Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron : Boston Herald

http://news.bostonherald.com/international/view.bg?articleid=160201

tijdens zijn bezoek aan de VS heeft Vaclav Havel gezegd dat Tsjechie een nieuwe grondwet nodig heeft. de huidige grondwet zou te ondoorgrondelijk en te ingewikkeld zijn.

nog meer Havel uitspraken in de VS :
- vervroegde verkiezingen onvermijdbaar :
http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e42484i20061002

- Havel tegen té grote uitbreiding en bevoegdheden EU :
http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e42492i20061002
 
Havel: ‘Absurd dat ik president werd’

Vaclav Havel vindt het ‘absurd’ dat hij tussen 1989 en 2003 president was van achtereenvolgens Tsjechoslowakije, de Tsjechische- en Slowaakse federale republiek en Tsjechië. Dat heeft hij in een interview ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag, 5 oktober aanstaande, gezegd.

‘Het meest absurde vind ik dat ik zoveel jaar president van dit land was. Alsof het niets bijzonders was. Maar waarom was juist ik president? Dat komt mij erg vreemd voor.’

Havel erkent dat hij bepaalde dingen anders had moeten doen als staatshoofd. Hij verwijst onder meer naar een aantal geïmproviseerde redes waarin hij ‘heel brutale dingen’ zei.

Havel geeft toe grote moeite met het ambt te hebben gehad, waarbij op elk woord en op elke stap van hem werd gelet. ‘De functie legde een enorm beslag op mij. Ik raakte er uitgeput van.’

Zijn meest belangrijke besluit -‘voor ons land en de wereld’ - noemt hij de opheffing van het Warschaupact (het militaire bondgenootschap tussen de Sovjet Unie en diens satellietstaten in Oost-Europa, red.). ‘Wij waren toen voorzitter. Het was míjn besluit.’

De oud-president haalt fel uit naar de politiek in zijn land. Het gaat daarin niet over concrete thema’s, maar alleen over ‘vuile zaken’ waarmee de partijen en de politici elkaar bestoken. ‘Het is toneel geworden, een nationale sport. Erg slecht. Er ontstaat een verwijdering tussen burgers en politiek. De mensen gaan voor zichzelf zorgen’, aldus Havel.

De voormalig president hekelt het individualisme in Tsjechië. ‘Van de buitenkant lijkt het erop dat het goed gaat met ons land. Maar er is meer dan de economie’, meent hij.

de Stentor
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechisch parlement weigert vertrouwen aan nieuwe regering

De rechtse Tsjechische minderheidsregering van premier Mirek Topolanek is er dinsdag niet in geslaagd, het vertrouwen van het parlement te krijgen, zo meldt het Tsjechische persagentschap CTK. Topolanek had, nadat het politieke overleg volgend op de verkiezingen van juni in een impasse was geraakt, gehoopt een regering te kunnen vormen met gedoogsteun van de oppositie.

Van de 195 aan de stemming deelnemende afgevaardigden stemden er 96 voor de regering van de leider van de rechtse ODS (Burgerdemocratie). Die stemmen kwamen van de ODS, de Groenen en sommige christendemocraten (KDU-CSL), aldus nog CTK. Zowel de sociaaldemocraten van de CSSD, de partij van expremier Jiri Paroubek, als de communistische KSCM stemden echter tegen: in totaal goed voor 99 tegenstemmen. Met twee stemmen méér zou Topolanek de parlementshorde wel genomen hebben.

Krachtens de Tsjechische grondwet moet de regering nu haar ontslag aanbieden aan president Vaclav Klaus. Topolanek, die de bui al min of meer had zien hangen, had voor de stemming gezegd dat zijn kabinet ten vroegste volgende week woensdag ontslag neemt. (afp/dpa)

hln.be 03/10/06 19u45
 
regering gevallen, nieuwe verkiezingen

Regering Tsjechië valt na impasse
De rechtse minderheidsregering van premier Topolanek van Tsjechië is gevallen. Het land koerst aan op vervroegde verkiezingen.

Stemming
Na de jongste verkiezingen in juni van dit jaar ontstond een politieke impasse omdat linkse en centrumrechtse partijen elkaar precies in evenwicht hielden. Bij een stemming kreeg de regering niet het vertrouwen van het parlement.

Tijdelijk
TPresident Claus van Tsjechië zal nu waarschijnlijk een tijdelijk kabinet aanstellen dat het land naar nieuwe verkiezingen moet leiden.
 
Tsjechische regering wil Irak-missie verlengen

De Tsjechische regering heeft woensdag voorgesteld de missie in Irak met een jaar te verlengen. Dat heeft minister van buitenlandse zaken Alexander Vondra woensdag op een persconferentie gezegd. De honderd Tsjechen in Irak trainen Iraakse politieagenten.

Ook is de regering van plan in 2007 de bijdrage aan de Navo-macht in Afghanistan uit te breiden van honderd tot 190 man, zei Vondra. Tsjechische soldaten zullen het luchtverkeer op het vliegveld van Kabul in goede banen leiden en wederopbouwteams in de provincies beschermen.

Tevens wil de regering tot tien explosievenexperts naar Libanon sturen om de VN-vredesmacht aldaar bij te staan. De ongeveer 730 manschappen die deelnemen aan diverse vredesmissies op de Balkan zullen ook in 2007 actief zijn, zei Vondra. De regering moet voor haar plannen nog de steun van het parlement krijgen.

nieuws.nl
 
Vašek schreef:
.

Havel: ‘Het meest absurde vind ik dat ik zoveel jaar president van dit land was. De oud-president haalt fel uit naar de politiek in zijn land. Het gaat daarin niet over concrete thema’s, maar alleen over ‘vuile zaken’ waarmee de partijen en de politici elkaar bestoken. ‘Het is toneel geworden, een nationale sport.

De voormalig president hekelt het individualisme in Tsjechië. ‘Van de buitenkant lijkt het erop dat het goed gaat met ons land. Maar er is meer dan de economie’, meent hij.

de Stentor

Zo grappig van Havel. Eerst vraagt hij zich af waarom hij president was, daarna geeft hij zelf het antwoord door als echt staatsman duidelijk te zeggen waar het op staat in de politiek en het individualisme. In de politiek is iedere vorm van respect, nuance en samenwerking weg, met inderdaad desastreuze gevolgen voor de geloofwaardigheid van de politiek en daarmee van de democratie. Over het individualisme wil ik een nieuw topic starten.
 

Marcel

Moderator
bron : RawStory.Com

http://rawstory.com/news/2006/Czech_premier_asks_senate_to_back_e_10052006.html

de "goede" bedoelingen vliegen over en weer.
Topolanek probeert gesprekken aan te gaan met meerder parijen om een regenboogcoalitie te gaan vormen.
voormalig premier Paroebek heeft aan Klaus gevraagd of hij een poging mag wagen een regering samen te stellen.
zoals eerder vermeldt, wil Klaus wachten op de lokale en senaatsverkiezingen eind oktober.
 

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?story_id=e42790i20061006

het gaat slecht met de communisten in tsjechie. er zijn niet genoeg mensen te vinden die namens de communisten de komende lokale verkiezingen willen meedoen.
door een tekort van 9 kandidaten, kunnen de communisten niet meedoen in 6.500 kleine districten.
de leeftijd van de communistische kandidaten ligt tussen de 60 en de 80 jaar oud. een uitstervend ras dus.
 
Tsjechie maakt weinig gebruik van EU-fondsen

Tsjechie behoort tot de nieuwe EU-lidstaten die weinig gebruik maken van de EU-structuurfondsen. Alleen Cyprus doet het slechter. Van de 2,2 miljard euro steun uit Brussel die Tsjechie in de periode 2004-2006 mag aanwenden, is tot nu toe nog geen kwart gebruikt: 522 miljoen. De EU betaalt fors mee aan allerlei maatschappelijke en economische projecten onder voorwaarde dat de betreffende lidstaat een vooraf vastgesteld percentage van de totale kosten zelf financiert. En daar knelt volgens een aantal Tsjechische ministers de schoen. "Mijn departement zou in totaal 23 miljard euro uit Brussel kunnen aanwenden", zegt transportminister Ales Rebicek. "Maar we hebben zelf onvoldoende geld de projecten te co-financieren".

De Europees commissaris voor Financiele planning en budgettering, Dalia Grybauskaite, waarschuwt dat de fondsen vervallen als ze niet binnen de gestelde periode worden aangewend. Zij denkt dat het probleem vooral wordt veroorzaakt door de ingewikkelde en tijdrovende bureaucratische procedures die in Tsjechie en Polen moeten worden doorlopen.

Bron: The Prague Post
 
Bovenaan