Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=e9942i20060502

er is weer eens een rapport opgemaakt betreffende de Roma's om EU geld te krijgen van 2007-2013, om tot een verbetering te komen van de situatie van de Roma's.

NB : dit is geen poging om de "discussie" weer te doen oplaaien, maar om aan te geven dat men toch van verschillende kanten druk bezig is om aandacht te vragen voor het probleem en ook om er aan te gaan werken, zowel vanuit de Roma's zelf als van de regering van CZ en de EU.
over 1-2 generaties zullen we hopelijk de resultaten goed moeten kunnen beoordelen.
 
'Beter onderwijs Roma-kinderen noodzakelijk'

Wijdverbreide discriminatie en stigmatisering belemmeren de integratie van Roma- of zigeunerkinderen in onderwijsinstellingen in de lidstaten van de Europese Unie. De EU-regeringen dienen meer te doen aan gelijke behandeling en de bestrijding van apartheid. Dit is de voornaamste aanbeveling van een woensdag gepubliceerd rapport van het in Wenen gevestigde Europese Centrum van Toezicht op Racisme en Xenofobie.

Roma-kinderen staan vaak niet ingeschreven bij instellingen voor lager onderwijs en, als zij dat wel zijn, vallen zij vaak op door absenteïsme en voortijdige schoolverlating. Het gevolg is dat Roma een slechte positie innemen op de arbeidsmarkt, aldus het rapport.

De onderzoekers bevelen verschillende maatregelen aan om het volgen van onderwijs te bevorderen, zoals aandacht voor kleuteronderwijs. Ook vrouwen zouden van meer begeleiding en een beter klimaat profiteren.

Met bezorgdheid wordt geconstateerd dat in Hongarije, Slowakije en Tsjechië Roma-kinderen niet zelden belanden op scholen voor bijzonder onderwijs. Het centrum pleit voor betere informatie over de geschiedenis en de cultuur van de Roma, juist ook in het onderwijs, opdat meer begrip voor hen ontstaat.

De term Roma verwijst naar etnische groeperingen die zichzelf Romani of Sinti noemen. Andere benamingen zijn zigeuners en, in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Travelers. Aangenomen wordt dat het gaat om mensen die aan het einde van het eerste millennium het Indiase subcontinent verlieten en in de 14de of 15de eeuw Europa bereikten.

Bron: Novum
 

Marcel

Moderator
bron : Radio Prague

http://www.radio.cz/en/article/78539

het EU instituut voor Discriminatie heeft de tsjechische regering bekritiseerd betreffende de behandeling van Roma kinderen (ook slowakijke en hongarije).
het betreft de manier hoe die kinderen op scholen worden geplaatst als minder goed lerende kinderen. en dat dus de ontwikkeling en kansen in de samenleving op deze manier klein worden gehouden.

deti1.jpg
 
Ik meen mij te herinneren dat mijn vader, (een aantal jaren terug alweer) op een marktplein, werd aangehouden door een roma vrouwtje. Ze bedelde naar geld, want haar man was overleden en zij zat nu alleen met haar 13 kinderen. Mijn vader had haar al snel door, het ging haar niet om die kinderen maar om drank en sigaretten. Hij heeft haar toen letterlijk gezegd: Je zorgt maar zelf voor die kinderen, want die heb ik toch niet gemaakt?!
 
De bijeenkomst in het artikel waaraan ik refereer, was ter gelegenheid van de Internationale Dag voor de Roma's. Men gebruikt het monument/kamp kennelijk om meerdere dingen te herdenken die voor de Roma's belangrijk zijn.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Corrie schreef:
Het is dus redelijk duidelijk hé Punk, niemand van dit forum heeft ooit zelf last gehad van Roma's!!!

Daar wordt ik ook behoorlijk akelig van!!!!
O, als ik goed lees word je akelig omdat niemand last heeft gehad van Roma's, wel ik heb nog nooit last gehad van Roma's maar daar hoef je niet akelig van te worden, maar juist blij!

Oorzaak en gevolg, zijn de Roma's misschien niet zo geworden omdat ze al eeuwen worden uitgekotst? Terecht of onterecht, misschien moeten we de Roma's is accepteren en een goede kans geven en ze in ons hart sluiten en hun proberen te begrijpen.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
PuNkEnStEiN schreef:
Waarom toch die angst voor discussie? Is er iets mis met het uitwisselen van meningen, moeten we het dan altijd "gezellig" met elkaar eens zijn? :confused:
Er is niets mis met een normale discussie, maar eerst mensen vragen naar hun persoonlijke verhalen van hun ontmoetingen met Roma's en wanneer er dan een negatief verhaal volgt, medeforumleden beschuldigen van discriminatie en zelfs voor rascist uitgemaakt worden, daar pas ik voor. Dus bij deze voor mij geen discussie, leven en laten leven! Dan kies ik liever voor "gezellig" :oeps:
 

Macek

Geroyeerd Lid
Soms is een dief een Roma, maar niet alle Roma's zijn dieven, en deze stelling kan je voor elke bevolkingsgroep plaatsen. Houd u er rekening mee dat in het verleden de grootste misdaden zijn begaan door blanke europeanen, herenvolk met stropdassen en gepoetste laarzen en een schitterend uniform. Kijk eens naar meneer Pinochet van Chili, in zijn smetteloze witte uniform zit hij voorin de kerk tot zijn knieën in het bloed van zijn slachtoffers. Ik heb het al eerder geschreven in elk ras zit tuig maar gelukkig zijn de meeste zoals wij, gewoon mensen "van de straat" die een beetje leuk willen leven.
 
Esthertje schreef:
Er is niets mis met een normale discussie, maar eerst mensen vragen naar hun persoonlijke verhalen van hun ontmoetingen met Roma's en wanneer er dan een negatief verhaal volgt, medeforumleden beschuldigen van discriminatie en zelfs voor rascist uitgemaakt worden, daar pas ik voor. Dus bij deze voor mij geen discussie, leven en laten leven! Dan kies ik liever voor "gezellig" :oeps:
Jammer dat je wel gelezen, maar niet goed gelezen hebt, Esthertje.
Ik heb nergens mensen uitgemaakt voor racist omdat ze met negatieve ervaringen kwamen. Ik vind mensen discrimineren als ze hun enkele slechte ervaring(en) op alle zigeuners van toepassing maken. En dan zwijg ik maar over degenen die zelf helemaal geen slechte ervaringen hebben, maar die alleen anderen klakkeloos napraten.

Ik beweer niet dat zigeuners heilige boontjes zijn die nooit iets fout doen. Wat dat betreft, zijn het net mensen. Mijn weerzin richt zich op het gemak waarmee een complete bevolkingsgroep door sommigen in de criminele hoek wordt gezet en de schuld krijgt toegeschoven van allerlei narigheid zonder enige nuance of zonder eens te overdenken of dit wel terecht is en waardoor dit zo gegroeid is. Lees in dit verband de bijdragen van Macek maar eens goed, dan snap je wat ik bedoel.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik ben het helemaal met jullie allemaal eens :?: ... enne Punk ik vermelde volgens mij niet dat jij iemand beschuldigde. Maar laten we met zijn allen hopen dat de Roma's het beter krijgen en doen, allemaal happy
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e32095i20060518

neratovice : 3 jonge neo-nazis (16-20 jaar) zijn een fltgebouw binnengedrongen en daar de Roma's huurders met de dood bedreigd en er werden racistische slogans geroepen.
de politie heeft de jonge mannen opgepakt. ze zijn lid van de zg Nationale Weermacht.
er staat hen een gevangenisstraf van 3 jaar te wachten.
de gealarmeerde politie was binnen 10 minuten ter plaatse. de politie heeft ook meer surveillance ingezet om een extra oogje in het zeil te houden.

NB : goed om te zien dat óók de politie een goede vriend van de Roma's is.
 
Bovenaan