Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja, zo heb ik ook 'leuke' ervaringen, met zowel Tsjechen als zigeuners. Als vreemdeling ben je nu eenmaal een makkelijk slachtoffer, je weet nog niet hoe dingen werken. Bij aankomst in dit land zijn wij beetgenomen door werkelijk iedereen die daar kans toe zag. Vooral door Tsjechen eigenlijk. Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met zigeuners beduidend beter zijn. Dus ja, ervaringen kunnen blijkbaar uiteenlopen. En niemand wordt er blij van om beetgenomen / bestolen / uitgebuit te worden... Dat is niet goed te praten overigens. Maar nu ik de houding van veel Tsjechen t.o.v. de zigeuners beter ken, begrijp ik zigeuners toch veel beter. Vandaar het protestplakkaat op mijn website (vandaag aangebracht overigens).
 
Hallo luitjes, de beloofde tussenstand:
Er is 1 Roma meisje wat aangegeven heeft bij/met/voor ons te willen komen werken. Een Slovaakse Roma.
We wachten momenteel op onze permanente verblijfsvergunning, heeft nog ca. 1 maand nodig.
Komende maand gaan de eerste verbouwingswerkzaamheden van start.
We verwachten het eerste kind ca. juli dit jaar.

Willen jullie een volgend bericht over dit onderwerp als er weer iets te melden valt?
 
Ja hoor, schrijf maar een volgend berichtje als er weer iets te melden valt. Misschien kun je iets duidelijker zijn, of heb ik iets gemist met lezen: ik lees net dat waarschijnlijk een Roma meisje bij/met/voor jullie gaat werken. Hebben jullie daar dan een bedrijf of heeft dat ook iets met jullie als aanstaande adoptieouders te maken?
 
Beste mensen, ik heb nog wat zitten nadenken over dit onderwerp en mijn berichten daarin. Kwam erachter dat ik me toch niet goed heb uitgedrukt. Daarom nu een poging wat te verduidelijken.
De Roma in Tsjechië hebben ook vandaag de dag te vaak te maken met discriminatie en racisme. Dat is jammer, pijnlijk en schadelijk. Wat er gebeurt is dat mensen - in dit geval Tsjechen - een scherp vooroordeel hebben en generaliseren. Degenen over wie het gaat - in dit geval Roma - voelen zich in een hoekje gedrukt, veroordeeld, voelen zich tweederangs burgers. Ze merken ook dat ze zelfs met goede wil en verwoede pogingen buitengesloten worden, bijv. de betere banen gaan uitsluitend vanwege vooroordelen vaak naar anderen. Onder die druk, in die omstandigheid gaat iemand dan handelen naar het gedrag wat 'ie toch al verondersteld wordt te hebben. Of grijpt de kans om eindelijk eens iets terug te pakken/pikken. En zo worden de vooroordelen weer bevestigd. Een vicieuze cirkel.
Daarnaast hebben overheden ook nog de traditionele zigeunerlevensstijl willen uitbannen. Helaas.

Het begrip 'vicieuze cirkel' klinkt mij bekend in de oren. Komt in andere omgevingen in andere parameters ook voor. Denk maar aan slachtoffers van mishandeling in het ouderlijk huis, die op hun beurt hun kinderen ook weer gaan mishandelen. Het klinkt voor mij als iets wat doorbroken moet worden, wat alleen kan als de betrokkenen anders tegemoet worden getreden. Positief sturend. Zodat er kansen ontstaan en toekomstperspectief, men zich in een zelfgekozen richting kan gaan ontwikkelen. De volgende vraag is wat betrokkenen daarmee gaan doen, want het is moeilijk patronen/tradities te doorbreken. Daar weten we in Nederland ook alles van helaas.

Mijn conclusie: ja er zijn problemen, maar nee die zijn niet onoplosbaar.
Werk aan de winkel dus voor zowel Roma als de medeburgers.
Ondertussen ben ik dankbaar dat wij in onze woonplaats bevriend zijn geraakt met een Roma familie. We hadden ons geen fijnere eerste vrienden in deze plaats kunnen voorstellen. En ook dat mag/moet gezegd worden, het is niet allemaal kommer en kwel met de Roma ...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Martina Chramcová is nieuwe Miss Roma der Tsjechische republiek

De 16-jarige Martina Chramcová is de nieuwe Miss Roma. Vorig jaar heeft ze reeds de titel Miss Roma Praag en Miss Roma Internationaal gewonnen. Chramcová haalde het in Hodonín van 11 medekandidaten, waaronder twee nichten van haar. Bij de proeven waren onder meer een optreden in een bruidskleed en een Czardas dans. De organisartoren willen met de verkiezing de kultuur en de Romatradities in het licht stellen.

radio.cz

idnes.cz

ATK22ae56_015042_744506.jpg
 

char

† In Memoriam
Freddy, hoe groot(s) is de aandacht van de Pers in Tsjechie, voor dit soort vrouw-onvriendelijke evenementen in Tsjechie?.. Ik bedoel,.. het is misschien een mooie, spontane en ontwikkelde vrouw,... Maar is het de bedoeling dat zij, met haar verkiezing, de Roma's en Sinti een ander aanzien geeft in Tsjechie?..
Het leven, en de vooroordelen veranderen zeer traag.....

Volgend jaar,... weer een verkiezing...

Char.

_______________________________________________________
Char. ...een beetje mistroostig, of zoiets...

(Freddy, ik val hier de boodschapper niet aan, hoor!!)
 

char

† In Memoriam
Freddy, ik kan het artikel een beetje lezen.....Maar na 2004?...Wat een triestheid.. Een onvervulde belofte, .. voor een klein deel van de samenleving in Tsjechie...Er is, in tientallen jaren, nog weinig veranderd..

Char.
 
Gisteren tijdens een bezoek aan de Nederlandse ambassade in Praag (viering koninginnedag) viel het me op dat ik een bepaald verhaal telkens moet herhalen. Daarom maar uitgeschreven in een pagina (zojuist gedaan)

Waarschijnlijk zal ik op die pagina de laatste ontwikkelingen doorgeven, om op die manier een centraal doorgeefluik te hebben.

Onderaan staat ook een oproep. Vanwege die oproep zou het leuk zijn als lezers van dit bericht de link + de tekst van dit bericht rondmailen naar mensen in de vrienden- en bekendenkring. Wellicht dat het helpt om de middelen te verzamelen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Khamoro festival 2008

Gisteren is in Praag het 10° Khamoro festival van start gegaan. Het programma loopt nog tot volgende zondag. Het festival bestaat uit een academische zitting, concerten, tentoonstellingen, workshops en filmvoorstellingen. Bijna 100 artiesten uit 8 verschillende landen, waaronder ook Nederland, nemen deel aan de activiteiten.

khamoro.cz

plakat-full.jpg
 
Als ik het me goed herinner zou ik jullie (dit forum) enigzins op de hoogte houden van ontwikkelingen. Daarom nu een kopie van iets wat ik per email schreef.

Sinds gisteren hebben we een gast, een zigeunermeisje wat behoorlijk aan het puberen is. Het gaat erom de pleegmoeder enigzins te ontlasten. Ze blijft hier een paar weken, mogelijk wat langer.

Op de foto staat x. X is wees, zigeuner en in hetzelfde kindertehuis opgegroeid als het meisje. Heeft een groeistoornis, is geestelijk en lichamelijk gehandicapt. Alle ingredienten om door de samenleving afgeschreven te worden zijn aanwezig.
Hij woont 'dus' nog in het kindertehuis. Mogelijkerwijs wordt hij in ons gezin opgenomen. Mocht dit gebeuren, groeit ons gezin dus dit jaar met 2 mensen i.p.v. de geplande 1.
NB: De foto zat bij email, namen heb ik even uit de quote gehaald.
 
Dat is heel mooi. Of misschien wel juist niet. Misschien wil je met ons delen wat de strekking is van die film? Ik ben zeer benieuwd, misschien dat we 'm ook weleens gaan bekijken, maar dan alleen op aanraden natuurlijk en met voorkennnis :)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Onvrijwillige sterilisatie niet bestraft

Een Tsjechische zigeunerin die in 1997 tegen haar zin werd gesteriliseerd krijgt excuses, maar geen schadevergoeding. Dat heeft het hof van beroep in Praag woensdag beslist.
Iveta Cervenakova, die nu 32 is, werd elf jaar geleden tegen haar zin gesteriliseerd, nadat ze haar tweede dochter op de wereld had gezet. In 2005 spande ze een rechtszaak aan tegen het ziekenhuis waar dat gebeurde. Twee jaar later kreeg zij door een rechter een schadevergoeding toegewezen van iets meer dan twintigduizend euro.

Honderden zigeunerinnen tegen hun zin gesteriliseerd

Het hof van beroep heeft die beslissing nu teruggedraaid, omdat het strafbare feit in de zaak verjaard zou zijn. Het ziekenhuis hoeft van het hof alleen excuses aan te bieden. Dit tot grote teleurstelling en verontwaardiging van mensenrechtenactivisten, die beweren dat er in Tsjechië honderden zigeunerinnen tegen hun zin zijn gesteriliseerd.

Onder het communistische bewind was sterilisatie een semi-officieel instrument om de zigeunerbevolking in het land terug te dringen. Volgens de Tsjechische ombudsman werd er pas recentelijk een eind gemaakt aan de praktijken. De Tsjechische Liga voor Mensenrechten zei de beslissing aan te zullen vechten bij het hooggerechtshof. (novum/mvdb)


hln.be 05/11/08 22u48

art_large_529846.jpg


Iveta Cervenakova, die nu 32 is, werd elf jaar geleden tegen haar zin gesteriliseerd, nadat ze haar tweede dochter op de wereld had gezet.

novinky.cz
 

Marcel

Moderator
bron : http://praguemonitor.com/2008/12/01/czech-roma-call-minister-stehl%C3%ADkov%C3%A1s-dismissal

de Roma's roepen om het aftreden van minister Dzamila Stehlikova (o.a. verantwoordelijk voor Roma-zaken).
men houdt haar verantwoordlijk voor haar onmacht van het niet oplossen van de problemen in Litvinov's Janov.
het rommelt al vele maanden in dit dorp, waar voornamelijk Roma's wonen. enige tijd geleden werden er Roma's ge-intimideerd door leden van de Arbeiders Partij (rechts radicalen)en van de Roma-kant werden deze op hun beurt verbaal bedreigd.
het over en weer uiten van bedreigingen duurt al bijna 2 jaar.
laatst was er nog een confrontatie tussen 1.000 politie-mensen en 500 rechtse radicalen in de buurt van Janov.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Roma tevreden met Kocábs Verklaring

het Euro-Parlement (EP) heeft de tsjechische regering op de vingers getikt inzake de varkenshouderij in Lety op de plek van het Roma interneringskamp in de 2de WO, alwaar 326 mensen stierven.
het EP roept op om de varkenshouderij zsm te verhuizen.
het EP had hier al eerder om gevraagd.
De nieuw benoemde minister voor mensenrechten, Michael Kocáb, wil de zaak van de varkenshouderij in Lety in Písek snel oplossen. Het Comite voor de schadeloosstelling van de Roma holocaust was zaterdag blij metKocábs woorden, dat hij zich zal inzetten voor de afschaffing van de varkenshouderij. Afbraak en oprichting van en nationaal monument zijn zijn streven. De voorzitter van het comite, Cenek Ruzicka, zei dat de commissie de nieuwe minister in zijn inspanningen graag wil helpen.

SHA289edd_kocab_bmp.jpg


Michael Kocáb

idnes.cz
 
Bovenaan