Politiecontroles

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Privelege GPK

Weet iemand of het gebruik van een Gehandicapten Parkeerkaart in Tsjechië de kans op een boete vermindert? Het is al weer een tijdje terug dat ik de handleiding heb gelezen, maar ik meen mij te herinneren dat je in ieder geval in Nederland soms met het voeren van de GPK op plekken mag staan die voor anderen niet zijn toegestaan. Vandaar mijn vraag dus:afwachten:
In Nederland verschilt het per plaats. Weet niet of het in CZ ook zo is, maar daar zijn iig veel meer (en bredere) invalideparkeerplaatsen.
 
Woensdag 18 april zal de politie in Tsjechië een ‘Speedmarathon’ houden. Dit is een grootschalige snelheidscontrole. Tijdens de controles wordt gebruik gemaakt van laserguns, videoauto’s en radar. De ‘Speedmarathon’ is onderdeel van een Europese snelheids-controle-week.
Mensen kunnen nu aangeven waar de politie snelheden moet meten via een website.
Goede zaak, er wordt vaak nog onbenullig hard gereden op smalle bergweggetjes, ik hoop dat daar de controles ook plaats zullen vinden.
 
In Nederland verschilt het per plaats. Weet niet of het in CZ ook zo is, maar daar zijn iig veel meer (en bredere) invalideparkeerplaatsen.
Zooo, jij bent snel! :lache:
Deze vraag stamt uit 2011.
Maar goed, in dit topic (ook heel oud, dus ik weet niet of het nog actueel is) valt er het e.e.a. over te lezen.

tja, wat de een onbenullig hard vind, vindt de ander gewoon sportief rijden. ;)
Wel jammer dat dat hardrijden meestal sportief gevonden wordt door allerlei dorpsgekken die niet weten wat de beperkingen zijn van een stuur, rem en gaspedaal...
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik had hier best wel wat filmpjes kunnen maken voor het programma idioten op de weg. Het is dat ik een defensieve chauffeur ben, anders zou ik hier niet meer zitten te tikken. Ik moet zeggen er zijn hier ook hele nette rijders, die rekening houden met de beperkingen van de bergwegen, de "normale" mensen, maar je hebt erbij waarbij het lijkt of ze het rijbewijs als bonus hebben gekregen bij de aankoop van 10 kratten bier, als je zulk soort tegenkomt staat het angstzweet voor je kop, ik ben verschillende keren op een haartje na de dans ontsprongen.
 
In de linkerhand een sigaret, rechterhand de mobiele telefoon, sturen met de knieen want anders doen die niets, inhalen heuveltje op in een flauwe rechter bocht en dan vlak voor je neus vol in de rem want de afslag moeten hebben.
"Welkom in Tsjechie" dacht ik jaren geleden toen ik dit vaak zag gebeuren. Veel beter is het niet geworden.
Volgens mijn vrouw helpt chemische castratie erg goed. Het testosterongehalte van de mannen die zo idioot rijden wordt daardoor lager en daarmee het weggebruik veiliger.
 
In de linkerhand een sigaret, rechterhand de mobiele telefoon, sturen met de knieen want anders doen die niets, inhalen heuveltje op in een flauwe rechter bocht en dan vlak voor je neus vol in de rem want de afslag moeten hebben.
"Welkom in Tsjechie" dacht ik jaren geleden toen ik dit vaak zag gebeuren. Veel beter is het niet geworden.
Volgens mijn vrouw helpt chemische castratie erg goed. Het testosterongehalte van de mannen die zo idioot rijden wordt daardoor lager en daarmee het weggebruik veiliger.

Vraag me af hoe ze dit bij vrouwen doen.
Vorige winter werd ik door een oud vrouwtje van in de 70 in een witte Skode opgejaagd. Nu rijd ik zelf al niet langzaam.
Maar ging nog niet snel genoeg....

Ik zeg .... ook chemisch castreren.

Je kunt vinden wat je vinden wil van de rijstijl van de Tsjechen maar kijk in NL eens op de 80km wegen wat voor kapriolen er worden uitgehaald.
Excessen zijn er overal. En het is zo makkelijk om met het brave waarschuwende vingertje te zwaaien .....
 
Zou het niet meer met het alcoholgehalte van die mannen te maken hebben? :denk:
Ik denk het niet, het is gewoon een bepaalde rijstijl die sommigen zich aangewend hebben, de straffen op alcohol achter het stuur zijn draconisch. Rijbewijs kwijt sowieso, naar gelang het promillage voor een half jaar tot een jaar. Boetes van 30.000 tot 50.000 kronen. Bij recidivisten gaat de deur van de gevangenis voor 3 maanden achter je dicht. Ik hoor de gruwelverhalen wel in het dorp, dus biertje op, niet achter het stuur, ook niet met dat ene pilsje. En ik ken heel wat drankneuzen, neem dat maar van me aan, maar ze gaan niet rijden met drank op, de schrik zit er goed in.
 
Ik heb 5 jaar in een heel klein dorp gewoond. En dan ook nog in/boven de kroeg en heb nog nooit zoveel mensen dronken in een auto zien stappen. Met top van een motorrijder die dronken naar de kroeg kwam, op de motor, maar te zat was om te lopen. En als dieptepunt een wielrenner die , ondanks dat hij mocht blijven slapen, zich op zijn verjaardag dood reed tegen de enorme lipa onder aan de berg. Dus of de schrik er goed in zit? betwijfel het.
 
..... ik ken heel wat drankneuzen, neem dat maar van me aan, maar ze gaan niet rijden met drank op, de schrik zit er goed in.
Dat eerste geloof ik onmiddellijk! :lache:
Het tweede stuk geloof ik - net als Kobus - iets minder, want ik woon weliswaar niet in Tsjechië, maar heb tijdens mijn vakanties toch vrij vaak Tsjechen een hospoda uit zien komen op een manier dat ik dacht, "Zo hee, die is lenig! Die kan drie kanten tegelijk op lopen en tegelijk met z'n armen de Radetsky-mars dirigeren." En tot mijn verbazing stapten die gewoon in de auto.
 
Het zal ongetwijfeld gebeuren, het gebeurt in NL ook, maar de mensen waar ik hier zo mee omga laten het wel, mede om de hoge boetes. Maar goed, ik woon dan ook in een oldtimer dorp. de laatste hospoda die nog open was in een naburig dorp heeft er de brui aangegeven, je kun nu alleen nog een biertje kopen in het kulturny dum en dat is voor iedereen hier op loop, dan wel kruip afstand.
 
Er zijn altijd van die idioten die met drank op gaan rijden.
Bij ons in het dorp gebeurt dat eigenlijk niet omdat alles op loopafstand is.
In onze vriendenkring is er niemand die met drank op gaat rijden, ten eerste omdat het levensgevaarlijk is en ten tweede is dat de meesten hun auto dagelijks nodig hebben, als je gepakt wordt met meer dan 0,5 prom, je gewoon je rijbewijs kwijt bent voor een X periode en er een giga boete aan vast zit.
Als wij naar vrienden gaan of naar de stad voor een etentje oid is er altijd 1 van ons die niet drinkt.
 
Je hebt in Tsjechië twee soorten autorijders. De grootste groep bestaat uit mensen die erg hard rijden. Een kleine groep bestaat uit mensen die juist hinderlijk langzaam rijden. De eerste jaren dat ik hier bezig was gebruikte ik mijn auto veel als vrachtwagen. Dan moet je wel je tempo aanpassen. Om wat tegen alle medeweggebruikers gewapend te zijn had ik mijn tolk gevraagd de tekst "ik beschadig mijn auto niet omdat u haast heb" te vertalen. Die tekst plakte ik tegen de achterruit. De huidige forse auto is met een 1,8 liter motor niet helemaal opgewassen tegen forse hellingen wanneer ik zwaar ben geladen. Dat geeft af en toe een probleem op de autobaan, maar ook niet meer dan dat.
 
Bovenaan