Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

is dit je leeftijd of je naïviteit ...?
ik heb direkt contact met de politie en ik kan je wel vertellen dat inderdaad bepaalde bevolkingsgroepen procentueel meer in aanraking komen met justitie.
ik sta natuurlijk open voor jouw ervaringen in dit land !!

dit was ook als een waarschuwing bedoelt voor de meeste buitenlanders die in Tsjechië een zeer makkelijke prooi zijn voor bepaalde groepen.
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Tja, ik kom vaak in landen als Polen enz., vergelijkbaar met Tsjechië. Nooit problemen gehad met speciale groepen. Als er problemen waren, dan was dat altijd willekeurig. Nooit een bepaalde groep opgemerkt. Ook in de steden niet.

Leeftijd of naïviteit? Weet ik niet. Dat zou iemand met psychologische kennis kunnen vertellen.
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Het is een forum over Tsjechië hoor...maar eh...Op veel vlakken lijkt mij, vooral in de grensgebieden. Polen heeft ook wel zigeuners, ben ik ook wel tegengekomen. Nooit problemen gehad. Zijn de zigeuners in Tsjechië dan zo anders? :confused:
 
geen idee of ze anders zijn dan in polen,hier in Tsjechië is het een van de meest problematische groepen.
dat je zelf hiermee nog geen ervaring hebt (ik vraag me af hoe vaak je eigenlijk in Tsjechië komt?) wil nog niets zeggen .
aangezien jij aan de vwo studeert had ik een andere formulering en eventueel een "helikopterview" omtrent dit thema verwacht .
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Weinig inderdaad. Maar ik bekijk het in dit geval even vanuit mijn eigen ervaringen. Maar inderdaad, de cijfers geven me weer eens ongelijk. Ik vind dat gegeneraliseer alleen zo vervelend en af en toe reageer ik iets te snel. Tja...ik houd niet zo van (generaliserende) beschuldigingen.
 
uiteraard leert men van alles, en ik sta dan ook open voor suggesties !
misschien kun je mij even op weg helpen betreft je antwoord ?
bedoel je hiermee dat er geen problemen zijn met bepaalde bevolkingsgroepen ?
 
Tuurlijk zijn er problemen met bepaalde bevolkingsgroepen, maar die worden hen vaak aangemeten door de meerderheid van 'toffe bevolkingsgroepen' en aldus krijgen de 'stoute bevolkingsgroepen' een stempel opgeplakt die ze niet kwijt raken. Heb je al slechte ervaringen gehad met Roma`s in Brno? Of roep je maar wat de toffe meerderheid roept?
Maar ik denk dat hierover al een topic bestaat... en dus vervallen we weer in herhaling....
 
ik zou zeggen lees de eerder geplaatste info betreft mijn informatie bron.:lees:
tevens mijn andere persoonlijke ervaringen in dit forum(zoekfunktie)
en als ik jouw antwoord zo lees stigmatiseren de toffe bevolkingsgroepen(geen idee wie dat zijn?)de stoute bevolkingsgroepen.kun je deze stelling onderbouwen ?
of is dit jouw subjectieve mening ?
 
Ik geef toe dat de bewoning van de meeste Roma-wijken veel te wensen over laat, maar het gebruik van "shanty town" is echt misplaatst en slaat nergens op - daarvoor is het (gelukkig) toch wel beter in CZ.

Wat er in Vsetin gebeurd is ook niet iets wat door de beugel kan in mijn optiek, maar vraag de gemiddelde Tsjech over wat die van dit vindt - en die zal de actie(s) van de Vsetinse burgervader (?!) zeker toejuigen... en daar ligt de kern van het probleem in CZ met Roma´s. Men "mot" ze gewoon niet.
 
Roma meest gediscrimineerde groep

Met name Roma zijn het doelwit van racisme en vreemdelingenhaat in Europa, zegt het EU-monitoringscentrum voor Racisme (EUMC). Vijftien van de 25 EU-landen, vooral in Oost-Europa, meldden aanhoudende discriminatie van de Roma-minderheid.

In Tsjechië verblijft bijvoorbeeld de helft van de Romaleerlingen in aparte scholen. Hongarije heeft veel Roma mentaal gehandicapt verklaard, zonder duidelijke reden. In veel landen maken ze minder kans op banen of opleidingen, aldus het EU-monitoringscentrum dinsdag in het jaarverslag over 2005.

De Roma zijn een volk van vijf miljoen leden dat vooral in Oost-Europa rondtrekt. In Nederland wonen er enkele duizenden.

Mede door de groeiende islamofobie in de EU is het monitoringscentrum tegen racisme somber over de huidige situatie. ,,Ondanks een aantal hartverwarmende voorbeelden van goede praktijken kan ik vandaag niet zeggen dat racisme en vreemdelingenhaat in de EU aanzienlijk verminderen', concludeerde Anastasia Crickley, voorzitter van het EUMC, bij de presentatie van het jaarverslag.

Het centrum vraagt EU-landen de strijd tegen racisme op te voeren. Actieplannen en verscherpte wetten moeten minderheden helpen bij het vinden van een baan, onderwijs of huis.

Het monitoringscentrum beklaagt zich er verder over dat de meeste EU-landen racistische incidenten niet goed registreren.,,Dit gebrek aan gegevens kan ertoe leiden dat aanhoudende discriminatie onopgemerkt blijft'', waarschuwde directeur Beate Winkler van het EUMC. ,,Neem het voorbeeld van racistische delicten. Slechts twee van de 25 EU-lidstaten (Groot-Brittannië en Finland) beschikken over uitgebreide systemen voor gegevensverzameling.''

Bron: nieuwnieuws.nl
 
Ook ik strijd tegen generalisaties. Ze geven hele bevolkingsgroepen bij voorbaat geen kans, waarmee een vicieuze neergaande cirkel ontstaat. En die cirkel is erg moeilijk te doorbreken; het is vaak genoeg geprobeerd. Maar gelukkig zijn er goede Roma role-models (TV presentator, 'Idols' winnaar etc), die m.i. positief werken naar de eigen bevolkingsgroep en naar de anderen.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e48144i20061218

winkeliers in de buurt van het station in de stad Prerov hebben de burgermeester om hulp gevraagd. de winkeliers hebben last van stelen, oplichtende en verbaal bedreigende Roma's.
voor de ogen van de winkeliers worden ook auto's opengebroken.
er waren al eerder problemen bij het openbare zwembad. daar is toen een beveiligingscamera opgehangen.
in nPrerov is 10% Roma, dat gemiddelde ligt vele malen hoger dan het landelijke gemiddelde.
de politie gaat meer patrouileren in de buurt van het station.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e48618i20061228

"Mensen in Nood" heeft weer Het Raxen jaarrapport uitgegeven, hier uit blijkt dat de Roma's op scholen en op het werk nog steeds gediscimineerd worden.
in tsjechie is het werkeloosheidspercentage ongeveer 7%, bij de Roma's is dat tussen de 70-100%.
Roma kinderen worden nog steeds te veel in klasjes gezet voor moeilijk lerende kinderen, en op de manier stromen Roma's zelden door naar hoger onderwijs.
 
Bovenaan