Korte verhalen van Pozor pes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ik kijk naar buiten en ja hoor weer alles wit, en tegelijkertijd komen de herinneringen van 3 jaar geleden weer terug toen we voor de tweede keer in tj waren. de eerste keer was in de zomer snikheet natuurlijk maar binnen lekker koel. we hadden ter verduidelijking in het voorjaar een oude statek gekocht en maar gelijk een oude caravan meegenomen en die voor het huis gestald.de tweede keer gingen we zo rond de kerst weg en we hadden gehoopt zo tegen de avond in martinkovice te zijn(reuzengebergte) dat liep dus anders. Komen we eindelijk snachts aan rond 3uur nadat we bijna ons huis niet meer konden vinden(snachts-donker-onbekend dus 3 x verkeerd gereden ) kom ik erachter dat de sleutels bij buurman liggen...:kwaad: de man is dik in 80 dus maar niet wakker gemaakt... Wij de caravan in daar had ik gelukkig de sleutels van bij me.. nou weet ik niet of er wel eens iemand bij -32 snachts om 3 uur in een caravan is gaan liggen maar er hingen meer ijspegels binnen dan buiten.. afijn na 4 uur afzien want slapen kun je het niet noemen,word er op de deur getikt en staat de oude baas met de sleutels van ons huis in zijn hand:yess::yess: nog nooit zijn we zo blij geweest met een paar sleutels, nadat we de goede sleutel gevonden hadden en het voordeurslot ontdooit hadden konden we naar binnen hup houtkachel aan koffie gezet en we konden ontdooien..
 
Hallo pozor pes,
Welkom op het forum. Ik zie dat je pas lid bent, maar ik heb al leuke posts gelezen. Onder andere bovenstaande. :D Ik hoop dat je/jullie nog meer van dit soort leuke stukjes schrijven!
 
Dronken

na het debacle van de koude caravan :stom!::stom!: nog een leuk verhaal... Ik schrijf zomer 2007:tohot: de mussen vielen bij bossen van de daken worden we uitgenodigd om savonds bij onze andere buurman wat te komen drinken( CHAR OPLETTEN) hoewel ik nog niet veel verder kwam dan dobre den pivo prosim nou ja is toch een begin.. Afijn wij er naar toe( had de man 1 keer gezien) en feliciteren hem zo goed en zo kwaad als dat kan met onze kennis van de tj taal, afijn we komen binnen zit er een mannetje of veertig in de keuken we schudden wat handjes en gaan erbij zitten en nog voor we zaten sonden er al 2 halve liters voor onze neus leuk toch? afijn je begrijpt het al het werd laat erg laat... Omdat ik die dag nogal driftig bezig was geweest met graven en zo ondanks de hitte, gingen die jongens er vlot in maar aangezien we weinig gegeten hadden hakte het er behoorlijk in:cheers: resultaat om een uur of 2 cpl van de wereld mijn vrouw iets minder want die kon nog staan.. oh ja ik vergeet te vermelden dat de buurman ook mij zijn zelfgemaakte slivovice liet proeven en ons huis enigzins op een heuvel ligt.. U raad het al of niet maar mijn vrouw vertelde me de volgende ochtend dat ik op handen en voeten naar boven was gekropen , dat kon ik me niet meer herinneren natuurlijk:sterretjes::sterretjes::sterretjes::kruk:
 
Nog een leuke...

in hetzelfde jaar dat ik die zomer zo dronken was ging ik weer dit keer alleen want mijn vrouw moest werken, het zal zo in augustus geweest zijn...bus vol met van alles en nog wat van pindakaas tot een lege krat primator want daar zat statiegeld op ja je bent nederlander of niet, ik van huis en tot polen ging het goed, moet er bij zeggen er hing een aanhanger achter zo een met een huif jeweetwel,die ook vol zat met van alles en nog wat ik leek wel malle pietje,afijn, alles ging goed tot halverwege de heuvel bij WALBRZYCH dat kom je tegen als je via polen gaat(als je de weg neemt die ik neem natuurlijk).DAT HAD IK NIET MOETEN DOEN!!:stom!:ik zag rook en niet zo weinig ook, dacht eerst nog aan zo,n koblasa-stalletje waar worst word gerookt en verkocht maar dat was het dus NIET! me aanhangerwiel rechts was de schuldige afijn ik stoppen zo goed als dat mogelijk was stond ik daar, de remtrommel stond roodgloeiend:kwaad: daar had je zomaar een ei op kunnen bakken, zaakje af laten koelen en daarna stapvoest verder totdat ik beneden was dat heeft wel een tjechies uurtje gekost kan ik jullie verzekeren.. Maar goed aanhanger losgekoppeld en naar huis gereden... wordt vervolgd:bad::stofzuigen::koffie:
 
Vermolmde balken

:proost::sterretjes:lieve lezers voordat ik verderga met mijn verhaal van de aanhanger, nog even een tussendoortje.... ons huis heeft ook een schuur nou ja de helft dan de andere helft was ingestort, de balken daarvan ( behoorlijk aangetast en vermolmd grotendeels) lagen keurig op een hoop op de binnenplaats en ik wist niet goed wat ermee te doen t zal een kuup of tien zijn geweest dus aardig wat.. Klein zagen en zelf opstoken had gekund maar door de vele spijkers geen optie en bovendien had ik goed hout gekocht om te stoken.. Daar mijn vrouw vond dat ik dat maar eens op moest ruimen bedacht ik hoe ik dat ging oplossen ik had het ook in de fik kunnen steken maar daarvoor was het iets teveel, terwijl ik mij bezon op een oplossing kwam de buurman ( die van de eigengemaakte slivovice :yess:zie eerder verhaal dronken) naar boven gerend hij wist dat ik dat hout had liggen en vroeg of hij het mocht hebben ik antwoorde : een kratje bier en de deal was gedaan. ok deal zei die op zijn tj natuurlijk, kom ik het straks wel ff halen afijn ik dacht daar ben ik ook weer vanaf:hoppa:toen ik hem vroeg hoe die dat dan in godsnaam ging doen zei die neni problem. ik dacht zo nou die komt met een oplegger of zo want dat haal je niet ff weg..afijn de volgende morgen wordt er aan de deur geklopt( 6 uur) en daar stond de buurman met zijn zoon ( die volgens mij zo uit de hospudka kwam maar goed dat is tjechie ) om het hout op te halen, ik wrijf me ogen uit verwcht een tractor of zo maar nee wat hadden de heren bij zich? dat raad je nooit ...... EEN BOLDERKAR!!!als je gezien had hoe dat in zijn werk ging had je echt schoon ondergoed bij je moeten hebben want je had minimaal in je broek geplast van t lachen daar de zoon nog duidelijk onder invloed was:deuk: maar ik was wel mooi van die balken af alleen wat spijkers vond ik nog terug( in me band dan welteverstaan :kwaad::kwaad::kwaad::kwaad::kwaad:) nou ja je kan niet alles hebben...
 
De buurman en de pup

zomer 2007

ik kom weer eens in ons stulpje en als eerste open ik de post. behalve wat folders van de penny-market en zo ligt er ook een uitnodiging voor een feest:stout:.. nou dat wil je niet missen natuurlijk en ik er s,avonds heen samen met de buurman van 80. Het feest was ter ere van de eerste hollandan in martinkovice ik ben de tweede dus dat zal ook nog gevierd worden:top: afijn wij er heen. eenmaal aangekomen was het al een gezellige boel er was een discoshow er was een barbecue en nog meer en natuurlijk een buitenbar waar van alles en nog wat geschonken werd. na de toespraak van de burgemeester barste het feest los... buurman had de tijd van zijn leven en was niet bij de bar weg te slaan dat had tot gevolg dat zijn tred steeds onvaster werd en ik hem af en toe moest ondersteunen... nou moet u weten dat een paar dagen voor het feest de buurman een puppy kado had gekregen een leuk beestje om te zien... Goed , het werd later en later maar het feest liep ten einde :proost: en wij terug doch niet voordat buurman nog een karbonaad type flintstone mee had gegrist was voor de hond zei die.. nou ja hond , nadat we al slingerende vlakbij zijn huis waren gekomen en ik hem stevig moest ondersteunen terwijl ik zelf ook niet meer helemaal koersvast was zei hij hier is mijn huis, ik zei nee nog iets verder ( ik wist het zeker ) maar hij rukte zich los en viel in de greppel doch de karbonaad hield hij triomfantelijk omhoog.....:yeah:
 
de buurman en de pup

Wat is dat Leuk dat jullie zo goed ontvangen worden in Martinkovice.Geniet er maar van want het kan ook heel anders.Ga door met je verhalen het is herkenbaar en heerlijk om te lezen.:top::top:
 
De waterslang

achter onze statek lag een enorme berg puin afkomstig van een ingestort schuurgedeelte ( zie eerder verhaal vermolmde balken) en op een goeie dag besloot ik dit af te graven. Daar ik een jongen kende die wel wat extraas kon gebruiken liet ik hem hiermee beginnen radar heette die.. Het was een leuke knul maar beetje een dagdromer dus echt opschieten deed het niet, maar goed alle beetjes helpen en hij deed op zijn manier zijn best. Naarmate de dag vorderde en het al rond etenstijd liep vroeg ik hem of hij ook niet wat wilde eten, nee zei hij ik ga nog even door ok zei ik je geeft maar een gil als je wat wil eten.. en inderdaad na een minuut of tien een gil maar dan een echte, ik vloog naar buiten zag hem naar zijn fiets sprinten :rennen: en weg was ie al roepende hlad/hlad. nou wist ik dat hlad slang betekende dus ging ik gewapend met zaklamp naar de plaats des onheils en inderdaad daar lag een slang zwart en opgerold ... van rubber...:lmfao::lmfao::lmfao:ik heb hem nooit meer gezien..
 
Politie

in hetzelfde jaar van de waterslang toerde ik wat rond om te kijken of ik nog wat bruikbaars kon vinden voor onze statek zoals deuren etc. kom ik in bozanov en wat schets mijn verbazing? .. ik zie een huisje half ingestort dus ik stop zet de auto keurig aan de kant en stap uit. op hetzelfde moment lieve mensen gaat de deur open van het nietbouwvallige gedeelte en een oud omaatje komt naar buiten vergezeld van een hond en niet zo,n kleintje ook type ierse wolfshond( jaja en dat in tjechie) en vraagt vriendelijk wat er is. ik maak haar duidelijk wat ik wil en ik moet binnenkomen geeft ze me te kennen. de hond gaat mee en ik moet in de keuken plaats nemen dat doe ik en de hond ook... praat niet echt makkelijk maar goed.. in ons gesprek maak ik haar duidelijk dat ik een huis in martink. heb en dat ik nog wat dingen kan gebruiken voor de restauratie, ze knikt begrijpend en ik moet haar volgen naar de bouwval dat doe ik en de hond gaat mee..in de bouwval aangekomen vraagt ze wat ik dan zoal nodig heb ik zie een paar soortgelijke deuren staan en wijs ernaar, ik mag ze hebben en krijg er gelijk nog een zooitje dakpannen bij die moest ik ook maar meenemen zei ze, afijn alles in de bus ik moest nog maar langskomen als ik wat nodig had zei ze , ik bedankte haar hartelijk( geld wilde ze absoluut niet) gaf de wolfshond een aai over zijn bol ( die was tijdens onze conversatie niet van mijn zijde geweken en kwispelde zowaar en had ook nog mijn koffiekopje van de tafel geveegd :koffie:) en ik naar huis alles uitgeladen. Na een half jaar ging ik terug samen met mijn vriend loco die ik eerder al had ontmoet een tjech dus en vertel hem onderweg naar de bouwval mijn verhaal, hij begreep er geen barst van... Goed we stoppen busje aan de kant we stappen uit vrouwtje komt weer naar buiten en mijn tj vriend doet het woord, doch dat had ie beter niet kunnen doen hij liet het woord demolice vallen wat erop neerkomt slopen en dat was natuurlijk niet de bedoeling, de wereld verging ze ging de politie bellen etc de hond zou ze los laten afijn een lont in een kruidvat ik probeerde nog de zaak te sussen maar ze herkende me niet en het kwaad was geschied, we zijn maar weggegaan want ik zat niet op politie te wachten... Achteraf bleek( zo hoorde ik) dat het oude vrouwtje dementerende was, ben nog een keertje teruggegaan(dit keer zonder loco) om haar een bloemetje aan te bieden maar ze woonde er niet meer zo vertelde de naaste buurman......
 
Sklepice a kohout

onze soused( buurman) houd kippen o.a. en een haan, die, als aanvoerder van de groep, met enige regelmaat zijn voltallige harem op ons land laat grazen uh sorry pikken, want het gras bij ons is natuurlijk groener denk ik... Vooral als ik aan het graven ben(en dat komt nogal eens voor) zijn ze in grote getale aanwezig en helpen ze me mee graven op zoek naar vette wormen... als tegenprestatie leggen ze wel eens een ei.. Op een dag was ik weer eens op koffievisite bij de buurman en hij vroeg me of ik geen last had van zijn kippen, ik zei nee hoezo en hij antwoorde nou ja ze graven en je plantjes kunnen ze slopen( had zegge en schrijven 1 africaan !) ik zei ne wadji zeggen ze zelf ook dus zal wel goed zijn en de buurvrouw kwam binnen we zaten nog wat over zijn pluimvee te kletsen toen de buurvrouw opmerkte; we hebben de laatste tijd bijna helemaal geen eieren meer zal wel van de vliegtuigjes zijn die regelmatig overvliegen dan raken ze van de leg, oh zei ik als onwetende stadsmens, ze zijn die vliegtuigjes toch wel gewend? ja zei ze daarom begrijp ik het ook niet... Afijn ik veranderde maar van onderwerp en na nog een bak koffie ging ik weer naar huis. de volgende dag was ik achter aan het zeisen(had buurman me geleerd) en wat schets mijn verbazing? in een oud bouwvallig konijnehok hadden zijn kippen hun eieren gelegd!!! toen begreep ik dus waarom ze zo weinig eieren hadden!!! we hebben nog zeker 2 weken omeletten gebakken....:lache::lache::lache::eitje:gr pozor pes
 
Bovenaan