Korte verhalen van Pozor pes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Stradivarius.. deel 2..

vanuit mijn buitenspiegel zie ik dat de deur van het winkeltje openstaat..
U had het dus bij het goede eind.
Ik roep nog: Martin, ik ga ff in het winkeltje kijken..maar hij is al uit het zicht verdwenen..
Ik zet de motor af en stap uit.
Buiten zitten een aantal zigeuners met kinderen op bankjes met elkaar te kletsen..
Ik groet ze vriendelijk en loop op het winkeltje af.
Ik klop op de winkeldeur en loop naar binnen waar een zigeuner achter een smoezelig bureautje druk in gesprek is..
Hij wenkt me verder te komen en even later hangt hij op.
..LADJA..aangenaam, en hij lacht zijn gouden tanden bloot..
ik stel me voor, en hij zegt in half duits/half tsjechisch,
..ik heb koffie staan, wilt U ook..??..
ik antwoord bevestigend, en hij verdwijnt door een gordijntje wat beslist betere tijden heeft gekend, naar achteren..
hij roept nog.. ga maar zitten hoor..
ik neem dus plaats aan het bureautje en geef mijn ogen de kost..
de winkel puilt letterlijk uit van de meest uiteenlopende zaken..
wat mij opvalt is een enorm aantal oude, zoniet antieke....
 
stradivarius..deel 3..

wat mij opvalt is het enorme aantal violen, ik schat een paar honderd en dan overdrijf ik niet..
het meerendeel bevindt zich in vakkenkasten die aan 3 wanden de muren volledig bedekken, tot aan het plafond..
ik bekijk ze aandachtig en de meeste hebben zelfs nog het etiket aan de binnenkant met de naam van de toenmalige eigenaar..
ik lees bijv. Anton Werner 1846, Gustav Sagner 1877 en nog vele anderen waar ik me zo gauw de namen niet meer van herinner..
de meesten zijn nog kompleet met koffer en strijkstok....
terwijl ik hier zo naar kijk besef ik me dat al dit antiek uiteindelijk achtergelaten is door de toenmalige bevolking, de Sudeten-Duitsers..
in 1945 had men slechts 20 minuten en vaak nog minder of helemaal geen tijd om wat schamele bezittingen in te pakken, alvorens over de grens verdreven te worden..
vaak werd dit dan nog doorzocht en de beste kledingstukken, beddegoed etc. in beslag genomen..
ik mijmer nog wat en dan komt Ladja terug met 2 koffie..
natuurlijk weer die turkse koffie die je eerst een kwartier moet laten staan zodat de drab gezonken is ..
en...zit er iets voor U bij, vraagt Ladja en steekt een sigaretje op..
ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in boeken, zo vertel ik hem..
hij neemt een diepe haal en kijkt mij taxerend aan..
..dan heb ik iets heel moois voor U..
hij pakt een dik boek uit een van de vele kartonnen dozen en overhandigd het mij...
ik bekijk het aandachtig, het is een mooi oud boek, in het duits, met talloze afbeeldingen in kleur van klederdracht, oude huizen en nog meer fraais..
..Hezky..Schon..zo prijst Ladja het boek aan..
wat zou het moeten kosten?..vraag ik hem..
 
pet tidny v cecha...

Hallo lieve vrienden..:groet:

Vijf hele weken mocht ik in Tjechie verblijven en ben vanaf zaterdag middernacht weer in het barre Nederland.
De terugreis was, in tegenstelling tot de zonnige heenreis, een drama.
Ik vertrok weliswaar nog met mooi weer uit Martinkovice, maar eenmaal in Polen aanbeland werd het donker en begon het te onweren en te regenen.
eenmaal in Duitsland aangekomen kreeg ik nabij Bautzen een dusdanige wolkbreuk over me heen dat de ruitewissers op de hoogste stand het niet konden bijbenen en ik met 20 km per uur voortkroop over de autobahn.
het was op een gegeven moment zo erg dat ik, en met mij velen, de vluchtstrook opzocht waar ik een goed half uur met de alarmlichten aan heb gestaan, totdat het opklaarde en ik weer verder kon..
daarna ging het voorspoedig tot aan Utrecht, daar 3 kwartier vastgestaan, me uit de file gewurmd en via Lexmond richting Gorinchem gereden.
Bij Gorinchem of Dordrecht was er een tunnel afgesloten dus omrijden maar weer..:kwaad:
Uiteindelijk bleek bij Spijkenisse ook nog eens de tunnel afgesloten,:kwaad:, en in ganzepas bereikte ik uiteindelijk het thuishonk, waar ik om 10 over 12 binnenstapte.
Tot zover de terugreis...
Fijn om weer op het forum te zijn..:top:
 
Vasek..deel 1...

:groet:Goedemorgen.

Vasek, zoals de titel van dit verhaal luidt, is mijn achterbuurman.
Hij bewoont samen met zijn vrouw Eva een woning achter onze chalupa in Jetrichov.
Hij komt altijd even langs om een praatje te maken, zo ook dit jaar.
Wat hij precies doet is mij een raadsel, het enige dat ik weet is dat hij s,winters de bossen ingaat om stammen te zagen en te verslepen.
Hij gebruikt daarbij zijn paard die hij dan meeneemt achter zijn tractor in een soort huifwagen.
Op een maandagmorgen, we zijn druk bezig met het dak te verwijderen van onze chalupa, komt hij naar me toe..
Dobre den Walter, ti stromy musi dolu..en wijst op een enorme wilg, die hoog boven de chalupa uittorent..
Hij geeft me te verstaan dat het zonde zou zijn als we straks een nieuw dak zouden hebben en de boom zou afknappen of wat dan ook.
Toegegeven, hij heeft gelijk..
Maar hoe gaan we dat aanpakken..vraag ik hem, daarbij toevoegend dat het kapseizoen nog niet is begonnen en ik geen kapvergunning heb..
Za flascu..Walter.. za flascu..
Hij geeft me te verstaan dat hij de burgemeester goed kent en dat het zo gepiept is..
Nou zo gepiept..vraag ik mezelf af..de wilg bestaat uit 5 stammen van zo een 20 meter hoog schat ik, en twee ervan hangen vervaarlijk richting onze chalupa..
Maar goed, ik haal een fles Fernet en geef hem die..
Nog geen kwartier later is hij terug met een vriend, die zijn kettingzaag start en na 5 minuten ploft de torenhoge stam met donderend geraas in de vijver, die onze percelen scheidt..
iiiiiinggggg...kraaak..en nummer twee volgt, ook in de vijver..
dan stopt de zaag en Vasek komt glunderend naar me toegelopen..
Pausu Walter, kavu a pak zbytek..
vrij vertaald..Pause Walter de rest komt zo..
Ook Martin en ik namen even een koffie-pauze...:?:
 
Vasek..deel2..

na de koffiepauze ging men verder.
van de wilg stonden nog 2 forse stammen, die niet vrij konden vallen zonder de chalupa te beschadigen.
Vasek krabde zich achter het oor en ik was benieuwd hoe hij dit op ging lossen.
Pod..soused ma plocina..za stovku muijeme pouzit..
vrij vertaald..kom op naar de buurman die heeft een ladderlift en voor honderd kronen mogen we hem gebruiken..
Dat heb ik geweten..
Met zijn vieren togen we naar de buurman om die ladderlift op te halen..
Het bleek een ouderwets zoniet antieke ladderwagen, loeizwaar en handbediend.
Omzichtig werd het gevaarte in stelling gebracht, de ladder werd tegen de stam gezet en uitgeschoven en ik liep de ladder omhoog zo een 10 meter boven de grond.
ik starte de zaag en niet veel later brak de metershoge top uit de boom en plofte neer op nog geen meter van de chalupa.
het mos was van het dak geveegd en een tak had zich door het dakbeschot geboord, dus de schade viel mee.
met de laatste stam ging het wat moeilijker, deze brak af maar bleef hangen.
voorzichtig zaagde ik hem in en toen kwam ie los waardoor de toch al wiebelende ladderwagen omhoogveerde, wat geen prettig gevoel was, dat verzeker ik u..
al krakend viel hij neer, daarbij slechts een aalbessenstruik rakend, dus dat ging goed.
na deze operatie werd het ijzeren gevaarte weer teruggebracht en ik bedankte de man voor het lenen en gaf hem 150 ipv 100..
sindsdien groet hij me altijd en steekt zelfs zijn duim op..
wat een paar kronen al niet teweeg brengen..

wordt vervolgd..
ik hoor zojuist dat ik ballen moet draaien..eet smakelijk..:ja:
 
neen, wonder boven wonder zit deze struik nog vol bessen, zal kijken of er een foto van de bewuste struik te vinden is..
en uiteraard hebben we steeds valkerven gemaakt, anders had ik nu geen chalupa meer.
van deze wilgen heb ik ook nog een foto, zal ze plaatsen..

ps. de aalbessen mag je hebben hoor, tis alleen een stukje rijden..:lmfao:
 
de struik..

de gewraakte struik uit het verhaal..

deze foto,s zijn van 2 jaar geleden, de vele aalbessen heb ik toen geplukt en cadeau gedaan.
de struik ernaast is een kruisbessenstruik..een zogenaamde tabe-struik..
 

Bijlagen

  • P5060094.jpg
    P5060094.jpg
    70,3 KB · Bekeken: 11
  • P5060095.jpg
    P5060095.jpg
    113,6 KB · Bekeken: 11
maximaal 1 jaar drogen en klaar is kees..
wilg is een zachte houtsoort die snel droogt, dit in tegenstelling tot eik en beuk bijv, deze soorten moeten echt wel 2 jaar liggen alvorens ze gestookt kunnen worden.
 
dat ben ik niet met je eens, 2 jaar drogen is het beste..
dan heb ik nog een waarschuwing vwb het stoken van meranti en merbau alsmede bankirai.. Deze soorten geven bij verbranding enorme hitte zodat men hier mee moet oppassen om scheurvorming in met name gietijzeren kachels, te voorkomen.
 
Je bent het niet eens met jezelf? :D
ps: wij hebben ook vier wilgjes gepoot in Tsjechië, die we gaan knotten.
Maar wilgenhout voor in de kachel was als een soort "woef en weg" is het hout zeggen ze.
 
Bovenaan