Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e32628i20060524

Amnesty International (AI) heeft Tsjechie op de vingers getikt voor de behandeling van de Roma's.
de tralies voor bedden in tehuizen, politiegeweld (niet alleen tegen de Roma's, maar ook tegen andere buitenlanders)
de regering: "we weten dat het probleem bestaat, maar we proberen eraan te werken".

NB: ik kan nergens ontdekken of er ook nog in diverse verkiezingscampagnes ook beloftes worden gedaan (en ook welke beloftes) naar Roma's
 
Mochten er mensen zijn die naast hun belangstelling voor Roma muziek ook willen bijdragen aan het goede doel op zondag 4/6 is er in Praag een benfiet concert: o.a. Ida Kelerová, Romano Rat, Iva Bittová
 

Bijlagen

  • Apsora concert June 2006.jpg
    Apsora concert June 2006.jpg
    249 KB · Bekeken: 5

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e36224i20060710

in Brno worden 2 politie-agenten aangeklaagd en vervolgd voor het intimideren en in elkaar slaan van een jonge Roma afgelopen vrijdag.
de Roma jongen werd ervan verdacht de zoon van de politieman te hebben beroofd en aangevallen.
ipv de ge-arresteerde jongen mee te nemen naar het politieburo, werd de jongen meegenomen naar een buitenwijk.
er zou ook een ongeladen pistool in de mond van de jongen zijn gestoken en toen afgedrukt.

NB : als die jongen schuldig is, dan is een pakslaag wellicht beter dan een weekje brommen. (maakt niet uit of een verdachte wel/geen Roma/blanke/kleurling is). maar dit ging ff te ver vrees ik.
 

Tabe

† In Memoriam
Zondag, 2 juni omstreeks 16.00 uur bij het busstation in Plzen.

Ik zit rustig op een bankje bij het busstation te wachten tot mijn bus, de EUROliner naar Amsterdam, komt. Aan de overkant van de straat is een kiosk. Plotseling is daar een bende rumoer. De kioskhouder heeft een ongeveer 10-jarige ROMA jongen bij de kladden. Vermoedelijk iets van diefstal. Waar de Roma's zo snel vandaan kwamen was voor mij een groot raadsel. Binnen de kortste keren stonder er wel 30 volwassen en jeugdige Romas's bij de kiosk en de kioskman had het niet makkelijk. Van alle kanten kwamen de "heren"en "dames" aanrennen. Nog eerder dan de politie die met drie auto's ook vrij snel ter plaatse was. Het gebakkelei heeft ruim een half uur geduurd. Een trieste vertoning om te zien. Hier werd duidelijk getracht de jongen te ontzetten en vrij te krijgen. Weet niet hoe dat afgelopen is. Verwonderlijk was wel de snelheid waarmee de jongen te hulp werd geschoten door mede Romanezen.
 
Tabe schreef:
Verwonderlijk was wel de snelheid waarmee de jongen te hulp werd geschoten door mede Romanezen.
Mobieltjes doen wonderen. Zo gaat het vaak ook op school waar ik werk als er gedonder is tussen leerlingen. Voor je het weet staan de families en vrienden op de stoep om een handje te helpen. :oeps:
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Post

http://praguepost.com/P03/2006/Art/0629/news7.php

sinds 2004 hebben meer dan 80 Roma vrouwen aangifte gedaan van ongewenste sterilisaties.
in novenber 2005 werd er eindelijk een zaak voor de rechtbank gewonnen, maar omdat er al meer dan 3 jaar verstreken was tussen sterilisatie en de rechtzaak, zat er een financieele compensatie niet in.
tientallen zaken worden nu aangespannen door andere vrouwen. hopende op erkenning en compensatie/smartegeld.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e36989i20060719

geld dat van de EU van het Sociale Fonds komt (van 2007-2013), zou besteed kunnen worden aan het verbeteren van de situatie en aan het intergreren van de Roma's. er zijn zo'n 360 Roma ghetto's.
Tsechie zou in aanmerking kunnen komen voor 457 miljoen euro's.
eea is afhankelijk of de voorstellen van Zdenka Kucerova van het ministerie van Werk en Sociale Zaken worden overgenomen.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e37005i20060719

nu het stadhuis van Brno de tentoonstelling over de "Roma's en de Holocast" heeft geweigerd, wordt deze expositie 24 juli geopend in de kantoren van de nationale Ombudsman.
de expositie is al te zien geweest in Praag, Bratislava en Straasburg. in januari 2007 te zien in New York in het UN hoofdkwartier.

NB : er wordt niet vermeld waar het kantoor van deze Omdubsman is ...
 
Je vat het bericht wel héél bondig samen, Marcel.
De reden waarom de gemeente Brno weigert mee te doen/mee te betalen aan deze tentoonstelling is veel belangwekkender dan het nieuws dat men een alternatieve locatie heeft gevonden.
Dat vind ik tenminste, hoor... ;)
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e37717i20060731

in de afgelopen 4 weken heeft een onbekend persoon al 4 Roma's (waaronder 2 kleine kinderen) verwond met een luchtbuks in de Roma wijk Volfova in Ceska Budejovice.
de Roma's zijn bang voor meer gewonden.
de politie heeft nog geen arrestatie kunnen verrichten en heeft toegezegd om meer te patrouilleren.
de wijk heeft de meest slechte reputatie in de stad. wellicht is dit een wraakactie ???
 
Ik ben naar de tentoonstelling Roma's en de holocaust' in Brno geweest. Dat het stadhuis van Brno die tentoonstelling geweigerd had, wist ik niet, maar ze is dus wel de moeite. Alles is in het Engels en de Tsjechen kunnen dan een geluidsbandje met de Tsjechische vertaling krijgen en bovendien is het gratis. Het gebouw van de ombudsman bevindt zich in Udolni, das de straat achter de medische faculteit in Brno, 5 minuutjes stappen.
Het Muzeum Romske Kultury in Brno is er ook op vooruitgegaan sinds de laatste keer dat ik er was (toch zo'n 2 jaar geleden):toen was er praktisch niets, nu was er een permanente tentoonstelling en 2 tijdelijke. 1 daarvan was alleen in het Tsjechisch, maar de andere hadden ook Engelse opschriften. Viel wel op dat er geen kat was, hoewel het er allemaal heel professioneel uitziet. Ik kreeg wel een persoonlijke gids, die ook een beetje Engels kon. Kost 40 kroon en je kan er makkelijk 2 uurtjes zoet mee zijn.Allen daarheen zou ik zeggen!!!! (Bratislavska 64 of 164)
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e38523i20060809

vertegenwoordigers van de Roma Domocratische Sociale Party (RDSS) roept Roma's op om mee te doen als kandidaten voor de Senaat's en lokale verkiezingen in de komende herfst.
in juni deed men niet mee, maar men gaf wel een stemadvies (stem op de CSSD).
officieel wonen er 11.700 roma's in tsjechie (telling van 2001), maar on-officieel zouden dat er wel eens 200.000 kunnen zijn.
 
Vasek,

Ik heb op de kaart gekeken.
Hij klopt voorwat betreft mijn omgeving.
Alleen ik heb dat, als ik langs rij of loop, nauwelijks of niet ervaren als getto's.
Ik heb wel eens gevraagd of ik binnen mocht kijken. Nee dus.
De huizen zijn niet zo goed onderhouden. Van wie zijn die eigenlijk?
En ze sjouwen rond met allerhande zaken.

Ach en ik zwerf ook graag rond in de wereld.
Leven en laten leven zou ik zo zeggen.
 
Interesante kaart - ik kende hem niet eens (shame!!).

De definitie "ghetto" is misleidend: Als je je daar iets bij voorstelt als Bronx in de VS, dan zul je dat in Tsjechie niet vinden. Wel: (gedeelten van) wijken die -tig jaar niet onderhouden zijn, waar ooit in haast-tempo goedkope panden neergezet zijn en waar nu voor een groot deeel Roma wonen in flats die vaak in een beroerde toestand zijn. Of: panden, vaak buiten de stad/ het dorp gelegen, officieel bestemd voor mensen met huurschuld die welsiwaar uit hun huis/flat gezet zijn, maar voor wie de gemeente toch een minimaal onderdak moet ("moet" - rechterlijke uitspraak) bieden. Dit zijn vrijwel altij heel beroerde voorzieningen, die je somes nauwelijks huisvesting kunt noemen: Een verlaten kazerne, een oude koeien=of varkensstal... Die dan met minimale middelen opgeknapt worden en zo een eindstation vormen voor - vooral Roma - wanbetalers. "Eindstation" - want ook hiervoor betaalt men huur die vaak hoger is dan voor een gewone flat... en dus houdt men niets meer over om evt. schulden af te lossen. "Vooral Roma" - de niet-Roma wanbetalers komen vrijwel nooit in dt soort voorzieningen terecht...
 
Dank je wel voor de reactie.
helemaal duidelijk.
Stukje bij beetje leer het land kennen.

Ik wens een ieder een prettige dag toe waarbij de problemen niet boven het hoofd groeien.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e40733i20060908

het EU Sociale Fonds gaat de integratie van Roma's subsidieeren.
tsjechie kan van 2007 tot 2013 5.33 miljoen euro uit het fonds betrekken waarvan 2 miljoen euro tbv de Roma's moet worden aangewend.
eea is bedoeld om de omstandigheden in de 300 ghetto's te verbeteren. om de werkloosheid te bestrijden, in sommige gebieden is de Roma werkloosheid 100%. officieel zijn er 80.000 Roma's in tsjechie.
 
Bovenaan