Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als je gelooft in de EU dan doe je dat ook voor de euro. Het vervelende is dat het "solidaire" europa geen breed draagvlak meer heeft en dat is doodjammer.

Het is een en al fabeltjeskrant dat de euro alles duurder maakt. Simpel alleen al zorgt de nog steeds sterke euro t.o.v de dollar voor een lagere benzineprijs aan de pomp, hoe hoog de nu ook lijkt.
Hadden we de euro niet gehad , dan was de bankenkrisis wellicht een drama geworden voor nogal wat euro-landen.
Tsjechie gelooft wellicht ook iets minder in dat solidaire europa en vertrouwt op de kracht van de eigen munt. Het is hun keuze, maar het is te betreuren........

I.p.v terug te kruipen achter de oude binnenlandse vestigingsmuren ,zouden we juist op sociaal gebied moeten streven naar meer Europa.

Soms zijn we echt hypocriet als het over een solidair Europa gaat, pak het voorbeeld van een Nederlander die jarenlang" deels gesubsideerd met belastingsgeld door zijn eigen overheid", aan hypotheekaftrek doet en dan zijn eigen Nl. huis goed verkoopt om met dat geld <en de overschot in zijn portemonee stopt>, een veel goedkoper huis te kopen in Tsjechie, Griekenland of Portugal.

Zijn nieuwe Tsjechische buur < of Griek/Portugees> heeft zo een subside< geluk> nooit gehad.

En dan toch maar roepen dat net de nieuwe Europeanen de subsides van de EU op souperen? Waar is hier de logica, als je streeft naar Europese solidariteit.?

Natuurlijk begrijp ik maar al te goed, de koopmansgeest, van de Nederlander en heb alle begrip voor zjn consumentengedrag in het verkopen van zijn "eigen" huis en het "aankopen" van een goedkoper buitenlands o.g, maar Europese solidaritet heeft dan ook zjn prijs en dan zou het ons blij moeten stemmen dat net wij "meer" betalers zijn voor de EU.
 

kuurgast

Donateur
was het een goede Slowaakse beslissing om de euro in te voeren?. Hebben ze er voordeel aan gehad? of Heeft men er spijt van?
De euro, die net voor het uitbreken van de financiële crisis door Slowakije werd ingevoerd, doet er nog steeds goede zaken. Maar een aantal economen begint zich af te vragen of Bratislava wel de juiste keuze heeft gemaakt.....
"Kijk maar naar Tsjechië. Voor hen heeft het feit dat ze niet in de eurozone zitten, geen enkel negatief gevolg gehad."
Bron:presseurop.eu.
 

char

† In Memoriam
Wat een lariekoek,..die laatste zin van dat citaat!!..

Zo kan ik rustig hele boeken volschrijven!!..

(Eh,..Kuur!!.. Het gaat niet om jou, hoor!!.. Het gaat over die lampenkap die geciteerd wordt!!..)

Char.
 
Char ik ben nog erg blij dat we hier geen euro hebben, onroerend goed gekocht voor 1 euro 30 Kc je weet wat hij nu doet. Alleen verkoop stagneert een beetje boel. Ik ben altijd zeer negatief over de euro, ben er altijd tegen geweest en zie nu ook de reden ervan. Ik denk zelf dat de euro hier nooit zal komen, tegen de tijd zijn er wel 2 types euro. Ik ben ook tegen europa, maar ben eigenlijk over op tegen. Maar dat is mijn mening
 
Euro

Is het al bekend wanneer Tsjechie de € gaat invoeren?Iemand daarvan op de hoogte?Lijkt mij dat ze(de Tsjechen) er momenteel niet zo op zitten te wachten,i.v.m. Griekenland en Italie.Ik hoor het graag.
 
Laten we hopen dat de Tsjechen slimmer zijn dan wij. Met die euro gaat het slechter worden voor vooral de ouderen. Pensioenen zullen niet mee stijgen. Vergeet ook de vakantiegangers niet, die zullen elk jaar met meer wegblijven.
 
Euro

Daarom ook mijn vraag,ik vermoed dat Tsjechie de kat uit de boom gaat kijken,waar ze gelijk in hebben. Pensioenen is weer een ander verhaal,dat schijnt een soort tombola te worden,of anders gezegd: ze stijgen en(vooral) dalen met de europese graadmeter.
Griekenland gaat de Nederlandse burger tussen €1400 en 2000 per persoon kosten.
Nee, daar word je niet vrolijk van!:(
 
Maar de euro heeft sinds de invoering ons land, per inwoner per jaar, rond de € 2000,= opgeleverd. Jammer dat met het alleen focussen op negatieve zaken, de positieve onderbelicht blijven. Natuurlijk wacht Tsjechië nu af. Maar op termijn zullen ze ook instappen.
 
Maar de euro heeft sinds de invoering ons land, per inwoner per jaar, rond de € 2000,= opgeleverd. ............

Vooropgesteld ik ben niet tegen Europa en de euro.
Maar 2000 per jaar! We hebben er niets van gemerkt in onze portemonnee, het geen we wel zullen merken is dat we moeten betalen. Als het nu al tussen de 1400 en 2000 euro zit, dan zijn we zo onze winst kwijt. En als het alleen bij Griekenland bleef,dan was de ramp misschien nog te overzien. Maar we betalen ook aan Ierland, dan hebben we het nog niet eens over Italie, Spanje, Portugal, ook in de problemen. Laat Tsjechie aub voorlopig de kroon behouden,anders kost het ons nog meer.
 
Of Tsjechie de kroon houdt of niet, het maakt niets uit.
Alles letterlijk alles wordt betaald door Europa.
Of Unesco.
De Tsjechen doen niets meer of minder dan de hand ophouden.
Zelfs de VVV folders worden door jouw, Doety, betaald!
Fietspaden, wegen, bruggen, elektra, gas en waterleidingaanleg en rioleringen wordt door jouw betaald.
Monumentale gebouwen worden door Europa opgeknapt.
En wat krijgt Europa er voor terug?
Waar ik maar mee zeggen wil dat je geen euro extra kwijt bent als de euro Tsjechie binnen marcheert.
 

Tabe

† In Memoriam
Kukel en anderen die deelnemen aan deze discussie.

In tegenstelling tot Doety ben ik wel voor de invoering van de euro, maar ik heb zo toch mijn bedenkingen. In principe ben ik een sociaal mens. Kom niet voor niets uit een vuurrood gezin. Als het Europese geld (lees; ook Nederlandse geld) gaat naar projecten die de infrastructuur verstevigen dan heb er ik niet zo'n moeite mee dat "ons"geld naar het buitenland gaat. Schept werkgelegenheid, de infrastructuur verbetert en de buitenlander - lees Griek, Tsjech, Ier, Italiaan, maar ook bv de Nederlander- verdient er wat aan en de levensstandaard wordt ook beter. Ik voel er weinig voor dat geld gaat naar, bij wijze van spreken, de jachthavens van Onassis of de bungalowparken van Berlusconi, om maar wat te noemen.

Door de invoering van de Euro in de verschillende landen is de vrije handel bevorderd en daar heeft Nederland zeker van meegeprofiteerd. Dit vertaalt zich echter niet naar de arme man/vrouw in Nederland. Die is er echt geen 2000 euro rijker van geworden, maar hebben wel, indirect, er aan mee betaalt.
 
Ik ben ook voor de invoering van de Euro!
Ik bedoelde te zeggen dat er veel geld naar Tsjechie gaat, hoeveel wordt verzwegen.
En de Tsjechen doen er niets voor terug, alleen maar klagen.
Maar wel de hand ophouden.
Ik had zo graag gezien dat, als er een weg wordt opgeknapt, dat er staat dat deze zonder steun van de EU wordt opgeknapt.
Maar dat zit er niet in.
Het is eigenlijk net een land als Griekenland.
Werkzaamheden worden vaak verrekend zonder bon.
Hoeveel officiele bonnen heb jij gehad als je afrekent in een restaurant?
Zomaar een gedachtengang.

Groet uit een zonnig Voorburg.
 
Kukel,ik ben het gedeeltelijk met je eens,alleen heeft Griekenland
natuurlijk veel steenrijke reders,die de hand boven het hoofd worden
gehouden en nauwelijks belasting hoeven af te dragen.En niet alleen
hun,maar ook nog veel meer rijke Grieken die het vertikken om te
betalen.Hier houdt de vergelijking m.i. dan wel op.

Fijne:zon:dag,Groet Franko.
 
Ik heb geen idee hoeveel steenrijke mensen er in Tsjechie rondlopen.
In ieder geval een.
Mijn buurman, rijk, steenrijk geworden om na de omwenteling in de olie te gaan.
En zo zullen er vele slimme Tsjechen zijn die na de omwenteling hun slag hebben geslagen.
Geen idee of ze voldoende belasting betalen maar ik denk....
 
Of Tsjechie de kroon houdt of niet, het maakt niets uit.
Alles letterlijk allles wordt betaald door Europa.
Of Unesco.
De Tsjechen doen niets meer of minder dan de hand ophouden.
Zelfs de VVV folders worden door jouw, Doety, betaald!
Fietspaden, wegen, bruggen, elektra, gas en waterleidingaanleg en rioleringen wordt door jouw betaald.
Monumentale gebouwen worden door Europa opgeknapt.

En wat krijgt Europa er voor terug?

Waar ik maar mee zeggen wil dat je geen euro extra kwijt bent als de euro Tsjechie binnen marcheert.

Ik woon in flevoland, en ook daar zie je alleen maar borden met "mogelijk gemaakt door steun van europa".
Betaald dus ook iedereen aan mee.
Ik heb er niets op tegen dat uit de europese pot steun gaat naar gebieden of bouwprojecten.
Waar ik wel op tegen ben is dat landen deel mogen nemen aan de euro door de boekhouding te vervalsen. Zoals griekenland. Dat ik daar vervolgens voor mag opdraaien.
Als een land financieel gezond is en dus aan de voorwaarden voldoet zeg ik in laten stappen.
Kijk ik ff wat verder en zie hoe wij als nederlanders belazert zijn door onze toenmalige regering, door de koers van de gulden ff een tikkie te laag te laten zetten dan zeg ik laat de tsjech op zijn tellen passen. Door de euro gaat allees duurder worden. Door de euro gaat er veel geld verdwijnen naar zij die al veel hebben. Er is ook al sprake van invoering van europese pensioenregels. Gaat het pensioen van de ""rijkere" landen omlaag . Alles voor de euro is dan het motto. Immers een hoog pensioen moet ook ergens door gedekt worden.

Nee laat tsjechie lekker de kroon houden. Het land gaat er successievelijk beter uitzien door een betere infrastructuur. Wie weet over 15 jaar als europa eindelijk de slechtere broertjes onder controle heeft dat dan de tid rijp is.
 
Bovenaan