Huis kopen en verbouwen. Wat kost dat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jacques, Almelo is zeker niet het duurste stukje van oost nederland, iedereen kan hier een vrijstaand huis kopen ,niks inschrijven uitloten enz. tussen de 300 en 400.000 ben je koopman, zoek maar uit.

Dat is redelijk uniek voor NL. maar ze worden lastig verkocht omdat het aanbod gewoon te groot is.

Dat wegtrekken naar de steden zal best wat gebeuren maar niet in zo'n extreme mate. Mag ik opmerken dat je wat negatief overkomt?

Je bent rijk als je je rijk voelt en als dat is omdat je in Tsjechie over een huis beschikt met b.v 2000 mrt grond ( wat in NL onbetaalbaar is ook in Oost Groningen) dan maakt het niet uit dat het over 20 jaar toch minder waard blijkt te zijn.

Dan heb je je in elk geval 20 jaar rijk gewaand en er lekker van genoten. Het gaat dus voor de meeste mensen in Tsjechie niet om geld maar om gevoel.
 
Kijk, ik weet dat ik wat forceer en je mag dat negatief noemen. Ik doe dat bewust om wat tegengas te geven in dat te positief en eenzijdig gejuich over o.g in Tsjechie.
Iedereen die meent een huis te kopen in dat unieke en prachtige land, moet dat zeker doen .
Maar wel met open ogen en met gevarieerde informatie die objectief is en een goede afweging is tussen de vele pos. kanten< die er zeer zeker zijn> maar ook de negatieve.
Mijn argumenten zijn genoemd en ik sluit voor mezelf ook deze "zinvolle"discussie af .
 
terug naar de vraag

Maar waar het dus om ging was de vraag wat kost het huis kopen en verbouwen.

En als die vraag gesteld wordt vanuit het oogpunt: Ik wil iets en is dat voor mijn portomonaie een haalbare kaart dan is dat dus de essentie waar het om gaat.
 
Kijk jij doet nu exact wat ik dacht. Je leest, rekent en kijkt met een Nederlandse "o.g" bril van Hans Anders.< niets mis mee, hoor>
Almelo ligt "centraal" in een overbevolkt Nederland, waar de grondprijs absurd duur is. Dat kun je geenzins vergelijken met Tsjechie, maar ook niet met de periferie in Nl.
Ik denk als jij in Oost-Groningen of in Limburg een huisje wil kopen je al aardig wat kunt vinden voor 200.000 euro.
In Zuid-Belgie kun je ook bouwpercelen van meer dan 1000 m2 kopen voor 30.000 euro.

En de reactie van Yvonne over "kijk eens hier" ,sorry maar delen van de Noord- en Oost-Boheemse regio zijn ""ontvolkt" gebied....., met alle respect maar daar trekken de Tsjechen juist weg.
Ik wil daar zien wat die panden waard zijn binnen 10 jaar??Ik wil zien hoe veilig het daar blijft om daar "incidenteel" te wonen?

ja ik denk dat we op verschillende sporen zitten het is een kwestie van vraag en aanbod, wellicht is oost-bohemen is een stuk "ontvolkt" dus mede daarom ook goedkoper, in het reuzengebergte zitten de meeste buitenlanders dus is het daar duurder. ik hou wel van de rust en ruimte dus heb geen problemen met weinig mensen maar dat is persoonlijk.

en ja hoe het er over 10 jaar is en hoe veilig het is dat weet niemand maar dat weet je in nederland ook niet... dus eerlijk gezegd ontgaat me het "punt" een beetje. volgens mij kan je in tsjechie in de wat minder populaire gebieden voor een redelijke prijs een huis kopen en dat voor een fair bedrag laten opknappen. de kans is groot dat het in de loop der tijd meer waard gaat worden (mocht je dat belangrijk vinden).

in het dorp waar wij een huis hebben doen de meeste mensen zelfs hun deur niet op slot maar of dat zo blijft de tijd zal het leren.

mijn vraag aan jacques is heb je zelf een huis tsjechie of ervaring met een huis buiten nederland ??

ron
 
Wij hebben ons huis bij toeval gekocht.
Het enige wat telde was dat het goed en in een mooie omgeving moest liggen.
Voor speculatie hebben wij het niet gekocht.
Anders heb ik er zorgen bij terwijl ik juist ontzorgd wil worden.

Wij houden het huis in topconditie omdat we het huis nog heel lang willen behouden.

En het zal me werkelijk aan mijn reet roesten hoe de situatie over 10 jaar is.
Ik weet niet eens wat er morgen gaat gebeuren, laat staan over 10 jaar.

Tot u sprak de anti-speculant Kukel.
 
En de reactie van Yvonne over "kijk eens hier" ,sorry maar delen van de Noord- en Oost-Boheemse regio zijn ""ontvolkt" gebied....., met alle respect maar daar trekken de Tsjechen juist weg.
Ik wil daar zien wat die panden waard zijn binnen 10 jaar??Ik wil zien hoe veilig het daar blijft om daar "incidenteel" te wonen?
Ontvolkt gebied?Hoe kom je daar nu bij?
Hier in haast ieder dorp worden nieuwe huizen gebouwd en huizen opgeknapt,in vergelijking met een paar jaar terug zie je steeds meer luxe en wordt alles in rap tempo stevig opgeknapt.
En het zal mij ook mijn reet roesten eerlijk gezegd hoe het er over 10 jaar voorstaat met de waarde of veiligheid etc...neem van mij aan dat het hier zeer goed vertoeven is met gelukkig(nog) heel weinig toerisme.
 
Wij hebben ons huis bij toeval gekocht.
Het enige wat telde was dat het goed en in een mooie omgeving moest liggen.
Voor speculatie hebben wij het niet gekocht.
Anders heb ik er zorgen bij terwijl ik juist ontzorgd wil worden.

Wij houden het huis in topconditie omdat we het huis nog heel lang willen behouden.

En het zal me werkelijk aan mijn reet roesten hoe de situatie over 10 jaar is.
Ik weet niet eens wat er morgen gaat gebeuren, laat staan over 10 jaar.

Tot u sprak de anti-speculant Kukel.

Dit had ik kunnen schrijven.
Kees en ik zijn ook niet bepaald `handig`in zaken. Maar we zijn wel goed in genieten.
En dat hopen we in de toekomst nog meer te doen in dat huisje waar we hopelijk snel de sleutel van krijgen.
Als je alleen maar geld wilt verdienen zijn er vast wel methoden waar dat sneller en beter in gaat dan in de huizenmarkt in Tsjechie.
:zwaai: Hilde
 
haha, hier is ook sprake van roest.

over ons lijk dat we ooit ons paradijsje in Tsjechie verkopen! blijft in de familie hoor.
 
Gekocht voor minder dan een garagebox. verbouwing eerste instantie begroot op anderhalfmilj kronen. realiteit meer dan viervoudige. ja het mag goedkoop lijken (uurloon) maar materialen kennen geen grenzen.huizen aanbod nieuw is veelal zonder grondkosten en grond rijpmaken.
 
Helemaal mee eens! Wat kan het je schelen hoeveel je huis over tien jaar waard is?! Geniet er nu van en ga er lekker zo veel mogelijk heen in de vakanties!
Over vakantie gesproken, reken eens uit wat vakantie vieren per jaar kost als je in de zomer drie weken een huisje huurt en dan ook nog eens in de herfstvakantie iets leuk gaat doen en in de winter lekker met het hele gezin op de lange latten wilt staan! Mijn ervaring is dat je op de lange termijn goedkoper uit bent met een eigen huis in Tsjechië en bovendien heel veel meer plezier hebt.
Groeten van een sinds 13 jaar gelukkige bezitter van een huisje in het mooie Tsjechië en die er nog geen dag spijt van heeft gehad.
 
Huis kopen duur?

Een huis kopen hoeft niet duur te zijn. Aanschaf van ons huis was 20.000 euro. Verbouwkosten waren 50.000, maar dan is het van binnen en van buiten volledig nieuw.

- Nieuw sanitair: toilet beneden en badkamer boven
- Nieuwe keuken (IKEA)
- Openhaard enzo natuurlijk van marktplaats kopen en meenemen
- Nieuwe vloeren (beton, isolatie, planken + tegels in keuken en badkamer)
- Nieuwe plafonds
- Nieuw electra,stoppenkast, water, pomp, afvoer: alles dus.
- Buiten alles weg laten halen (zie foto's) en oprit + grind laten leggen
- Gras en wat beplanting zelf gedaan.

Samengevat: Landhuis op 3000 m2 grond met uitzicht voor 70k.
Lijkt me niet teveel. Schijnt overigens erg afhankelijk te zijn van de aannemer: www.kaduko.cz. Jiri Karban, de eigenaar spreekt prima duits.
 
De foto's die je in de galerij hebt geplaatst Neil zijn erg mooi. Ziet er als een plaatje uit jullie huis.
 
Hoe lang hebben jullie over het projekt gedaan?

Moet zeggen dat het huis er zeer mooi uit ziet. Kunnen jullie eens aangven waar de tijd in is gaan zitten, plannen, vergunning?, het bouwen.

Hebben jullie tips, waar mensen die met dezelfde plannen lopen wat aan kunnen hebben.

Hebben jullie het huis al eens opnieuw laten taxeren zodat je een inzicht hebt of het een goede investering is geweest.
 

Marcel

Moderator
en wat is nu precies duur ?
voor de een is 40.000 euro duur en voor een ander 80.000 euro juist weer een "koopje".
het is net in welk segment je iets zoekt, plus : hoeveel je er aan wilt verbouwen, hoeveel je zelf wilt gaan doen, wat laat je doen, enz enz

wij hebben 3 jaar geleden een klein huisje gekocht voor inderdaad de prijs van een garage-box, met 2300 m2 land erbij. en voor 3.000 euro in gestoken om e.e.a. naar onze wensen te krijgen.
en dan komt de inboedel natuurlijk nog. en nog maar te zwijgen over het tuin/gereedschap. je gaat niet elke keer je auto volladen om allerlei gereedschap heen en weer te sleuren.

het eerste huis waar we ooit naar zijn kijken, daar moesten alleen al 300 zakken stuk mortel aan te pas komen om de boedel binnen weer goed en glad te krijgen. en daar hadden we nu net geen trek in.
pas op dat het dus geen bodemloze geldput wordt.
het is allemaal erg verleidelijk die grote oude boerderijen.
om mijn status op te krikken zou ik ook wel een grotere willen ... (groter huis spreek ik over ja)
 
Wat moet je betalen voor als je nieuwe septic tank laat installeren? Moet ook dan nog gekeurd worden?
Als je verblijfsverguning aanvraagd, kosten zijn toch nul, nul!! Pff makelaar vraagt er ff 400 euro's voor!!
 
Hoe lang hebben jullie over het projekt gedaan?

Moet zeggen dat het huis er zeer mooi uit ziet. Kunnen jullie eens aangven waar de tijd in is gaan zitten, plannen, vergunning?, het bouwen.

Hebben jullie tips, waar mensen die met dezelfde plannen lopen wat aan kunnen hebben.

Hebben jullie het huis al eens opnieuw laten taxeren zodat je een inzicht hebt of het een goede investering is geweest.

We hebben een paar maanden 'voorgedacht' en vervolgens een ruwe planning gemaakt. De aannemer is van begin december 2007 tot maart 2007 bezig geweest met 3-7 mensen. Ik kan het niet precies inschatten want we zijn 1x per maand gaan kijken en hebben de rest van de communicatie via de email gedaan. Verliep erg goed. Ik heb nog geen nieuwe taxatie gemaakt omdat dat voor ons nu niet zo belangrijk is. Als de euro er is ga ik dat overigens wel laten doen.

Ik heb de opstal verzekering via tsjechie laten lopen maar de inbraak verzekering bewust via de Rabobank laten lopen omdat het risico op een inbraak wat groter is en ik dat in het NL wil kunnen bespreken. Vooralsnog hebben we overigens nergens last van.

Volgens mij is het belangrijkste een contactpersoon/huismeester die wat oplet, gras maait en de zaak wat schoonhoudt zodat je bij aankomst niet direct de hele vakantie moet klussen. (afhankelijk van je eigen behoeften uiteraard. Wij hebben een echtpaar in de buurt en ook dat werkt erg fijn.

Mijn tip is: Koop een lege ringband bij de hema en zet er alles in wat je je kunt bedenken. Iedere keer als je wat te binnenvalt, schrijf je het op. Naar verloop van tijd ga je rubriceren. Stel een doel (waarom wil je dat huis eigenlijk) en nav dat doel maak je keuzes. Bepaal een budget (en nav van dat budget bepaal je wat je belangrijk vindt en wat niet in het kader van wat je met dat huis wilt).

Zo kwamen wij erachter dat graag een huis wilden maar er geen 4 weken willen doorbrengen maar er meer als weekendhuis willen zijn. Dat heeft ook de prioriteiten anders gelegd. Ook bleek dat we het huis 'wilden laten meegroeien' en niet alles in één keer wilden aanschaffen/ophangen. We genieten ervan om rommelmarkten af te struinen en zo mee en mee alles in te richten. Uiteraard staat de basis wel.
 
Verbaas me vaak dat iedereen het zo goedkoop voor elkaar heeft gekregen.ik zeg ook wel eens zat er maar een trekhaak achter dan..
Maar de prijzen waar hierover wordt gesproken, nee echt niet. Probleem is niet zozeer alleen arbeid maar materiaal kent geen grenzen.
 
Bovenaan