Invoering van de Euro

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben met elkaar al jaren ieder jaar weer meer geld uitgegeven aan vakanties, sinterklaas, kerst enz. enz.
Zouden we dat kunnen doen als we allemaal minder hebben te verteren??

Maar ja, klagen zit ons in het bloed!! :D:D
 
Corrie het verschil tussen "arm" en rijk(er) is in Nederland de laatste jaren groter geworden. Dat er inderdaad aan o.a. vakanties meer uitgegeven is klopt, maar dat is door een kleinere groep gedaan. Het is geen klagen als er gezegd wordt dat de euro het leven duurder heeft gemaakt. Het aantal werkelozen bijvoorbeeld is nog nooit zo hoog geweest sinds de invoering van de euro. Dat betekent dat die groep er gewoon minstens 30% op achteruit is gegaan. Die groep is echt niet meer gaan uitgeven.
 
Als er door een kleinere groep meer wordt uitgegeven dan moet de rest toch minstens even "rijk" (of arm) zijn gebleven, want die moeten dan toch minstens hetzelfde hebben uitgegeven.
Dus nee, je redenering klopt niet. :nee:
Meer werkelozen is wereldwijd aan de gang dus heeft dat meer te maken met de wereld economie dan met de euro.
 
Om te kijken of de euro de prijsstijgingen en stijging werkloosheid veroorzaakt is het misschien verstandiger naar cijfers te kijken in plaats van gevoelens.

Werkloosheid in nederland met euro in 2010 5.7%
Werkloosheid in CZ zonder euro 9.8% in 2010

Opgetelde inflatie van 2002 t/m 2010 in nederland met euro 15.48 %
Opgetelde inflatie van 2002 t/m 2010 in CZ zonder euro 21,12 %
 
Als er door een kleinere groep meer wordt uitgegeven dan moet de rest toch minstens even "rijk" (of arm) zijn gebleven, want die moeten dan toch minstens hetzelfde hebben uitgegeven.
Dus nee, je redenering klopt niet. :nee:
Meer werkelozen is wereldwijd aan de gang dus heeft dat meer te maken met de wereld economie dan met de euro.

Uiteraard beweer ik niet dat die werkelozen er zijn door de euro. Ook voor de euro hadden we werkelozen. Ik gaf aan dat een werkeloze er minstens 30% op achteruit gaat. Dan lijkt het mij vreemd dat je in dat geval meer gaat uitgeven. Gesteld dat je dat zou kunnen. Mij is dat nog nooit gelukt.
Het is een feit dat er in Nederland meer welgestelden zijn gekomen en ook het deel dat modaal of beneden modaal zit groter is geworden. Kwestie van statistieken lezen.
Ergo de kloof tussen "arm" en "rijk" is groter geworden. Grotere groep minder bedeelden maakt dat de groep beter bedeelden (die dus tesamen meer uitgaven) rijker geworden is.

De euro is zeker niet het wondermiddel gebleken dat de voorstanders ons hebben voorgespiegeld.
 
Ben ze ff kwijt de statistieken met gulden en Euro .Wie heeft ze?
Corrie dit is niet tegen jou gericht maar statistisch is de lagere klasse[3/4 modaal] er flink op achteruitgegaan .Had dit graag met cijfers onderbouwd maar misschien dat Kuur ze kan vinden.:dank2:
 
:slik: ? De Euro kunnen we toch niet een op zichzelf staand iets noemen?
De Euro= de Europese unie= de (financiele) crisis=de waardedaling van de Euro etc. Allen met elkaar verbonden...dus natuurlijk heeft ook de Euro direct te maken met werkeloosheid. Het vertrouwen in de Euro is afgenomen omdat verschillende Eurolanden kampen met grote tekorten op hun begroting en flinke staatsschulden hebben. De forse (aangekondigde) bezuinigingen zullen deze tekorten aan moeten vullen en moeten het vertrouwen in de Euro herstellen zodat de koers van de Euro zal stabiliseren. Maar al die bezuinigingen brengen weer het gevaar met zich mee dat ze het economisch herstel zullen vertragen, het bedrijfsleven krijgt minder opdrachten en de koopkracht van gezinnen daalt...
*zucht*
 
Ondanks dat geven Nederlanders nog ieder jaar meer uit aan vakanties, kerst, sinterklaas e.d., dat kan toch alleen maar als het gemiddelde inkomen omhoog gaat en niet als dat daalt.
En natuurlijk zijn er mensen die minder krijgen, wij zijn zelf met pensioen, er komt niks bij, op de AOW na blijft ons inkomen gelijk, dus kunnen we minder uitgeven.
En of we, als we de gulden nu nog hadden beter af waren geweest zullen we nooit weten. :confused:
 
Dan zal het inkomen anders besteed zijn Corrie? Bovendien heb ik nog nooit één jaar gehoord dat er met Sint of Kerst minder gekocht is, ik vraag me dus al jaren af waar dat geld toch vandaan komt. :oeps:
De koopkracht zelf is in 2010 juist met 0,5 % gedaald, de grootste daling sinds 1985 las ik zojuist, sinds het CBS dit bij heeft gehouden dus.
Pensioengerechtigden, jij dus;), nog meer, namelijk 0,8%.Zelfstandigen gingen er het meest op achteruit, 1,4%.
 
...Eerlijk gezegd,ben ik het helemaal met Corrie eens,nl.klagen zit de
Hollander in het bloed.Klagen dat ze het niet zo breed hebben,maar wel ff met oud en nieuw p.p.€150 aan vuurwerk uitgeven.
Kerstbomen??Allemaal verkocht.Sinterklaas en Kerst weer meer uitgegeven dan vorig jaar.Schiphol??Waanzinnig druk!!M'n auto kan ikgewoon nergens parkeren bij mij in de straat,zo vol is het.
En ach...statistieken...wat stelt dat nou helemaal voor?
Nee,we hebben het echt nog zo slecht niet in NL,maar ook niet in Tsjechie.Kijk naar Praag...alles piekfijn geregeld met openbaar vervoer enzo,nette parken...mooie appartementen,goede,moderne infrastructuur.Beste mensen,we zijn gewoon rijk!!:DGeniet ervan!!
Groeten,Franko!
 
Het bekende klagen waar jij op doelt (en wat mensen over het algemeen altijd doen, er moet toch iemand de schuld hebben;)) heeft nu voor mij even niets te maken met dit onderwerp, de huidige stand van zaken over de Euro, de Europese unie en zijn crisis. Ik heb zelf niets te klagen, integendeel zelfs en ben in principe een voorstander van de Euro en de EU, maar zal de laatste zijn die oogkleppen op heeft wat betreft de stand van zaken bij veel minder bedeelde Nederlanders (of Europeanen), het bedrijfsleven etc. Af en toe wel eens iets verder kijken dan je neus lang Franko. ;)
 
Maar voor mij heeft het er wel mee te maken Lina, lees dit onderwerp nog maar eens door en je zult zien hoeveel er eigenlijk alleen maar geklaagd wordt!!
En ook ik ben voor de euro, al is het zeker niet alleen maar rozengeur en maneschijn. :D
 
Ik heb eerlijk gezegd alleen de laatste paar bladzijdes van dit topic gevolgd maar begrijp ook heel goed waar jij op doelt hoor Corrie. En ja je hebt gelijk, bovendien zijn het zijn ook nog vaak diegenen met een zeer goed gevulde beurs. :lmfao:
 

kuurgast

Donateur
Ben ze ff kwijt de statistieken met gulden en Euro .Wie heeft ze?.....misschien dat Kuur ze kan vinden.
Ja hoor Kuur weer :confused: kan alleen iets vinden dat onze Euro nu geen ƒ2,20 maar ƒ1,88 waard is.

@ Franko "we zijn gewoon rijk" met vergelijking van NL en Praag hoe goed iedereen het heeft ,
wat dacht je van verborgen armoede? Uiterlijke schijn kan heel bedrieglijk zijn en OV etc wordt door overheid en EU flink gesubsidieerd.
 
.....Armoede..Praag..Karlovy Vary..Pilzen..Hradec Kralove...Liberec..Vrchlabi...ik zag allemaal mooie steden met grote warenhuizen..nieuwe auto's..geen trabantjes..Natuurlijk armoede komt
over de hele wereld voor..Ben in India geweest..heb daar 4000 km rond
gefietst.Daar was armoede..mensen kropen uit holen van onder de grond..verdienen 8 cent per uur..en toch lachende gezichten.
Armoede in Tsjechie??Echt niet...!:D
Ik moet nu gaan werken..wat een arremoe:lmfao:

Fijne avond..Franko !
 
Bovenaan