Ons boerderijtje in Vrcen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Heerlijk om dit allemaal te lezen dat het goed gaat.
Afwachten of de kinderen komende de winter ook zo positief blijven.
Voor het dorp is zo'n gezin ook een aanwinst want dat brengt jong leven en daarmee toekomst. Zo zie je in de kranten altijd foto's van pasgeborenen omdat ze daar heel trots op zijn maar ook voor de toekomst dat het land niet vergrijst.
 
Zo zie je in de kranten altijd foto's van pasgeborenen omdat ze daar heel trots op zijn maar ook voor de toekomst dat het land niet vergrijst.

Zijn dat geen foto´s van de "vítání občánků" (verwelkoming van de "kleine burgertjes")? Als je een kind krijgt, word je uitgenodigd voor zo´n bijeenkomst op het stadhuis, waar de burgemeester de nieuwe aanwas welkom heet. Eigenlijk een communistisch gebruik dat de doop moest vervangen (communisten hadden uiteraard overal een "betere" variant voor). Ik ben er daarom zelf nooit naartoe gegaan. Dat ze blij zijn als er kinderen worden geboren en het land niet vergrijst is overigens wel aan de orde, want het gemiddelde aantal kinderen per gezin ligt hier bedroevend laag. Dus ze hebben hard immigranten zoals Steffie (5 kinderen) en ik (4 kinderen) nodig om die cijfers wat op te krikken!!! :D
 
Ja haha ze vinden het ook geweldig hoor. 5 kinderen! Een attractie op zich ;) Maar wel erg leuk.

Vandaag echt heel fijn gesprek gehad. D en X doen het super en dankzij een soort CLB in Plzen en de aanvraag van de directie krijgen niet alleen zij een extra leerkracht in de klas en de 70 uur gratis cursus Tsjechisch maar is dit ook geregeld voor de oudste 2 (die op een andere school zitten). Ze doen er echt alles aan om het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken en soms ben ik er gewoon door overrompeld, zelfs een beetje emotioneel.....

Nee, dit had ik niet verwacht maar ben er echt enorm blij mee dat dit allemaal zo soepel blijkt te verlopen. Dat maakt het primitief leven (lees wij wonen, slapen in 1 grote woonkamer en mijn vader heeft 1 kleine kamer, plus gezamelijk badkamertje en keuken) voorlopig meer dan goed. Gek genoeg hebben we er allemaal weinig last van. In de ochtend alle slaapspullen weg, in de avond weer neerleggen. Na school is de zithoek voor de kids voor het huiswerk.
Maar goed, de vloer gaat er boven deze week nog in en dan kan het decoreren beginnen. Zo hebben we ineens weer 3 klare ruimtes erbij, zal wel goed doen :D
 
Niet alleen in NL hoor. Heb in BE 2 jaar moeten vechten om mijn dochter op een speciaal onderwijs te krijgen. (moeite met wiskunde en ze voelde zich er enorm slecht) hier hebben ze dat heel mooi aangepakt in september al, ze krijgt aangepast wiskunde op de gewone school :D

Morgen al, ja echt! Net gesprek gehad en meteen telefoon, morgen dus na school naar Plzen voor de 1e extra les Tsjechisch. Geweldig toch??
 
Het is vanuit een scholengemeenschap geregeld. ZS 26 te Plzen. De meeste integratiediensten hebben geen speciaal traject voor de inwoners van de EU. Deze zijn vaak enkel (gratis) toegankelijk voor mensen buiten de EU en derde wereldlanden.
Gelukkig hebben wij hier de burgemeester en de directie van het lager onderwijs die de wegen lijken te weten om toch voor alle kids hulp te krijgen ;) Moest alleen wel via school allemaal worden aangevraagd.

Wijzelf gaan dus nog steeds naar Praag wat meer in de auto zitten betekent dan les te hebben, maar ja, een cursus Tsjechisch in de buurt lijken ze ook niet echt te hebben...
 
Oh jah en van die subsidies, dat is ons ook verteld inderdaad ;) Zo vertelde een van de leerkrachten dat de kinderen wel eens naar een 20 km verderop liggende "kinderboerderij" gingen. Met kipjes, konijntjes, geitjes, dus niets bijzonders......dus ik zeg voor de gein dat ik ruimte genoeg heb om die dieren neer te zetten.....helemaal enthousiast, en zelfs daar zouden wij subsidie voor kunnen krijgen?? Dus daar ben ik mij ook eens over aan het inlezen.
 
Van wie heb je Tsjechische les in Praag?
Ik krijg hier op mijn werk les van een vriendin van ons die een vertaal school heeft.
De les is wel vanuit het Engels naar het Tsjechisch en andersom, Nederlands hebben ze hier niet.
Aangezien Engels mijn 2e taal is, is dit geen probleem.
 
Woordjes schrijven doe ik heel veel. Ook doe ik mee met het huiswerk van X (2e leerjaar) en de cijfers heb ik volop geoefend met D (3e leerjaar) net als de dagen van de week haha.
Woorden los lukken wel, kan toch al redelijk wat bestellen, vragen stellen in de winkel ect. Probleem is alleen dat mensen dan vaak Tsjechisch terug praten...ehh ratelen haha en dan volg ik het niet meer ;) Och ja, doe mijn best en kom er wel.
Je had in ieder geval gelijk, eenmaal hier gaat het veel en veel gemakkelijker om het te leren omdat je het direct kunt gebruiken :) Werkt erg motiverend.
 
Bovenaan