Jan Palach

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb het van dichtbij meegemaakt, en ik kan je vertellen, iedereen werd “wakker”. Op de begrafenis van Jan Palach kwamen ruim 500.000 mensen opdagen.
En niet alleen het volk, maar ook het regime werd wakker. En vergeet niet het buitenland. Zonder Jan Palach wist het rijke westen niet eens wat zich allemaal afspeelde achter het ijzeren gordijn.
 
Toch hoor ik van veel Tsjechen dat het in de tijd van het communisme beter was, in ieder geval de samenleving in het algemeen. :confused: Het verschil tussen rijk en arm was toen veel minder volgens hun. Maar dit heb ik alleen maar van horen zeggen. De ene wil nog een mooiere auto dan de andere enz. Maar als ik dan kijk naar bijvoorbeeld het voormalige Oost-Duitsland in die tijd...........daar stond je ik weet niet hoeveel jaren ingeschreven voor een trabantje.:confused: Is dat in Tsjechie ook zo geweest?
 
Nee, voor een Trabantjes had je de kortste wachttijd, elke andere auto had een wachttijd van maanden of soms jaren.

En denk niet dat je een kleur kon uitkiezen of een model, was je aan de beurt dan kreeg je wat er was. En betalen bij bestelling!!

Ja ja, het was een goeie tijd!!! :oeps:

En hiermee bedoel ik niet dat alles onder het communisme verkeerd en slecht was, je wist waar je aan toe was, alles had dezelfde prijs, je hoefde nooit te zoeken.
 
Oeps:tomaat: deze kwam wel even aan hoor Pepo. Vooropgesteld dat ik dit een heel serieus onderwerp vind, is dit nu al de tweede keer in 1 week dat ik op mijn vingers getikt word. Eerder nog nooit. :confused: Vorige week werd een gesprek tussen Gorrit en mij, notabene in de kroeg, op dezelfde wijze in de kiem gesmoord. Dus vat deze reactie niet persoonlijk op. :D (Dat doe ik ook niet hoor, want als ik diverse topics na ga lezen, gebeurt dit regelmatig.) Ik denk wel dat de kracht van dit forum mede verkregen wordt door de spontane inbreng van de leden. Maar als ik iedere keer zeer overwogen mijn reacties moet plaatsen, verlies ik mijn spontaniteit wel een beetje. En ik begrijp heus wel dat niemand op een blabla verhaal zit te wachten over een serieus onderwerp als dit. Dus laten we de trabantjes achterwege. :D Ik ben gewoon geinteresseerd in hoe de tsjechen zich voor en na de tijd van het communisme voelen. Of moet ik hiervoor in een andere topic zijn?
 

Marcel

Moderator
:offtopic: het is altijd erg moeilijk om geschreven tekst goed te lezen en te verwerken. met name zijn de klemtonen vaak niet goed te lezen/te beoordelen. en die maken de taal nu juist zo interessant en leuk.
 
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor Pepo, tenslotte waren ik en de anderen van het spoor af. Zoals ik al schreef, het was niet persoonlijk gericht. Even goede vrienden.:kus:
 
Pepo, sorry, je hebt gelijk.
Ik reageer wat laat omdat ik een paar dagen weg ben geweest.

Ik was zelf in die tijd ook zeer onder de indruk van de dood van Jan Palach maar liet me hier nu meeslepen en reageerde duidelijk zonder na te denken!!
 
Inderdaad Vasek,
Gaandeweg het lezen van de reacties dacht ik aan wat jij schreef. Het is de verantwoordelijkheid van Jan Palach voor de keuze, die hij maakte. Hij deed dit niet uit medelijden, daarvan ben ik overtuigd, maar hij wilde de wereld iets laten weten en dat deed hij op zijn manier. En... het kwam wel aan in de westerse wereld. ik heb dat mogen meemaken. Wat betreft het gedenken en het kleine aantal mensen, dat lijkt mij ook vanzelfsprekend. De cliche: "Het leven neemt zijn loop" spreekt voor zich. We hebben het ook gezien bij Lady Di en, ik durf het bijna niet te zeggen, Pim Fortuin. Een grote opkomst maar later is het over. Pim Fortuin zegt mij niets en lady Di zou ik uit nieuwsgierigheid gaan bezoeken, als ik in de buurt was.
Maar een bezoek aan Praag bracht mijn man en mij wel naar het Jan Palach plein en een moment van stilte en denken aan maakte even weer diepe indruk. Daarvoor is geen herdenking nodig. Dat is wel goed voor "naasten." En bij een volgend bezoek aan Praag gaan we weer naar HET plein. Dat staat vast.
Betty
 

Freddy2005

† In Memoriam
Jan Zajic herdacht

Vandaag is het 38 jaar geleden dat Jan Zajic, een 19-jarige student, zichzelf in brand stak op het Vaclavske namesti, als protest tegen de Russische inval.

Dit gebeurde een maand later in navolging van de zelfverbranding van Jan Palach. In een brief schreef hij, Palach na te volgen om de publieke opinie aan te zetten zich te verzetten tegen de communistische dictatuur.

radio.cz

Op de foto de gedenksteen op het Vaclavske namesti voor beiden.

2661P7100024_Gedenkplaat_Jan_Palach_Vaclavske_namesti.JPG
 
Jan Zajíc, Tsjechische student, geboren 3 juli 1950, gestorven 25 februari 1969.

Morgen is het 36 jaar geleden dat Jan Zajíc, nummer twee van serie van zelfverbrandingen in Tsjechoslowakije zichzelf in brand stak als protest tegen de Sovjet bezetting.

Een jaar geleden zagen wij de gedenksteen van beide op het Vaclavske namesti in Praag.
We kende het verhaal van Jan Palach kende we wel een beetje (de janse bagge bend noemt hen in hun lied "Helden"). Maar we wisten niks van Jan Zajic. Weer wat geleerd, over een tijd die volgens mij niet vergeten mag worden.
Dank je wel, Vasek.
 

char

† In Memoriam
Freddy, misschien een domme vraag van mij. Maar zijn er in Praag, of elders, straten of pleinen naar deze 2 (of 1) vernoemd?

Char.

__________________________________________________
Char. ...z'n opa heeft ook een eigen "straat" in Gouda...

( een straatje, met wat garageboxen.==== Schandalig!! )
 

char

† In Memoriam
Bedankt Freddy, Je zult het misschien niet geloven, maar het is echt waar!!.. Ik ben in mijn hele leven 4 maal in Praag geweest, en nooit veel verder gekomen, dan de Karelsbrug!!... Ja, en er nog 3 keer overheen gevlogen. De laatste keer, in 1999, heb ik 's avonds een taxi genomen, vanaf het vliegveld naar mijn hotel. Dit hotel was 400 meter bij de brug vandaan! En verder, in een grijs verleden, met een taxi wat "Tenten" bezocht. Dit jaar, gaat char naar het Echte Praag!! En gaat dit Plein zoeken, want de TV-Film beelden van Jan Palach, krijgt hij nooit meer uit zijn hoofd!!!

Char.

_______________________________________________
Char. ...even zonder handtekening...
 
Bovenaan