Roma's in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron : Radio Praha

http://www.radio.cz/en/issue/90568

film- en documentaire maker Ivan Pokorny heeft een jaar lang gefilmd in 1 van de Roma ghetto's te Chanov. met als titel : "Nummer 1 ghetto."
het is een 90 minuten durende indringende documentaire geworden.

er staat niet bij waar en wanneer de documentaire op TV of in de bioscoop te zien zal zijn.

hier enkele foto's uit de documentaire :

ghetto_no1.jpg ghetto_no2.jpg ghetto_no3.jpg ghetto_no4.jpg
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Twee Roma-vrouwen hebben op een Europese ontmoeting in emotionele details beschreven hoe zij tegen hun wil werden gesteriliseerd in een Tsjechisch ziekenhuis. Helena Baloghova en Elena Gorolova deden hun verklaring, toen ze een fototentoonstelling presenteerden, gemaakt door een vereniging van vrouwen die tegen hun wil werden gesteriliseerd. De groep uit Ostrava eist compensatie en publieke excuses voor de illegale sterilisatie van Roma-patienten. Een Tsjechische expert zei dat het probleem onopgelost zou blijven omdat de overheid het rapport van Ombudsman Otakar Motelj nog moest bestuderen.

In 2005 werd een ziekenhuis gedwongen excuses te maken tegenover Helena Ferencikova. Zij kreeg echter geen vergoeding.

Radio.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Van 28 mei tot 2 juni heeft in Praag het Khamoro World Roma Festival plaats. khamoro.cz

plakat.jpg
 
Roma Journaliste wint prijs

Jarmila Balazova (35) is de eerste journaliste van Roma-afkomst die de Karel Havlicek Borovsky Prijs in ontvangst heeft mogen nemen van de Tsjechisch Literaire Stichting.

Zij combineert werk voor radio, televisie en geschreven pers voor zowel Roma- als niet-Roma

"Ik hoop dat niet dat mijn identiteit en de daarmee samenhangende onderwerpen reden zijn geweest voor deze prijs", zei Balova op de ceremonie voor de prijsuitrijking.

Van de prijs (Kc 50.000,-) schenkt ze de helft aan Unicef

Bron: Prague Daily Monitor
 

Macek

Geroyeerd Lid
Vanmorgen was in het nieuws dat in Tsjechië, met name de Romajongeren het goed doen, met hun Roma HipHop veroveren ze Tsjechië en misschien ook wel Europa. Dus ook weer goed nieuws behalve voor diegene die niet van hiphop houden, maar ik vind hip hop wel leuk ondanks dat ik zelf nog niet kan hiphoppen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Schadevergoeding voor sterilisatie

Een dertigjarige Roma vrouw, Iveta Cervenakova, moet een bedrag aan 500.000 kronen, ongeveer 18.000 euro vergoed worden, omdat ze buiten haar medeweten in het gemeentelijke ziekenhuis van Ostrava in Moravië werd gesteriliseerd. Dat is het vonnis dat, deze vrijdag, voor het regionale Hof van Ostrava is gevallen.

Volgens Kumar Vishwanthan, van de vereniging Vzajemne souziti, die zich met de romaproblematiek in Ostrava bezighoudt, zou het bedrag aan Iveta Cervenakova door het gemeentelijke ziekenhuis betaald moeten worden. Het gaat om, aldus Kumar Vishwantan, de eerste schadevergoeding van een vrouw slachtoffer van een sterilisatie die in Tsjechische Republiek wordt verplicht.

radio.cz

Zie ook novinky.cz
 
R

Rijk&

Guest
Ik begin met een vreemd gevoel dit bericht te schrijven; Ik ben een achter-achter kleinkind van een Romae En ik wil jullie iets vertellen dat ik persoonlijk in 1977 daags voor kerst hebt ervaren.

Halfweg de avond slaat mijn hond aan ik schrik wakker en ruik een brandlucht. kort smen gevat in onderbroek met een hond buiten in de kou geen dak geen eten geen kleding. Op een kleine kilometer weg een kamp. Al snel wordt ik opgevangen door een oudere vrouw lal.... ik kan jullie verzekeren dat ik de mooiste kerst van mijn leven beleeft hebt. zonder aanzien des persoons werd ik opgenomen in de familie. en nog zal ik slechts met respect en weemoed spreken over roma's

Naturlijk zal er een deel zijn dat zolang onderdrukt is. dat ze zich bij overlevering er aan onderworpen hebben, maar het geeft ons geen recht om daarmee een hele bevolkingsgroep in een hokje te douwen.
 
Hoi Rijk ff een reactie op jouw bericht over Roma's...bedoel je dat jullie onderkomen is afgebrand ?
Als je daar staat met alleen je onderbroek aan en niets meer..., zal een ieder jou helpen...dat is mijn gevoel, als mens..,en als je openstaat en het gevoel "binnenlaat" ben je op de goede plek bij deze mensen en zullen hun laatste hap eten en drinken met je delen.
Dát heb je aan den lijve ondervonden,geweldig gevoel !!!

Groet, Doni:zwaai:
 
R

Rijk&

Guest
Doni Ik woonde gewoon in een mooi huis in een keurige nette buurt en leidde een keurig net bestaan. Maar heb denk gewoon in me het gevoel dat niemand er alleen voor staat. Alleen Aan dat verhaal zit nog een 'klein staartje' Mijn 'keurige' vrienden familiebanden had ik toen niet hadden stuk voor stuk een excuus (smoes) om hun kerstdagen niet op te geven om een helpende hand uit te steken. En La.. is zelfs tientallen jaren na haar dood nog steeds mijn drijfveer in denken en doen.
 

char

† In Memoriam
Dolce Vita 1998

Rijk, tik bij "zoeken" even bovenstaande titel in. Zo kan het dus OOk lopen!!

Ik bedoel maar, het ligt eraan, wie je zelf bent.....

Carlo.
 
Tsja echt goede ervaringen heb ik ook niet met de zigeuners. Ik ken er een paar, via de glas school in Novy Bor. Er heerst nu echt een positief discriminatie beleid in Tsjechië, en die valt niet altijd even goed bij de Tsjechen. Ze hoeven voor veel dingen niet te betalen, en vreten dat vaak helemaal uit. Ik zie veel overeenkomsten met onze Marrokanen "problematiek". En ondanks dat ik ook heel wat Marrokanen ken die het goed doen, en zich ook dubbel moeten bewijzen, is er toch nog steeds sprake van een groot cultureel verschil. De Roma's doen er wat dat betreft maar weinig aan om zich echt te integreren.... Hoe dan ook vind ik het niet correct om wederom met een corrigerend vingertje naar de Tsjechen te wijzen daar wij zelf ook een behoorlijke bijdrage leveren aan onze eigen segregatie in NL. Sommigen hier hebben aangegeven daar niet mee te kunnen leven, maar doen het blijkbaar toch......
Ieder jaar is er in Litomerice een festival "Litomericky Koren" hier zijn de Roma's vaak vertegenwoordigt en worden met veel aandacht beluisterd en toegejuicht.... Ik zie die Roma's uiteindelijk het hier eerder beter doen, dan de Marrokanen bij ons. Gemixte huwelijken zie ik hier vaker voorkomen dan bij ons.... kortom. Laten we wat dit aspect betreft eerder eens naar ons eigen landje kijken wat we beter kunnen doen in plaats van weer met een belerend vingertje naar een ander te wijzen
 
R

Rijk&

Guest
Ik wil even kwijt dat ik altijd moeite hebt met het 'belerend vingertje' gewoon omdat we allemaal wereldburgers zijn die in respect en verdraagzaamheid samen zouden moeten kunnen leven en werken. En ik ben het David eens dat wat dat vingertje betreft, Nederland wel de kroon spant met een falend intergratie beleid en een verwaterend tolerantie gevoel.
 
R

Rijk&

Guest
loura, ik ben niet echt een boekenlezer, maar ik denk dat daar best heel veel over geschreven is.

Kijk maar eens in een bibliotheeklijst, dan zul je er ongetwijfeld iets over kunnen terugvinden.
 
Bovenaan