Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel schreef:
als Punk nu eens een jaartje of 10 in Tsjechie gaat wonen ... in een volkswijk en dan met de tram naar zijn werk toe.
want volgens mij huppel je er een beetje te licht overheen.
.....
oke, ik heb nooit in tsjechie gewoond, maar mijn gevoel geeft (helaas) de ervaringsverhalen gelijk.
IK stel voor dat we dan samen 10 jaar in Tsjechië gaan wonen. Want jouw gevoel is net zo licht en huppelachtig als mijn mening. :lmfao:
 
Ik bezie de Roma en de Tsjech.
Bezie ze bij de kassa in een supermarkt.
Ze groeten elkaar niet, kijken langs elkaar heen.
Mijn god, denk ik dan, wat is er gebeurd dat het zover heeft moeten komen?
Ik heb veel van Tsjechie gezien.
Heb 2 weken naast de roma's gestaan met mijn caravan in een klein dorpje. Ongestoord kunnen kijken hoe ze leefden. nou dat viel niet mee.
Maar vaak zag ik de lach.
Wie zijn wij om over anderen te oordelen, waarom zo makkelijk uitgehaald? Zelf wil je niet beschadigd worden.
Het lijkt mij verschrikkelijk om in een bepaald hokje gestopt te worden.
Ik geef toe: het is allemaal niet makkelijk.
Maar doet uw best en bezie het goede in de mens.

Groet van Kukel.
 

Marcel

Moderator
de Roma's (zoals zij zichzelf noemen, de tsjechen en wij zeggen meestal zigeuners) wilden eigenlijk ook niet in Tsjechie zijn !!
na de 2de wereld oorlog zijn er homgaren vanuit CZ naar hongarije teruggestuurd en daarvoor in de plaats werden er "tsjechen" uit hongarije teruggestuurd. en dat waren de Roma's ....... (als ik mijn geschiedenis een beetje goed op het netvlies heb).
en ze werden natuurlijk lekker bij elkaar geperst in de huidige ghetto's. (kijk maar naar de Bijlmer hoe het daar ook verkeerd ging)
voor een gedeelte is de geschiedenis de schuld. voor een deel de tsjechen. voor een deel de Roma's zelf. zeker heden ten dage. zoals het nu is, roepen de meesten het over zichzelf af. een slachtofferrol aannemen is makkelijker dan jezelf uit het dal te laten klimmen.
zigeuners, dat is een ander volk (ooit uit India afkomstig), niet europees qua cultuur en gewoontes. wil ik absoluut NIET mee zeggen dat ze hier niet horen.
ik zal aan mevrouw verdonk vragen of er niet een paar naar nederland mogen komen.
 
Marcel schreef:
werden er "tsjechen" uit hongarije teruggestuurd. en dat waren de Roma's ....... (als ik mijn geschiedenis een beetje goed op het netvlies heb).
.....
zigeuners, dat is een ander volk (ooit uit India afkomstig), niet europees qua cultuur en gewoontes. wil ik absoluut NIET mee zeggen dat ze hier niet horen.
Ik vrees dat je geschiedeniskennis aan een stevige revisie toe is, Marcel. ;)
Roma's en zigeuners zijn geen aparte volken, Roma's zijn (net als de Sinti) een (familie)tak van de zigeuners, allen oorspronkelijk afkomstig uit India.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roma_(volk)

Marcel schreef:
voor een gedeelte is de geschiedenis de schuld. voor een deel de tsjechen. voor een deel de Roma's zelf. zeker heden ten dage. zoals het nu is, roepen de meesten het over zichzelf af. een slachtofferrol aannemen is makkelijker dan jezelf uit het dal te laten klimmen.
Waarmee ook jij de schuld voor de discriminatie van zigeuners, als het puntje bij paaltje komt, bij henzelf legt. 't Is fraai... :nee:
Normaal gesproken bieden omstanders hulp als er iemand met veel moeite uit een dal probeert te klimmen. Bij de zigeuners krijg ik eerder de indruk dat ze keihard teruggetrapt worden. Dan vergaat de lust tot klimmen je op een gegeven moment wel...
 
Ik wilde toch nog even iets toevoegen van mijn kant af...

Ik heb nooit een zigeuner uitgescholden voor het feit dat hij zigeuner is, zoals t*fus zigeuner of iets dergelijks. Ja ik heb zigeuners uitgescholden als ze achterlijk bezig waren, maar dat heb ik Tsjechen en Nederlanders ook haha. Niet dat ik de hele tijd sta te schelden hoor.

Ik geef eerlijk toe, ik heb vooroordelen voor zigeuners, maar dit is mijn mening, een mening, en is verder nooit tot uiting gekomen, dat ik een zigeuner er mee benadeelt heb of iets dergelijks. Als ik een zigeuner tegen kwam, behandelde ik hem/haar met respect. Maar was wel op mijn hoede, ook dit geef ik toe. Maar meestal waren de confrontaties niet prettig, daar zijn ook mijn vooroordelen uit ontstaan.

Enige wat ik nog wil zeggen, zoals eerder is verteld in dit topic, mensen die het niet zelf hebben meegemaakt weten niet waar ze over praten. Er zijn een hoop naïeve mensen hier zo te zien.

Groeten Erik

(PS Wist trouwens niet dat Spiderman een Surinaamse achtergrond had :D (Geintje))
 

pepo

† In Memoriam
Erik schreef:
Enige wat ik nog wil zeggen, zoals eerder is verteld in dit topic, mensen die het niet zelf hebben meegemaakt weten niet waar ze over praten. Er zijn een hoop naïeve mensen hier zo te zien.
Ik ben het met Erik eens en ook met Esthertje. Mensen, die negatieve ervaringen hebben met Roma's (zoals ik) zijn nog geen rassisten en discriminerende elementen. En volgens mij snappen deze mensen de woorden van Liza.F beter, dan onze brave strijders tegen de rassisme.

Twee keer meten en een keer zagen (dvakrát měř, jednou řež) zal hier zeker goed passen en dat geldt voor ons allemaal.
 
pepo schreef:
Mensen, die negatieve ervaringen hebben met Roma's (zoals ik) zijn nog geen rassisten en discriminerende elementen.
Ik heb duidelijk gezegd dat het mij gaat om de mensen die zelf nauwelijks of geen negatieve ervaringen met zigeuners hebben opgedaan en mensen die al die slechte verhalen alleen maar van horen zeggen hebben. Als je dan allerlei generalizerende clichéverhalen over een bepaalde bevolkingsgroep klakkeloos zit na te papegaaien, ja, dan vind ik dat je discrimineert, en niet zo'n beetje ook.

pepo schreef:
En volgens mij snappen deze mensen de woorden van Liza.F beter, dan onze brave strijders tegen de rassisme.
Zou kunnen, maar misschien kan Lisa het beste zelf toelichten wat ze nou precies bedoelde. Want erg duidelijk was dat niet... ;)

pepo schreef:
Twee keer meten en een keer zagen (dvakrát měř, jednou řež) zal hier zeker goed passen en dat geldt voor ons allemaal.
Je zegt het: dat geldt voor ons allemaal.

Erik schreef:
Er zijn een hoop naïeve mensen hier zo te zien.
Het zij zo. Liever naief dan een heel volk als crimineel te bestempelen.
Ikzelf vind het juist nogal naief om te verwachten dat een volk, dat al eeuwen in de hoek getrapt wordt, zichzelf uit de misere kan bevrijden, terwijl de omgeving ze blijft inpeperen dat ze alle ellende aan zichzelf te danken hebben.

Als je een hond maar vaak genoeg trapt, wordt-ie vals. Is dat de schuld van de hond?
 
PuNkEnStEiN schreef:
Zou kunnen, maar misschien kan Lisa het beste zelf toelichten wat ze nou precies bedoelde. Want erg duidelijk was dat niet... ;)
Mea maxima culpa, heer Punkenstein!!!! Om het maar eens simpel te zeggen: als zigeuner heb je gewoon een kl*televen omdat iedereen je a priori als crimineel beschouwt. Iedere keer opnieuw moet je bewijzen dat je een goed mens bent. Dat hoef je als blanke niet.

Tegelijkertijd zie ik de problemen natuurlijk wel, ik ben ook niet blind. Maar dat is nog geen reden om van IEDERE zigeuner automatisch het allerslechtste te verwachten.
 
Ik heb nog wel iets meer on-topic haha.

De situatie zou slecht verbeteren...
Ik ken de burgemeester van onze stad persoonlijk, en de zigeuners komen hem de strot uit (om het maar even zo te zeggen)
Ze hebben hele mooie plannen waar gemaakt, Roma-families hadden huizen gekregen, alle kinderen pasten erin. De Tsjechen krijgen dit geen eens zomaar. Maar goed, iemand moet de Roma's helpen toch? Begint bij de overheid. Maar wat hebben ze gedaan? Binnen een maand hadden ze het hele huis afgebroken, de planken van de vloer getrokken en verbrand, en vervolgens klagen dat ze in zo'n huis niet kunnen wonen dat ze een nieuw huis willen. Nou, dan kan ik me voorstellen dat men zoiets heeft van, jullie kunnen de pot op.
Wie is er nou de gebeten hond?

Als we toch gaan vergelijken. Veel Tsjechen komen de bergen sneeuw ondertussen hun strot uit. Het is teveel en ze hebben er alleen maar werk mee en ze hebben er nix aan. Natuurlijk zijn er plekjes en momenten dat ze van de sneeuw kunnen genieten. Maar ze zouden het liever al zien verdwijnen zien. ;) Mensen die er alleen af en toe in zitten kunnen het zich niet voorstellen, want sneeuw is toch fantastisch?
 
Het is jammer, heel jammer om zoveel alom bekende argumenten te horen waarom de Roma's een rotvolk zou zijn.

Snappen jullie dan niet dat het niet om de rotten gaat, maar juist om hen die de brug proberen te slaan en te ontkomen aan het stigma? Wij willen toch juist dat de cirkel wordt doorbroken? Hoe kan iets dergelijks nou bewerkstelligt worden als de 1e insteek een negatieve is?

Ik heb weinig met anekdotes over nare dingen die men mee heeft gemaakt. Een rotzak is een rotzak. Ik denk toch ook niet dat elke blanke een racist is, terwijl jullie (de negatieven dus) je uiterste best doen om mij dat te laten denken. Ik ben blij dat ook op dit forum wederom het tegendeel wordt bewezen. Blanken zijn niet allemaal racisten. Roma's zijn niet allemaal dieven. Afrikanen zijn niet lui...enz. enz.

Maak van de wereld een betere plaats, zelfs als je tegengewerkt wordt. Dat is juist de uitdaging die wij oprechte mensen moeten aangaan.

Dank jullie wel
 
Mijn voorbeeld van de huizen die ze krijgen, dat gebeurd continu in heel Tsjechie. Etc etc... Men probeerd echt wel hun situatie te verbeteren. Hoe vaak ziet men in NL dat mensen hun huis slopen enzo? Ik heb t iig nog niet gezien. Dus men probeerd de cirkel te doorbreken. Ik houdt dit ook niet tegen hoor. Zou mooi zijn als het zou gebeuren. Maar toch, ik vind het niet gek dat het niet gebeurd.

Heeft er iemand een idee dan wat er zou moeten gebeuren om het te verbeteren? Zijn er al Roma-Zigeuners met ideen gekomen? Volgens mij vinden de meeste het zelf wel best zo...
 
Geen idee of alle, paar bij ons in de stad zo goed als afgebroken, andere gewoon alleen dingen vernield. En er zijn meer gevallen van bekend in CR ja...

Vind t al heel wat dat ze een huis kregen, zijn zat Tsjechen die hulp nodig hebben en die het niet krijgen. Maar als ze blijkbaar geen huis willen, wat dan wel? Misschien vinden ze het wel best zo. Ik heb ze nooit gevraagd, maar krijg wel de indruk.

Maar goed, misschien dat ik niet helemaal goed verwoord wat ik wil zeggen, dus hoop niet dat t verkeerd over komt. Om op de eerste post terug te komen van het topic. Nee, de situatie verbeterd niet erg nee, en zie hem voorlopig niet snel verbeteren ook. Rede waarom ik dat denk zullen jullie al wel hebben meegekregen geloof ik...

:oeps:

Groeten Erik
 
Erik schreef:
Geen idee of alle, paar bij ons in de stad zo goed als afgebroken, andere gewoon alleen dingen vernield. En er zijn meer gevallen van bekend in CR ja...
Je weet dus niet of er ook Roma's zijn die gewoon in hun huisje wonen en niks vernielen.

Erik schreef:
Vind t al heel wat dat ze een huis kregen, zijn zat Tsjechen die hulp nodig hebben en die het niet krijgen.
Ik vind het ook heel wat. Het zal wel nodig zijn. Hoeveel Tsjechen worden er overigens wél geholpen?

Erik schreef:
Maar als ze blijkbaar geen huis willen, wat dan wel? Misschien vinden ze het wel best zo. Ik heb ze nooit gevraagd, maar krijg wel de indruk.
Ik heb ook geen idee waarom iemand zijn onlangs verkregen huis zou vernielen. Ik weet aan de andere kant wel waarom iemand heel blij met een huis kan zijn.

Om op de eerste post terug te komen van het topic. Nee, de situatie verbeterd niet erg nee, en zie hem voorlopig niet snel verbeteren ook.
Ik weet niet of de situatie is verbeterd. Ik weet wel dat de situatie onmogelijk vanzelf gaat verbeteren. Iedereen moet zich dus inzetten, ondanks tegenslagen en teleurstellingen. Het vervallen naar vooroordelen, discriminatie en stigmatisering heeft nog nooit positief uitgepakt.
 
Punk schreef: Behandel iedereen gelijk, daar begint het mee. Bestraf crimineel en asociaal gedrag; help en beloon wie daar recht op heeft. Ongeacht de afkomst.

Hier kan ik me helemaal in vinden.

Maar of het haalbaar is?

Als mens ga je uit van je leermomenten.

Als je ooit bent overvallen oid ben je de volgende keer extra alert. Wie durft nog in te grijpen /commentaar te geven als er iets crimineels gebeurt,en hoe lang duurt het voordat er politie ter plaatse komt.

Maar het is het proberen zeker waard.
Hilde
 
Lisa F. schreef:
Mea maxima culpa, heer Punkenstein!!!! Om het maar eens simpel te zeggen: als zigeuner heb je gewoon een kl*televen omdat iedereen je a priori als crimineel beschouwt. Iedere keer opnieuw moet je bewijzen dat je een goed mens bent. Dat hoef je als blanke niet.

Tegelijkertijd zie ik de problemen natuurlijk wel, ik ben ook niet blind. Maar dat is nog geen reden om van IEDERE zigeuner automatisch het allerslechtste te verwachten.
Dan had ik het toch goed begrepen, Lisa, maar Pepo's reaktie bracht mij aan het twijfelen. Ik geloof dat hij jou héél anders begrepen heeft. :D
 
Het is mooi zo discussieren over Roma's, zo van ver weg, vanuit Nederland. Wie van jullie hier, die zeggen dat die arme zigeuners door Tsjechen allemaal worden gediscrimineerd, ook zoiets van dichterbij heeft meegemaakt? (het verhaal van Lisa F. ben ik ondertussen niet vergeten, hoor)
Ik snap volkomen waar het Pepo en Erik over hebben en aan de andere kant snap ik ook wel waar Punkenstein voor staat (al ben ik er niet mee eens).

Jullie kunnen hier over de Roma's praten totdat jullie hier bij neervallen. De situatie van Roma's verbetert niet of zeer langzaam. Eerst moeten ook zij zelf willen (integreren, noem het hoe je zelf wilt)

Diegene van hun die anders willen leven dan ik uitgewoonde huizen dit al lang hebben gedaan. Met de hulp of zonder. Iets anders is dat ook deze Roma's nog steeds vreemd worden aangekeken door de meerderheid van de "blanken" - en dit verbetert ook niet totdat er meer Roma's zal zijn die de vloer in hun nieuwe huis niet in de kachel zullen stoppen, die niet elke maand voor de uitkering in de lijn zullen staan maar die op de televisie het nieuws zullen vertellen of die achter de kassa zullen staan ..
 
Bovenaan