Met Tsjechische auto rijden in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

je woont toch in Tisnov en niet in NL? dan is er geen probleem. je hoofdverblijfplaats moet voor meer dan 185 dagen/jaar in CZ zijn, dan mag je in NL zeker met een CZ auto rijden hoor.
 
Inderdaad, Josef heeft gelijk. Als je meer dan 185 dagen in het buitenland woont en je daar ingezetene bent, dan mag je in Nederland met een buitenlands kenteken rijden. Ik denk dat een lease auto soepele regels kent, maar zeker weet ik dat niet. Overigens met een huurauto met buitenlands kenteken mag het ook. Onze situatie was, dat mijn man Frans ingezetene was, maar ik Nederlands. Daar zat het probleem en ik mocht als Nederlands ingezetene niet in een auto met Frans kenteken rijden, dus ook niet in mijn eigen auto.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Het is voor mij niet helemaal duidelijk, dus bij deze vraag ik het volgende.

Ik heb een Tsjechische verblijfsvergunning, ik heb een huisje in Tsjechië, alles staat ingeschreven in het kadaster. Mag ik mijn auto naar Tsjechië overbrengen(invoeren) en dan in Nederland met deze auto, met Tsjechisch kenteken rijden. Voor alle duidelijkheid ik werk en woon nog in Nederland.
 
C

cajonez

Guest
Rijden met buitenlands kenteken in Nederland

Rijden in Nederland met een auto met buitenlands kenteken

Als u in Nederland woont en rijdt in een auto met een buitenlands kenteken, dan moet u die auto in beginsel ook in Nederland registreren. In vrijwel alle gevallen − ook als u de auto niet in Nederland registreert − moet u belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) betalen. In sommige gevallen kunt u vrijstelling krijgen van de BPM. Hiervoor gelden enkele voorwaarden die afhankelijk zijn van uw situatie:
Meer informatie

Als u meer informatie wilt over vrijstelling voor de BPM kunt u contact opnemen met de BelastingTelefoon Douane.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-199.html

Waarom niet aan de wetgever c.q. belastingdienst vragen, we maken het zo simpel!!!!!!!!!!!!!
 
het antwoord was toch al duidelijk?

als je in NL ingeschreven staat, moet je BPM betalen.

als je in het buitenland woont en ingeschreven bent (bv net over de grens in DE of BE, of lekker in CZ) mag je zonder BPM te betalen met een buitenlandse auto in NL rondrijden...

zo houden we 't simpel.
 
Hallo allemaal ,

ik heb een tjechishe vriendin hier in nedeland die een auto uit tjechie heeft ( op tjechies kenteken en op naam van ouders ) mag zei hierin onbeperkt in nederland rijden , en hoe zit het als ik als nederlander hiermee in nederland rij?

ik zelf heb nederlands rijbewijs , vriendin tjechies rijbewijs

dank je wel jeff
 
dit is al vele malen beantwoord
hier nog een keer

nee jij mag niet in nederland met een tjechisch kenteken rijden.

indien jouw vriendin langer dan 186 dagen permanent in nl verblijft en daar is ingeschreven moet zij de auto invoeren.
 

Vodnik

† In Memoriam
... vriendin kan de auto niet zonder (belasting) kosten invoeren, staat niet op haar naam. Om belastingvrij in te kunnen voeren moet auto minimaal 6 maanden op haar naam geregistreerd zijn en er minstens 6000 km mee gereden hebben (dit laatste is slecht/niet te controleren tenzij het een brand-nieuwe auto betreft)
 
He dank je wel voor je reactie ,
ik heb nog een vraagje : als de auto idd 6 mnd op haar naam staat , en er meer dan 6000 op de teller staat . Moet ze dan nog wel BPM betalen ?

jeff
 

Vodnik

† In Memoriam
als de auto 6 maanden minimaal op haar naam staat (en je vriendin nog niet in NL is ingeschreven!) mag ze hem invoeren als zijnde huisraad, ze betaalt dan geen BPM.
Exportpapieren meenemen uit CZ, aanmelden bij RDW en daar keuring ondergaan (APK). Het beste is om, voordat ze de auto gaat uitvoeren (afmelden in CZ), bij de RDW langs te gaan en te vragen of er voor betreffende auto geen beperkingen zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
nee, dat is niet bezopen, je kan maar in een land wonen (feitelijk!) en dat is dus blijkbaar NL, dus gelden de regels voor je!
Het zou mooi worden zeg, als je in alle landen waar je komt ook aan de lokale voorwaarden zou moeten voldoen!
 
ja, ja. wil ik een oude Skoda kopen om hiermee in Tsjechie te rijden. Daar is het geen probleem maar wanneer ik de Nederlandse grens over ga komt het.
BPM voor een outo van 1967 .... 0
Oldtimer dus geen wegenbelasting.
Verzekering... ja tsjechisch
oke maar u krijgt een nederlands kenteken en daar moet u mee gaan rijden. Mooi niet dus. Dan neem ik hem maar niet mee.
 
dus als ik het voorgaande goed begrepen heb....

Stel je koopt een diesel personenbus in de Cz en hij staat al een aantal jaren op mijn naam.Word ik met deze bus gepakt door de douane als hollands ingezetene dan moet ik 1] belasting in de NL betalen over de tijd dat deze bus in mijn bezit is 2] invoerrechten en bpm betalen .Wat nou als je de bus afstaat aan de douane omdat de dagwaarde lager is dan hetgeen je moet betalen,zitten er dan nog :agent:kosten aan vast.
Bovenstaand verhaal is hypothetisch iedereen die mij kent weet dat ik momenteel een hollandse voiture rijdt.
 
Auto met Tsjechisch kenteken

We hebben een huis in Tsjechie en daarbij een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Nu zijn we aan een nieuwe auto toe.

Wie kan ons uitleggen of het zinnig is om met een Tsjechische auto te gaan rijden. We zijn 12 weken per jaar in Tsjechie.

Hoe zit het dan met de wegenbelasting?:snotter:

Zijn de auto's in aanschaf goedkoper?;)

Hoe is het met verzekeringen e.d.?:denk:
 

Vodnik

† In Memoriam
particulieren betalen geen wegenbelasting (als nodig is allen een autobaanvignet voor 1000 kroon per jaar)

Ja auto's zijn goedkoper, CZ kent geen BPM.

verzekeren is geen probleem, wel grote verschillen in premies (en de max no-claim is 50%)



MAAR, waar woon je? Als je ingeschreven bent in NL mag je in NL niet riijden met een auto met buitenlands kenteken. Doe je dat wel en wordt je gepakt dan mag je BTW, BPM en boete betalen, dat liegt er dus niet om!

Pieter
 
Kleine nuance Pieter, in CZ wordt er wel wegenbelasting betaald maar niet zoals in NL appart. Zoals je waarschijnlijk weet moet iedere auto een basis WA verzekering hebben en in de premie hiervan zit een deel wegenbelsting. Het is minimaal, maar toch.
 
Bovenaan