Rondreis Bohemen in april/mei 2010

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 20.

Vrijdag 14 mei.
De zalfjes, die de dokter in Kralupy voorschreef en de apotheker zelf moest maken, lijken heel goed te werken.
Marja en ik kijken elkaar aan en een kort programma met de auto moet toch mogelijk zijn.
In de auto staat mijn Tsjechie bibliotheek in een appel-doos ( 5 ordners met folders over de gebieden/plaatsen, die we bezoeken en reisgidsen). Na enig onderzoek kan het aardig zijn om naast Doksy nog even Ceska Lipa te bezoeken.
Zo gezegd, zo gedaan.
Doksy is een stad van ongeveer 5000 inwoners. Je vindt er behalve het nodige vertier (openluchttheaters, bioscoop, tennisbanen, overdekt zwembad, fitnesscentrum, discotheken en aquapark) ook een aantal historische bouwwerken.
Zelf zijn we alleen in het centrum geweest en hebben een mooi raadhuis gezien en de kerk van de heilige Bartholomeus, die dateert uit het jaar 1638.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1023).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1061).jpg

Opvallend in het centrum is toch wel het schitterend aangelegde plein met daar middenin de Mariazuil uit de 17e eeuw.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1059).jpg

We gaan richting Ceska Lipa. Een plaats die 38830 inwoners telt. Het was tot 1945 een plaats met een overwegend Duitstalige bevolking, maar die zijn na de oorlog allen verdreven.
Wij hebben de gewoonte voordat we in een stad rondwandelen om de plaatselijke VVV eerst te bezoeken.
Wij zoeken dan informatie en vragen om folders en een stadsplattegrond.
Voor het eerst, het moet gezegd, worden we niet echt vriendelijk geholpen en hebben we zelfs het idee dat we niet worden vertrouwd. We houden het er maar op, dat de mevrouw vandaag niet in goeden doen is.
In de folders zien we dat deze plaats in de 19e eeuw een reputatie verwierf als dynamisch centrum van de textielindustrie, waar veel bedrukte stoffen vandaan kwamen.
Nog steeds is het een industriestad, die toch enkele interessante bouwwerken bezit.
Zo zien we het Raadhuis uit 1823 en de Delphinbronnen uit 1837.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1072).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1068).jpg

Even buiten het centrum ontdekken we Cafe Union. Een waardevol gebouw in Jugendstil uit 1907.
Van het plaatselijk kasteel uit de renaissance is uitsluitend het Rode Huis (Cerveny Dum) uit 1583 over.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1077).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1079).jpg

Na deze bezoeken zijn we toch op tijd teruggegaan naar het hotel.
De middag hebben we dan ook in alle rust doorgebracht en alvast de koffers ingepakt voor het vertrek de volgende morgen.

wordt vervolgd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 21.

Zaterdag 15 mei.
Vandaag rijden we naar onze volgende bestemming omgeving Zelezny Brod. We nemen afscheid van ons optrekje in Stare Splavy en rijden via Mlada Boleslav richting Turnov.
Deze plaats staat op het programma voor een bezoek. Wat we ontdekken zijn een paar opvallende kerken, die ook als je Turnov nadert de skyline vormen.
We zien eerst de St. Franciscuskerk van Assisi, die op het bovenste gedeelte staat van het `namesti Ceskeho Raje` ,of het Boheemse Paradijsplein. De kerk dateert uit het midden van de 17e eeuw.
Even later zien we de heilige Mariakerk. Een enorme nieuw-gotische basiliek, die bestaat uit 3 schepen en gebouwd is in de jaren 1825-1853.
Opvallend detail is, dat de toren niet lijkt afgebouwd.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1099).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1100).jpg

Rond het middaguur verlaten wij Turnov en rijden richting Zelezny Brod. Het gebied dat we inrijden laat werkelijk mooie beelden zien.
Veel wegen die stijgen en dalen en waar zoals de foto laat zien een spoorweg onderdoor loopt.
Later zien we Mala Skala en vanaf beneden is het prachtig te zien.
Ik ga, velen zullen dit begrijpen, met mijn hoogtevrees natuurlijk niet naar boven om daar (heel hoog) over een brug naar een volgende rots te lopen en te genieten van het uitzicht.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1121).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1123).jpg

Via internet, uiteraard, een hotel Cristal ontdekt in Zelezny Brod en dat gaan we als eerste proberen. Het is als prachtig omschreven en zelfs zou men de bovenste verdieping gaan gebruiken als zorghotel voor ouderen. De complete verzorging is uitgebreid neergezet.
Ik, als voormalig welzijnswerker. was onder de indruk en het lijkt een voorbeeld voor Nederland.
Aangekomen zien we een smerig en oud gebouw, dat er niet bepaald schoon uitziet. Gordijnen verraden snel de binnenkant, als die gescheurd zijn en er slordig bijhangen.
Bovendien staan voor de ingang mensen, die we in Nederland een stempel meegeven zonder vaste woon -, of verblijfplaats.
Op de begane vloer bevindt zich dan nog een discotheek.
Wij besluiten een andere slaapplek te zoeken.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1131).jpg

Even voor Zelezny Brod hebben wij Penzion en Motorrest Formanka al gezien. Ik heb hiervan ook gegevens in mijn bibliotheek(www.formanka.cz). Laten we dit proberen. We ontmoeten de bedrijfsleider (eigenaar), die zeer vriendelijk is en goed Duits spreekt. Hij laat ons in het pension een appartement zien voor 5 personen. Wij kunnen er een aantal nachten gebruik van maken zonder dat er andere mensen bijkomen en tegen de prijs voor een tweepersoons kamer.
Het appartement ziet er geweldig uit en de tuin die ik jullie volgende keer zal tonen is van buitencategorie.
Ik denk dat wij ons hier deze dagen volop zullen vermaken.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1139).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1152).jpg

wordt vervolgd
 

char

† In Memoriam
Ad, ze zeggen wel eens dat je het lekkerste tot het laatst moet bewaren...

Dat heb ik gedaan!!.. vanavond, met al jouw verhalen..Ik heb genoten!!..

Maar ik hoop dat er nog meer lekkers komt..

Char.
 
In Železný Brod is niet zo veel te zien, maar dichtbij is de natuurgebied Riegrova stezka, die is zeker moeite waard. :top:
Wij rijden er meestal slechts doorheen maar ik was vorig jaar deze site tegen gekomen van Železný Brod, leek ons wel interessant om eens te bekijken.
Hoewel Železny Brod slechts 20km van ons is heb ik nooit van Riegrova stezka gehoord. Het lijkt me een leuke wandelroute dus bedankt voor de tip Martina!
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 22.

Zondag 16 mei.
In deze aflevering kom ik terug op mijn belofte over de achtertuin van pension Formanka en motorest Formanka (www.formanka.cz).
Het ligt aan wegnummer 10 van Turnov naar Zelezny Brod in het gehucht Splzov.
Het is er zo klein en afgelegen, dat Marja eerst haar twijfels heeft of ze daar wel een paar dagen wil vertoeven.
De twijfel wordt snel weggenomen bij het zien van bijvoorbeeld het interieur van het motorest, het aangeboden appartement en de klantvriendelijkheid van het personeel. Komt bij dat het eten er uitstekend is, zoals in de meeste Tsjechische restaurants.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1189).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1085).jpg

Martinak maakt ons opmerkzaam op het natuurgebied Riegrova stezka, waarnaar ze ook verwijst. Ik heb deze wandeling niet gedaan, maar de schoonheid ervan verbaasd me niet. Ik hoef alleen maar te kijken naar ons tuintje in de diepte van de Jizera en de natuur in en rond de Jizera vanaf onze tuin.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1145).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1154).jpg

Char, leuk dat je mijn verhaal op prijs stelt en Lina mei/juni 2011 zullen ook wij hier weer terugkeren. Ook dan zullen we weer gebruik maken,indien mogelijk, van dit pension. Overigens Martinak in de Jizera zie ik hele scholen kleine zwarte visjes. Het water in deze rivier is zo helder dat je er werkelijk alles in ziet. Zouden dit de kokaaltjes kunnen zijn ?
Als afsluiting van dit paradijs een foto van het pension vanuit de tuin en nog een keer het zicht op de Jizera.
Zo'n tuin is toch echt genieten ?

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1162).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1168).jpg

wordt vervolgd
 
Ik begrijp waarom jullie volgend jaar terug gaan komen Ad!
Ik vroeg me bij het motorest al eens af wie daar nu gaat logeren:stout:, jullie dus! :D
Maar zoals je zegt, schijn bedriegt blijkt nu, het lijkt klein maar blijkt uiteindelijk een mooi paradijsje te zijn. ;)
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 23.

Zondag 16 mei.
Ik heb Marja beloofd om de grotten van Bozkov te bezoeken (Bozkovske dolomitove jeskyne). Slechte nacht gehad, want ik zie er als een berg tegenop. Maar goed, beloofd is beloofd. Vanaf Zelezny Brod nemen we wegnr. 288 ten noorden van de Jizera.
Een hele mooie route, waarbij we zelfs nog wildwater-varen zien in de Jizera. In Boskov parkeren we de auto en leggen direct de plaats vast, op de foto, met de kerk Maria Hemelvaart uit 1693.
In de grotten blijkt het moeilijk om foto's te maken, maar deze van het ondergrondse meer is het aanzien waard.
Martinak schrijft in haar verhaal, dat de grotten absoluut ongeschikt zijn voor kinderwagens, rollators, enz. Ik kan dit uit mijn eigen ervaring alleen maar bevestigen.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1231).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1215).jpg

Vanuit Boskov zijn we naar Semily gereden. Eveneens een hele mooie weg met prachtige vergezichten en panorama beelden.
De plaats Semily is niet direct een plaats, die opvalt door zijn bezienswaardigheden. We zijn er vrij snel uitgekeken na de supermarkt nog even opgezocht te hebben.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1238).jpg

We nemen de terugweg naar Zelezny Brod over de weg 292 ten zuiden van de Jizera.
We nemen ruim de tijd om te wandelen in Zelezny Brod en zien de klokkentoren, die na een brand in 2003 weer is opgebouwd en we zien de houten woningen aan de Kleinmarkt.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1249).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1252).jpg

Zelezny Brod staat wereldwijd bekend om zijn glas en bijouterie. Ook staat er de eerste Tsjechische glas- en handels-vakschool, die in 1920 is geopend.
Bezienswaardigheden zijn dan nog het Raadhuis en een vakwerkhuis, dat gebouwd is in 1799.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1132).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1175).jpg

Na in het Motorest een uitgebreide maaltijd te hebben genuttigd, zijn we deze dag vroeg gaan slapen.

wordt vervolgd
 

kuurgast

Donateur
Ad wat leuk om jouw verhaal te lezen over veel dingen die het afgelopen jaar op het forum in de picture stonden ,zoals de herstelde klokkentoren en de eerste Tsjechische glas- en handels-vakschool die met sluiting bedreigt wordt.Ben benieuwt wat er nog meer komt. :top:
 

char

† In Memoriam
"De plaats Semily is niet direkt een plaats, die opvalt door zijn bezienswaardigheden"...
Ik bedoel het absoluut niet verkeerd!!.. Maar wij zijn verwend in Tsjechie!!.. Kijk nou eens goed naar die foto van dat mooie hotel!!..(of staat het in Zelezny Brod?)
Zoiets moois, zou toch elke gemeente in Nederland willen?....
Alleen,.. in Tsjechie valt het niet meer op!! ..
Wat een rijk land!!...

Char.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis door Bohemen in april/mei 2010

Bohemen 24.

Maandag 17 mei.
Op maandag is het motorest Formanka in Splzov gesloten.
Toch zorgt de eigenaar voor ons ontbijt en vraagt ons het diner elders te gebruiken. Vanzelfsprekend voldoen wij aan zijn vriendelijk verzoek.
Op ons programma staat Liberec, omdat we denken dat wij hier op maandag het meeste open treffen. Wij kunnen de auto kwijt in de buurt van het treinstation en meestal is dat niet zo heel ver van het centrum.
Liberec is een stad met 97.400 inwoners en sinds de Middeleeuwen het centrum van de textielnijverheid.
Nabij Liberec ligt een skigebied rondom de berg Jested, waar in 2009 de wereldkampioenschappen noords skien zijn gehouden.
Wij wandelen richting het hart van Liberec dat wordt gevormd door het plein namesti Dr.E.Benese en het daaraan gelegen stadhuis (1892) in een Vlaamse renaissancestijl.
Opvallend hierin is de imposante hal met trap.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1195).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1208).jpg

Doorlopend voorbij het stadhuis treffen we het theater van Liberec en even verder de moderne regionale wetenschappelijke bibliotheek.
In deze buurt is het dat mijn oog valt op deze gedekte tafel, als schuil-/zitplaats voor senioren.
Uiteraard moet dit een kunstwerk zijn, maar ik heb verder hierover nog niets kunnen ontdekken.
Wel ga ik er vanuit dat er ook een protest in schuilt, omdat het stuk vlees op het bord, dat aangesneden moet worden, een menselijk hoofd is met z'n bril nog op.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1224).jpg

Na een kopje koffie gedronken te hebben vervolgen wij onze weg en zien de Wallenstein-huisjes. "Charme van volksarchitectuur". Drie huisjes in vakwerk gebouwd tussen 1678 en 1681. Het zijn de oudste overgebleven huizen van de stad.
Via het kasteel Liberec, dat voor mijn gevoel aan een opknapbeurt toe is, lopen we naar het busstation.
Graag willen we naar centrum Babylon en wie weet dat beter dan een buschauffeur. Ik vind 'm in druk gesprek met zijn vriendin.
Het blijkt dat vriendin lief goed Engels spreekt en die vertelt me hoe te lopen, waarop de chauffeur zegt: "Ik vertrek zo, dus stap maar in".
Ik vraag wat het kost en het antwoord is duidelijk "Nee hoor, service van de zaak".
Ook de vriendin rijdt mee en zegt nog even wanneer wij moeten uitstappen.
Ook jongelui kunnen dus heel vriendelijk zijn in Tsjechie.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1268).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1289).jpg

Voor de deur van Babylon stappen we uit. We hebben hier zoveel over gelezen en gehoord, dat we dit toch even moeten bezoeken.
Het is aardig. Later zal ik in mijn fotogalerij hier nog wel wat beelden van laten zien.
Ik heb vanmorgen toen we Liberec binnen wilden rijden via de hoofdweg een Mc Donalds gezien en rij daar met de auto naar toe.
Het is vrij makkelijk te vinden en tot mijn verbazing is er ook een heel groot winkelcentrum met de naam "NISA".
Het stamt uit 1999 en is in 2008, na uitbreiding en renovatie van 3 jaar, heropend.
Een kleine opsomming: 50.000 m2 winkeloppervlakte, 160 winkels, 1800 parkeerplaatsen en 80.000 bezoekers per week.
Voorts een bioscoopcomplex met 8 zalen en 1200 zitplaatsen en meer dan een dozijn restaurants en cafes.
Het heeft na de renovatie 1600 nieuwe banen opgeleverd.
Mijn tong viel van verbazing uit de mond, toen ik moest vaststellen dat eigenaar van dit complex de ING Real Estate was en dat het nu valt onder de portefeuille van ING Property Fund Centraal-Europa.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1278).jpg Ma. Tsjechie 2010 0001 (1311).jpg

Nog leuk te vermelden welke bedrijven je er bijvoorbeeld ziet. Zo zijn er de Hyper Albert, Marks & Spencer, C & A, Intersport, Bata en nog veel meer.
De maaltijd hebben we gebruikt bij de Mc en zijn, op ons gemak, terug gegaan naar ons tuintje aan de rivier Jizera.
 

Freddy2005

† In Memoriam
...In deze buurt is het dat mijn oog valt op deze gedekte tafel, als schuil-/zitplaats voor senioren.
Uiteraard moet dit een kunstwerk zijn, maar ik heb verder hierover nog niets kunnen ontdekken.
Wel ga ik er vanuit dat er ook een protest in schuilt, omdat het stuk vlees op het bord, dat aangesneden moet worden, een menselijk hoofd is met z'n bril nog op...

Als je weet van welke kunstenaar dit is begrijp je helemaal "het protest" dat je aanhaalt. Kijk even in dit topic en je vindt er naast het "bushokje", kijk maar op jouw foto naar de uurregeling tegen de muur, ook nog veel andere werken. Het zijn allemaal "protesten" tegen zoveel en nog meer...David Cerny Je zal er beslist enkele van kennen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Freddy, bedankt en wat leuk te ontdekken dat ik eerder in mijn verslag ook al zijn beeld van de pissende mannen bij het Kafka museum in Praag had opgenomen.
Omstreden kunstenaar ook vanwege het cadeau van de Tsjechische regering aan de Europese Unie.
Ook dit beeld dat ik eveneens in Liberec tegen kwam zou zelfs van hem kunnen zijn, als ik de baby beeltenissen zie.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (1205).jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het is een werk van Jaroslav Róna en het heet Malý Marťan.

DSCN9744.jpg
 
Bovenaan