Met Tsjechische auto rijden in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi,

Maar wat als ik een Tsjechisch paport heb EN de auto is geregistreerd op de naam van iemand die in Tsjechië woont? En als ik wordt aangehouden dat ik ze alleen de paport laat zien en de verblijfsvergunning?
Hoe zit dat?
Wie weet er meer van?

En wie kan me eigenlijk vertellen wat hier een auto gemiddeld per maand kost?

Ik hoor van alles, sommige mensen om me heen zeggen 300euro per maand en anderen 200euro en das nog een verschil.
Wie kan me daar meer info over geven?

Dank je wel,

Ondra
 
Ik heb ergens gehoord/gelezen dat je maar 24 uur aanééngesloten met je auto (op tsjechisch kenteken) als Nederlander in Nederland mag verblijven. Het moet op een site van de belastingdienst staan en het moet volgens mij ook ergens terug te vinden zijn op het forum..
 
Wij wonen officieel in Nederland en hebben op ons Tsjechische camping een auto, dus op een Tsjechisch kenteken.
We hebben als eigenaar van de camping ontheffing in Nederland aangevraagd. Hiervoor moesten we formulieren invullen, finaciële gegevens van de camping, inschrijving in de Kamer van Koophandel in Tsjechië enz bijsluiten. In afwachting van nieuwe wetgeving neemt de douane echter geen beslissing en tot die tijd mogen we in Nederland rijden. De brief waarin dit staat ligt nu in de auto voor het geval dat we aangehouden worden.
 
in tsjechische auto van mijn vrouw rijden in Nederland

Mijn reactie komt wel laat en zal niet zinvol zijn, maar ik kon niet laten om onze eigen ervaring hier even aan toe te voegen.

Gorrit heeft het wel door.

Het wel of niet met een buitenlands kenteken mogen rijden, want daar gaat het om, heeft te maken met je verblijfplaats en vooral het aantal dagen dat je in een land verblijft. Je zult dit moeten aantonen.

Sterker nog en ik spreek uit ervaring: Mijn man werkte in Frankrijk en dit land wenste dat hij een Frans kenteken op de auto kreeg. Dit hebben we kunnen tegenhouden. Als mijn man een buitenlands kenteken had gehad, dan had dit betekend, dat ik als nederlands ingezetene en woonachtig in Nederland, niet in onze/mijn eigen auto had mogen rijden. Je moest eens weten hoeveel "geduvel" we gehad hebben, om voor elkaar te krijgen dat we ons nederlands kenteken konden behouden.

Overal waar ze wat kunnen vangen willen ze je graag hun wetten opleggen. de consequentie is ook dat je in het land waarvandaan je een kentekenplaat ontvangt je wegenbelasting e.d. moet betalen.

Wel de rest zal ik jullie maar besparen.
Betty
 
In princiepe mag geen enkele Nederlander in een buitenlandse auto rijden. Ongeacht van wie die auto is.

Ik denk dat ze juist denken, hey, die auto is van z'n vrouw, ze willen de belasting ontduiken bla bla :confused:

Misschien dat idd de RDW hier antwoord op kan geven, maar uit ervaring weet ik dat ze het daar ook niet altijd met elkaar eens zijn.
De ene keer zeggen ze dat, andere keer weer wat anders.
Dus zou het dan zeker op papier laten zetten.
Dit is niet helemaal juist. Ik heb (nog) geen verblijfsvergunning hier in Tsjechie, maar mag van de Tsjechische politie gewoon in m'n auto met CZ kenteken rondrijden (die nu op naam van mn vriendin staat).

Sterker nog, toen ik in Praag geflitst werd en later een briefje kregen dat we langs moesten komen, kreeg ik ook gewoon een bekeuring van 1000czk. Nogmaals extra nagevraagd en de dame vertelde mij dat het geen enkel probleem was dat ik in die auto reed.....
 
de enige instantie die hier een probleem van maakt is de nederlandse douane.
andere landen intresseren zich hier niet voor.
dus heb je je hoofdverblijfplaats in nederland (ingeschreven in nl),mag je geen buitenlands kenteken in nl rijden. uitgezonderd diegene die valt onder de regeling grensarbeiders.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Dit is niet helemaal juist. Ik heb (nog) geen verblijfsvergunning hier in Tsjechie, maar mag van de Tsjechische politie gewoon in m'n auto met CZ kenteken rondrijden (die nu op naam van mn vriendin staat).

Sterker nog, toen ik in Praag geflitst werd en later een briefje kregen dat we langs moesten komen, kreeg ik ook gewoon een bekeuring van 1000czk. Nogmaals extra nagevraagd en de dame vertelde mij dat het geen enkel probleem was dat ik in die auto reed.....

Nee, dat is ook geen probleem, ik mag in CZ ook in een Tsjechische auto rijden, maar niet in Nederland!
 

Macek

Geroyeerd Lid
de enige instantie die hier een probleem van maakt is de nederlandse douane.
andere landen intresseren zich hier niet voor.
dus heb je je hoofdverblijfplaats in nederland (ingeschreven in nl),mag je geen buitenlands kenteken in nl rijden. uitgezonderd diegene die valt onder de regeling grensarbeiders.

Zo ongeveer!
 
Inderdaad Curious, je hebt volkomen gelijk.
In Nederland doet men zeer moeilijk. Van andere landen weet ik dat niet. In Nederland krijg je te maken met douane, belasting en boete.
Verzekering-technisch zou ik het eerst maar eens uitzoeken.
Wat gebeurt er als je een ongeluk krijgt? Ook deze kant van de zaak kan heel belangrijk zijn.
Verder veel succes in het mooie Tsjechie
Betty
 
en nu deze:

auto van de zaak (Tsjechie), Tsjechisch kenteken en je gaat naar NL voor werkgerelatterd bezoek. Loop je dan tegen dezelfde problemen aan of in dit geval niet omdat de auto op naam van het bedrijf staat?
 
Bovenaan