Politiecontroles

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn eerste bekeuring in Tsjechie.
In Harrochov kon ik moeilijk een parkeerplaats vinden dus sloot ik maar aan in een straat waar geen officiele parking was
maar voor restaurant bestemd was.
Bij terugkeer naar mijn auto was politie druk bezig te schrijven
ze waren nog 4 autos bij mijn auto vandaan.
Ik drukte op afstandbediening van alarm om auto te ontgrendellen maar door het knipperren van verlichting kwamen ze gelijk op me af.
Ze eisten 400 kronen normaal parkeren was 100 dus voor 300 kr. heb ik nu een mooi prentje voor mijn verzameling.
Corrupt zijn ze niet want ik gaf 200 en gebaarde dat ik prentje niet hoefde .Moet je wel mee uitkijken want poging tot omkoping kan meer kosten,maar kon het niet laten.
Cees :wow:
 
Wij vonden dat er dit jaar opvallend veel controles waren. In dorpen waar je doorheen rijdt, snelheidcontroles en 's avonds alcoholcontrole. Zelfs in ons dorpje.

In al die jaren nog nooit zo veel controles gezien. Dus dit vroeg ik aan onze vriendin Jitka. Zij vertelde dat de stadpolitie meer bevoegdheden heeft gekregen en dat de stadspolitie daarom zo fanatiek was, ook natuurlijk vanwege de vele ongelukken. Ook vertelde ze dat de meest fanatieke, de vrouwelijke stadspolitie was. Zij waren er extra op gebrand om mensen aan te houden en te beboeten.

In NL ben ik, in de 15 jaar dat ik mijn rijbewijs heb afgelopen jaar, één keer gecontroleerd op alcohol. In CZ dit jaar al twee keer en één maal papiercontrole in ons dorp, de avond van de 23e juli na de windhoos en ons dorp 24 uur geen licht had. De politie stond in het pikkedonker op het dorpspleintje. Toen wij er aankwamen ging de zaklamp aan een bingo. Gelukkig alle keren alles in orde.
 
Hoe mooi ze het doen ondervonden we op weg naar Trutnov.
snelheids controle stond op de borden langs de weg.
En ja hoor een laser met politie langs de weg
En later een bord , einde snelheidscontrole.

Ik heb er jammergenoeg geen foto
 
reden: de politie heeft namelijk ook een boete quotum.
het gaat tenslotte om de inkomsten , niet om de daad.

Reden: overtredingen constateren met als doel het verkeer veiliger te maken.

Hoe mooi ze het doen ondervonden we op weg naar Trutnov.
snelheids controle stond op de borden langs de weg.
En ja hoor een laser met politie langs de weg
En later een bord , einde snelheidscontrole.

Ik heb er jammergenoeg geen foto

En dus hield iedereen zich keurig aan de snelheid, neem ik aan.

Doel bereikt!
 
het gaat tenslotte om de inkomsten , niet om de daad.
Dat vind ik nou echt zo'n slappe-thee-verhaal wat bijna altijd (hoe toevallig!) komt van mensen die (ooit) bekeurd zijn... Als al die klagers die een prent krijgen zich nou voortaan gewoon aan de verkeersregels houden, hebben ze ook niks te klagen en hoeven ze geen smoes te verzinnen waarom ze nu weer een bekeuring kregen. De politie doet z'n werk en als jij dan net betrapt wordt op een overtreding, heb je pech. Maar dan niet zeuren, 't is tenslotte je eigen schuld.
 
grappige man die punkenstijn:blabla:

ik zat dus naast een bestuurder in brno die bij het inparkeren even zijn gordel afdeed. omdat er recherche bij de mestka politie stond .
verontschuldigde de agent met de volgende woorden:sorry maar ik moet je bekeuren want er staat recherche bij vandaag.(2000 kc)
daarna hadden we nog een lang gesprek met 4 agenten die niet blij waren met de huidige situatie. ze moeten maandelijks een minimaal aantal bekeuringen uitdelen. deze openheid verbaasde ook mij enigszins.
ik zou dus zeggen punkenstijn praat eens met de Tsjechische politie.
dezelfde vraag nog eens gesteld toen ik met mijn quad werd aangehouden, en wederom hetzelfde antwoord. gelukkig was alles in orde.
 
Hoezo grappig? :confused:
Die quota hebben we hier in Nederland ook (gehad) en staan volkomen los van de rechtmatigheid van de bekeuringen. Er wordt dankzij die quota meer bekeurd dan anders, maar dat betekent niet dat er dus onterecht bekeurd wordt. Quota of niet, je krijgt gewoon een bon voor een overtreding. Geen reden om te klagen dus... :oeps:
 
Vorige week geparkeerd op een plein in een dorp vlakbij Dosky. Er stonden veel auto's geparkeerd. Toen we terugkwamen op het plein en de wandelschoenen aan het uittrekken waren, kwam er een politiewagen met de zwaailichten aan het plein oprijden. Wij hadden nog niks in de gaten, maar aan de kant waar wij (en anderen) onze auto hadden staan, mocht je blijkbaar niet parkeren. De politieagent vroeg mijn ID en nadat hij die gecontroleerd had, zei hij, "No parking here" en mochten we zonder boete vertrekken. Zijn collega was inmiddels al een boete aan het uitschrijven aan een Tsjechische foutparkeerder. We hebben de agent vriendelijk bedankt en zijn van het plein vertrokken.
 
Hoezo grappig? :confused:
Die quota hebben we hier in Nederland ook (gehad) en staan volkomen los van de rechtmatigheid van de bekeuringen. Er wordt dankzij die quota meer bekeurd dan anders, maar dat betekent niet dat er dus onterecht bekeurd wordt. Quota of niet, je krijgt gewoon een bon voor een overtreding. Geen reden om te klagen dus... :oeps:
grappig, omdat voor jouw dus de wet zwart of wit is.
voor mij is de wet een leidraad.
de bekeuring werd later ingetrokken.
agenten moeten bonnen uitschrijven, de hogere instanties bepalen of dit rechtvaardig/rechtmatig is. idem in andere organisaties van de overheid . de lagere rangen moeten blindelings gehoorzamen (externe motivatie).
de hogere rangen handelen met de regelgeving als leidraad.
ps ik klaag niet en vindt dit/deze uitspraken dan ook hoogst interessant.
 
grappig, omdat voor jouw dus de wet zwart of wit is.
Wie is er nou zwartwit:

ik, als ik zeg dat wie een overtreding begaat, niet moet klagen als er een bekeuring volgt

of

jij, als je suggereert dat er alleen maar bekeurd wordt om geld te vangen en niet om de verkeersveiligheid te bevorderen.

de politie heeft namelijk ook een boete quotum.
het gaat tenslotte om de inkomsten , niet om de daad.
 
"handhaving"[/URL] zakt mij toch echt de broek af.

Zo zijn er nog wel een paar meer recente voorbeelden te vinden die meer met "scoren" te maken hebben (tegenwoordig heet dat taakstelling trouwens) dan veiligheid.

PuNkEnStEiN schreef:
dat er alleen maar bekeurd wordt om geld te vangen en niet om de verkeersveiligheid te bevorderen.
komt dus in NL nog wel degelijk maar incidenteel voor.

Maar om even terug te gaan naar het onderwerp.
het gaat tenslotte om de inkomsten , niet om de daad.
onzin. Er wordt natuurlijk NERGENS alleen maar bekeurd om het bekeuren. In veruit de meeste gevallen is het ten behoeve van de veiligheid.

Dat dienders hun quotum/taakstelling kunnen halen is alleen maar dankzij de overtreders.
 
Gorrit, tuurlijk die fietsers die een prent krijgen is een beschamend voorbeeld van hoe het niet moet en hoe de politie vraagt om gezeik met burgers. Maar, zoals je zelf al aangeeft, dit is (gelukkig!!!) incidenteel. En wie zijn gelijk wil halen door incidenten als voorbeeld te nemen, heeft altijd gelijk, maar krijgt het van mij lekker niet. :lache:

Maar we hadden het over de politie in Tsjechië, dus voor we al te ver afdwalen... *kijkt onschuldig* :fluit:
 
We zijn een jaartje of 5 terug aangehouden in jilminice. Waar nu een rotonde is. We wilde rechtsaf richting Vrchlabi. Ik had daar moeten stoppen, dus de bekeuring was wel terecht.
De agent zei op zijn beste duits, dat het normaal 2000 kronen was, maar omdat ik een mooie vrouw was, hoefde ik maar 500 kronen te betalen. Een bonnetje hebben we niet gezien. Maar gewoon betaald, wist dat we fout zaten. We hebben de heren nog een fijne dag gewenst en zijn verder gereden. We hebben er hartelijk om moeten lachen.
 
de afgelopen week in brno
in mijn omgeving zelf gezien

niet oversteken bij een zebra 500 kc
groene kaart niet bij , mocht niet gehaald worden betrokkene woonde 800 m van de controle 2000 kc
geen reservezekering jawel heren ook hierop staat een boete.
geen krik bij je, nieuwe wet zegt dat je geen reservewiel bij je hoeft te hebben.
helaas krik wel.
geen reservelampje op de motorfiets
dan nog een reflecterend vestje en een verbandtrommel en ga zo maar door.

er zijn nu ongeveer elke 5km controles, dus mensen zorg dat je alles bij je hebt .
ze vragen net zolang door.
zoals het er nu uitziet zal er binnen 2 maanden geen geld genoeg zijn voor de politie.
ik begin mij nu toch wel iets af te vragen.....
 
jullie hebben beide gelijk hoor. er zijn van die dagen dat elke politieagent zo'n beetje controleert en dan weer een tijdje niet. volgens mij wordt het ook aangekondigd, bv op de radio.
 
Bovenaan