veeteeltforum.nl

Ik heb uit verveling even in het archief gezocht.

Hoe zijn nu de kansen voor de boer in Tjsechie?
hebben ze daar ruimte om te investeren , en een goede medewerking van de regering?
is er voldoede grond? en in welke regio?
akkkerbouw dus ook bessenteeld o.i.d. en veeteelt heb je natuurlijk ook nog.
Daar heb ik even gelezen op het forum, maar dat wil niet lukken volgens de boeren die aan het schrijven waren.
Het is een forum, dus moet je het met de nodige voorzichtigheid lezen.
Feiten is wat anders dan maar wat schrijven.

Heel veel succes Nancy en Erik met de gasten : DE BOER OP.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bovenstaande berichten hebben toch niets met de vakantie van Ad te maken! Topictitel "Hoe was jouw vakantie in Tsjechië?" Hou dit topic aub voor het verhaal van Ad.

Moderatoren kunnen jullie een aantal berichten hier verplaatsen aub.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis dohttp://www.tsjechie.net/board/images/editor/seor Bohemen in april/mei 2010

Het begin (1).

Vandaag zal ik proberen een start te maken met mijn verslag. Thuiskomend merk je al snel hoe druk je feitelijk dan weer bent met van alles en nog wat. Overigens ben ik het wel met Freddy eens dat er wat discussie heeft plaatsgevonden, die hier eigenlijk niet thuis hoort.:fool:
Maar goed dat doet niets af aan de fantastische tijd die wij in Tsjechie beleefd hebben.:top:
Op zondag 25 april zijn we om 4 uur in de ochtend vertrokken uit Hoogeveen en na 930 kilometer om 15.30 uur aangekomen in Vimperk.
Even voor de grens gestopt, want er lag nog aardig wat sneeuw en dat moet gevoeld worden en natuurlijk op de foto.
Kort na de grensovergang al direct politiecontrole van niet al te vriendelijke agenten. Papieren worden meegenomen en alles gecontroleerd. Je vraagt je af "zou het allemaal goed zijn ?" Gelukkig, alles was in orde.

[ Ma. Tsjechie 2010 026.jpg Ma. Tsjechie 2010 034.jpg

Langs de weg kwamen we veel meer dames tegen dan vorig jaar, die kennelijk een lift wilden. Helaas, na zo'n reis heb je geen zin meer nog iemand mee te nemen (Grapje, maar het geeft toch altijd weer een trieste achtergrond).
De aankomst bij Hotel Terasa (www.hotelterasa.cz) in Vimperk was fantastisch met mooi weer en 23 graden.
Direct het terras op uiteraard om die halve liter goed te laten smaken.
Het eten was verrukkelijk en er was zelfs een Nederlandse menukaart.

Pa. Tsjechie 2010 007.jpg Ma. Tsjechie 2010 047.jpg

Voor nu moest dit het alweer zijn, want 2 kleindochters komen binnen om een nachtje te logeren. Morgen vervolg.
 

Ad Verschoor

Donateur
Gisteren had ik het vervolg beloofd van mijn verslag. Helaas, moet dit even blijven liggen. De zwager van zoon en schoondochter is verongelukt en laat vrouw en 4 kinderen achter. Wij vangen dus deze week onze kleindochters op om situatie zoveel mogelijk voor ze te verlichten en de mogelijkheid te bieden dat ze bij hun zus kunnen zijn.
Tot volgende week
hartelijke groet
Ad
 
Je hebt een prachtige vakantie achter de rug.
Je wilt je vreugde delen op dit forum.
En dan opeens.............
Opeens gebeuren er dingen die wreed ingrijpen op zaken die je zo graag had willen doen.
Belangrijkere zaken wachten op je.

Doe het vanuit je hart.

sterkte voor jullie allen.

Kukel.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bedankt allemaal het was hartverwarmend !!!

Jawel, ik ben er weer en ik wil iedereen, die gereageerd heeft op mijn vorige reactie, heel hartelijk bedanken voor de blijken van medeleven en ondersteuning.

Ha,ha, ieder begin is moeilijk (2.)

Maandag 26 april. De dag begint mooi en we hadden ons voorgenomen ons niet al te druk te maken. Toch loopt het even anders. Ja.ja, we wijken nu al af van het programma. Vanmorgen hebben we even heerlijk gewandeld door Vimperk (Later zal ik deze plaats nogmaals uitgebreid beschrijven) en per auto hebben we het nieuwere deel van Vimperk bezocht.
Het valt me op dat ook deze delen op een berg zijn gebouwd. Wat hoog om dagelijks te moeten lopen naar huis.

Pa. Tsjechie 2010 034.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (30).jpg

's Middags hebben we besloten om even naar Spiegelau (Zuid-Beieren) te rijden om een fles Lusen-Hexe op te halen in het Penninger museum.
Het was een pracht route door het Bayerischer Wald. Via Mouth - Neuschoenau - Gugloed - Spiegelau - Grafenau en Freyung weer bij Philippsreut de grens over.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (92).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (95).jpg

Voor zo'n uitstapje naar Zuid-Beieren wordt je echter direct door de goden gestraft. Een paar kilometer over de grens in het dorpje (?) Hliniste weer politiecontrole. Deze keer geen papieren, zoals gisteren bij die uiterst onvriendelijke agenten, maar snelheid met een breed lachende en zeer vriendelijke agente. Geen wonder ze had een dikke bekeuring te innen. Ik reed 87 waar 50 is toegestaan en hoefde dus net mijn rijbewijs niet in te leveren en dat in een dorpje dat nauwelijks groter is dan 2 winkels en 4 woningen.
Kassa dus 2500 kronen en cash betalen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (120).jpg

Terug bij ons hotel ben ik er tegenover de berg maar eens opgewandeld, om af te reageren. Ik geniet daar van het uitzicht op Vimperk. Bijna boven kom ik bij een bouwsel uit 1888, gelegen "am goldenen Steig", dat ik niet kan thuisbrengen. Ook de VVV, of plaatselijke kenners hebben mij nog niet verder kunnen helpen.
Wie wel ?

Pa. Tsjechie 2010 019.jpg Pa. Tsjechie 2010 013.jpg

Het wordt de hoogste tijd Marja (mijn vrouw) snel weer op te zoeken en ik dacht laat ik rechtstreeks door het veld naar beneden gaan.
Ik hield er geen rekening mee dat smeltwater ook z'n weg zoekt. Het was er knap drassig en mijn slippers werden opgezogen. Gelukkig kon ik ze nog net vlot trekken. Groot was de hilariteit in het hotel toen ik onder de blubber terugkwam.

wordt vervolgd.
 
Bovenaan