Ja, alweer Mařenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik leef nog. Zelfs het bezoek van mijn vader heb ik overleefd.

Afgelopen nacht heeft het hier flink gespookt. Veel onweer, bliksem en wind. Maar praktisch geen regen. Rond drie uur werd het stil. Het was bloed heet, binnen en buiten. Om half zes ben ik opgestaan en met Jago het bos in, naar ons beekje. Tegen achten was ik terug, het ontbijt stond deze keer wel klaar. Jago was weer goed moe en heel voormiddag geen hond aan gehad.

WP_20130621_002.jpg

De temperatuur kwam vandaag niet boven de 27 graden. Toch maar liefst 10 graden koeler dan de dag ervoor. Het was vandaag goed te doen buiten, en het was prachtig weer. Mijn vader is vanmiddag weer vertrokken. We zijn weer met zijn tweetjes en Jago.

WP_20130621_006.jpg

Het eten van vanavond. Op het laatste moment heeft Louise ook besloten om mee te doen. En Tatarák smaakte uitstekend. Vonden we allebei. Geroosterd brood smaakte goed erbij, en het knoflook was heel sterk. Zeker geen Chinese. Flink doorgespoeld met Kozel, en tot dusver geen centje pijn. Hopelijk hebben we morgen ook nergens last van. De kroeg zat vol, en 9 van de 10 gasten aten Tatarák. Ze doen het maar een keer per week, op vrijdag en je moet vooraf bestellen.

WP_20130621_007.jpg

Na het eten een rondje met Jago gelopen. Toen we weer terug waren, hield onze buurman ons even aan. Of we iets lekkers wilden proeven. Na een stuk of zes glaasjes begon ik het wat wazig te zien en vroeg wat het was. De buurman zei dat het een eigengemaakte schnaps was. Malinovka (van frambozen), met 55% alcohol. Toen snapte ik het wel. Maar het kon geen kwaad na de Tatarák dacht ik, en het was heel lekker. Thuis wat sterke koffie gedronken en nu ben weer een beetje bij.

Morgen wordt het weer een mooie dag, zeggen ze. Zonnig en 23 graden. Daarna moet het elke dag wat minder worden met een dieptepunt op dinsdag. Morgenmiddag komen onze kennissen op bezoek, die een paar jaar geleden geëmigreerd zijn naar Tsjechië. Ben benieuwd hoe het met ze gaat.
 
Vanmorgen wat later opgestaan, het was niet zo warm geweest de afgelopen nacht. Dus dacht ik, dan blijf ik even liggen. Jago was het niet mee eens, en liet zich goed horen. Maar we gaven niet toe. Na het ontbijt ging ik wat boodschappen doen in Cvikov, en ook langs de Cukrarna, gebak gehaald. Het was overal erg druk, vooral in de supermarkt. De Tsjechen die hier in de buurt een zomerhuisje hebben ook de boodschappen gedaan. Tegen de 10 uur was ik terug.

Jago stond al te wachten wanneer we eindelijk op pad gingen. Dus meteen weg, het bos in. Ook in de bossen was het vrij druk, vooral met mountainbikers. Vandaag geen reeën gezien, dat kwam zeker door de drukte. Wat dat betreft zal ik blij zijn als het zondag middag is, dan is iedereen weer weg.

Na de lunch kregen we bezoek. Onze kennissen zien we een keer per jaar, deze keer kwamen zij naar ons toe. Het was gezellig, bijgepraat en de kinderen waren vooral met Jago bezig. Het is allemaal wat uitgelopen. Jago was goed moe, en wij eigenlijk ook. Heel inspannend, Tsjechisch en Nederlands door elkaar praten.

We gingen dus vrij laat eten, naar U Tri Lip. Toen we binnen stapten dacht ik zo hallo, een nieuwe kelnerin. We hebben alvast Gambrinus besteld, en ik had nog steeds niets in de gaten, Maar toe ze zich eenmaal omdraaide en het bier ging halen, keek ik zoals gebruikelijk even naar haar benen. Doe ik altijd, mijn gewoonte. Zo vaak zie je tegenwoordig de vrouwelijke benen niet meer. Het lijkt wel dat de rokken overal uitverkocht zijn of niet meer gemaakt worden. Maar goed, die benen kende ik wel. Wel zat er vandaag een andere kop op. Niet direct op die benen natuurlijk, wat hogerop zoals ook in Nederland gebruikelijk is. Maar goeie dag, wat een metamorfose. Ik dacht meteen, is hier Gordon langs geweest? Ik kan niet zeggen dat ze er beter uitzag, wel heel anders. Het eten was lekker zoals altijd. Overigens, van Tatarak van gisteren hebben we geen last gehad.

Het weer was vandaag opnieuw prachtig. Hier en daar een wolkje, en rond de 25 graden.
 
Vandaag geen activiteiten van belang. Na vijf dagen bezoek(en) eindelijk weer eens met zijn drietjes. En dat was aangenaam. Heel erg aangenaam zelfs, en vooral ontspannen. Ook Jago was aan een rustdag toe. Ik weet zelfs niet meer wat we voor de middag gedaan hebben. Het zal wel niet veel bijzonders zijn, anders had ik het wel onthouden.

WP_20130623_002.jpg

Na de lunch gingen we het bos in. Het was overal best druk met de dagjes mensen. Op de terugweg even aangelegd bij een nieuw Pension, zo’n half uurtje hiervandaan. Daar heb ik op hun terras wat lekkers gedronken. Heel onverwachts, ze hadden Svijany tapbier. Het is al best lang geleden dat ik het gedronken heb, maar wat een top bier is het. Echt de moeite waard om een half uur te lopen en van een paar biertjes te genieten. Svijany is hier op het Forum al weleens besproken.

WP_20130623_006.jpg

Vanavond heb ik buiten vuurtje aangemaakt. We hadden in de koelkast nog wat Spekacky liggen die op moesten. Het was prachtig weer vandaag, maar weer een graadje of 2-3 koeler dan gisteren. Volgens de geleerden moet het weer vannacht omslaan. Het zal twee dagen aan een stuk door gaan regenen met een temperatuur van maar 12-13 graden. Dat is weer spectaculair overgang. Ben benieuwd of het uitkomt, want buiten is het nu nog best warm en bovendien onbewolkt.
 
Sinds vanmorgen regent het, en vrij hard. En het blijft nog twee dagen zo, als ik het moet geloven. De temperatuur was vanmorgen om 8 uur nog 21 graden, en dat ging gestaag naar beneden tot 14 graden nu. De temperatuur moet nog verder zakken komende twee dagen. Pas woensdag moet het weer wat beter worden.

Knipsel.PNG

Voor de middag hebben wij toch een vrij grote wandeling gemaakt, van anderhalf uur. De hele dag binnen zitten is ook niks. Zeker voor Jago niet, regen vindt hij niet erg. Vandaag is hij nog niet droog geweest, hij wil regelmatig af en toe naar buiten.

WP_20130624_002.jpg

WP_20130624_005.jpg

De kersenboom hier in de tuin is nu op zijn best. Kersen zijn heel lekker, en Jago vindt dat ook. Ik haal wel de pitten voor hem uit. Dus zo tussendoor staan we onder de boom van te snoepen, en dat was tegelijk onze bezigheid vanmiddag. Louise zat wat te puzzelen, en ik af en toe op internet.

Het dorp is uitgestorven. Ook vanwege het slechte weer. U Tri Lip is vandaag dicht, en bij Husky waren we de enige klanten voor het eten. We hebben lekker gegeten, vis. Er zaten wel drie man aan het bier. Hoeveel ze al op hadden weet ik niet, wel veel denk ik, want ze waren niet meer te verstaan.
 
Het regent al tweede dag aan een stuk door. De temperatuur is vandaag niet boven de 10 graden geweest. Te gek weer, een paar dagen geleden was het nog boven de 36.

Vandaag weer geluierd. Voor de middag Jago even laten rennen in de tuin. Dat kan hier makkelijk, de tuin is wel ruim 100 meter diep, met veel gras.

Na de lunch een ronde van ’n uur gedaan in de stromende regen. Toen we terug kwamen heb ik open haard aangemaakt om jassen en schoenen te drogen. Want met natten schoenen kun je niet lekker lopen, en de dag was nog lang niet om.

Vanavond bij Husky gegeten. Ze hebben keuze genoeg om toch elke dag wat anders te eten. Bovendien hadden ze vandaag weer eigengemaakte aardappelsalade, die smaakt bijna net zo goed als van mij zelf. Ik heb Vepřová krkovička na grilu genomen, en Louise iets met kip. Kippenvlees is hier in Marenice heel erg lekker. Waarom weet ik niet, maar het smaakt veel beter dan in NL. Waarschijnlijk zijn het geen plofkippen, zoals bij ons gebruikelijk. Ook het varkensvlees wat ik gegeten heb smaakt veel lekkerder dan in NL. Ook zit er minder vet aan.

Morgen gaan we op bezoek bij mijn oom in Chlumec bij Usti nad Labem. Chlumec is bekend van “Slag bij Chumec” in 1813.

De veldslag werd gevochten op 30 augustus1813, tijdens de Zesde Coalitieoorlog, tussen de Fransen (33.000 man onder generaal Dominique Vandamme) en een geallieerd Oostenrijks-Russisch-Pruisischleger, geleid door de Russische veldmaarschalk Barclay de Tolly.
Na de Franse overwinning in de Slag bij Dresden stuurde Napoleon Vandamme en de maarschalken Laurent de Gouvion Saint-Cyr en Auguste de Marmont om de terugtrekkende geallieerde legers te achtervolgen. Vandamme's korps marcheerde vooruit en de korpsen van Saint Cyr en Marmont vormden de achterhoede. Nabij het Boheemse stadje Chlumec, haalde Vandamme de troepen van de Rus Alexander Ostermann-Tolstoi in.
De Russen stonden opgesteld bij het dorpje Přestanov. De Fransen hielden het dorpje Chlumec bezet. Přestanov was een uitstekende plek om met weinig troepen een overmachtige vijand een tijdje tegen te houden. Om zes uur in de ochtend viel Vandamme succesvol Russische formaties aan onder het commando van Wittgenstein, waarbij Russische troepen en artillerie werden gevangengenomen. Rond 12 uur viel hij de Oostenrijkse versterking aan. Aanvankelijk werden de Oostenrijkers gedwongen om zich terug te trekken richting Teplice. Maar doordat een Pruisisch korps onder generaal Kleist Vandamme's korps van achter aanviel, konden ook de Oostenrijkers in het offensief gaan. Vandamme's korps zat ingesloten. Hij besloot om zich een weg door Kleist's Pruisen te hakken, terug naar de Franse linies. Hierbij verloor hij het grootste gedeelte van zijn korps, wat ophield te bestaan. In deze slag werd alle winst die Napoleon had behaald in de slag bij Dresden tenietgedaan.
Aan de Franse kant waren er ongeveer 5000 doden en gewonden, en tussen de 7000 en 15.000 Franse soldaten werden krijgsgevangen gemaakt. Bij de geallieerden werden ongeveer 10.000 soldaten verwond of gedood.
Battle_of_Kulm_by_Kotsebu.jpg

Bron: Wikipedia
Mijn oom heb ik bijna 8 jaar niet gezien, sinds de begrafenis van mijn moeder. Ze hebben twee Labradors teefjes, dan kan Jago ook even mee stoeien. Ik hoop dat weer het toelaat buiten in de tuin, want binnen met drie achter elkaar rennende honden is niet echt handig.
 
Vanmorgen om 8 uur opgestaan, en nog steeds regen. En koud was het, 7 graden. Na het ontbijt gingen naar Chlumec. Onderweg veel ongelukken gezien, dat had deels te maken met het slecht weer. Het was ook erg mistig, en bovendien negen van de tien Tsjechen kunnen niet rijden of rijden te gevaarlijk. Een ritje van anderhalf uur over 70 kilometers.

Jago was wel wat voorzichtig met de Labrador wijfjes. Ze lieten merken wie de baas in huis was. Maar na een paar minuten was alles oké.

Het weer is in loop van de dag wat verbeterd, maar te temperatuur steeg niet boven de 10 graden. Vanavond na achten is het zelfs een beetje opgeklaard. In het huis is het koud, dus weer open haard aan. We hebben nog maar twee dagen te gaan, maar ze beloven dat het mooi weer zal worden. Zullen we maar hopen.
 
Vandaag is best redelijk weer geweest. Wel heel erg koel, 14-15 graden. En dat is ideaal weer voor wandelen. We zijn dan ook op stap geweest. De weerradar gaf aan dat het vanavond zonnig zou zijn, maar dat is niet uitgekomen. Het begon zelfs lichtjes te regenen. En daar gingen mijn plannen om een vuurtje te stoken. In de koelkast liggen nog wat worstjes (Spekacky), en die wil ik niet meesjouwen naar Nederland. Misschien is het morgen beter weer, dan gaat het alsnog op.

Hierbij nog foto’s van gisteren, Jago met de twee Labjesvrouwtjes. Het was erg leuk om te zien hoe ze met elkaar kennis maakten.

WP_20130626_007.jpg WP_20130626_014.jpg

Hier vlakbij in de buurt is er een verlaten huis. Ik heb daar nooit iemand gezien. Als je er langsloopt zie je een totaal vergaan levensgroot stenen beeld tussen de struiken. Lijkt wel Maria met een kindje in haar armen. Ik ben niet gelovig, dus weet ik veel wat het moet voorstellen. Als je wat beter de verwaarloosde tuin bekijkt (ben over het hek geklommen) zie je nog meer beelden. Allemaal levensgroot, en van steen. Ook naast de voordeur staat een beeld. Een kerel met een kruis in zijn armen, wie het ook mag zijn weet ik ook al niet. Er staat geen huisnummer bij het huis, dus kan ik niet op Google zoeken van wie het is. Misschien is het huis van een of andere Sudeten-Duitser, die ze vroeger weggejaagd hebben. Daar kom ik nog wel achter, is het niet vandaag of morgen, dan wel volgend jaar.:)

WP_20130627_001.jpg WP_20130627_008.jpg WP_20130627_004.jpg WP_20130627_006.jpg WP_20130627_007.jpg

Deze week elke dag een open haard aan. Gelukkig hebben ze het hier wel, en genoeg hout. Morgen de laatste dag van onze vakantie. Ik hoop met goed weer, dat we nog op stap kunnen. Ook moet ik nog een Pension regelen voor een zeer bekende Forumlid. Dat gaat wel lukken denk ik.
 
Ook vandaag was het vrij goed weer. Meer zon en warmer dan gisteren, een graad of 18. Voor de middag nog wat boodschappen gedaan in Cvikov, volgetankt en daarna lekker geluierd. Na de lunch gingen we met Jago op stap, de bossen in.

Op de terugweg nog even lekkere biertje gepakt bij Penzion Pod Prehradou. Voorlopig laatste Svijany bier, dat zal ik missen. Over een dag of tien logeert hier iemand van het Forum, hopelijk zal het goed bevallen en krijgen we leuke verhalen te horen.

Klembord01.jpg

Gegeten hebben wij vanavond bij Husky. Lekker zoals altijd, en prettige bediening.

Het was een vakantie met weerextremen, zo erg hebben wij het nog niet meegemaakt. Eerste week boven de 35 en in de tweede week afkoeling naar 10 graden overdag. Hoe leuk de vakantie ook was, weerzien met de familie en kennissen of lekker niksen, we hebben nu zin om weer naar huis te gaan. Morgen vroeg op en rond half acht de weg op.
 
Bovenaan