Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Hooi

Tsja Nico,... ik heb toch een aantal vragen...
Waarom neem jij/jullie zoveel hooi op de vork?
Waarom moeten het Roma kinderen zijn? Ik bedoel, dat is toch een vrij hechte gemeenschap, binnen de Tsjechische grenzen. (en daar buiten). En zijn dat vondelingen?.. iets wat ik mij niet voor kan stellen!!!..
Wat doe je met het "welzijn" van de ouders van die kinderen?...
Kun je, gezien het aantal "plaatsen", niet beter 1 complete familie onder je hoede nemen?...De ouders werk bieden, en de kinderen een behoorlijke scholing/toekomst?....Zomaar een paar vragen, van een "reiziger"... (als die term je wat zegt).

Char.

_____________________________________________________
Char. ...reist veel...
 
het Euro-Parlement (EP) heeft de tsjechische regering op de vingers getikt inzake de varkenshouderij in Lety op de plek van het Roma interneringskamp in de 2de WO, alwaar 326 mensen stierven.
het EP roept op om de varkenshouderij zsm te verhuizen.
het EP had hier al eerder om gevraagd.
Schandalig dat hier druk van buitenaf aan te pas moet komen. Die varkenshouderij had daar allang weg moeten zijn. :kwaad:
 
@char: Ik zie pas nu je reactie met vragen. Ja, hoop vragen. Ook wel goede vragen.

Veel hooi op de vork: Een reis van 1000 km. begint met de eerste stap. Zo ook bij ons, na de eerste stap gaan we nadenken over de volgende. En zo verder. Wel is ons reisdoel bekend. Mochten we onderweg denken dat het te hoog gegrepen is, houden we het bij de status quo van dat moment. En dat is altijd beter als het startpunt.

Waarom precies die groep: Wellicht omdat juist die groep kansen nodig heeft. Maar ja, er zijn inderdaad veel mensen die een kans nodig hebben, zowel in NL als CZ. Dat is waar, tegelijk moeten we natuurlijk wel concreet een keuze maken.

Herkomst; ja, hoe gek het ook klinkt, vondelingen komen voor. De overheid heeft er zelfs voorzieningen voor gemaakt, zodat kinderen meer 'gecontroleerd' te vondeling gelegd kunnen worden ofwel in de buurt van zorgwerkers en voorzieningen (baby box systeem). Daarnaast handelen teveel jonge tienermeisjes onverstandig, raken daardoor zwanger, staan de kinderen vervolgens weer af. Dit is waar deze kinderen gewoonlijk vandaan komen. Ouders zijn dus niet altijd bekend.

Welzijn ouders: Goed punt. We vragen ons nog af hoe ouders - indien bekend - betrokken kunnen worden bij het verhaal. Daar hebben we wel onze gedachten over, maar is natuurlijk altijd afhankelijk van individuele gevallen.

Complete familie: Daar heb ik m'n twijfels over. Want denk je nu echt dat als we volwassenen op ons terrein laten wonen ze zich door ons zullen laten opvoeden? Ofwel, noodzakelijke veranderingen in denkpatronen en gedrag aanbrengen? Dat is bij volwassenen het typische probleem, pratronen doorbreken. Vandaar dat we er toch meer aan denken 'blanco' te beginnen - jong dus. Dan is er de meeste kans van slagen denken we.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Roma's vragen asiel in Canada na wegvallen visumplicht

De Canadese krant "Toronto Star" meldt vandaag, dat opnieuw meer Tsjechische roma's asiel aanvragen. De visumplicht voor Tsjechen die naar Canada reizen, werd op 1 november 2007 afgeschaft. Tegen het eind van dat jaar waren reeds 83 aanvragen binnen, in januari steeg dit met 45 nieuwe aanvragen. Voor 1 november was er geen enkele aanvraag geregistreerd.

De huidige trend roept herinneringen op aan de situatie van 1996, toen zijn na opheffing van de visumplicht zo'n 4000 Tsjechische roma naar Canada verhuisd. Als de situatie zich zou herhalen overweegt de Canadese regering om de visumplicht opnieuw in te voeren. De Tsjechische premier Mirek Topolánek houdt dit echter voor onwaarschijnlijk.

radi.cz

thestar.com
 
Ik denk dat het hier eerder gaat om "economische vluchtelingen". En zolang ze de (in dit geval Canadese) asielprocedure keurig volgens de wettelijke regels doorlopen, is daar niets mis mee. Ieder mens wil het immers beter krijgen, is op zoek naar betere leefomstandigheden? Is het niet voor zichzelf, dan wel voor de kinderen.
 
Hallo, vraagje over de taal van de Roma's, Romani.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Romani of beter http://cs.wikipedia.org/wiki/Romština (bevat meer info).

We vragen ons hier af waar we wat gestructureerd de taal Romani kunnen leren. Heeft er iemand aanraders (boeken, onderwijs in Tsjechië)?

Op dit moment hebben we de mogelijkheid van een wat oudere Roma te leren, mondeling, maar lezen en schrijven bijv. is daar niet bij. Op die manier komen we niet veel verder als alleen mondelinge communciatie....
 

char

† In Memoriam
Inderdaad, heel mooie foto's. (en dat meen ik!). Maar de omstandigheden, behuizing, kleding en armoede, zijn over de hele wereld inwisselbaar..........Evenals het "geluk", dat sommige foto's doet uitstralen...

Char.

_________________________________________
Char. ...soms ook zwart/wit...
 
@freddy2005: Ja, romove.radio.cz kende ik al. En zo heb je bijv. ook http://www.romea.cz/romeatv/. Hoewel daar links op staan naar allerlei instututen kom ik daar niet veel verder mee. Er zijn nu eenmaal nauwelijks mensen die Romani willen leren. Sterker nog, ik spreek ook jonge Roma die het niet kennen.

@Kyla: Ik ben bijzonder benieuwd waar en hoe jullie vriend Romani heeft geleerd. Misschien dat dat helpt om op het spoor te komen.

@char: Offtopic, maar toch: Wat is armoede, wat ik rijkdom. Als 'arm' iemand in een stabiel gezin leeft, is 'ie naar mijn idee rijk, terwijl een 'rijk' iemand die niet in staat is om z'n inmiddels 3e huwelijk in stand te houden naar mijn idee best arm is. Het is dus een kwestie van definities...
Armoe volgens de gangbare definities begint bij mij wanneer iemand moeite gaat krijgen basic zaken te betalen: Eten, kleding, onderdak. En dat type armoede zien we in alle Europese landen, waaronder ook Nederland. Beide types armoe materiëel en immateriëel) kom ik overigens te vaak tegen ...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Mezinárodní den Romů

idnes.cz en idnes.cz /brno

Overal is muziek gemaakt en gedanst. De Internationale Roma dag bestaat sedert 1971 en is in Tsjechië in 1990 geintroduceerd.

novinky.cz Tentoonstelling op Namesti Miru van foto's en namen van vermoorde Roma, naar aanleiding van racistische akties sedert 1989.

“We’re organising an exhibition on Prague’s Namesti Miru, showing the faces and names of those who have been killed in racially-motivated attacks in the Czech Republic since 1989. We’re also sending a letter to Jose Manuel Barroso, President of the European Commission, and Vaclav Klaus, the Czech president. In the letter we say that April 8th is a day of celebration for the Roma, and of course, there will be dancing and singing. But Roma Day is not only about Roma culture. Roma Day is also about emancipation. Roma Day is about the many problems which we experience every day in Europe.” Ivan Vesely, head of the Roma organisation Dzeno
 
Freddy: Het valt me op dat je je huiswerk blijkbaar goed doet, goed op de hoogte bent van allerlei ontwikkelingen, zorgvuldig bent in het doorgeven van je kennis. Dank je daarvoor. Ik stel het zeer op prijs.
 
OK.. de meest interessante mogelijkheid m.b.t. taal lijkt op dit moment het volgende te zijn:

NOVA SKOLA (The New School) The New School is engaged in the education of Romani children and the teachers of Romani pupils. Among their projects are the placing of Romani assitants in elementary school classes with Romani students. So far these assistants have been placed in schools in Prague and Usti nad Labem.
For teachers of Romani pupils the foundation prepares an annual week-long course and a monthly half-day seminar. For those interested, it holds a course in the Romani language (in Prague, Ostrava, and Pardubice), courses in Romani music, a course in Wallachian (a dialect of Romany), and the foundation has a library open to the public on its premises with books on the Roma and the education of Romani children.
The New School also held a writing contest for Romani students in the Romani language, and is preparing a drawing contest as well. It also issues a bulletin and presented a reading by the Romani children's author Tera Fabianova.
 
Ho ff, ik heb een paar Roma's ingehuurd om mijn woning die ik gekocht had, leeg te halen. Dat hebben ze inderdaad gedaan, maar naast het forse salaris [had geen idee wat een tsjech verdient] hebben ze me ook nog bestolen. Ben er goed ziek van, Joep
 
Bovenaan