Ons boerderijtje in Vrcen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

leuk om te zien jullie zijn goed bezig
er zit vlakbij een bedrijf dat nagenoeg nieuwe deuren ramen en kozijnen verkoopt
misschien heb je er iets aan

groet Loek

Weet jij ook toevallig welk bedrijf dat is? Zijn nog steeds aan het rondkijken namelijk.

Ondertussen wel een extra raam geplaatst ;)

13924947_1180321195364925_4694083411499348564_n.jpg
 
Hallo Steffie

de naam van de firma voor bouwmaterialen weet ik niet
het dorp heet Zdemyslice als ik me goed herinner
je moet het zoeken aan de andere kant van het spoor,als je over de grote weg gaat

groet Loek
 
http://www.axigon.cz/ Heeft een bedrijf in Zakava die een dorp bij Zdemeslytze is.
Die dorpen liggen op de weg van Blovice die parallel (op ern zfstand) met de 20 richting Plzen gaat.
Binnen door Zou het
+/- 20 - 30 min. bij jullie vandaan. Of ze goed en voordelig zijn is natuurlijk iets anders!
 

kuurgast

Donateur
.......Woensdag avond beginnen ikzelf, de twee oudste kids en mijn vader alvast aan de basis cursus Tsjechisch in Plzen. Vanaf september ga ik dan verder in Praag en de kids krijgen extra begeleiding en Tsjechische les op school. We worden van alle kanten geholpen dus dat is echt een verademing.....
Steffie.....hoe gaat het nu in Tsjechië??? Lukt het al met de taal en hoe vinden de kinderen het op school??? :denk:
 
Te lang geleden, ik weet het!! Excuus!!

Het gaat hier super. De kids hebben het enorm naar hun zin en zijn geweldig verwelkomd in de scholen. De twee oudsten zitten in Nepomuk op school wat ze fantastisch vinden. Een geluk, beiden hun klastitularissen spreken Engels.....ze zijn beiden een jaar aan het dubbelen. Niet vanwege het feit dat ze het niet kunnen, maar omdat zij alles andersom gaan leren. Engels is voor hun Tsjechisch ect. Tot nu toe gaat dat wonderbaarlijk goed en ze hebben al flink wat vriendschappen gesloten ( kids zijn 14 en 12 en zie ze meer niet dan wel thuis haha en als ze thuis zijn vaak met vrienden). Dochter van 12 gaat turnen en begint in Oktober met zanglessen, ze krijgt elke dag speciaal een uur Tsjechische les. Zoon van 14 leert zelf zo goed dat extra bijlessen momenteel nog niet nodig lijken.
D en X (9 en 8 jaar) doen het helemaal super. Zij gaan in Vrcen naar school en zitten praktisch elke dag wel op de kids club. Zegt genoeg ;) De jongste volgt het Tsjechisch al prima, ook al kan hij het nog niet goed lezen, hij spreekt na 2 maanden wel al redelijk wat. Zijn beste vriendje hier spreekt Engels wat het makkelijker maakt. D is een charmeur en voelt zich overal thuis. Hij leert extra Tsjechisch tijdens de wiskunde lessen aangezien deze voor hem te simpel zijn...ook hij dubbelt een jaar puur voor de taal, X niet die zit gewoon met leeftijdsgenoten. De school in Vrcen doet er ALLES aan om het de kids makkelijker te maken en hebben zo goed als dagelijks contact met ons. Echt geweldig fijn! Ook hier, beiden leerkrachten spreken Engels en 1 ervan maakt er een spel van. D mag in het Nederlands zijn antwoorden schrijven, zij zet het om naar CZ en zo oefenen ze samen een "vreemde" taal. Erg leuk initiatief!
J de kleinste, zit op de kleuterschool. Zij heeft er wat meer moeite mee, ze verstaat het Tsjechisch al het best van allemaal, praat ook heel wat woorden maar ze was gewoon om met de anderen op school te zitten en daarnaast als 4 jarige al soort van les te krijgen. Dat is hier nog niet echt. Ze knutselen, zingen, spelen en schilderen wel, maar echte lesjes worden er nog niet gegeven. Plus....ze vindt dat ze veel moet eten hahaha. Maar, nu ze de buurmeisjes kent gaat ze wel graag ;) Sinds een paar dagen staat ze zo goed als als eerste klaar.

14199611_929874243807936_4798387773841255491_n.jpg





Voor ons is het druk. Er moest veel geregeld worden. Het papierwerk ect is in orde. De verbouwingen al druk bezig en integratie is ook al zo goed als gebeurd haha. Het is een enorm actief dorp, ook heel erg hecht. Maar.....eigenlijk is er een geluk bij een ongeluk gebeurd. Hierdoor zijn wij eigenlijk opgenomen in het dorp plus worden wij op heel wat gelegenheden uitgenodigd.
Even kort.....onze eerste CZ oefenles was in Plzen, wij (mijn vader, ik en de twee oudsten) waren naar de les en om half 9 in de avond reden wij terug naar huis. Thuis stond politie....mijn man in tranen. Onze kleinste was buiten aan het spelen en ineens weg. Iedereen had alles afgezocht, buren ook. Burgemeester was ingeschakeld. Ik was hysterisch! Ze was al 1,5 uur weg en met rivieren en meren om ons heen werd de sirene geluid. (naar rot geluid) Binnen letterlijk 15 min was het hele dorp uitgelopen, stonden er 2 brandweerwagens en was er gebeld voor een helicopter. Doodeng!! Iedereen rende op en neer, zocht en ik was binnen geinstalleerd omdat ik (schijnbaar) flauw was gevallen van de schrik.
Echter.....niemand had goed gekeken. J was wakker geworden van de herrie....en wat bleek, ze lag gewoon in de tent (waar man, broer, politie en brandweer ook in hadden gekeken) te slapen. Op dat moment had ik ZO ontzettend veel respect voor de mensen in dit dorp. Er werd geklonken op de goede afloop, J werd zo ongeveer gekroond als een prinses en iedereen was opgelucht. Sindsdien is zij de Krasná malá divká van het dorp ;) Twee dagen later was er een feest en wij MOESTEN komen. Er werd zoveel geklonken op de goede afloop en zoveel getrakteerd dat mijn man en vader bijna een alcoholvergiftiging opliepen. Nee op een drankje werd niet getollereerd. We hebben gedanst, J werd steeds weer meegenomen, de andere kids werden helemaal opgenomen en tsja.......sindsdien kennen er een paar heel goed Engels en Duits en leren zij ons mede de Tsjechische taal en is er praktisch elk weekend wel een "feestje". We mochten zelfs op de bruiloft van een van de hasici komen :p erg leuk!!

14364870_1216997268363984_8957074874283314722_n.jpg


Niet dat wij niks terug gedaan hebben ;) Ik probeer momenteel de site van Vrcen wat te vertalen en toeristen te trekken, heb de menukaart van de plaatselijke hostinec vertaald naar het Nederlands en laat de kinderen uit de buurt af en toe eens gratis rijden. Dat integreren gaat dus super! (gister nog een onderling feestje bij de hasici gehad, geweldig! Goede muziek (spelen en zingen zelf) en enorm gelachen om ons stuntelige Tsjechisch en hun stuntelige Engels en Duits.....er werden zelfs Nederlandse liedjes gezongen in het Tsjechisch.)

13921002_914947288633965_8587490814477975896_n.jpg


14330160_1218135321583512_2653163184192853576_n.jpg


En de verbouwing? Ja dat loopt langzaam aan vooruit. De stal is klaar, er ligt lokaal water (met dank aan buurtbewoner en de Burgemeester om dit zo snel te realiseren nadat de bron droog kwam te staan met de droogte....plus aan de buren die ons een tijd van drinkwater hebben voorzien en de brandweer die onze regenput is komen vullen voor het douchen), de aanbouw bevat nu bijna 3 extra slaapkamers en 2 badkamers en de weide is afgezet.

14191926_1208785762518468_6774988468430497110_n.jpg
14233243_1208180195912358_8010010399547243097_n.jpg


14237640_1208785615851816_7201242130461228753_n.jpg

Ik hoop gewoon dat dit zo blijft. Voel mij welkom, voel mij goed en gestaag gaan wij in het ritme mee. Gaat er iets mis? Tsja dat is dan zo....morgen een nieuwe dag.....kan ik het nu verhelpen? Nee? Jammer....dan moeten we het er maar mee doen. Een verademing op zich.
 
Knap dat ze er zo goed mee omgaan op de scholen, want ze zullen wel weinig tot geen ervaring met buitenlandse kinderen hebben. Is ook wel een voordeel in een dorp, denk ik, want als ik eraan terugdenk hoe ze op de kleuterschool van mijn oudste zoon in Praag omgingen met een Vietnamees jongetje dat geen woord Tsjechisch sprak... Dat was echt treurig. Maar in zo´n klein dorp heb je gelukkig veel meer saamhorigheidsgevoel en is het zo te zien ook een welkome verandering als er zo´n hele clan Belgen/Nederlanders komt wonen. Veel plezier daar met zijn allen en succes met de verbouwing!
 
Jazeker ;) Was super gezellig! Ik heb mij wat de kids betreft druk gemaakt om niks, dat blijkt. Hopelijk blijft het zo, maar zal ze alle vijf zeggen dat ze NIET meer terug willen denk ik dat de gemeenschap het hier verdomd goed doet.....of wij haha
Knap dat ze er zo goed mee omgaan op de scholen, want ze zullen wel weinig tot geen ervaring met buitenlandse kinderen hebben.
Helemaal geen ervaring, onze kids zijn de eerste niet Tsjechisch sprekende buitenlanders. Maar ze pakken het veel positiever op dan ik had gedacht. Sterker nog, morgen hebben wij een afspraak op de lagere school samen met de 2 oudsten. Er wordt een speciaal team ingeschakeld en ze gaan 2 extra docenten inzetten vanuit een integratiedienst/soort clb uit Plzen. Idem mogen alle vier de kids 70 uur gratis Tsjechische les gaan volgen in Plzen. Morgen krijgen wij daar de volledige uitleg over. Ik ben hier enorm blij mee!
 
Hallo daar!
Leuk en spannend om jullie ervaringen te mogen lezen en ons ín te lezen in jullie nieuwe leven.
Dat lijkt best goed te gaan!
Hierbij mijn complimenten.

Toch heb ik een stomme vraag waarvan ik vind dat die niet via een PM beantwoordt hoeft te worden:
Wat doet dat paard met die lappen om het hoofd?
Is dat een bescherming tegen........? of zo?
Hoe vindt het beestje zijn/haar weg?
Nogmaals: ik weet nix van paarden.
Groet,
Paul
 
Hallo daar!
Leuk en spannend om jullie ervaringen te mogen lezen en ons ín te lezen in jullie nieuwe leven.
Dat lijkt best goed te gaan!
Hierbij mijn complimenten.

Toch heb ik een stomme vraag waarvan ik vind dat die niet via een PM beantwoordt hoeft te worden:
Wat doet dat paard met die lappen om het hoofd?
Is dat een bescherming tegen........? of zo?
Hoe vindt het beestje zijn/haar weg?
Nogmaals: ik weet nix van paarden.
Groet,
Paul

Zeker geen stomme vraag hoor. Lunabelle doet het goed, in het begin wat onwennig, dronk erg weinig en wist zich geen weg te vinden. Een beetje down zeg maar. Nu is ze ondertussen weer haar vrolijke zelf, echter een stuk kalmer dan voorheen. Ze is altijd de enorme heethoofd geweest waar iedereen bang van was (lees: Ze is 8 jaar en heeft 9 baasjes voor ons gehad, dan te bedenken dat ze 2 jaar bij ons is.....en dat velen ons voor gek verklaarden). Ze doet het dus goed, maar heeft wel dringend een maatje nodig. Daar gaan wij binnenkort werk van maken. Zijn wel al aan het orienteren en weten dat het een Hucul pony moet worden voor ons ;) Paard alleen=zielig.
De lappen om haar hoofd zijn geen lappen. Het is een gaasmasker. In België had ze ook wel last van vliegen maar met een simpel frontriempje met draadjes aan was dit geen probleem. Ook had ze daar zelden/nooit haar vliegendeken op (volledig luchtdoorlatend gaas deken). Hier echter werd ze aangevallen door de vliegen, haar hoofd was volledig zwart en ondanks de vliegenspray kreeg ze serieus wat bulten en rode ogen ervan. Dus rond gaan kijken en dit was de beste oplossing. Het is gewoon een vliegenkap ;) De hete dagen hebben we haar tijdens de nachten buiten gehad en overdag in de stal (meer vanwege haar roze neus en verbranding) en steeds met vliegendeken en kap op. Zo heeft ze toch heel de zomermaanden kunnen genieten van voldoende weidegang.
De afgelopen paar dagen zijn de vliegen een stuk minder en staat ze dus weer vrolijk en blij van 6.30 uur tot het weer donker wordt op de weide. Wanneer er een vriendje/vriendinnetje bij komt ga ik ze weer 24 uur buiten laten. Blijft voor een paard in mijn ogen echt het beste.
 
Bovenaan