Korte verhalen van Pozor pes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

nieuw dakje

het huis wat we nu hebben is een statek en was/is voorzien van sjablony oftewel eternit plaatjes, ter verduidelijking vroeger heette het eternit en dat is asbest houdend tegenwoordig heet het beternit en niet meer asbesthoudend.. Daar het dak zijn beste tijd gehad had, besloten we tot een nieuw dak. Beternit dus.
Goed prijzen geinformeerd, wikken en wegen, en materiaal besteld.
Afijn, een aantal weken daarna telefoontje; uw bestelling staat klaar, wilt u dat het bezorgd word of komt u het halen, ik zeg, kom het wel even halen...
Kom ik daar aan, staan er 6 pallets klaar, geen probleem want was met de bus en een aanhanger, 1 pallet op de aanhanger en in de bus ook 1 en ik naar huis, boven de honderd lukte niet dus ik hield de boel aardig op achter me wat skodaatjes en zo maar ik laat me niet opjagen dacht ik zo ik ben hier om te onthaasten en ik had nog 2 ritten te gaan dus pomalu...
Eind van de dag had ik alles binnen en overgepakt op lege pallets, zo slim was ik ook wel weer...:tien: en een goeie training natuurlijk:sterk:..
Welnu materiaal had ik en viavia een dakdekker gevonden ( met hulpje ) die zouden dat varkentje wel even komen wassen..
ok prijs gemaakt en in het weekend kwamen ze..
Inderdaad zaterdagmorgen stonden ze voor de deur, koffie en daarna de ladder op...
Omdat de boys het oude eterniet er af sloegen en ze aardig doorgingen was er savonds 1 kant schoon en lag de grond bezaaid, stom natuurlijk maar wat wil je dan met alleen maar mulo en havo had ik maar door moeten leren, want een paar dekzeilen op de grond had wel handig geweest..
Ik vind het nu nog steeds terug, maar goed:stom!: gedane zaken....
word vervolgd (pozor pes ):clap::groet:
 
Nu al last van asbest?

Zeker doorgaan!

Ik kan een grijns niet onderdrukken door je verhalen te lezen.

Ik zie het helemaal voor me.

Het leven, waarde pes, blijft in Tsjechie uiterst aangenaam.

Er valt altijd wat te beleven...........!

hi hi
 
nieuw dakje (vervolg )

:overgave:ok ik geef me gewonnen daar diverse leden niet kunnen wachten. drink ik me koffie wel tussendoor.. waar was ik gebleven?:denk::denk:
Oh ja, de eerste fase was dus de asbest eraf dat was die zaterdagmiddag klaar, om het nu blootliggende dakbeschot te beschermen tegen regen had ik ze enorme zeilen aangegeven die ze van mij met wat rachels vast moesten slaan, vonden ze niet zo leuk maar ik was nog niet toe aan een zwembad op zolder:zwem::zwem:dus die zeilen gingen er op, je bent majtel of je bent het niet:zweep: nou die zweep ging er niet over hoor maar ik hield wel de vaart erin zodat de heren toch nog op tijd naar huis gingen zal zo rond achten geweest zijn dat het dak beschermd en klaar voor de volgende fase was.
Zondagmorgen 7 uur geef toe tis wat vroeg:zzz:sliep nog half gingen ze alweer het dak op( had zelf die zaterdag constant asbest lopen ruimen en:vegen::vegen::vegen: en in puinzakken gedaan toen nog wat slaapmutsjes genomen dus...)sorry even eten ga zo verder hoor janusz ongeduld...
 

Bijlagen

  • 100_1259.jpg
    100_1259.jpg
    85,6 KB · Bekeken: 15
vervolg nieuw dakje

(vervolg) die zondagmorgen dus waren de boys op het dak volop bezig, zie foto, ik ook met wakker worden:stom!::verslaafd:en na de nodige:koffie::koffie::koffie:kwam ik weer tot mijn positieven.
het beloofde een mooie dag te worden en het werk vorderde vlot dus ik was in een goede bui.
Ik besloot nog wat brandnetels achter ons huis te lijf te gaan met de zeis, nou moet ik u vertellen dat( en diegene die zegt dat t makkelijk is liegt) het werken met een zeis zwaar en vermoeiend is.afijn ik was zo een uurtje bezig en naderde het perceel van de buren, ik besloot even een rookpauze in te lassen...
Ik zat lekker te genieten van het uitzicht, me peukie en de rust:fluit: totdat ik wat geritsel hoorde in de brandnetels vlakbij waar ik zat, en daar ik nogal nieuwsgierig was naar t geritsel( ik kon het niet thuisbrengen) besloot ik even te kijken waar dat vandaan kwam..
Terwijl ik opsta lieve forumleden schieten er ineens 4 ja VIER enorme reebokken uit de brandnetels vlak langs me heen en rakelings langs me zeis die ik kort voor het maaien nog even aangescherpt had en die vlak naast me stond, als een van die bokken hem omver hadden gelopen had ik misschien wel met de verkeerde kant van de zeis in aanraking gekomen en dan had het met jullie pozor pes misschien wel verkeerd afgelopen...:snotter::snotter: (word vervolgd):groet:nazdravi a pozor na pes
 

kuurgast

Donateur
Leuke verhalen pozor pes.Je gaat wel snel pozor moet je de laatste trein nog halen?:D
Pozor straks vind je de pes in de hrnec.;)
Nu ze bij elkaar staan zit er weer een verhaallijn in.Ben benieuwd naar de volgende foto's.
Ga vooral door.:top:
 
trein halen

lieve kuurgast, bedankt voor je spontane reactie en dan nog zo laat? wees niet bevreesd hoef geen vlak te halen en ik ben ook niet bang om de hond in de pot te vinden, vind het gewoon leuk om andere mensen te laten genieten, ik las dat je kok was alle respect daarvoor, zelf ben ik nog in staat om water aan te laten branden :kok::groet:pozdravuj pozor pes
ps. mag ik je aan mijn vriendenlijst toevoegen?:denk:
 
( vervolg nieuw dakje )

:groet:dobry den vrienden, misschien dat sommigen van jullie bij het lezen:lezen: van mijn stukjes denken die pes is niet goed bij zijn hoofd hij verzint dit maar, toch beste vrienden ALLES is uit t hart en heb dit ook daadwerkelijk meegemaakt ( zoals heer kukel al schreef: je maakt altijd wel wat mee in tjechenland ) en voor wie het nu nog niet geloofd:boksen::boksen: kom maar op...
 
vervolg

nadat ik van de eerste schrik was bekomen liep ik terug om te kijken hoe het met het dak stond en ja het stond er nog en het schoot al lekker op over de volle lengte van het dak waren al vier of 5 rijen gespijkerd en ik maakte ze een compliment iets als perfectny vooral zo doorgaan... mijn tjechisch stond zoals u wel ziet, toen al op hoog nivo en we waren er nog niet eens zo lang...
Dat vooral zo doorgaan kwam niet over maar dat gaf niet want ik stak gewoon 2:top::top: duimen omhoog goed he?
Ik ging zelfs nog even de ladder op met 2 senseootjes en 2 koblihy ( die kennen jullie vast wel, als je daar wat te wild in hapt zit je acuut onder de klodders jam) want ze wilden niet van het dak af, ik riep nog : kom van dat dak af : maar ook dat verstaan ze daar niet..:nee:
Dus liet ik het maar zo , en daar ikzelf ook verder ging (met zeisen want dat wilde ik af hebben) toog ik weer aan het werk, maar niet voordat ik mijn zeis van een nieuw vlijmscherp blad had voorzien, zo, nu zou ik wel eens laten zien waartoe pesje in staat was...
MIS.. want wat ik ook dee snijden deed dat ding voor geen meter ik begreep er niks van....:kwaad::kwaad::kwaad:
Ik naar de buurman en vertelde hem mijn probleem, nou moet u weten dat mijn buurman slechthorend is dus u kunt zich voorstellen hoe dat gesprek verliep...
Ga maar eens uitleggen dat je een nieuw blad hebt gekocht en gemonteerd en dat ie voor geen meter werkt...
Maar, pes was slim want ik had de zeis bij me en wees op het nieuwe blad en zei zoiets als ne funguje spatny en nog meer van die termen..
Dat beste forumleden begreep ie onmiddelijk en hij grijnsde van oor tot oor en hij zei spatny en nog zoiets als klepat ik begreep er geen snars van maar hij gebaarde mij mee te komen en liet me zien hoe zo,n nieuw blad eerst geprepareerd moet worden, dat wordt dan op een aambeeldje gelegd en met een hamer word er op geslagen net zo lang totdat ie goed is...! wist ik veel :bloos2:
Ik vreesde voor mijn toekomst want laten we eerlijk zijn, zoiets weet toch iedereen?
( word weer vervolgd ):afwachten: l
 
(vervolg nieuw dakje)

:groet:Nadat de zeis door de buurman onder handen was genomen, en ik het resterende deel van de metershoge brandnetels supersnel had afgemaaid, liep ik weer richting huis om de vorderingen van de dakdekkers gade te slaan en deze op foto te zetten..
Ik zal ze proberen te plaatsen, althans mijn vrouw dan, want als ik dat doe zijn ze hoogstwaarschijnlijk tegen de tijd dat de euro in Tsjechië word ingevoerd pas te bekijken op de fotogalerij....:eu:
Maar goed, eind van de dag was het 1e gedeelte van het dak voor de helft klaar...
Nu was mij al eerder opgevallen dat het hulpje van de dakdekker steeds van alles en nog wat op de schoorsteen zette,en ik vroeg hem daarmee voorzichtig te zijn want als er iets invalt is het leed niet te overzien...
Hij zou er rekening mee houden..
De boys pakten de fiets en naskladanou, zitra novy den.
Ik was weer alleen op het honk en ruimde wat gereedschap op wat ze zoal op het dak hadden gebruikt en miste een hamer.. niks aan de hand die vond ik wel weer en ik had er meerdere dus geen man overboord ...
Aangezien het binnen wat frisjes aanvoelde, besloot ik de kachel aan te steken die de woonkamer verwarmd, maar het wilde niet echt lukken, ik dacht dat heb ik weer...
Ik naar boven gewapend met zo,n bal aan de ketting om even het kanaal door te raggen maar halverwege bleef ie steeds steken...
ik zaklantaarn gehaald en ja hoor oorzaak gevonden... DE HAMER !!!
o.a. want verder( behalve roet ) kwamen er 3 blikjes cola en nog wat andere zaken mee.... ik was des duivels:kwaad::kwaad::kwaad: en nog erger de hele benedenverdieping stond blauw, maar goed gauw alles geventileerd ( dus KUKELs advies werkt in dit geval ook ! ), buiten nog een cambrinusje of wat genomen, en nadat mijn slaapkamer weer te traceren was mijn mandje opgezocht.... wordt vervolgd pozor pes a oheň:eten2:
 
vervolg nieuw dakje en ongewilde douche...

:groet:nazdar, iedereen goed geslapen? ik niet, nou ja minder als anders elk geval... oorzaak ? nee geen:party!: gewoon een nachtmerrie.. Ik zal t uitleggen, althans proberen...
Nadat de voorkant van het dak klaar was, heeft ong. een week geduurd, was de achterkant aan de beurt..
Honza de dakdekker en martin het hulpje gingen aan de slag en begonnen eerst de zeilen te verwijderen die het dak beschermen tegen regen, om vervolgens rollen lapenka(soort dakvilt, spijkerrollen ook wel genoemd) aan te brengen op het kale dakbeschot.
Alles ging voorspoedig, het weer was prima, beetje wind maar geen regen want dat is wel het laatste wat je gebruiken kan dus tot zover geen problemen..
Afijn, eind van de dag was het dak(achterkant) voorzien van lapenka en de zeilen gingen er weer op...
Dat was maar goed ook want s,avonds begon het te regenen, aanvankelijk zachtjes, maar al gauw hard, heel hard ... en veel...:regen: geen punt dacht ik nog, er zitten zeilen op dus dat loopt wel los... En inderdaad dat liep wel los, en de zeilen ook...
Ik was,omdat ik het niet geheel vertrouwde naar buiten gegaan en zag dat de oranje zeilen er door de wind grotendeels af waren gerukt en regen vrij spel had:shock:, ik in mijn blote onderbroek als een speer naar de zolder en ja hoor, een ongewilde douche!!!
Dramatisch, want het water kwam dwars door het dakbeschot heen.. Wat nu, ik kon wel janken maar vermande mezelf en ging aan de slag.
Zo snel als ik kon spande ik met behulp van een rol dik plastic wat raggels en spijkers, over de volle lengte van de zolder een soort opvang voor deze ongewilde douche, en dat werkte.. Zo goed, dat de opvang al gauw vol dreigde te raken en ik iets moest verzinnen om deze waterballon, die vervaarlijk door aan het buigen was, te ontlasten...Ik herinnerde me 2 grote wanna(ijzeren oude badkuipen), die een verdieping lager stonden en sleepte die mee naar zolder en plaatste die onder de waterballon...
Daarna haalde ik een nieuwe lengte dakgoot, en plaatste die zo dat het ene eind onder de waterzak hing, en het andere eind het raam uit stak, net op tijd(want de kuipen waren al vol) daarna knipte ik een gat zodat het water via de dakgoot het raam uitliep... Dat werkte.... De volgende dag de kuipen leeg geschept en het leed was geleden... Moraal van dit verhaal: als je een huis koopt of je gaat verbouwen, zorg voor badkuipen!!!!!!!:zwem: pozor pes( word vervolgd)
 
vervolg

:spreek::kiekeboe: Daar ben ik weer.
Na het waterdrama verliep het werk verder goed.. In zekere zin...
Ik had mijn vriend Loco die timmerman is, gevraagd om de boys te assisteren zodat het dak snel klaar zijn...
Jirka alias Loco verving en passant nog even een rotte balk, nou ja even, 2 dagen kostte dat... En dat is snel.
Nou heb ik daar een oude jeep die ik voor van alles en nog wat gebruik ...
Die jeep heeft een voorruit, of liever, had een voorruit... want terwijl ik hem aan het rangeren ben( om de caravan te kunnen verplaatsen) kwam er een stuk van een verrotte balk op mijn voorruit met als gevolg panoramisch uitzicht.. Het gezichtsveld aan de bestuurderskant was tot 50% gereduceerd en aan de bijrijderskant nihil, om dit te compenseren moest ik zowat driekwart uit het raam hangen, nou ging dit nog wel hoewel de afstand tot de pedalen wel wat groot was, alleen rechts was niet te doen..
Maar in een ietwat bizarre houding,die ik niemand kan aanbevelen tenzij je slangemens bent, gelukte het mij mede op aanwijzingen van iedereen ter plekke de caravan( zie bericht 1 ) naar een veilge plaats te rangeren.... Lieve vrienden, het lijkt wel een klucht en dat is ook wel zo, maar het lot was mij even niet goed gezind, maar daarover in het volgende bericht meer... Het dak zat er in ieder geval op...Dekuji a pozor s pessem:gniffel::dank2:
 
Bovenaan