Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat zou Tsjechie wel willen!..De kroon houden..kan niet..omdat dan niet aan de voorwaarden wordt voldaan om toe te treden tot de Eurolanden.Is al voor getekend en moet dus o.a. aan die voorwaarde voldoen.
 
Maar ik geloof niet dat de euro het einde van 2011 haalt, Portugal Ierland Griekenland is het helemaal mis, en dan valt het kaartenhuis helemaal om met Italie en Spanje. Geloof echt niet dat de Duitsers dit doen hun hele pensioen opofferen voor deze landen. Kroon kan straks niet meer komen als er geen euro meer is.
 
Dat zou Tsjechie wel willen!..De kroon houden..kan niet..omdat dan niet aan de voorwaarden wordt voldaan om toe te treden tot de Eurolanden.Is al voor getekend en moet dus o.a. aan die voorwaarde voldoen.
De Kroon houden kan wel, hoor... Zolang de Tsjechische economie niet voldoet aan bepaalde toelatingseisen, kan de Euro niet ingevoerd worden. Desnoods houdt Tsjechië bijvoorbeeld het begrotingstekort en de inflatie kunstmatig (te) hoog - en volgens mij doen ze dat al jaren - en dan gaat het feest gewoon niet door.
 
Ik heb er niets op tegen dat uit de europese pot steun gaat naar gebieden of bouwprojecten.
Waar ik wel op tegen ben is dat landen deel mogen nemen aan de euro door de boekhouding te vervalsen. Zoals griekenland. Dat ik daar vervolgens voor mag opdraaien.
Met Europees subsidiegeld sjoemelen en boekhoudingen vervalsen gebeurt overal hoor, volgens onze Tsjechische buurman is het zelfs beter de EU-kraan naar Tsjechië wat dicht te draaien, er blijft veel teveel geld "ergens" hangen....:stout:
 
Euro

Voor de toekomst heeft de overheid van Tsjechë het plan om de euro in te voeren, omdat Tsjechië in 2004 is toegetreden tot de Europese Unie, maar momenteel voldoet het land bij lange na nog niet aan de eisen van het stabiliteitspact, het akkoord dat nodig is om de euro in te voeren. Het land is op z'n vroegst in 2012 klaar, maar in januari 2008 zei de baas van Tsjeschische Nationale Bank dat het Oost-Europese land op z'n vroegst in 2019 de euro zou kunnen invoeren.

Koers

De koers van de munt doet het vrij goed. Sinds de val van het communisme maakt het land een opleving door. Er wordt veel geëxporteerd naar het buitenland. Andersom weten buitenlandse investeerders, zoals Duitsland en de Verenigde Staten, maar ook Nederland hun weg te vinden naar de Tsjechische markt. Met name ten opzichte van de dollar is de munt de afgelopen periode snel in waarde gestegen. Voor een deel is dat uiteraard te danken aan de vrije val die de dollar heeft - en nog steeds - doormaakt.

http://financieel.infonu.nl/geld/20194-koers-van-de-tsjechische-kroon.html
 
'Merkel wil Polen en Tsjechië in eurozone'

Laatste update: 12 december 2010 13:32 info

AMSTERDAM – De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft de Tsjechische en Poolse regeringsleiders verteld dat ze beide landen graag in de eurozone zou hebben. Dit meldt de Tsjechische krant Lidove Noviny zaterdag op basis van anonieme bronnen.

m1gz4f9axnm3.jpg
Foto: AFP
Met beide nieuwkomers in de eurozone wil Merkel de positie van gedisciplineerde en economisch sterke landen versterken, zo meldt het dagblad. Polen is het enige EU-land dat niet in een recessie kwam tijdens de kredietcrisis.
De nieuwe landen zouden ook meteen aan het EU-noodfonds kunnen deelnemen en zo het fonds versterken.


Een eventuele introductie in de eurozone zou alleen worden gesteund door Nederland, Oostenrijk, Finland en Slowakije. Een meerderheid van Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, België, Griekenland en Ierland zou tegen zijn. Zij zijn bang voor extra sancties op te veel staatschuld.

Voorzichtig


De Tsjechische regering is altijd voorzichtig geweest over het in gebruik nemen van de euro. De Tsjechen denken dat een wisseling van munt te veel kost. Tsjechië voldoet op dit moment niet aan het criterium dat het begrotingstekort onder de 3 procent moet zijn.
Daartegenover staat dat de Tsjechen maar een staatsschuld hebben van 37 procent. Ruim onder het niveau van 60 procent waar een land aan hoort te voldoen in de eurozone
 
Met Europees subsidiegeld sjoemelen en boekhoudingen vervalsen gebeurt overal hoor, volgens onze Tsjechische buurman is het zelfs beter de EU-kraan naar Tsjechië wat dicht te draaien, er blijft veel teveel geld "ergens" hangen....:stout:


Subsidies zijn overal een bron van sjoemelarij. Wat ik bedoel is dat griekenland de zaak beter heeft voorgesteld dan het in werkelijkheid was. Daar mogen wij nu voor opdraaien. Er is een tijd geweest dat dit soort sjoemelaars aan bomen werden opgehangen.
Waarom moeten wij betalen voor die dingen?? Als de tsjechen de euro ingaan draaien ze dus ook voor een deel op voor die landen die er een zooitje van hebben gemaakt.
Laat tsjechie maar ff wachten.
 
Lina, ben het met je eens. Trieste van deze zaak is dat degenen die namens ons die hele zaak hadden moeten nasnuffelen er te stom en te lui voor waren. Maar wij draaien er wel voor op. Fijne regering hebben we toch.
 
Kees M,

Welke regering bedoel je? De regering die accoord gegaan is met het invoeren van de euro, de regeringen daarvoor die hebben lopen potverteren, de regeringen daarna die niet doortastend genoeg waren om door te pakken?

Of krijgt de bevolking de regering die het verdient?...

Je zal in deze tijden toch maar regeringsverantwoordelijkheid hebben... ach arme...
 
euro

...Tja..de politiek..daar hebben wij,gewone burgers geen kijk op.Al denken wij van wel.Volgens mij is de zaak met Griekenland op hoog niveau allang beklonken en worden we(al decennia lang trouwens)zoet gehouden met een worst,die ze ons voorhangen,maar nooit zullen verorberen.:D
 
Boya, ik bedoel het zooitje dat de grieken geloofden op hun ogen. Helaas kreeg ik niet de regering waarvoor ik stemde.
Wat ik gewoon wil zeggen dat een groepje uitmaakt wie er in d eeuro mag en dat deed als een blinde. Wie er altijd voor opdraait is jan met de pet en mien met het schortje.
 
gewoon een paar losse opmerkingen:
1:realiseren we ons wat het financiele voordeel is van cz als gevolg van deelname aan de eu?
2.realiseren we ons wat het financiele voordeel is van nl als gevolg van deelname aan de eu.
in beide gevallen is het antwoord zeer positief
resumerend wat zeuren we nu??????
 
Zelfde verhaal vertelde Gerrit Zalm aan ons. Helaas was het voordeel voor bedrijven, overheid en een aantal redelijk financieel gevulde medelanders. Voor de grote massa van de nederlanders bracht de euro niet echt veel positiefs.
Zelfde gaat voor de gemiddelde tsjech gelden.
Of denk je nu echt dat we er allemaal zoveel rijker door geworden zijn??
Voorbeeldje. Ik vond met mijn verhuizing wat pvc bochtjes. prijssticker erop 1.90 gulden. Kosten nu bij dezelfde gamma 2.95 euro.
 
Bovenaan