Met Tsjechische auto rijden in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ga eenst langs bij jouw belastingkantoor. Er zijn wel mogelijkheden om met een Tsjechisch kenteken te rijden in Nederland. Heb ik ook gedaan en ben erg blij met de duidelijke uitleg die ik kreeg. Enige minpuntje: kilometerregistratie bijhouden. Pluspuntje: lekker goedkoop!

Succes!
 
Ga eenst langs bij jouw belastingkantoor. Er zijn wel mogelijkheden om met een Tsjechisch kenteken te rijden in Nederland. Heb ik ook gedaan en ben erg blij met de duidelijke uitleg die ik kreeg. Enige minpuntje: kilometerregistratie bijhouden. Pluspuntje: lekker goedkoop!

Succes!

Nou Pieter je moet wel heel veel moeite doen om die toestemming te krijgen. Wij werken al bijna 5 jaar in CZ en ze hebben het niet voor elkaar gekregen bij de zaak waar we voor werken (na verschillende pogingen). Grote bedrijven krijgen het wel voor elkaar maar kleine met maar 1 werknemer die met CZ kenteken rijdt niet. En als ze je pakken kun je 5600 euro boete krijgen.

Groet A3.
 
MAAR, waar woon je? Als je ingeschreven bent in NL mag je in NL niet riijden met een auto met buitenlands kenteken. Doe je dat wel en wordt je gepakt dan mag je BTW, BPM en boete betalen, dat liegt er dus niet om!
Vraagje Pieter, wellicht weet jij dat ?

Wat nu als de auto niet op jouw naam staat maar van een bedrijf in CZ ??
Zo rijden er toch veel in NL rond ?
 
Nederlandse bestuurders moeten hier erg mee uitkijken.

Overigens is er al meer over dit onderwerp geschreven. Niet nieuw meer maar wel actueel

In Tsjechie zijn de auto's een heel stuk goedkoper dan in NL
Niet helemaal waar. Je moet ook kijken naar de "kale prijs" dus voor belastingen en heffingen, in Tsjechië is deze een stuk hoger dan in Nederland. Zoek je echt de laagste prijs dan kom je zoals veel Tsjechen nu in Denemarken uit voor het kopen van een nieuwe auto.
 
Een tijd geleden heb ik hierover de douane gebeld: Buitenlandse (huur)auto mag je 24 uur in NL gebruiken.

De belastingdienst is hierin heel simpel. Heb je en woonadres in NL -en dat hoeft niet eens in de GBA te staan- dan dien je in een auto met Nederlands kenteken te rijden. Voor de emigranten met één been (lees inschrijving) in Nederland die in NL met hun CZ auto rondrijden betekent dit dat ze het risico lopen een forse naheffing vor BPM en BTW te ontvangen, uiteraard verhoogd met wat heffingsrente en een boete.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ga eenst langs bij jouw belastingkantoor. Er zijn wel mogelijkheden om met een Tsjechisch kenteken te rijden in Nederland. Heb ik ook gedaan en ben erg blij met de duidelijke uitleg die ik kreeg. Enige minpuntje: kilometerregistratie bijhouden. Pluspuntje: lekker goedkoop!

Succes!

Het is de dienstdoende ambtenaar die je aanhoud of er procesverbaal opemaakt wordt! Als het belastingkantoor / douane je een mooi verhaal verteld maar je hebt niets op papier dan kan je problemen verwachten.
Er gaat een verhaal dat je ontheffen kan krijgen maar diverse kantoren hebben mij dat niet kunnen/willen geven. (begonnen met douane rieverenland zaten indertijd in arnhem/dieren)

Met een procesverbaal is echter het verhaal niet "uit", als je bij behandeling van de case kan aantonen dat het "middelpunt van je sociale leven" (deze term is niet door mij bedacht maar komt van belastingdienst!) in het buitenland ligt, ga je vrij-uit. Dit kan je aan tonen door lidmaatchap van sportvereniging,abonementen op culturele festiviteiten . . . . . Het hebben van een huis is niet voldoende!
Tegenargument zal zijn dat je familie (kinderen) in NL hebt, daar de dokter bezoekt, een huis hebt . . .

En denk nou niet dat je niet aangehouden wordt! Ik werd "gepakt" bij een tankkstation in NL, de man-achter-de-kassa vroeg me waar ik vandaan kwam (zag he kenteken), ik antwoorde in het nederlands. Buiten werd ik aangesproken door douane, die hadden staan meeluisteren. (uiteindelijk ging ik vrij-uit ,dwz, zaak geseponeerd, maar dat heeft wat papier gekost!)



P
 
En denk nou niet dat je niet aangehouden wordt! Ik werd "gepakt" bij een tankkstation in NL, de man-achter-de-kassa vroeg me waar ik vandaan kwam (zag he kenteken), ik antwoorde in het nederlands. Buiten werd ik aangesproken door douane, die hadden staan meeluisteren. (uiteindelijk ging ik vrij-uit ,dwz, zaak geseponeerd, maar dat heeft wat papier gekost!)
En bovendien is er altijd nog die buurman in NL die zelf een VW Golfje rijdt, en jij rijdt voor hetzelfde aanschaf bedrag een hele dikke Mercedes op buitenlands kenteken. Dat wordt (mischien ook wel terecht) door de buurman niet geaccepteerd, en hij stelt de Nederlandse belastingdienst wel even op de hoogte. Dit is een kennis van mij overkomen, maar mischien kwam het omdat hij een Duits kenteken had... :grin:
 
Pffff, daarom vind ik NL tegenwoordig zo´n ...land!! :kwaad:
Wij zijn momenteel wegens familie omstandigheden in NL met 2 auto´s. 1 van mij op NL kenteken (geen probleem in CZ, betaal wel wegenbelasting in NL :kwaad:) en 1 van mijn vrouw, op CZ kenteken. Hoop dat deze toestand mijn (onze) deur voorbij gaat, heb al problemen genoeg...
Rij dus NIET in haar auto hier in Stasi-land, en zij niet in de mijne... Lekker handig.. In CZ allemaal niet zo´n punt...
 
Ik denk dat er een mogelijke"eerlijke" route kan zijn, is . Als je een derde bedrijf of prive persoon kunt vinden , die de auto op zijn naam laat zetten, is er volgens mij niets aan de hand.
Bij mijn weten mag je met zo een derde zijn auto rijden ook in het buitenland??Zeker weten doe ik het niet, maar lijkt me wel mogelijk
Enig erg groot nadeel is natuurlijk het eigendomsrecht !
 
Deze zgn "katvanger"constructie is al jaren bij de politie en belastingdienst/douane bekend Jacques. Die werd/wordt ook gebruikt om wegenbelastingen te ontduiken. Mogelijk werkt 't even maar als Nederlandse bestuurder dien je je voort te bewegen in een Nederlands gekentekende auto. Voor een leenauto geldt 't zelfde als een huurauto: Eventjes mag maar niet meer dan strikt noodzakelijk om thuis te geraken.

Punt is dat er flink financieel belang mee gemoeid is en dat de NL wetgever eigenlijk erg protectionistisch is op dit punt. Fiscale concurrentie, daar moeten ze nog niks van hebben op auto-gebied. Tweede punt is de "handhaving" van verkeerregels. Die gaat hier voor 98,5% geheel geautomatiseerd en op kenteken. En die acceptgiro zal Tsjechië wel bereiken maar in de regel bereikt het geld dan de kassier niet.

Omdat men toch redelijk fanatiek handhaaft heb ik deze constructie ook nooit aangedurfd
 
We hebben een huis in Tsjechie en daarbij een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Nu zijn we aan een nieuwe auto toe.

Wie kan ons uitleggen of het zinnig is om met een Tsjechische auto te gaan rijden. We zijn 12 weken per jaar in Tsjechie.
Het is in Nederland voor ingezetenen verboden om in een buitenlands gekentekend voertuig te rijden. Dit ondanks alle "kroeg verhalen etc" die je hoort.

Over dit onderwerp is al heel veel geschreven.
 

char

† In Memoriam
Het is misschien een domme vraag...

Maar,... stel je hebt, als Nederlander, een bedrijf ( SRO ) in Tsjechie en de auto staat op naam van deze SRO, én het is bovendien een bedrijfswagen, ( b.v. een bestelbus ), ... kun je dan niet vrij door Nederland rijden?...Gewoon om zaken te doen, of goederen te vervoeren?..

Char.

___________________________________________
Char. ...bedrijvig type...
 
Bovenaan