Rondreis Bohemen in april/mei 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Die bollen Ad, zijn waterbollen. Het water wordt met kracht naar boven gepompt en als het naar beneden gaat heb je stromend water.

En inderdaad het gebied bij Chrudim, Slatinany is fantastisch mooi, we komen er graag. Misschien de volgende keer met de kleinkinderen de stoeterij van Kladruby bezoeken. Interessanter en minder saai....Het zijn allebei staatsstoeterijen, maar in Kladruby is de rondleiding leuker.

Bij Slatinany is voor de kids de wandel of fietroute naar Kocici hrad de moeite waard.
 
Die bollen? zijn dat dan geen gas bollen?

Vaak ook met reclame er op .

Ik denk dat de bol vol water zit, dat het dan niet goed gaat komen.

Daar heb je een stevige construktie voor nodig .

Maar wie ben ik?

Noem je dat : vodárenská věž
Of : vodni koule?
 

Freddy2005

† In Memoriam
18.jpg


Vodárenské věže
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bedankt voor alle reacties op de hydroglobe. In onze plakboeken kunnen we daar dan weer duidelijk over zijn en weten we voortaan wat we zien.

Bohemen 11.

Donderdag 6 mei. Kutna Hora
wat een mooie stad en het zal wat mij betreft niet de laatste keer zijn dat wij hier een bezoek brengen.
Ook de kinderen genoten van zoveel moois.
Wandelend door Kutna Hora zien we de Welscher Hof oftewel Italian Court, dat stamt uit de eerste helft van de 13e eeuw en op afstand zien we dan ook al de Barbara Dom met het Jesuitenseminar.

Pa. Tsjechie 2010 237.jpg Pa. Tsjechie 2010 240.jpg

De kinderen besluiten onderlangs richting de Dom te wandelen. Marja en ik lopen bovenlangs, omdat hier minder hoogteverschillen zijn.
Onderweg zien we dat hard gewerkt wordt aan de bestrating van deze historische stad.
We lopen langs de Kerk van de heilige Jacobus, waarvan men in 1330 begonnen is met de bouw en komen op de oprijlaan van de Barbara Dom. Links meerdere beelden en rechts het Jesuitenseminar.

Pa. Tsjechie 2010 246.jpg Pa. Tsjechie 2010 248.jpg

Ook in de Dom is het genieten, zo mooi. Zelf ben ik een beetje gek op kerkorgels en die wil ik jullie niet onthouden. Na dit bezoek gaan we richting auto en zien we de Barbara nog een keer in volle glorie.

Pa. Tsjechie 2010 263.jpg Pa. Tsjechie 2010 280.jpg

Vrijdag 7 mei.

Het is de laatste vakantiedag voor de kinderen en er wordt deze dag gerust voor de terugreis. Dat betekent uitslapen, spelletjes doen en zwemmen. 's Middags nog naar Chrudim voor de laatste inkopen en de schoondochters toch nog even winkelen.
We besluiten met een hapje eten in een restaurant.
Zaterdag is het vroeg dag en dus gaan de meiden allemaal op tijd naar bed. Marja en ik hebben het idee, dat ze het allemaal heel leuk gevonden hebben

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 12.

Zaterdag 8 mei.
Het is al vroeg in de morgen als we afscheid nemen van kinderen en kleindochters, die terugrijden naar Nederland.
Zelf geven we ons vakantiepaleis, waar we deze week zo van genoten hebben, terug aan de uiterst vriendelijke Tsjechische eigenaren.
Wij zetten om 10.00 uur, die morgen, onze rondreis voort en gaan richting Melnik.
In Chrast, nadat we 10 minuten in de auto zitten, worden we getrakteerd op een muziekuitvoering van de plaatselijke kapel.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (668).jpg

Via Pardubice rijden we over de autosnelweg naar Praag en dan zien we waarschijnlijk de borden richting Dresden over het hoofd.
Wij rijden voorbij Praag, via de zuidzijde, en komen om circa 13.00 uur uit in Lidice.
Het is nog vroeg en we besluiten om hier de Lidice Memorial te bezoeken.
Deze gedenkplaats herinnert aan de vergeldingsactie van Hitler op 10 juni 1942, waarbij deze plaats volledig is verwoest en haar inwoners zijn omgebracht.
Voor uitgebreide informatie verwijs ik naar de topic Slachting van Lidice, of naar de website www.lidice-memorial.cz
Op de foto's een overzicht van de gedenkplaats, die gebouwd is in 1962 en de herinnering aan de begraafplaats, die door de nazi's volledig geplunderd en verwoest is.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (700).jpg Pa. Tsjechie 2010 299.jpg

Vanzelfsprekend hebben we ook het museum bezocht en vooral de film hakt er emotioneel aardig in.
De meeste indruk maakt echter het Monument voor de 82 omgebrachte kinderen van Lidice.
Het is het levenswerk van de beeldhouwster Marie Uchytilova, die hier 20 jaar (1969-1989) aan gewerkt heeft.
Het is een meesterwerk geworden, waarbij zelfs de achterzijde indrukwekkend is, zoals het kleine manneke met z'n grote zus.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (716).jpg Pa. Tsjechie 2010 305.jpg

Overigens kwam ik er hier achter, dat zich nog een gedenkplaats bevindt in Lezaky. Ook deze plaats is met de grond gelijk gemaakt, maar in tegenstelling tot Lidice, niet meer opgebouwd.
Jammer, dat we dit gemist hebben, want vanmorgen waren we op 6 kilometer afstand vanaf Chrast.
Toch maar weer onthouden voor een volgend bezoek.

We rijden richting Veltrusy, maar oh, wat zijn de wegen in dit gebied van Tsjechie slecht. We passeren Podlesin en zien hier het Podlesinsky Viaduct uit 1873. Het is 95 meter lang en een van de oudste spoorbruggen in Centraal Bohemen, bovendien bewaard gebleven in oorspronkelijke staat.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (727).jpg

Aangekomen in Veltrusy proberen we hier onderdak te vinden voor de komende nachten. In het duits vraag ik of er nog een 2-persoonskamer vrij is. Helaas de jongen verstaat het niet en vervolgens in het engels "have you a room for 2 persons ?".
Ik zie een gezicht dat vooral vraagtekens laat zien en na lang nadenken heeft hij de oplossing gevonden en schenkt ons 2 glaasjes rum in. Gelukkig komt op dat moment de eigenaar binnen, die het probleem direct oplost.
In uitstekend Engels laat hij weten geen plek te hebben en verwijst ons door naar Hotel Sport in Kralupy nad Vltavou.
Hier zullen wij de komende dagen vertoeven.

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 13.

Zondag 9 mei (1).
Zo, gisteravond te horen gekregen dat de kinderen allemaal weer veilig zijn thuis gekomen. De receptioniste van hotel Sport laat ons weten, dat Kralupy nad Vltavou geen bezienswaardigheden heeft en zij wijst ons op vele uitstapjes in de omgeving. Wij hebben gemerkt dat voor auto en trein de plaats mooi centraal ligt.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (843).jpg

Op het programma staat Zamek Veltrusy en Melnik. We beginnen in Veltrusy een klein dorp met 1753 inwoners en op de vroege zondagmorgen straalt de rust ervan af.
Het is prachtig weer en via een heel lange opwandellaan door een prachtig park bereiken we het kasteel.
Het blijkt nog aardig vervallen, maar staat volop in de steigers. Ook de beeldengroepen worden gerestaureerd.
Ik ben ervan overtuigd, wanneer we hier later nogmaals komen, dat het er zeer fraai uit zal zien.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (747).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (753).jpg

We rijden door naar Melnik en ook daar is het nog rustig. We kunnen de auto kwijt vlakbij het vredesplein (Namesti Miru) en het is er nu zelfs vrij parkeren.
We kijken even binnen in de kerk van de Veertien Heilige Helpers en wandelen, nadat we het plein gezien hebben langs het water naar het Slot Melnik.

Pa. Tsjechie 2010 315.jpg Pa. Tsjechie 2010 323.jpg

We krijgen nog even zicht op de gotische toren van de kathedraal van St.Petrus en Paulus. Plotseling komen we aan een kade en zien we dat hier de Labe (Elbe) en de Vltava (Moldau) samenvloeien.
Een leuk moment, omdat we bij een vorig bezoek dit ook gezien meenden te hebben, maar toen bleek het absoluut onjuist.
Foto's van dit bezoek zijn te zien in de fotogalerij.

Pa. Tsjechie 2010 329.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (785).jpg

We verlaten Melnik en willen op weg naar het Kokorindal, maar dat kost de nodige moeite. In Melnik (niet alleen daar) worden richting aanduidingen eigenlijk alleen maar gegeven naar grotere plaatsen en komen de kleine plaatsen in de omgeving nauwelijks aan bod.

wordt vervolgd (2)
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 14.

Zondag 9 mei (2). Het Kokorindal
een waar schouwspel van koolzaadvelden, bossen, rivieren, meren vennetjes en rotspartijen.
Een gebied om van te watertanden en meer mensen vinden het mooi, want het blijkt hier drukker dan eerder in Melnik.
Via Chloumek en Vysoka bereiken we Kokorin. We zien hier mensen lopen, die de auto op een parkeerplaats hebben achtergelaten, en op weg zijn naar de Burcht. Ook wij parkeren de auto, maar bij het zien van de vrij lange en steile wandeling naar de Burcht, besluiten we ons hieraan niet te wagen. Wel staat op de parkeerplaats een bistro aangegeven en dat lijkt ons wel wat. We bereiken deze bistro (snackwagen) via een mooi pad eveneens door de bossen.
We zien echter ook een volledig verpauperd vakantiedorp. Links van het pad het hoofdgebouw en rechts huisjes zonder glas, die op instorten staan. Jammer, in zo'n mooi gebied.

Pa. Tsjechie 2010 331.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (803).jpg

We draaien hier op onze tocht, rijden langs de rivier Psovka en bereiken Harasov. Ook hier een hotel in verval, maar wat we er ook zien is een grotwoning en dat trekt onze aandacht.
We zien een entree met deur en zelfs een galerij is aanwezig

Pa. Tsjechie 2010 337.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (822).jpg

Ook het hekje van de achteringang ontbreekt niet. Ik vind het zo bijzonder, dat het me de moeite waard lijkt om verder te kijken dan de neus lang is. Klimmen dus, maar veel verder kwam ik daar niet mee.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (825).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (835).jpg

Ik heb deze dag in 2 delen aan jullie laten zien, omdat je overweldigd wordt door zoveel moois. Ook dit laatste plaatje laat dit nog eens zien. We komen tegen de avond weer aan bij het hotel en geven nog even ons wasgoed af, zodat we morgen alles weer schoon hebben.
Na de maaltijd en een wandeling in de regen gaan we vroeg naar bed.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (817).jpg

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 15.

Maandag 10 mei.
Vandaag staat Karlstejn op het programma. Om het makkelijk te maken gaan we over de autoweg richting Praag. Na anderhalf uur rijden en file staan door Praag bereiken we de weg richting Plzen. Vanaf hier nemen we afslag 10 richting Lodenice. Het is dan nog 16 kilometer naar Karlstejn. We rijden door een heel mooi landschappelijk gebied, dat de mooiste plaatjes oplevert. Wanneer we aankomen in Karlstejn blijkt alles gesloten en kunnen we ook niet naar boven naar het kasteel gebracht worden. Stom natuurlijk van ons. Het is maandag.
We besluiten door te rijden richting Beroun en komen langs de firma Aquatech. Zij zuiveren rioolwater en onderhouden septic tanks, zwembaden etc. Boven dit terrein zien we dit houten en betonnen bouwsel. Het zal wel te maken hebben met de werkzaamheden van dit bedrijf, maar ik weet echt niet wat het is en ook de website van Aquatech zegt hier niets over. Wie het weet mag het zeggen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (848).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (857).jpg

De weg langs de rivier Berounka geeft ons ook weer veel natuurschoon te zien.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (851).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (852).jpg

We rijden via Beroun, Kladno en Slany weer richting Kralupy nad Vltavou. Het fototoestel van Marja moet even opgeladen worden, maar dat lukte niet. Wij naar een fotozaak, waar blijkt dat ze de adapter in het verkeerde aansluitpunt heeft gedaan. Leeftijd misschien ? In het hotel is intussen de was klaar en krijgen we alles opgevouwen en gestreken terug.
Het lijkt ons aardig te gaan eten in het zamek Nelahozeves. Het ligt op 3 kilometer verwijdert van ons hotel, maar aangekomen is het kasteel en dus ook het restaurant gesloten (Ja, het is nog steeds maandag).

Wat overblijft is vanzelfsprekend het maken van een paar foto's van het kasteel

Pa. Tsjechie 2010 343.jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (870).jpg

In het hele kleine plaatsje doen we nog een ontdekking, want niemand minder dan Antonin Dvorak is geboren in Nelahozeves op 8 september 1841. Zijn vader was er slager en herbergier.
Zijn geboortehuis en een beeld herinneren hieraan.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (869).jpg

wordt vervolgd
 

kuurgast

Donateur
Ad ik volg jullie rondreis met veel plezier en wat een mooie foto's. :top:
Die foto van aquatech is een leuk zoekplaatje voor het topic "waar is dit" dan krijg je waarschijnlijk wel het
verhaal achter dat vreemde bouwsel.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 16.

Dinsdag 11 mei (1).
Vandaag staat Praag op ons programma en we gaan daar met de trein naar toe. De trein vertrekt om 9.41 vanuit Kralupy en komt aan om 10.17 uur op het Centraal Station van Praag
( Masarykova Nadrazi).
Wat opvalt is dat de treinen op tijd rijden, dat men beschikt over vrij nieuwe treinen en dat in de trein speciale ruimtes zijn voor moeders met kinderwagens en/of buggy's. Met name dit laatste kan de NS een voorbeeld aan nemen.
Na inmiddels enkele malen gebruik te hebben gemaakt van trein en bus hebben wij niets dan lof voor het openbaar vervoer.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (787).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (793).jpg

Na aankomst in Praag nemen we een taxi naar de Praagse Burcht en zien onderweg nog een drukke gezellige en demonstratieve optocht in verband met de komende verkiezingen.
De taxichauffeur praat honderduit in een taaltje dat ligt tussen Engels en Duits. Hij is echter uiterst voorkomend en vriendelijk.
Na nog geen 20 euro te hebben betaald ( 500 CZK) zeggen wij bedankt en tot ziens.
In 2007 zijn we 2 dagen in Praag geweest en nu willen we Deze stad toch weer zien, maar 1 dag moet genoeg zijn.
Na de Burcht genomen te hebben blijkt er gewerkt te worden aan de tuinen richting de Karelsbrug. Ik raak hierdoor toch wel een beetje in de war, maar er staat een bewaker en ik vraag fatsoenlijk de weg hoe nu beneden te komen. Helaas de man begrijpt het niet of mag het niet begrijpen, maar ik krijg een duw om weg te gaan.
Op verzoek van Marja kies ik eieren voor mijn geld. Iets vriendelijker had het van mij wel gemogen.
We lopen langs het voormalig Rosenberg-paleis en haar tuinen Na Valech naar de oude Burchttrap.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (896).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (886).jpg

Ma. Tsjechie 2010 0001 (900).jpg

Onderlangs lopen we richting de Karelsbrug en langs het Franz Kafka Museum waar we deze beide plassende mannen tegenkomen.
Bij de Karelsbrug is het altijd een drukte van belang en een boeiende plek om steeds aan te doen.
Mijn oog viel vooral op de restauraties. Heel mooi om te zien dat brug elementen genummerd worden en op dezelfde plaats worden teruggezet.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (905).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (918).jpg

wordt vervolgd (deel 2)
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 17.

Dinsdag 11 mei (2).
Wandelend over de brug en richting de Joodse wijk kom je de leukste winkeltjes tegen.
Ik zie dit marionetten winkeltje met de mooiste figuren, maar die van het oude vrouwtje vind ik wel de opvallendste.

Pa. Tsjechie 2010 388.jpg Pa. Tsjechie 2010 387.jpg

Inmiddels heeft mijn fototoestel de geest gegeven en we moeten het gaan doen met het toestel van Marja. Het tot ziens van vanmorgen is niet zo vreemd geweest, want we ontmoeten weer de taxichauffeur.
Hij zet de auto aan de kant en vraagt of het allemaal goed gaat. Wij moeten dit beamen, maar het is wel een heel leuke ervaring.
Bij het zien van het Joodse Stadhuis komen weer veel herinneringen uit 2007 terug. Zo is in het Centrum het Hus-monument gerestaureerd waar het vorige keer in de steigers stond en alleen op een groot affiche zichtbaar was.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (950).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (978).jpg

Op het moment dat we in het centrum een terrasje pakken valt er een dikke plensbui, maar onder een grote parasol houden we het toch nog even droog.
Na stil gestaan te hebben bij het astronomisch uurwerk aan het Stadhuis is het weer leuk de trompettist van enorme hoogte naar het publiek te zien zwaaien.
Langzaam gaan we weer richting station en komen voorbij een Mc Donalds. In Nederland kom ik er nooit, maar Marja heeft er vreselijk veel zin in. We hebben er voor 240 CZK uitgebreid gegeten en een glas fris gedronken.
Bij het verlaten van de Mc krijgen we een enorme onweersbui over ons heen met slagen waarvan de gebouwen stonden te trillen en een hoosbui,die we in Nederland niet te vaak meemaken.
Gelukkig is er een overdekt winkelcentrum om te schuilen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (993).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (998).jpg

Inmiddels gaat Marja steeds moeilijker lopen en heeft ze heel veel moeite het station te halen. Aangekomen in Kralupy is het nog erger en moet ik haar bijna dragen. In het hotel zien we de oorzaak en is deze dag duidelijk te zwaar geweest.
We wachten af hoe het er morgen uit zal zien.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1009).jpg

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 18.

Woensdag 12 mei.
Zo vandaag de koffers weer pakken, hotel afrekenen en verder trekken. Het been van Marja is er echter nog niet beter op geworden. We besluiten tot een bezoek aan een arts.
Van de receptioniste in het hotel krijgen we een plattegrond, waarop de polikliniek staat aangegeven.
Om 9.15 uur komen we aan bij een oud gebouw, waarin de polikliniek gehuisvest is, maar ook de autorijschool.
Beneden in de hal hangt een groot bord, maar bij wie moeten we zijn ?

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1017).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1015).jpg

Op goed geluk lopen we naar boven en daar wil net een meneer in witte jas een toilet ingaan. We vragen hem waar we moeten zijn, hij kijkt naar het been en zegt "trauma". Gaat u hier zitten.
Op de deur van de spreekkamer staat Dr Vera Felixova. Bij ons zitten nog 3 mensen in de wachtkamer, die voor ons binnen gekomen zijn.
Steeds als een mevrouw iemand naar binnen vraagt, worden de schoenen uitgetrokken. Als de mevrouw, die de dokter blijkt te zijn, ons binnenroept trekken wij ook maar de schoenen uit.
Dr Vera spreekt alleen Tsjechisch. Zij bekijkt de blessure en schrijft een recept uit voor 2 zalfjes en vervolgens de rekening 500 Ckz.
In 2 woorden Engels 4 days en een zit gebaar vertelt ze dat Marja rust moet houden met het been omhoog.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1013).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1010).jpg

Naast de polikliniek bevindt zich de apotheek, die er in Tsjechie vaak heel goed uitzien. Meestal keurig ingericht in dure panden.
De apothekersassistenten spreken goed Engels en zij vertellen ons, dat de zalfjes gemaakt moeten worden en dat het ongeveer een uur zal duren.
Intussen gaan wij met mijn fototoestel naar de fotograaf. Zijn conclusie is dat het toestel niet meer te maken is.
Verder zegt hij dat we vooral geen nieuw toestel in Tsjechie moeten kopen, omdat we dan geen service mogelijkheden meer hebben.
Heel eerlijk van iemand die toch moet bestaan van het verkopen van fototoestellen.
De zalfjes zijn klaar en kosten ons 95 Czk. In Nederland zijn de beide rekeningen inmiddels vergoed door de verzekering.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1018).jpg

Via Melnik, Duba en Doksy, rijden we naar hotel Bezdez in Stare Splavy. Onderweg is het genieten van de natuur, vooral in de omgeving van Duba. Het hotel, dat behoorlijk groot is, is vol.
Er wordt ons een kamer aangeboden in de tegenover liggende dependance. Een ruime kamer met douche, toilet en tuindeuren, die uitkomen op een heel groot balkon. Op de foto is kamer en balkon, rechts beneden te zien.
Voor ons, in deze situatie, een prachtige plek om de komende dagen in alle rust door te brengen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1032).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1051).jpg

wordt vervolgd
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 19.

Donderdag 13 mei.
Vandaag zal het een rustige dag worden. In het hotel Bezdez is een congres van jonge neurologen uit geheel Europa.
Al deze dokters slapen er ook en er is nog een bus Nederlandse gasten van reisorganisatie Bolderman.
Om 9.00 uur gaan we naar het ontbijt. Het is een werkelijk rijk gevulde ontbijttafel, die prima verzorgd is.
Vanwege de drukte in het hotel verblijven we vooral in ons appartement, maar met het grote balkon is dit ook helemaal niet erg.
Ik heb zin om vandaag wat te wandelen rond het Machameer (Machovo Jezero). Het meer bevindt zich tussen Melnik en Novy Bor. De plaatsen Stare Splavy en Doksy liggen aan het meer.
Het meer is omgeven door prachtige bossen met mooie rotspartijen.
Ik houd het bij korte wandelingen en ontdek dat men de rotspartijen inmiddels een naam heeft gegeven "Jarmilina Skala".
In de jachthaven van Stare Splavy is het nu nog rustig, maar dat zal zomers wel anders zijn.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (879).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (942).jpg

Het Machameer heeft blauw helder water en aflopende gele stranden. Het is een rond 1367 kunstmatig aangelegd meer van bijna 3 km2.
In deze tijd van het jaar zie je er slechts 1 zeilboot op het water, maar de natuur blijft het hele jaar door mooi.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (928).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (948).jpg

Toen wij hier in 2007 waren vond ik het in Doksy aan het strand al aardig toeristisch. Deze tendens trekt zich nu door bij de stranden van Stare Splavy. Er is een aquapark gekomen compleet met hotel, restaurants, pizzeria en cocktailbar.
Ook liggen er alweer funderingen voor nog meer nieuwbouw.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (894).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (902).jpg

Ondertussen heeft Marja vooral uitgerust, maar heeft ze het geluk dat ze ongeveer een uur heeft kunnen genieten van het getik en uitzicht op deze specht.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (904).jpg

wordt vervolgd
 
Doksy en Bezdez stonden op ons lijstje voor deze vakantie. Deze twee puntige heuvels zien wij in de verte vanuit onze eigen woonplaats Vysoké. (Als ik me niet vergis.)
Zaly29.jpg
Helaas is het er niet van gekomen, dus extra leuk dat je iets verteld van deze omgeving Ad.
 
Bovenaan