Ja, alweer Mařenice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor velen vast heel saai om enkele jaren achtereen op dezelfde plaats vakantie te vieren. Voor ons is het echter iets anders. Ik ken hier (bijna) alles, ik (wij) hoef niet zo nodig al die toeristen dingen te bezoeken. Voor ons is het lekker op vakantie in mijn geboorteland en niks doen.
We hebben weer een huis gehuurd voor twee weken met een tuin van 3000 m2, geheel afgesloten. Dat is handig voor onze Drentjes.

Reis hiernaartoe afgelopen zaterdag ging lekker. Hoewel, het heeft tot Magdenburg geregend. Toen zag ik in de auto de thermometer snel stijgen, en op de grensovergang was het al 30 graden. We zijn vertrokken om 6 uur in de ochtend uit NL en waren on 15:00 uur hier ter plaatse. We zijn drie keer gestopt, voornamelijk voor onze honden.
De eigenaresse stond ons al op te wachten. Alles klaar, internet geregeld, gras gemaaid en goede weer besteld. WiFi doet het binnen niet, maar buiten op de veranda en in het tuinhuis wel.

Zaterdagavond was het gelijk feest toen we gingen eten. Alle tafels gereserveerd. Maar toen ik tegen de baas zei, om 21 uur zijn we weer weg, konden we genieten van een lekkere Tsjechische maaltijd. Om 9 uur begon namelijk voetballen. Dat hebben we lekker thuis bekeken. Gelukkig heeft Tsjechie gewonnen. Toen dacht ik nog, straks moeten ze tegen Nederland. Gisteren liep het (tegen Portugal) echter anders. Jammer voor Nederland. Bert van Marwijk moeten ze maar vervangen. Dat was echt hopeloos.

Gisteren, zondag, hadden we een meevaller. In het dorp was het erg druk. De Mavevil Cup ging namelijk dwars door het dorp, en vlak langs ons huis. Malevil Cup wordt elk jaar in juni gereden en dit jaar was het Europees Kampioenschap. Gelukkig heeft een Tsjech gewonnen, dus mensen hier ook al blij. Traject voor prof's mannen was 105 km. Er waren hier mountainbikers uit 24 landen. Ik heb wat foto's gemaakt, die zet ik later op, want Siebe en Jago liggen voor de deur en ik kan dus niet naar binnen om mijn Nikon te pakken.

Vandaag even wat boodschappen gedaan in Novy Bor. Om 9 uur was het al 27 graden. Het moet echt heet worden vandaag in Tsjechie, plaatselijk 35 graden met in de avond onweersbuien.

Morgen ga ik naar Usti n/l naar de bank. Ik ga mijn rekening bij CSOB opzeggen. Ik doe er eigenlijk niets mee en het kost steeds 50 kronen per maand. Op de terugweg ga ik mijn vader ophalen (84) en neem hem mee hier naartoe. Hij blijft een paar dagen logeren. Plek zat, 4 slaapkamers. Hij wilde zelf met de auto komen, maar dat heb ik liever niet. Het is twee uur rijden en die Tsjechen kunnen niet autorijden. Mijn vader wel, haha.

Wordt vervolgt....
 

Ad Verschoor

Donateur
Heerlijk Vasek om zo vakantie te hebben. Wij gaan al meer als 30 jaar met vakantie naar Dwingeloo op ongeveer 18 kilometer van ons huis en genieten er altijd, maar zitten er vooral ook op onze kont. Tsjechie is voor ons de actieve vakantie.
 
Wat een heerlijk hondenleven hebben Siebe en Jago ...
Vandaag toch weer wat meegemaakt met die kerels van ons. :denk:
In een andere topic een tijd terug, vroeg ik naar adressen met vers vlees voor honden. Uiteindelijk heb ik een zaak gevonden in Liberec. De eigenaar woont in Kneznice, dat is 15 km hiervandaan. Top dus. Zondag ben ik het vlees gaan halen, 4 stuks a 2 kilo, dus 8 kg totaal. Gisteravond heb ik een worst met een zaagmes met moeite in stukken gesneden en wat in het bakje in de koelkast gelegd. Vanmorgen was het lekker ontdooid.
Ik doe het vlees in de voerbak en roep Siebe. Hij is ouder en krijgt dus als eerste eten. Hij neemt een hap en spuugt het gelijk weer uit. Ik even aan ruiken, niks mis mee. Even in het vlees rommelen, zag er perfect uit, zat van alles tussen, inclusief pens, hart, lever, spiervlees en gemalen botten. Alles van rund, net als thuis. Ik snapte er niets van. Jago zag het al dat Siebe het uitspuugde, dus wilde hij ook niet eten. Toen dacht ik, terug in de koelkast, later probeer ik het nog een keer. Maar nee hoor, ze namen weer een hap en spuugden het snel weer uit.
Zal ik het dus wat aantrekkelijker maken, dacht ik. Stap in de auto, naar Novy Bor gereden en bij Lidl soepgroente gehaald. Toen heb ik het vlees een kwartier gekookt, met de soepgroente erin. Beetje zout voor de smaak en klaar is kees. Toen het vlees kookte, werden ze al wat actiever. Het rook ook zo lekker, ik had het bijna zelf opgegeten. Even laten afkoelen en dat was het hoor. Siebe at het zo snel op, dat Jago het niet eens in de gaten had. En ook Jago vond het heel lekker. Dat is dus opgelost. Helaas weet ik nog steeds niet waarom ze geen Tsjechische rund rauw willen eten. Halve dag met die Drenten bezig geweest. Ik had toch niks te doen, want het was vandaag zo heet dat we toch geen groot stuk konden gaan lopen.

Het is vandaag uiteindelijk 33 graden geworden. Overal moet er zwaar weer komen vannacht. Ik kreeg net een sms'je van mijn vader, dat ik de auto met een deken moet afdekken, want er komen hagelstenen uit de lucht vallen vannacht, groot als kippeneieren. Leuk dat hij zo bezorgd is, dus zet ik de laptop aan.
Maar niet in Marenice, zeggen de Noren. Ja, de Noren die weten het wel, zeggen de plaatselijke bewoners. Van een buurman aan de overkant heb ik een link gekregen van Noorse weersite. En volgens hun moet het hier mooi weer blijven vannacht. 't Is overigens een mooi website, ik kende hem in ieder geval niet. Misschien een tip voor iemand. Site is in het Engels. Ik gok op die Noren en doe niets aan de auto. Ik zie het morgen wel.

Zo, dat was het weer voor vandaag. Morgen rij ik naar Usti en ga ook mijn vader ophalen. Maar als ik uit bed kom eerst even een stuk Tsjechisch rund in de pan gooien en Lidl soepgroente erbij. Wat een leven.
 
Ha, je postings geven me mooie vakantievisioenen, dank!
4 slaapkamers, 3000m2, tuinhuis, veranda... klinkt als Landhuis 'Anna'? Ben er nu 2 keer geweest, inderdaad heerlijk die rust. Je kan zo de bossen in - al zullen de paddestoelen nog ver te zoeken zijn, lijkt me. Voor ons is 't hoogtepunt altijd de wandeling naar Luz, al die keren de bergbeek oversteken. Of valt dat onder de 'toeristendingen' die je lekker laat voor wat het is :)?
Geniet lekker door!
 
Vanmorgen om 7 uur opgestaan. Even naar buiten kijken, even kijken hoe ziet mijn auto uit. Niets aan de hand. Loos alarm dus, en ik heb ook niets gehoord vannacht.
Naar Usti gereden. 64 km in anderhalf uur. Dat viel even tegen. Mensen die de #13 kennen, weten ook wel dat de weg erg bochtig is en best druk. Vooral de stuk tussen Ceska Kamenice en Decin is hopeloos. Van Decin naar Usti valt het wel mee. In Usti aangekomen zette ik mijn auto bij die scheve kerk. Dat is een stukje lopen naar Mirove Namesti waar de bank zit. Dacht ik. Kom ik daar aan, weg bank. Er zaten wat winkeltjes beneden en op de verdieping een of andere verzekeringsmaatschappij. Ik loop dus de winkel binnen en vraag waar de bank gebleven is. Toen kreeg ik te horen dat aan de overkant van het plein een nieuw gebouw is neergezet met een parkeergarage eronder.
Mooi is dat dacht ik, dat had de Privatni Bankerka (Privat Banker) mogen zeggen toen ik de afspraak maakte. Maar ja, die is schijnbaar te veel bezig met haar eigen privébankieren. Eenmaal binnen op kantoor kreeg ik zelfs koffie aangeboden. Dat heb ik nog nooit meegemaakt in Tsjechië. Om de rekening op te zeggen moest ze 2 legitimatiebewijzen zien. Helaas staat op de identiteitskaart geen adres. Op het rijbewijs ook al niet. Dat snappen die Tsjechen niet. Uiteindelijk heeft ze me toch geloofd dat ik het ben. Alles was rond, en er bleef nog 311 kronen over. Ik zeg dat neem ik dan mee. Te simpel gedacht. Dat kon dus niet. Niet vandaag. Dus zei ik maak maar over op de rekening van mijn vader. Dat zou ze dan morgen doen.

Daarna heb ik mijn vader opgehaald en meegenomen naar "ons huis".

Het weer was slecht, een beetje regen en iets van 18 graden. Dus dacht ik, dat is mooi hondenweer, gaan we lekker op pad. Lange broek aan, jas aan en pet op. We waren half uur onderweg en ik zag op de horizon al een klein blauw streepje. Het streepje groeide vrij snel, dus pet af en jas uit. Wat was het dan bloedheet ineens. En meer kon ik niet uittrekken. Hoewel, als je ziet hoe sommige Tsjechen er bijlopen, die schamen zich niet in de onderbroek in de bossen te lopen. Ik dus wel.
Honden hebben even gebadderd in een beekje onderweg en wij weer terug. Wat had ik het warm. De zon brandde als een gek. Eenmaal hier terug stond de thermometer alweer op 30. Maar de Drentjes hebben in ieder geval flink stuk gelopen.

Rond half zes aankleden en naar de Drie Linden (U Tri Lip) lopen om hapje te eten. Gesloten. Geen bordje op de deur, niks. Gewoon luiken dicht en gesloten. Gelukkig hebben ze hier nog een tent, met de naam U Husky (naar hun hond genoemd). Daar hebben we lekker gegeten en wat Gambrinus genuttigd. Dat vind ik het lekkerste bier hier. Na het eten heb ik nog een kleine ronde met de honden gelopen. Die zijn weer tevreden. Tsjechisch (gekookt) rund met Lidl soepgroente ging er weer in als een koek. Ik blij en de honden ook.

Nu zit ik even te denken, zal ik een vuurtje maken. Het is lekker buiten, nog zo'n 20 graden en in de koelkast liggen "spekacky". Een echte Tsjechofiel weet wel wat het is. Ik denk dat ik er voor ga.

Vorige week heb ik nog foto's van de Malevil Cup beloofd. Bij deze.

DSC_0441.jpg DSC_0446.jpg
 
Even wat lopen geweest met de honden. Het is weer 31 graden en heel benauwd. Klein rondje gelopen. Nu zitten we uit te puffen in de schaduw, op de veranda.

Gisteren toch lekker vuur aangemaakt. Het was een prachtige avond. Siebe en Jago zijn niet bang van vuur en gaan lekker bij ons liggen.

Zoals ik al eerder schreef, vuurtje stoken en špekáčky is een must in Tsjechie. Voor mensen die niet helemaal op de hoogte zijn. Met een mes aan beide kanten twee keer een snee maken, en dat is het. Op een stok prikken en het vuur in. Mosterd en bier mogen er niet ontbreken. Dat is wel duidelijk. Ter illustratie wat foto's.

DSC_0448.jpg DSC_0451.jpg DSC_0453.jpg DSC_0454.jpg DSC_0456.jpg
 
Vanavond gingen we naar U Tri Lip wat eten. Ik had eigenlijk zin in knedlo-zelo-vepro. Hadden ze niet. Pas zaterdag en zondag, zei de eigenaresse. Dan maar even uitstellen. We hebben kip op zijn Mexicaans besteld. Was heel lekker, en pittig. Gambrinus smaakte ook heerlijk.

Vanmiddag kwamen twee kleine kindjes langs het hek, met hun oma. Ze vonden onze Drentjes leuk. We raakte even aan de praat. De kinderen waren van haar dochter. Beide kindjes zijn in het midden-oosten geboren en zijn hier met vakantie. De ene sprak ook Tsjechisch de andere alleen Engels. Oma is met de kinderen naar de overkant geweest, naar het bos. Dat was voor de kinderen voor het eerst in hun leven dat ze bos gezien hebben. En vogels, en reeën. Ze waren enorm onder de indruk. Wat een ellende als je in zo'n land geboren bent, dan zie je alleen maar zand.

Wat ik ook nog wilde vertellen. Louise lust geen bier. Ook geen Tsjechisch bier, en dat is vrij bijzonder. Afgelopen zaterdag toen we voor het eerst uit gingen eten, zag ik ineens dat ze aan mijn glas gezeten heeft. Ik heb er geen aandacht aan besteed. Zondag vroeg ik wat wil je drinken. Ze wilde bier. We zijn in december 40 jaar getrouwd en voor het eerst wil ze bier drinken. Vreemd. Maar toen kwam het. Ze vond het bier altijd stinken, daarom wilde ze het nooit drinken.
Geluk bij een ongeluk, zou ik zeggen. Ze had namelijk vorig jaar een ongelukje met een zware hersenschudding. Ze was smaak en reuk kwijt. Na een paar maanden is smaak wel teruggekomen, maar reuk is er nog steeds niet. Dat is dus de reden. Nu vindt ze het niet meer stinken, omdat ze niets ruikt en begint ze ineens bier te drinken. En ze vind het lekker ook nog. Zo kan het dus soms ook lopen.

Vandaag was het weer heet. Thermometer gaf 34 graden aan. Nu is het behoorlijk afgekoeld, maar nog steeds 20 graden. Vanaf morgen moet het volgens de Noren wat koeler gaan worden. Ben benieuwd.
 
Elske, knedlo-zelo-vepro is een traditioneel Tsjechisch gerecht. Staat altijd op de eerste blad van menukaart, dit stuk is bijna nooit in andere taal.
Het is varkensvlees, met knoedels en zuurkool. Vlees is best vet, jus ook en zuurkool is niet zuur, maar aan de zoete kant. Vrij ongezond is het wel, maar af en toe kan het wel.
Soms draaien de Tsjechen de volgorde om. Dus het kan ook zijn zelo-vepro-knedlo of vepro-zelo knedlo :D

zdet--mm600xmm600.jpg
 
Afgelopen nacht heeft het flink geonweerd, maar amper geregend. Van onweer ben ik niet bang, maar de stroom viel even uit.
Dat zag ik aan de radiowekker, die begon te knipperen. En daar had ik wel last van. Ik kan namelijk niet slapen als ik niet weet hoe laat het is. Meestal val ik als een (snurkend) blok in slaap. Maar rond 2 uur ben ik wakker, en de rest van de nacht lig ik een beetje losjes in bed, zonder in vaste slaap te vallen. Dat vind ik lekker. Regelmatig kijk ik dan op de klok hoe laat het is en zo kom ik de nacht door. Meestal lig ik over van alles te na te denken, maar in de morgen ben ik toch wel uitgerust en kan ik zeggen dat ik goed geslapen heb. Dat is waarschijnlijk een afwijking van me, maar ik vind het niet erg. Maar afgelopen nacht kon ik door die stroomonderbreking niet zien hoe laat het was. Ik kon de klok ook niet goed zetten, mijn lenzen waren uit. Bril had ik niet bij de hand, dus ik zag geen fluit. De knopjes van de radiowekker al helemaal niet. Dat was dus afzien. Op gegeven moment hoorde ik mijn vader naar beneden te gaan. Het was al licht, dus stond ik ook op. Dat was half acht. Dat viel dus mee, maar wat een rot nacht.

Voor de middag was het bewolkt, vrij koel, zo'n 18 graden. Goed hondenweer. Dus gingen we weer op pad. Dit keer gingen we naar het stuwmeer in Nadeje. Dat is (Bartiku weet het) veld oversteken, het bos in en een half uur lopen. Stuwmeer is gebouwd in 1937-1938. Daar hebben onze Drentjes even gebadderd. Siebe heeft even gezwommen. Het stuwmeer is ongeveer 1 ,5 ha, 9 meter diep en schoon water. Je kan daar ook zwemmen, maar het is gevaarlijk voor kinderen of voor watjes onder ons. Toen zijn we langs het beekje gaan afdalen richting huis. Onze honden weten precies de weg, het is ongelooflijk dat ze dat allemaal onthouden. Een geheugen van minstens 80 gigabyte schat ik zo.

Onderweg is een verlaten, half gesloopte camping. Ik vroeg me altijd al af hoe lang het zo is. Heel toevallig liep daar een vrouwtje met een kind langs. Ik dacht, dan vraag ik het wel. Ze zei dat het een bedrijfscamping voor kinderen was van een bedrijf uit Teplice. Dat is hier vrij normaal, de kinderen van de werknemers kunnen dan op zo'n camping gratis op vakantie. De vrouw zei dat het al 3 jaar leeg en verlaten is. Dat is dus niet waar, want ik kom hier al veel langer en ik heb het altijd al leeg en vernield gezien. Ik zei er niets van. Ze bleef maar praten en verhalen vertellen over haar kinderen en kleinkinderen. Daar had ik niet veel zin in, dus hebben we het gesprek beleefd afgebroken. Thuis heb ik even geseznamed en kwam er achter dat het al 15 jaar niet in gebruik is. Heel jammer, het is een mooi plek.

Morgen ga ik mijn vader weer naar (zijn) huis brengen. Het is weer goed geweest.

Het weer voor morgen volgens de Noren:

Knipsel.PNG

Het wordt weer een leuke dag, denk ik.
 
Ik kan namelijk niet slapen als ik niet weet hoe laat het is. Meestal val ik als een (snurkend) blok in slaap. Maar rond 2 uur ben ik wakker, en rest van de nacht lig ik een beetje losjes in bed, zonder in vaste slaap te vallen. Dat vind ik lekker. Regelmatig kijk ik dan op de klok hoe laat het is en zo kom ik de nacht door. Meestal lig ik over van alles te na te denken, maar in de morgen ben ik toch wel uitgerust en kan ik zeggen dat ik goed geslapen heb. Dat is waarschijnlijk een afwijking van me, maar ik vind het niet erg.
Effe off topic Vasek; wees gerust, je bent niet de enige met deze rare afwijking........;).
Nu weer verder met jou mooie verhalen.:top:
 
Vandaag weer een mooie dag geweest. In de ochtend wat bewolkt, maar snel kwam er zon doorheen en werd het warmer. Het werd vanmiddag nog 24 graden.
Vanmorgen heb ik mijn vader weggebracht. Op de terugweg ging ik even langs mijn moeder. Het is alweer 7 jaar geleden dat ze overleden is. Altijd een heftig en emotioneel moment als ik op het kerkhof ben, zo vaak kom ik daar niet. Te weinig eigenlijk. Maar ja, het is niet om de hoek. Toen ik terugkwam was het al middag. Ik was blij dat ik weer terug was midden in de natuur. De steden Usti en Teplice zijn heel erg druk. Niks voor mij.


Hier in het dorp zit een stel Vlamingen in een vakantiehuis. Morgen gaan ze naar huis. Ze zijn drie weken in Tsjechië geweest, elke week een ander huis gehuurd. Dit laatste huis vonden ze wat minder, maar de omgeving vonden ze het mooist. Dat zijn ook enige buitenlanders die ik gezien heb in de verre omgeving. Ook vanmorgen toen ik op pad was, heb ik geen een NL of B kenteken gezien en ik heb ruim 200 km gereden. Dat was andere jaren anders.

Vanavond hebben we gegeten bij Husky. We hebben genomen česnečka (knoflooksoep) en daarna domácí bramborový salát s řízkem (eigengemaakte aardappelsalade met schnitzel). Simpele Tsjechische kost. Ik neem nooit iets vooraf, ben niet zo'n grote eter. Maar česnečka sla ik nooit over als ze het al op de kaart hebben. Ik vroeg nog, wacht met het hoofdgerecht tot ik mijn eerste pivo op heb. Maar nee hoor. Ik legde de soeplepel neer en de salade met schnitzel stond al voor mijn neus. Dit snappen de Tsjechen ook niet. Tenminste niet allemaal. Het moet allemaal snel achter elkaar. Net als borden opruimen. Voor je het weet, is de tafel leeg. Niks voor trage eters. Maar de soep (vooral!) en het hoofdgerecht smaakte uitstekend. Het is maar goed dat niemand op bezoek komt, want volgens mij ruik je ons op afstand. Niet iedereen houdt van knoflook.
De rekening: 2x soep, 2x salade met schnitzel, 2x grote en 1x kleine Gambrinus was in totaal 311 kronen, met de fooi 350. Geen geld, vind ik.
 

kuurgast

Donateur
Telkens als ik jouw verhaal verder wil lezen zie ik als eerst het plaatje van de knedlo-zelo-vepro.
Wat dacht je van deze:
Tsjechië 2010 148.jpg Tsjechië 2010 138.jpg
dineren.gif

Die varkenspoot moet je bij Nancy eten.
 
Het is nu druk in het dorp. Vele Tsjechische families die hier een huis hebben komen vrijdags aan. Dan is het druk met werken in de tuinen. Je hoort zo goed als hele dag maaimachines. Meesten komen uit Praag.
De echte inwoners kun je op een hand tellen. Ik bedoel gezinnen die hier permanent wonen. Tweede groep zijn mensen die niet meer hoeven werken en die wonen hier van maart tot november. Ongeveer, want dat is afhankelijk van het weer. Derde groep komt hier alleen in het weekend. En dat zijn de herrieschoppers met de grasmaaiers op zaterdag. Hoewel, ik stoor me er niet aan, het hoort er gewoon bij.

Vandaag was het weer prachtig weer. Veel zon en het werd nog 24 graden. Lekker geluierd vandaag, en ook heb ik wat foto's gemaakt rondom het huis. Je krijgt zo een beetje een indruk hoe mooi het hier is. Op de vierde foto zie je in de verte onze achterbuurman bij het hek. Hij is heel erg vriendelijk met onze honden. En dat zit ook goed opgeslagen in hun geheugen. Zeker bij Siebe. Toen we een week geleden aankwamen, het eerste wat Siebe doet is naar achteren lopen en kijken of de achterbuurman buiten is. Jago laat zich even aanhalen, maar komt weer terug bij ons. Siebe houdt ook hele dag de achterkant in de gaten, en als de buurman buiten komt rent hij er gelijk heen.
Jago is een echte plakker. Dat heeft te maken met zijn verleden. Toen hij 8 maanden was moest hij bij de vorige eigenaars het huis uit. Mevrouw had last van haren, kon geen nette kleding meer aan, en dat soort klachten. Waarom zijn ze dan aan een hond begonnen, vraag ik mij af. Via de fokker van Jago hebben we hem in huis genomen. Ze zijn eerst met Jago op bezoek geweest, even kijken of het met Siebe klikt. Je weet maar nooit, twee reuen bij elkaar kan vaak voor problemen zorgen. Maar het ging perfect. Dus hebben we Jago maar overgenomen. Liefde op het eerste gezicht, van beide kanten. Het eerste jaar bij ons was voor hem best moeilijk. Nieuwe mensen, en ook een hond waar hij de aandacht mee moest delen. Maar het is allemaal goed gekomen, hij is heel erg blij met ons en met Siebe. Verlatingsangst is ook verdwenen maar hij blijft heel erg aanhankelijk. Dat vinden we helemaal niet erg.

Op de laatste foto een typische positie van onze Drentjes. Daar liggen ze heel graag. Het is daar koel op de tegels, wat verhoogd, dus een goed zicht. Ze liggen enorm in de weg als je toevallig naar binnen (of buiten) moet. :)

DSC_0459.jpg DSC_0462.jpg DSC_0468.jpg DSC_0470.jpg DSC_0474.jpg
 
Bovenaan