Ja, alweer Mařenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja, alweer Mařenice..... 2013

Vanmorgen om 6 uur vertrokken, en met 3 stops onderweg precies om 14 uur Mařenice binnen gereden. Anna en Bedrich stonden ons al op te wachten.

Het weer is mooi en het is warm. Van wateroverlast is hier geen sprake geweest. Ze hebben geluk gehad. Ook heeft het niet zoveel geregend als elders.

Vanavond wezen eten bij U Tri Lip. Lekker ouderwets Tsjechisch gegeten. Domácí česnečka vooraf, en Hovězí maso v rajské omáčce en houskový knedlík voor Louise en voor mij Segedínský guláš en houskový knedlík. Heerlijk gegeten en Gambrinus smaakte ook uitstekend.
 
Niks doen. Dat is ook wel eens lekker, helemaal niks doen. Vandaag dus.

Jago was vroeg wakker, al om 5 uur. Onze schuld, we zijn gisteren toen we naar bed gingen, vergeten de rolgordijnen dicht te doen. Hij werd wakker van de zon die recht in zijn bench scheen. Louise is opgestaan en heeft Jago even naar buiten gestuurd. Een paar keer plassen, weer naar binnen en allemaal weer terug naar bed.

Met allemaal bedoel ik ons drieën. Want Siebe is helaas niet mee. Die ligt thuis in onze tuin. We kunnen nog steeds niet aan wennen dat hij niet meer bij ons is. Jago ook niet. Ook hier in de tuin, alle plekjes waar Siebe altijd graag gelegen heeft, roepen herinneringen op. De achterbuurman kwam gelijk vanmorgen al vragen waar Siebe is. De achterbuurman was zijn grootste vriend hier, al zes jaar lang. Het trieste verhaal moest ik vandaag nog wel vaker vertellen, want iedereen valt het op dat wij maar een Drentje bij ons hebben.

Het weer was vandaag prachtig. Zonnig, 25 graden en weinig wind. We hebben vandaag geluierd. Ook Jago, lekker in de schaduw gelegen. Na de lunch ging ik met Jago even naar “ons” bos. Overal waar we lopen, zie ik Siebe voor me. Ik kan het nog steeds niet zo goed verwerken.

Vanavond opnieuw U Tri Lip gegeten. Weer echt ouderwets Tsjechisch, met Gambrinus. Toen ik zo naar de menukaart zat te kijken, besef ik ineens dat de kaart al 6 jaar niet veranderd is. Ook de prijzen niet. Behalve van bier dan, dat is wat duurder geworden. Snap niet hoe het kan, met zijn tweeën eten en drinken onder de 300 kronen. Belachelijk goedkoop.

Morgen weer een dag, moet 30 graden worden.

Jago.jpg
 
Vanmorgen even wat boodschappen gedaan in Novy Bor. Het was al behoorlijk heet. Jago is thuis gebleven, makkelijker voor ons en beter voor hem.

We zijn bij Tesco geweest, en ook nog wat bij Lidl gehaald. Ze hebben hier alles, maar lekker brood blijft een probleem. Bij Tesco hebben ze alleen Tsjechisch brood, die 1 dag vers blijft. Vind ik zelf. Tsjechisch brood ben ik helemaal ontgroeid lijkt wel. Niet te pruimen, behalve als het vers is. En vers brood, dat is tegenwoordig echt een probleem. Bakkers bestaan niet meer, alleen de Supers met hun fabrieksbrood die ze als vers verkopen. Bij Lidl hebben ze verpakte, al gesneden brood die een beetje lijkt op Nederlands brood. Met nadruk op “beetje”. Echter, ook dit brood is maar 1 dag te eten.

Dertig graden is het vandaag net niet geworden (29) maar het was behoorlijk heet. Voor de middag lekker in de zon gezeten, koffie met wat lekkers en daarna een borrel. Eigenlijk twee of drie of meer? Dat weet ik niet meer. Door de hitte voelde het als een hele fles. Misschien was het wel een hele fles. Even ingedommeld, en ineens was het 1 uur in de middag. Hapje gegeten en met Jago het bos in. Naar “ons” beekje, waar het water altijd ijskoud is. Dat vindt Jago lekker. Door het beekje sjouwen, drinken en de pootjes lekker koelen.

Toen we terug waren een lekkere kop thee gezet. En dan weer in de luie stoel. Wat een leven. Hoofd in de schaduw en de rest in de zon. Het moet een beetje kleur krijgen, want zo wit midden in juni ben ik nog nooit geweest. Maar wat wil je van zo’n voorjaar, dat je bijna elke dag verwarming moet laten branden. Dat is hier gelukkig niet nodig. Niet meer, want ook hier hebben ze een slecht voorjaar gehad. Nu is het wel anders, de voorspellingen voor morgen zijn 33 graden.

U Tri Lip was vandaag dicht. Dus zijn we naar U Husky geweest. Luxe hier in Mařenice, twee hospoda’s op 600 meter afstand van ons huis. Geen auto nodig, en je kunt drinken hoeveel je wilt. Eten bij U Husky is wat beter vinden wij zelf. Het is ook wat duurder, maar nog altijd goedkoop. We hebben vis gegeten, Štika (snoek). Het was erg lekker. Gambrinus hebben ze hier niet, dan maar Kozel. Ook wel lekker.

WP_20130617_004.jpg

Na het eten nog een ronde met Jago gelopen. Het bleef vanavond lang warm. Jago had best moeite mee. Overdag heeft hij veel in de schaduw gelegen.

WP_20130617_008.jpg

Morgen gaan we naar mijn zus in Teplice. We zullen vroeg vertrekken, dan is het nog niet zo heet in de auto. De airco werkt goed bij ons voorin, maar in de achterbak waar Jago zit blijft het vrij warm. Mijn zus zal even op Jago moeten passen, want wij gaan naar mijn moeder, op het kerkhof. Daar ben ik al een jaar niet geweest. Eigenlijk niet zo netjes.
 
Vanmorgen om 7 uur opgestaan. Jago uitgelaten, dan onder de douche, even scheren en ontbijten. Dit is mijn dagelijkse ritueel, waar we ook zijn. Honden altijd op de eerste plaats, gelukkig wordt het wel gewaardeerd.

Een rit van anderhalf uur naar Teplice. Kop koffie gedronken, Jago achtergelaten bij mijn zus en dan naar het kerkhof. Bloemetje neergelegd, kaarsje aangestoken en over onze Siebe verteld. Zij heeft hem nooit gekend, maar wie weet, misschien is Siebe nu ergens bij haar in de buurt. Het familiegraf. Eigenlijk vind ik het niks. En ik wil daar ook niet in begraven worden. Waar wel, dat weet ik niet. Daar moet ik nog over nadenken. Hoewel mij dat niet echt interesseert. Dat is iets van de nabestaanden. Die zitten er mee, als ze telkens naar toe moeten.

Jago was door het dolle heen toen hij ons weer zag aankomen. Hij is altijd zo blij. Kan ons niet missen. Nog wat gedronken, even bijgepraat en dan weer naar Marenice. We moesten rond 4 uur weer terug zijn, want mijn vader zou een paar dagen komen logeren. Hij komt alleen, zonder zijn vriendin. Want ik moet haar niet, en zij moet mij niet. Goed geregeld dus. Mijn vader vindt het niet leuk, maar accepteert het wel. Hoop ik. Dat wil niet zeggen dat ik haar helemaal niet meer zie, want aan een gezamenlijk etentje zal ik niet ontkomen.

Vanavond zijn we bij U Tri Lip geweest, en weer wat lekkers gegeten. Nog even gelachen ook. In mij zelf dan. Mijn vader betaalt altijd. Hij is er zo een, waarbij je niet de kans krijgt de rekening te betalen. Maar niet vandaag. Ik vroeg zoals gebruikelijk de rekening. De ober komt naar me toe, maar mijn vader reageert niet. Haha, nog goed dat ik mijn eigen portemonnee bij me had. Zou hij toch een pest aan hebben dat ik zijn vriendin niet uitgenodigd hebt? Geen idee. Ben benieuwd wat hij morgen gaat doen.

Vandaag was het wel erg heet. Onderweg in Teplice, Usti en Decin boven 35 graden. Hier in Marenice nog altijd 32, omdat het wat hoger ligt. Zo warm hoeft van mij ook al weer niet, maar we klagen (nog) niet. Zelfs in de bossen is het heet en benauwd. Alleen jammer voor Jago, hij kan zijn dikke jas niet uittrekken. Morgen sta ik extra vroeg op, en ga ik met hem eerst naar het bos, voordat het warm wordt. Want voor morgen is de voorspelling 35 graden, of meer.
 
Afgelopen nacht was het heel warm. En ook in onze slaapkamer. Toen ik om 6 uur opstond, was het buiten 23 graden. Al 23, of misschien nog steeds. Het koelt niet af in de nacht. Toch ben ik met Jago het bos ingegaan, alleen. Jago vond het heel erg fijn, even met zijn tweeën.

De verlaten camping staat weer wat slechter bij dan afgelopen jaar. Schijnbaar geen kopers, alleen maar lui die van alles vernielen. Vorig jaar stonden er nog zeker 10 van die houten huisjes, nu zijn het maar twee over. Het hoofdgebouw is kompleet gesloopt. Binnen en buiten. En het is zo’n prachtige plek voor een camping. Nu lopen alleen maar vandalen rond en wat reeën.Dat had Jago meteen al in de gaten, dus moest hij aan de lijn. Verderop bij het beekje mocht hij weer los.

WP_20130619_011.jpg WP_20130619_013.jpg WP_20130619_014.jpg

Bij het beekje was het wat koeler. Lekker door het beekje lopen, drinken en pootjes baden. Geen mens tegengekomen. Dat vind ik zo mooi hier, puur natuur en geen toeristen. En als je al iemand tegenkomt, is het een verdwaalde Tsjech die op zoek is naar paddenstoelen of wat. Paddenstoelen groeien nog niet, dat komt door het koude voorjaar.

WP_20130619_004.jpg WP_20130619_006.jpg WP_20130619_009.jpg

Rest van de dag eigenlijk niets gedaan. Een beetje geluierd binnen, of buiten onder de boom. Maar ook buiten in de schaduw was het erg heet, net boven 36 graden. Wat mij betreft mag het afkoelen, want je kunt niks met dit weer. En bijkomende nadeel is dat je alleen maar zit te praten. Mijn pa zeurt aan een stuk door aan mijn kop, en die doet al zo zeer. Door de hitte is de bewegingsvrijheid erg beperkt, je zit teveel op elkaars lip. En ik heb eigenlijk al alles verteld, dus wil ik een beetje rust. Weinig kans, mijn vader blijft maar praten. Soms zou ik willen zeggen kun je nou niet even een uur of zo je kop houden. Maar ik wil geen ruzie zoeken dus hoor ik het maar aan.

Vanavond gingen wij bij U Husky eten. Dat was de bedoeling dan, maar ze waren dicht. Waarom weet ik niet, geen briefje op de deur gehangen. Echt op zijn Tsjechisch. Dus weer terug naar U Tri Lip. Gelukkig hebben ze daar genoeg gerechten om vaak heen te gaan, je hoeft nooit twee keer dezelfde gerecht te nemen, ook al je drie weken lang elke dag komt. En mijn vader heeft vanavond betaald. Ik wilde het niet hebben, maar kreeg geen kans. Ook wel leuk voor de bediende, want mijn vader geeft meer fooi dan ik.

De weersvoorspellingen zijn goed, Tenminste als je van de tropische temperaturen houdt. Het blijft hier zeker tot vrijdag boven de 35 graden. Elders in Tsjechië hebben ze het over 38-39 graden. Hopelijk komt het niet uit. Volgende week moet het wel afkoelen, met een dieptepunt op woensdag, met regen en maar 12 graden. Ben benieuwd of het uitkomt.
 
Het wordt eentonig. Het was opnieuw erg heet de afgelopen nacht. Toen ik rond 5 uur buiten kwam, was het al (of nog steeds) 27 graden. Niet leuk meer.

Meteen met Jago het bos in, net als gisteren. Wat was hij weer blij. Veel reeën onderweg tegen gekomen, die gaan ook vroeg het pad op. Tot het stuwmeer gelopen en terug langs de beek. Dat was goed te doen, de zon stond nog te laag.

WP_20130620_001.jpg WP_20130620_002.jpg WP_20130620_003.jpg WP_20130620_004.jpg

In het bos kwam ik nog een onbekende met een hond tegen. Het klikte meteen tussen de honden, we hebben ze even goed laten rennen. Toen ik tegen de 8 uur weer terug kwam, lag nog iedereen in bed. Kon ik nog het ontbijt klaarmaken ook. En ik had al een wandeling van bijna drie uur opzitten. Jago was bekaf en ging meteen plat. Pas tegen de middag werd hij weer actief.

Rest van de dag weinig meer gedaan. Vandaag was het hier 37 graden. Gegeten hebben wij bij Husky, ze waren vandaag weer open. Ik vroeg nog waarom ze gisteren dicht waren, maar kreeg geen fatsoenlijke antwoord. Gaat me niks aan denk ik.

Voor morgenavond hebben wij bij U Husky Hovězí tatarák besteld voor morgenavond. Dit moet vooraf besproken worden, want het moet vers zijn. Ze gaan het vlees speciaal halen. Dus het gaat echt gebeuren dit jaar. Voor de zekerheid eet ik het alleen, want iemand moet voor Jago zorgen als het fout loopt. Elke keer als ik hier ben heb ik er trek in, maar durf het nooit te eten. Tatarák is een oude Tsjechische specialiteit. Wordt echter ook in andere landen gegeten. Voor degene die het niet kent, het is een rauwe biefstuk met rauw ei en nog wat andere zaken die het smakelijk maken. Tatarák wordt met topinky gegeten, dat is geroosterd brood met (veel) knoflook erop.

Soms moet je ook was risico's nemen. Dus als ik morgenavond niets van mij laat horen, ben ik dood. Of doodziek, als het meezit.
 
Wij hadden het laatst voor de eerste keer besteld, na allemaal een beetje geproefd te hebben heeft mijn neefje de rest opgegeten die is dus echt ziek geweest later.
Wij twijfelde of het van de tatarák kwam maar nu ik je stukje hierboven gelezen heb twijfel ik niet meer.
Vasek jij zult je niet zoveel zorgen hoeven te maken als ze hem speciaal vers bestellen, geniet ervan.
 
Voor morgenavond hebben wij bij U Husky Hovězí tatarák besteld voor morgenavond. Dit moet vooraf besproken worden, want het moet vers zijn. Ze gaan het vlees speciaal halen. Dus het gaat echt gebeuren dit jaar. Voor de zekerheid eet ik het alleen, want iemand moet voor Jago zorgen als het fout loopt. Elke keer als ik hier ben heb ik er trek in, maar durf het nooit te eten. Tatarák is een oude Tsjechische specialiteit. Wordt echter ook in andere landen gegeten. Voor degene die het niet kent, het is een rauwe biefstuk met rauw ei en nog wat andere zaken die het smakelijk maken. Tatarák wordt met topinky gegeten, dat is geroosterd brood met (veel) knoflook erop.

Soms moet je ook was risico's nemen. Dus als ik morgenavond niets van mij laat horen, ben ik dood. Of doodziek, als het meezit.

Ben benieuwd, een dappere onderneming om bij deze tropische temperaturen rauw vlees en rauw ei te eten.
 
Bovenaan