Jan Palach

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag is het 36 jaar geleden dat Jan Palach zichzelf in brand stak uit protest tegen de bezetting door de Warschaupacttroepen na de Praagse lente en het gebrek aan democratie in zijn land.

Het feit is herdacht op het kerkhof waar Jan Palach begraven ligt. Er zijn maar 50 mensen gekomen.

Gaat zeker veel te goed in Tsjechië, dit soort heldendaden worden gewoon vergeten.
 

Bijlagen

  • 39233-jan palach.jpg
    39233-jan palach.jpg
    41 KB · Bekeken: 18
....dat had ik moeten weten, ik reed vandaag notabene door Melnik op weg naar Nederland...

Bij deze denk ik aan hem en zorg voor een bezoek tijdens 1 van mn volgende reisjes naar CZ
 
Re: Jan Zajíc

Jan Zajíc, Tsjechische student, geboren 3 juli 1950, gestorven 25 februari 1969.

Morgen is het 36 jaar geleden dat Jan Zajíc, nummer twee van serie van zelfverbrandingen in Tsjechoslowakije zichzelf in brand stak als protest tegen de Sovjet bezetting.

Jan Zajíc heeft de datum zorgvuldig gekozen. Het was de verjaardag van de communistische staatsgreep in Tsjechoslowakije (25 februari 1948).

Hij is vrijwel onmiddellijk gestorven nadat hij zichzelf in de brand stak. Vlak voor zijn dood heeft Jan Zajíc enkele brieven gegeven aan zijn vrienden, waaronder een brief gericht aan zijn familie en een gericht tegen de landgenoten.



Maminko, tatínku, bratře a sestřičko!

Až budete číst tento dopis, budu už' mrtev nebo velmi blízko smrti. Vím, jak velmi vážnou ránu vám svým činem způsobím, ale nezlobte se na mne. žel bohu, nejsme na světě jenom sami. Nedělám to proto, že by mne omrzel život, ale právě proto, že si ho až příliš vážím. Svým činem ho snad zajistím lepším. Znám cenu života a vím, že je to to nejdražší.

Ale já hodně chci pro vás, pro všechny, a proto musím hodně platit. Po mém činu nepodléhejte malomyslnosti, ať se Jacek učí tím víc, aby mě mohl víc mstít a Martička taky. Nesmíte se nikdy smířit s nespravedlností, ať je jakákoliv. Moje smrt vás k tomu zavazuje. Je mi líto, že už nikdy neuvidím vás ani to, co jsem měl tak rád.

Odpusťte mi, že jsem se s vámi tolik hádal. Jackovi vracím jeho fotku, měl jsem ho moc rád a vážil jsem si ho. Nejenom jeho, ale vás všech. Nenechejte ze mne udělat blázna.

Pozdravujte kluky, řeku a les

OBČANÉ REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ!

Protože se navzdory činu Jana Palacha vrací náš život do starých kolejí, rozhodl jsem se, že vyburcuji Vaše vědomí jako POCHODEŇ č. 2.
Nedělám to proto, aby mne někdo oplakával, nebo proto, abych byl slavným, anebo snad, že jsem se zbláznil.
K tomuto činu jsem se odhodlal proto, abyste se už vážně vzchopili a nedali s sebou vláčet několika diktátory!
Pamatujte:
"Když někomu vystoupí voda nad hlavu, je už jedno o kolik." Nemáme se čeho bát - jedině smrti. Ale: "Smrt není zlá, strašné je jenom umírání." A toto je pomalé umírání národní svobody.
Nenech si, hrdý a krásný český a slovenský lide, diktovat, s kým navěky půjdeš! Vy všichni, na které můj čin zapůsobí a kteří nechcete, aby byly další oběti, uposlechněte následující výzvy!

STÁVKUJTE, BOJUJTE! "KDO NEBOJUJE, NEZVÍTĚZÍ!" Nemám na mysli jen ozbrojený boj.

Ať moje pochodeň zapálí Vaše srdce a osvítí Váš rozum! Ať moje pochodeň svítí na cestu k svobodnému a šťastnému ČESKOSLOVENSKU!

Měli jsme dvě šance a obě jsme zmarnili. Vytvářím šanci třetí. NEZAHAZUJTE JI!
Jen tak budu žít dál.
UMŘEL JEN TEN, KDO ŽIL PRO SEBE!

Jan Zajíc
 

Bijlagen

  • 45526-zajic.jpg
    45526-zajic.jpg
    22,6 KB · Bekeken: 207
Re: Jan Zajíc

Zooo, wat erg ....die brief allen te lezen.....maar ongelovelijk...hoe een mens " groot" kan zijn!!! En natuurlijk absurd dat er dag van vandag maar minimum mensen zijn, die t kunnen warderen...maar mischien ook maar niet...
ahum.gif
bedankt voor deze info , Vasku!
smiley20.gif
 
Vandaag is het alweer 37 jaar geleden dat Jan Palach zichzelf in brand stak. Bij het graf van Jan Palach in Všetaty hebben 130 mensen de gebeurtenis herdacht.
 

Bijlagen

  • 1137268458_palach-hrob.jpg
    1137268458_palach-hrob.jpg
    60,3 KB · Bekeken: 7
Dat is eigenlijk wel erg, maar ja, zo gaat het nou eenmaal als je ouder wordt, wij onthouden die dingen allemaal en de "jeugd" is bezig met "goed" leven en veel geld verdienen!
 

Marcel

Moderator
Vašek schreef:
... ... ... dit soort heldendaden worden gewoon vergeten.
ik zal wel tegen heel wat zere benen trappen nu. maar wat er is in hemelsnaam heldhaftig aan jezelf uit protest in de brand te steken en daarbij het leven laten.
oke, je krijgt er veel publiciteit mee. maar wat heeft hij er feitelijk mee bereikt ? 20 jaar later is de muur gevallen, niet dankzij hem. is het direct in/na 1969 beter geworden in tsjechoslowakije ?
een jaar eerder was de praagse lente in de kiem gesmoord.
misschien had hij er beter aan gedaan om in verzet te blijven en wie weet had hij nu nog geleefd en zeker genoten van de vrijheid. en wie weet, was hij wel de eerste president van het vrije tsjechoslowakije geweest. ik zal eea ongetwijfeld niet begrijpen.
waar heb je nu meer aan ? een dode of een levende held ?

marcel
 

Marcel

Moderator
je leven is je kostbaarste bezit, daarna je principes, dan je vrouw en daarna je kinderen.
dus je leven geven voor je principes, is dat het hoogste dan ?
ik denk eigenlijk het tegenovergestelde. naar mijn gevoel kan je meer levend bereiken dan martelaar zijn.
je weet nooit wat je in de jaren erna zou hebben kunnen doen of betekenen voor anderen.
wellicht te simplistisch gedacht ?
ik was er in 1969 niet bij natuurlijk.

marcel
 
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor Marcel. Maar soms dan moet er echt eerst iets schokkends gebeuren om de hele wereld wakker te schudden. :confused: En ook voor al die schokkende dingen raakt men inmiddels imuum. :confused: Wat in die tijd een ontzettende indruk maakte op mensen, is voor deze tijd de normaalste zaak van de wereld.
 
Bovenaan