Met Tsjechische auto rijden in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb gehoord en gelezen, dat er mensen zijn, die een auto in Nederland kopen en hem dan uitvoeren naar Tsjechie.

Zodra deze auto Tsjechische kentekenplaten heeft, kan ik dan als Nederlander er nog in Nederland meer rijden, zonder in overtreding te zijn.


Groetjes,

Roeland
 
pas op met het rijden van een auto, als nderlander met buitenlandse kentekenplaten. De fiscus gaat dan heel erg moeilijk doen. Als de douane je aanhoud, moet je BPM betalen over deze auto omdat je hem volgens de wet invoert.
Dit "geintje"kan je komen te staan op ongeveer 35% van de waarde van de auto
 
Tenzij je kan bewijzen over een Tsjechisch adres te beschikken: NIET doen. Uit eigen ervaring weet ik dat de douane ERRUG moeilijk gaat doen: ik had na pech in Bremen een auto van een Duitse vriend geleend, en werd ca. 50 km. na de grens ermee aangehouden (in Nederland). Teruggebracht naar de grens, vervelende gesprekken met douanebeamten en het eind van het verhaal was dat ik de auto bij de grens moest laten staan. De boetes waarmee ik werd bedreigd waren niet mals. Invoerrechten, BPM, naheffingen belasting....... En dat noemen ze nou het verenigd Europa!
 
Tsjechie78 schreef:
een auto in Nederland kopen en hem dan uitvoeren naar Tsjechie.
Zodra deze auto Tsjechische kentekenplaten heeft, kan ik dan als Nederlander er nog in Nederland meer rijden, zonder in overtreding te zijn.

Nou, het grootste probleem met een buitenlandse auto is die BPM, maar als de auto uit Nederland komt van origine, dan is die BPM al betaald in Nederland en is dat iig geen probleem!

Misschien dat ze dan alleen nog moeilijk doen over de wegenbelasting en evt dat soort dingen.
 
In Tsjechische auto van mijn vrouw rijden in Nederland?

Ik had een vraagje, waarop ik geen antwoord kon vinden.

Ik ben getrouwd met een Tsjechische vrouw en zij heeft een auto uit Tsjechie.
Ik woon echter nog gewoon in Nederland en zij in Tsjechie.

Kan ik nu omdat zij mijn vrouw is, ook met deze Tsjechische auto in Nederland rijden?

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt.

R
 
Ik denk dat bepalend is waar je vrouw haar woon en verblijfplaats heeft.
Nederland of Tsjechië. Maar omdat je schrijft dat jullie getrouwd zijn, zal het wel zo zijn dat dat ze in jouw woonplaats staat ingeschreven in de gemeentelijke basis administratie. Dus vul maar in.
Handig is misschien om de Rijksdienstwegverkeer in Veendam te bellen, mogelijk kunnen zij jouw een sluitend antwoord geven. ( liefst schriftelijk, lijkt me, om bij controle een document op zak te hebben)
 
In princiepe mag geen enkele Nederlander in een buitenlandse auto rijden. Ongeacht van wie die auto is.

Ik denk dat ze juist denken, hey, die auto is van z'n vrouw, ze willen de belasting ontduiken bla bla :confused:

Misschien dat idd de RDW hier antwoord op kan geven, maar uit ervaring weet ik dat ze het daar ook niet altijd met elkaar eens zijn.
De ene keer zeggen ze dat, andere keer weer wat anders.
Dus zou het dan zeker op papier laten zetten.
 
Ik heb ook een tijd gereden in NL in de Tsjechische auto van mijn vriend. Tot januari....toen werd ik aangehouden door een motoragent. Mocht er geen meter meer in rijden. Het schijnt dat als je langer dan een jaar in NL woont , je je auto op Nederlands kenteken moet zetten (of natuurlijk een auto kopen hier in NL) en je een Nederlands rijbewijs moet gaan halen in het gemeentehuis. Nu Tsjechie bij de EU zit , hoef je gelukkig geen cursus opnieuw te doen maar kun je gewoon een rijbewijs afhalen. Je Tsjechisch rijbewijs moet je wel inleveren. Weet iemand hoe dat zit met het Europees rijbewijs wat dit najaar komt?
 
je mag alleen in een tsjechisch auto rijden als je een tsjechisch papoort of visum hebt anders niet. volgens mij mag je er wel in rijden als je vrouw naast je in de auto zit.. maar dit weet ik niet helemaal zeker. als je vrouw langer dan 3 maanden in nederland woont moet ze een nederlands rijbewijs aanvragen.
 
Ook de auto moet een Nederlandse nummerplaat hebben, als je al langer dan een jaar in Nederland verblijft.( als dit je hoofdverblijfplaats is) Dan maakt het niet uit of je een Tsjechisch, Nederlands of wat dan ook voor rijbewijs hebt.
 
Allereerst een aanvulling op Karl/Theo: er is in Nederland geen verplichting meer om gehuwd op hetzelfde adres te wonen, je mag dus huwen en elk op een ander adres blijven wonen (de regel dat je dat wel moest viel niet overeind te houden als je ziet hoeveel moeite mensen moeten doen hun gezin te herenigen etc).

Verder was het zo dat degene van wie de auto met het buitenlandse nummerbord is in de auto aanwezig moet zijn. Heb hier in een ver verleden nogal wat moeilijkheden mee gehad toen dat niet het geval was en er een kleine aanrijding ontstond. Ik neem aan dat dat nog zo is.

Maar vreemd is dat wel met die vrije Europese markt. Tijd voor een Europees nummerbord?
 
Denk er ook om dat de NL belastingdienst je een aardige naheffing (verhoogd met Boetes) kan opleggen voor BPM en BTW.
En Nederlanders die met buitenlands kenteken rijden zijn behoorlijk "hot" item.
Zie ook dit topic
 
Nogmaals bedankt voor de vele reacties.

Als het dan niet mogelijk is om in tsjechische auto van mijn vrouw in Nederland te rijden, kun je dan wel in de tsjechische auto rijden, indien je als Nederlander laat uitschrijven bij de gemeente?

Wie weet hier een antwoord op?
 
Tuurlijk. Als jij geen inwoner meer bent van Nederland.
Mag je met een buitenlandse auto in NL rijden.
Lijkt me nogal logisch.

Alleen het ff uitschrijven uit NL, bedenk dat je dan alles om moet gooien...
Zorgverzekering, belastingen etc...

Lijkt me een beetje nutteloos, maar goed, weet niet wat de gedachte er achter is...
 
Tsjechie78 schreef:
Als het dan niet mogelijk is om in tsjechische auto van mijn vrouw in Nederland te rijden, kun je dan wel in de tsjechische auto rijden, indien je als Nederlander laat uitschrijven bij de gemeente?
Er wordt gekeken of je sociaal en/of economische gebonden bent aan NL.
Overdreven gezegd:
Als je lid bent van de lokale tennisvereniging ben je sociaal gebonden.
Heb je een baan in NL dan ben je economisch gebonden.
Je uit laten schrijven bij de GBA doet daar niets aan af.
Over het antwoord van Erik denkt vooral de belastingdienst (douane) heel anders.
 
Tuurlijk mag het niet als je werkt in NL, maar dan ga je je ook niet uitschrijven uit NL...

En het boeit nix of je lid bent van een vereniging, dat moet je zelf weten. En dan nog, dat kunnen ze toch niet na gaan als een agentje je aan houdt. Huisadres vinden ze zo en dan ben je de l*l. Dus vandaar dat uitschrijven daarvoor werkt.

Dus gewoon rijden in NL, met een buitenlandse auto, buitenlands rijbewijs en buitenlands ID bewijs. En geen huisadres in NL...
Nix aan de hand. Dan gaat een agent geen eens denken van, hey misschien tennist hij wel ergens haha
 
Was het maar zo eenvoudig Erik...
De politie zal het meestal weinig interesseren, maar de belastingdienst juist wel..:D Check de uitspraken in BPM zaken maar eens die door de belastingdienst aanhangig zijn gemaakt, meestal wordt deze trouwens getipt.
Ze kijken ook waar je VERBLIJFT, niet alleen waar je ingeschreven bent.

Voor je informatie: De BPM en BTW aanslag wordt ambtshalve verhoogd met 100% en daarboven komt nog een boete die wordt bepaald door de Inspecteur.
Daarnaast wordt je in geval van een verloren rechtzaak veroordeeld tot betaling van de de proceskosten.
 
Ok, dat is waar, dat iemand je dus moet aangeven...

Maar gaat het hier dan om gedurende langere tijd in een buitenlandse auto rijden in NL?
Als dat het geval is, is het toch makkelijker om gewoon een goedkoop Nederlandse autotje te kopen...
 
Bovenaan