Politiecontroles

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

opmerkelijk

Het zal wel geen duit in het zakje doen, maar ik wil toch het volgende wel even kwijt:

Nu kom ik al zo'n 20 jaar in Tsjechië, het aantal gereden kilometers loopt in de véle duizenden en ik ben nog nooit, herhaal nooit voor een controle aangehouden. Wel een keer een boete voor "te hard rijden" en een keer een wielklem op een dubieus plekje.

Maar misschien te vroeg gejuicht en ben ik, statistisch gesproken, binnenkort eens aan de beurt. Mij benieuwen wat er dan ontdekt wordt!
 

kuurgast

Donateur
Autobestuurders in de regio Liberec moeten nog beter op hun snelheid letten.Vanaf januari is een nieuw team van vijf agenten bezig met snelheidsmetingen en andere verkeersovertredingen.Waarschijnlijk neemt dat team met nog eens vijf agenten toe.Ze maken gebruik van twee nieuwe Skoda Octavia's in de nieuwe kleuren met snelle motoren.In de zomer gaan er twee motoren met nieuwe radars de weg op om de motorrijders te controleren.

Bron:MfDnes.cz.
 

kuurgast

Donateur
Na 1 jaar "23-01-10 21:43"......Marcel is dat niet een leuk baantje voor jou? :stout:

Zoals sommige mensen al gemerkt hebben zijn er in Praag al veel camera's opgehangen voor oa radar controles op snelheid. Op deze kaart kan je zien welke trajecten daadwerkelijk gecontroleerd worden.

Bron:idnes.cz.
 
groene kaart niet bij , mocht niet gehaald worden betrokkene woonde 800 m van de controle 2000 kc.

Groene kaart is niet verplicht voor de auto.

Ben laatst staande gehouden en had een groene kaart van twee jaar oud bij me. Er werd wel gedreigd met een boete (oom agent had het over 5000 kronen, ik bleef stoïcijns voor me uitstaren) maar na controle in de computer constateerden ze dat ik wel verzekerd was en daar gaat het om, niet om een stukje papier.


Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_kaart_(verzekeringsbewijs)
Voor zover Wikipedia betrouwbaar is dan...
 
collegialiteit

Door de vreemdelingenpolitie is de locale politie ingeseind omtrent mijn status bij de politie in Nl .:bloos2:
Kan nu een potje breken hier:( en dat merk ik bij een controle hier in de buurt .
Prefereer het liever om als normaal persoon behandeld te worden:ja:
 

kuurgast

Donateur
de politie hier heeft een andere mening.
Dit staat op de politie website policie.cz:
"Řidiči by si ale před každou jízdou měli také zkontrolovat, zda mají všechny doklady předepsané pro řízení a provoz motorového vozidla. Mezi tyto doklady patří řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla a platná, podepsaná zelená karta."=Chauffeurs moeten voor elke rit ook controleren of alle documenten die nodig zijn voor het beheer en de exploitatie van een motorvoertuig. Deze documenten zijn rijbewijs, kentekenbewijs en een geldig ondertekende groene kaart.
Kan nog niets vinden over boetes wel over nieuwe shirts.

*Edit* ook al mag het niet maar doen ze het toch:"Nepředložení zelené karty při kontrole příslušníkem Policie ČR je považováno za přestupek a hrozí pokuta až do výše 1 500 Kč."
Boete van 1500Kč
tot 3000Kč zie 12+14.
Vreemd de zelfde site in EN-versie staat: "For this misdemeanour the penalty up to CZK 500 may be imposed." 500Kč.
 
Privelege GPK

Weet iemand of het gebruik van een Gehandicapten Parkeerkaart in Tsjechië de kans op een boete vermindert? Het is al weer een tijdje terug dat ik de handleiding heb gelezen, maar ik meen mij te herinneren dat je in ieder geval in Nederland soms met het voeren van de GPK op plekken mag staan die voor anderen niet zijn toegestaan. Vandaar mijn vraag dus:afwachten:
 

kuurgast

Donateur
cyklohlidka_denik-300.jpg
images


In het Český ráj/Boheems paradijs zijn vanaf april politie op mountainbikes actief.
Momenteel zijn er zo'n 100 agenten die op mountainbikes patrouilleren in Tsjechië.
 
Hier in het dorp nog geen politie tegengekomen, overtredingen voor snelheid heb ik niet te duchten, want ik rij als een bejaarde, wat ik tenslotte ook bijna ben. De wegen nodigen ook niet uit om snel te rijden, bovendien veel voetgangers, spelende kindertjes en allerlei huisdieren die ook van de weg gebruik maken. Heb gelukkig het jachtige leven achter me gelaten.

Jaren geleden hier met de politie te maken gehad, die echter uiterst correct optrad.
Ik had vrienden helpen met verhuizen van hun spullen met mijn busje en dat waren we midden in de nacht aan het inpakken voor de terugreis. Dat trok de aandacht van een patrouille in een Lada Niva. Zij wilden wel even weten wat wij allemaal in dat busje prakten en waarom en wie wij waren en wat we daar deden enzovoorts. Kan ik alleen maar toejuichen, van Tonic hoorde ik later dat er roofzuchtig Polen op pad waren in de dorpjes en dat de politie daar nu extra alert op was. Toen alle papieren getoond waren, het duidelijk was dat mijn vrienden de eigenaar van het huisje waren en de reden van ons nachtelijk bedrijf hun duidelijk was, namen ze hartelijk afscheid. Geen enkel probleem verder.

Ook ben ik een lang geleden een keer met mijn antieke mercedes aangehouden hier, nog eentje met van die blauwe platen, leek toen ook verdacht veel op pools realiseerde ik mij later. Na het tonen van de papieren, waaruit bleek dat ik toch echt een hollander was, klaarden de gezichten op tot een smakelijke lach, ze vonden het heel apart, een NL auto met blauwe nummerplaten, dat kenden ze blijkbaar niet.

Mijn ervaring is, gewoon beleefd blijven, dan wordt je ook beleefd behandeld.
 
Deze onderstaande ervaringen maakte ik mee in anderhalve week naar en in Tsjechië
15-10 --- 29-10-2010. En het leek mij wel leuk om ook dit met jullie te delen.

Ik wilde dit jaar zonder visite op de avond van vertrek, en niet als voorgaande jaren een huis vol (hoe leuk dat ook is). Maar diegene die dit onderstaand afscheid heeft geregeld, wordt als nog bedankt. Hahahaha hahaha

Wij zijn zoals gezegd rond 22.30 uur vertrokken, na eerst de TomTom ingesteld te hebben richting Tsjechië.

Bij Winschoten op de A7 werden wij omgeleid via het Shell benzinestation, werken aan de weg dacht ik. Het bleken geen wegwerkzaamheden te zijn, maar een grote algemene verkeerscontrole. Ook ik was de klos en ik vond het wel goed, bij mij was alles onder controle met mijn papieren van onze VW transporter. Ik heb geen boetes (open)staan en ik mocht ook nog even pijpje blazen, en u raadt het al, deze meneer is de Bob.
Ook wilde er alweer eentje met een diesel handpompje bij mij in de brandstoftank controleren of ik geen rode diesel als brandstof had, maar dat kon hij op zijn buik schrijven want ik haalde mijn benzinedop er niet af.
Mijn filmster kreeg toen ik bezig was via haar kant een paar folders en een sleutelhanger met BOB erop aangeboden van Veilig Verkeer Nederland of zo, en die ongelezen bij ons geweldig branden in de houtkachel van Tsjechië (werd ons belastinggeld toch nog goed gebruikt!).

Iedereen van de aanwezige politie, douane, belastingdienst en of technische dienst was even vriendelijk, ondanks dat zij in de regen moesten controleren. Maar wat een bedrijvigheid bij zo'n grote controle. Ik weet niet of er toestanden van andere waren, want dat interesseerde mijn geen bal, want wij gingen op vakantie.

De reis vervolgde voorspoedig en we hebben gewinkeld in Pisek (centrum) en ook gegeten in een restaurant, en naar een hele grote Super Tesco.

Toen wij vertrokken om +- 14,15 uur uit Pisek, moest ik nog 3 kwartier rijden naar het huisje. Toen ik na een kwartier rijden ook in Tsjechië aan de kant moest, vooral weer een papier en alcoholcontrole (ruiken deze mensen het op afstand dat ik niet drink?).

Blij dat ik bij het eten geen getapte Pivo had gekocht, want Tsjechië hanteert heel zwaar de 0,0 percentage en bij in beslagname van het rijbewijs krijg je het voorlopig niet terug (is mij verteld door vrienden). En het wordt dan opgestuurd naar Praag en ongeacht waar je woont in Tsjechië, je zal het daar zelf op moeten halen (al weet ik niet hoe dat met ander mensen uit de EU gaat?).

Ook deze agent en agente bleken zeer vriendelijk, ondanks dat ik uit zijn gebaren opmaakte dat de agente het maar af moest handelen (of hij had spijt dat hij een Hollander naar de kant stuurde), want de meeste Tsjechen hebben een grote hekel aan de Duitsers en de Duitse taal maar met een wereld van verschil in de uitvoering van hun beroep.

Na de papieren en rijbewijs ingezien en gecontroleerd te hebben, moest ik dus blazen. Ik kreeg het mondstuk in een doorzichtige verpakking die ik er zelf af moest halen en op het blaasapparaat moest plaatsen. De agente droeg zwarte handschoenen en hield wel het apparaat vast, zoals gezegd ik had dus nog steeds 0,0 alcohol in mijn bloed, en kreeg ook het mondstuk van haar terug en ik kon zelf voor de afvoer hiervan zorgen!

En na alle papieren weer opgeborgen te hebben en mijn vriendelijk bedank te hebben gegeven, konden wij onze weg weer vervolgen.

Dan afgelopen woensdag 27 oktober 2010.

Wij rijden berg op en af en ik sla links en rechts wegen in om te genieten van de omgeving en komen uit bij het dorpje Cristava bij Liberec. Ik kom boven op een T-splitsing en zie dat linksaf een bord staat verboden voor alle verkeer.



Rechtsaf staat bij de verbreding van de weg (ik dacht een bushalte) een bord met verboden in te rijden met een Tsjechische tekst en onderaan Bus.



Ik zeg tegen mijn filmster, het zal verboden zijn voor bussen, dus ik rij deze kant op en zie bij een flauwe bocht dat er aan de weg gewerkt wordt. Zoals gewoonlijk rijd ik dus niet harder dan is toegestaan en ik was nog geen 50 meter verder of ik hoor een hoop lawaai van sirenes en blauwe lampen, ik zet mijn busje aan de kant en zeg tegen mijn filmster, dan kan hij er door, het zal wel een spoedgeval zijn!

Dat bleek ook weer te kloppen, dat spoedgeval bleek ik te zijn.

Een klein gedrocht nors uitziende politiemannetje zegt pasport, dat was ook het enige wat hij zei. Wij geven dat aan hem en hij bekijkt het en ik zeg dat Kimberley achterin zit en hij knikt. Dan komt zijn collega, een langere politieman met papieren in zijn hand en zegt, verboten to varen (ik schrijf zoals hij dat zegt en ik het hoor) en gaat in het Tsjechisch verder en ik krijg een preek van hem, denk ik (want moppen begrijp ik niet in het Tsjechisch)!

Waar het op neerkomt: ik had met mijn VW-busje daar niet mogen rijden, want het was verboden voor bussen en de boete is 2000 kronen = + -- € 80.00 wat hij op een papier schreef. Ik sloeg van schrik mijn handen voor mijn gezicht en zei dit is geen BUS maar een personenauto (staat op mijn kenteken) hij vond dat het een BUS was en ik een busje.

Ik heb hem uitgelegd dat ik dat bord wel had gezien, en zijn bevestiging dat ik op de T-splitsing aan het twijfelen was en anders terug moest rijden, en bracht zijn vinger naar zijn oog toe (zij stonden gewoon te wachten op overtreders zoals ik).

De “gewone” personenauto's reden gewoon langs ons heen, om en om?

De lange agent sprak met het kleine collega mannetje en die knipperde niet eens met zijn oogleden. Toen de grote agent zijn schrijfattributen pakte en onder de 2000 kronen een 0 schreef en dat ik mijn weg mocht vervolgen.

Blij was ik het heeft mij een boete bespaard en kleindochter zei: Opa, je kan beter mij die 2000 kronen geven dan aan de politie. Zo zie je maar, als je netjes blijft tegen de politieagenten, ben je beter af.

Maar het blijft mij wel dwars zitten dat daar geen ander bord stond met verboden in te rijden zwaarder dan ..... hoewel sommige SUV auto's zwaarder zijn dan mijn VW-bus.

Maar de schrik zat er wel in bij mij. Dan moet ik nog veel beter opletten.

Maar deze gebeurtenissen beletten mij niet om weer op vakantie te gaan naar Tsjechië.
 

kuurgast

Donateur
Woensdag 18 april zal de politie in Tsjechië een ‘Speedmarathon’ houden. Dit is een grootschalige snelheidscontrole. Tijdens de controles wordt gebruik gemaakt van laserguns, videoauto’s en radar. De ‘Speedmarathon’ is onderdeel van een Europese snelheids-controle-week.
Mensen kunnen nu aangeven waar de politie snelheden moet meten via een website.

Politie-eenheden in heel Europa nemen deel aan een 24-uur durende 'snelheidsmarathon' in april, die het brandpunt is geworden van TISPOL's jaarlijkse campagne van een week lang snelheidshandhaving.
Mede gefinancierd door de Europese Commissie, is TISPOL het European Traffic Police Network - opgericht door verkeerspolitie-eenheden in heel Europa om de verkeersveiligheid en wetshandhaving te verbeteren.
 
Bovenaan