Huis kopen en verbouwen. Wat kost dat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wat kost dan een garage

Ik heb al vaker gelezen dat je een huis kunt kopen voor de prijs van een nederlandse garage box.

Kijken wij dan verkeerd? Een beetje knap huis kost in Tsjechie toch ook gauw 75000 euro of je krijgt een bouwvallig hutje van een paar vierkante meter.
 
Nee ik denk dat je gelijk hebt John (of Daphne) al licht het er wel aan in welke staat je een huis wilt kopen.
Voor 75000 kun je overigens ook al een heel aardig nieuw huisje laten bouwen.
Kijk maar eens op deze site ( al zijn de prijzen volgens mijn iets aan de te lage kant)

http://www.domky.cz/
 
Ik heb al vaker gelezen dat je een huis kunt kopen voor de prijs van een nederlandse garage box.

Kijken wij dan verkeerd? Een beetje knap huis kost in Tsjechie toch ook gauw 75000 euro of je krijgt een bouwvallig hutje van een paar vierkante meter.
tsja ligt er aan wat je eisen zijn.
voor een miljoen czk koop je zeker een prima huis bij ons in de regio (oost-bohemen). wij waren zelfs nog minder kwijt, 200 m2 woonoppervlakte en 1400 m2 tuin.

voorbeeld van een huis van rond de 1 miljoen czk.

http://www.sreality.cz/chaty-a-rekreacni-objekty-prodej-vyprachtice-1974296400

vraagprijs circa euro 35.000,- en er zal nog wat modernisering moeten plaatsvinden maar voor euro 45.000,- ben je dan echt wel klaar.

http://www.sreality.cz/chaty-a-rekreacni-objekty-prodej-jarosov-1974302338

vraagprijs circa euro 30.000,-

goed dit zijn zomaar even wat voorbeelden en smaken verschillen..

ron
 
Alleen je moet dus ook wel rekening houden waar je koopt. Reuzegebergte is wel iets duurder dan bevoorbeeld waar yvonne de huisjes in haar bericht heeft gezet, in bv Jarošov
Maar ook daar kun je wel redelijke huisjes voor een redelijke prijs kopen....
 
Ik verwonder me keer op keer over het bijna blinde en naief denken en handelen als het over onroerend goed gaat in Tsjechie. Een bestaand, oud Tsjechisch huis volledig gebruiksklaar maken voor 10.000 euro?
 
wij hebben in ons huis:
badkamer en toilet laten maken (nieuwe leidingen, bedrading, toilet, stortbak, tegels op muren en vloer, douchecabine, kranen etc.)
stal laten omturnen tot slaapkamer (stonden tot drie jaar geleden nog koeien in dus dan weet je het wel).
elektrische c.v. ketel laten installeren.
nieuwe stoppenkast (en groepen) laten maken en waar nodig nieuwe bedrading laten maken.
huis buitenkant laten schilderen (zie "avatar")
totale kosten euro 10.000,- dus hier is niets naiefs aan...
en gewoon officieel door aannemer laten doen met bon.
de woning is circa 175 jaar oud en gekocht voor een bedrag ruim onder 1 miljoen czk.
binnenkant woning hebben we zelf likje verf gegeven en keukenblok van ikea geplaatst.

maar jacques ik begrijp dat je hele andere ervaringen hebt ???

ron
 
Ik twijfel niet aan je woorden, maar ik denk wel dat je en geluk gehad heb of dat je inderdaad een aantal posten vergeten kunt zijn.
Heb je b.v al eens ooit nieuwe ramen laten plaatsen?
 
nee geen nieuwe ramen laten plaatsen huidige zijn prima. "antiek" systeem van "dubbele ramen" aan de binnen- en buitenkant van de muur een raam, de lucht werkt als isolatie.

het is natuurlijk wel geheel afhankelijk wat iemand met een huis wil, naar mijn mening kan je een huis gewoon netjes (laten) maken maar je kan ook gaan renoveren dan is het natuurlijk een ander verhaal.
daarnaast speelt ook de regio mee. ik hoor altijd dat het in het reuzengebergte duur is qua aankoop woning en neem aan dat ook de aannemers wellicht andere prijzen rekenen.

er is al eens een topic over geweest dacht ik maar in oost-bohemen ligt het arbeidsloon van een "werkman" (schilder, elektricien, tegelzetter etc.) zo rond de 3 tot 5,- euro per uur gewoon "wit".
wij zitten vlak bij de poolse grens en cz vrienden van ons laten hun huis schilderen door poolse werklui die doen het voor nog minder...

ron
 
Prijs opgevraagd nieuwe kunststof kozijnen met ramen.
Isolatieglas.
Draaikiep.
Oude eruit, nieuwe erin.
neggekanten weer bijwerken.
totale kosten € 1000,= voor 4 stuks.


Oude badkamer weg laten halen, complete badkamer op slaapverdieping laten bouwen, alles er op eraan, en met dakraam, met armaturen. electra aangelegd.
nieuw toiletruimte laten bouwen op de plaats van de oude badkamer, nieuwe wanden etc. kozijn en deur.
Slaapkamer gestuct, nieuw kozijn en deuren.
vorig jaar gerealiseerd voor € 4000,= officieel met bon.

Ik denk niet dat je van geluk kunt spreken.
Gewoon eerlijk de prijs opgevraagd en het is werkelijk perfect gemaakt!
En ik ben kritisch.

Dus is het mogelijk om voor ons met een mooie prijs ietsf atsoenlijks gerealiseerd te krijgen, waar ook de aannemer gelukkig mee is.
 
Een huis in Tsjechie kopen en onderhouden, duurder dan je denkt?

Nederlanders kopen vaak een pand met de beurs en de ogen vanuit hun eigen referentiekader. Geef toe voor b.v minder dan 50.000 euro je tweede huisje kopen, in een zo prachtig land als de Tsjechische republiek, is toch een buitenkansje. De prijzen van huizen stijgen snel en de euro verzwakt zienderogen t.a.v de kroon. Een gouden zaak dus en gezien de lage renovatie- en onderhoudskosten < lage uurlonen voor handarbeiders> kun je huis voor een zeer betaalbare prijs aanpassen aan je eigen Nederlandse comfort-standaard

Maar is dat wel allemaal zo?

Ik durf het te betwijfelen, mensen zijn overtuigd van hun goede keuze en de gemaakte kosten worden vaak geminimaliseerd.
Tsjechie is Nederland niet en de panden zijn geen Nederlandse. Bestaande huizen maar ook nieuwbouw hebben een aantal gebreken die onze huizen niet hebben.Simpel voorbeeld is isolatie, maar ook leidingen en kwaliteit van metselwerk. Om nog maar te zwijgen over sommige dakconstructies en de gebruikte dakbedekking<vb zink>

Tsjechie wordt ook zienderogen duurder voor mensen met de euro als betaalmiddel < het laatste jaar al 15-procent> Tsjechie kiezen omdat het leven daar goedkoop is, lijkt voorbij te zijn? O ja, het bier is er wel nog goedkoop...maar dat is stilaan het enigste?
In de buurlanden BRD/Oostenrijk zjn in dunbevolkte gebieden de panden niet meer veel duurder dan in Tsjechie en vaak is de kwaliteit van de huizen beter. En net veel Nederlanders kiezen voor dunbevolkte gebieden in Tsjechie, veel Tsjechische dorpen in deze regios lopen leeg.

Ik kom al lang en vaak in Tsjechie, heb vele buitenlanders zien kopen,verbouwen en bouwen.
De meeste zijn gelukkig met hun keuze en van een paar heb ik de papieren en de rekeningen mogen inzien. Zo van een echtpaar dat in Centraal-Bohemen een oude boerderij< zeg maar bouwval. zeven jaar geleden hebben opgekocht voor 7000 euro. Ja, ze hebben er zo wat alles aan vertimmerd en verbouwd en nog is er werk niet af. Ooit willen ze er vast gaan wonen. Hij is "Pietje precies" en schrijft elke eurocent en kroon op die uitgegeven is aan de woning. Ook de vervoerskosten om extra heen en weer te rijden. De teller van uitgaven voor de woning staat NU op meer dan 3,4 miljoen kronen. Goedkoop is dan alles behalve.
 
Maar een woning aanpassen of renoveren zijn toch 2 verschillende zaken.
Een woning aanpassen zal niet al teveel geld hoeven kosten en is te overzien.
Een renovatie daarintegen valt meestentijds tegen ( wat ik tot nu toe gezien heb althans ) omdat er toch vaak zaken tevoorschijn komen waar geen rekening mee gehouden in het begin.
 
jacques ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven, inderdaad wanneer je een bouwval koopt, 7.000 euro daar koop je zelfs in tsjechie niet veel voor en je gaat hem renoveren als een "pietje precies" en je rekent elke kilometer benzine mee ja dan kan het aardig in de papieren lopen. maar dit is een voorbeeld van een uiterste en lijkt me dus niet representatief voor de gemiddelde koper. "kukel" heeft ook al een praktijk voorbeeld gegeven van een verbouwing van zijn woning waarbij je voor een heel redelijk bedrag iets moois kunt laten maken.

daarnaast is het regio afhankelijk en moet je goed zoeken.
wij hebben inmiddels nog een woning gekocht in een andere "kraj" en hadden het geluk dat men voor 80% klaar was met de verbouwing (riolering, bedrading, badkamer, keuken, toilet) men had alleen geen geld meer om het af te maken. voor enkele duizenden euro's hebben we door de aannemer de puntjes op de i laten zetten (en de zolder laten verbouwen) en het totaal bedrag ligt ver onder 1 miljoen czk.

dus er zijn zeer zeker nog wel koopjes te vinden.

ron
 

Bijlagen

  • P1010271.jpg
    P1010271.jpg
    61,2 KB · Bekeken: 35
  • DSCN1699.JPG
    DSCN1699.JPG
    94 KB · Bekeken: 29
"...Ook de vervoerskosten om extra heen en weer te rijden. De teller van uitgaven voor de woning staat NU op meer dan 3,4 miljoen kronen. Goedkoop is dan alles behalve."

ja, zo ken ik er nog wel een paar!
wat zou hij er voor krijgen als 't verkocht werd? blijkbaar was hun budget dus ook ongeveer 3 miljoen Kc?

je kunt ook gelijk een mooi gerenoveerde boerderij met veel grond kopen voor 4 of 5 miljoen; dan is 3,5 miljoen natuurlijk goedkoop...

Oost-Duitsland is wat dit betreft zelfs goedkoper dan Tsjechie. ik heb laatst op tv een programma gezien. een klein kasteeltje voor 15.000 euro (moet natuurlijk opgeknapt worden, maar was geen absolute bouwval).

als je 't een beetje slim aanpakt en je stouwt je 2e optrekje niet helemaal vol met alle luxe die je maar kan verzinnen, kun je prima vanaf 40.000 euri terecht in Tsjechie (en in andere landen in Centraal Europa).
 
En zo is het maar net.
Ons huis is een huis, gekocht in uitstekende staat.
Mankeerde, en mankeert niets aan.

Als je een beetje zoekt zie je echt prima woningen voor een schappelijke prijs.

En verbouwen lukt uitstekend.
"Onze" aannemer komt graag.
Hij tevreden, wij tevreden.

Man, wat een wereldland.

Alleen zal ik eerlijk zijn.
De eerste aannemer dacht: die buitenlander weet niets en we vragen de hoofdprijs.

Ik heb gewoon op internet de materiaalprijzen bekeken en de uurlonen achterhaald.
Simpeler kan het niet.

En toen afscheid van elkaar genomen, we bereikten elkaar financieel niet.

En deze aannemer vertrouwen we volledig.

Hij doet klussen en ik hoor de prijs wel.

Hij blij, ik blij.
Zo kan het dus ook.

Maar ja, het is ook wel mijn vak, de bouwwereld.
 
ok het moet dus nog te doen zijn. Ik heb al eerder gezegd dat Jacqes wel een beetje gelijk heeft dat liefde ook blind maakt.

Anderzijds als je nu b.v. op wintersport gaat en je koopt een huisje in de buurt waar je ook kunt skien ben wat kosten betreft al helemaal klaar.

HET MAG OOK GELD KOSTEN, wij hebben nu een bootje en daarmee willen we stoppen, varen kost ook geld zelfs niet varen kost osn geld.

Een huisje kost ook geld en dat mag ook best. We hadden wel iets gezien voor een leuke prijs maar het is niet meer in de verkoop.
ram2.png

ram2.png
 
john-daphne schreef:
Anderzijds als je nu b.v. op wintersport gaat en je koopt een huisje in de buurt waar je ook kunt skien ben wat kosten betreft al helemaal klaar.
helemaal mee eens. de dichtstbijzijnde skipiste is 1 k.m. van ons huis en in het totaal zijn er een stuk of 5 in de buurt. dus in de winter zit je er prima. 's zomers zwemmen we in het nabije gelegen stuwmeer.

en in reaktie op het bericht van kukel. onze aannemer (www.inob.cz) is ook betrouwbaar. stuurt foto's met het resultaat van zijn noeste arbeid en daarna betalen we hem, gaat al 1,5 jaar prima kan niet anders zeggen.

ron
 
duur??

nou jacqus ik zou het ook niet hoeven maar veel geld is het nog steeds niet een kavel van 1031m2 kost in almelo 330000 euro.

Als je din in ogenschouw neemt is dit een koopje want hier krijg je voor bijna de helft het huis erbij:lache:

O, ja en voor als je topgrafische kennis van NL niet helemaal up to date is Almelo is een stadje van 70.000 inwoners in de provincie dus niet A-lokatie in de randstad.
 
Blijkbaar alleen overgelukkige en tevreden bezitters. Waar zijn de "tegenvallers", ik kan met haast niet voorstellen dat die er niet zouden zijn.
Een voorbeeldje bijna 170.000 euro< aktuele koers> voor dit huis, gelegen in het centrum van het land...niet ergens in een verlaten bergdorp? Dat is toch duur zelfs naar B en Nl. normen?
http://www.nemovitosti.cz/prodej-rd-41-kozolupy-202845.html?lang=

dit koop je in oost-bohemen voor dit bedrag... beter toch lijkt me.


http://realitymix.centrum.cz/5195019


ron

enne niet verder vertellen anders wordt het hier veelste druk:lache:
 
nou jacqus ik zou het ook niet hoeven maar veel geld is het nog steeds niet een kavel van 1031m2 kost in almelo 330000 euro.

Als je din in ogenschouw neemt is dit een koopje want hier krijg je voor bijna de helft het huis erbij:lache:

O, ja en voor als je topgrafische kennis van NL niet helemaal up to date is Almelo is een stadje van 70.000 inwoners in de provincie dus niet A-lokatie in de randstad.
Kijk jij doet nu exact wat ik dacht. Je leest, rekent en kijkt met een Nederlandse "o.g" bril van Hans Anders.< niets mis mee, hoor>
Almelo ligt "centraal" in een overbevolkt Nederland, waar de grondprijs absurd duur is. Dat kun je geenzins vergelijken met Tsjechie, maar ook niet met de periferie in Nl.
Ik denk als jij in Oost-Groningen of in Limburg een huisje wil kopen je al aardig wat kunt vinden voor 200.000 euro.
In Zuid-Belgie kun je ook bouwpercelen van meer dan 1000 m2 kopen voor 30.000 euro.

En de reactie van Yvonne over "kijk eens hier" ,sorry maar delen van de Noord- en Oost-Boheemse regio zijn ""ontvolkt" gebied....., met alle respect maar daar trekken de Tsjechen juist weg.
Ik wil daar zien wat die panden waard zijn binnen 10 jaar??Ik wil zien hoe veilig het daar blijft om daar "incidenteel" te wonen?
 
Bovenaan