Huis gekocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zal proberen om deze topic een beetje bij te houden, Dit zijn ook nog 4 leuke foto's. 2de foto zie je alle balkjes verwijderd. Je kijkt zo tegen het dak aan. Leuke foto vind ik zelf. En we hebben de oude oven teruggevonden. Helaas wel wat verpest door de stenen etc. We laten deze ook staan en laten de onderste zandstenen in zich en de rest wordt aangestuuct. Weer een klein beetje historie in een nieuw "oud" huis straks.

IMG_9067.JPG IMG_9070_2.JPG IMG_8521_2.jpg IMG_8522_2.jpg
 
Ja, mooi mooi het lijkt mij dat dit de restant van de oude broodbakoven is. Die stonden hier binnen in het huis en niet in een schuurtje buiten zo als bij voorbeeld in Twente. Een houtbakoven heeft een laage koepel.Wij hadden hier in huis ook eentje naagebouwt maar laater toch tot een tegelkachel omgebouwt want het broodbakken doen wij niet meer.
 
Ja die oven is leuk. We wilden het eerst weghalen/ dichtzetten (zit in de slaapkamer en neemt best wat ruimte in), maar aangezien er al zoveel verloren gaat aan originaliteit proberen we nu zo veel mogelijk te behouden.
In de slaapkamer zit ook nog een mooie originele houten want die nu bedekt is met stuuc (deels), daar wordt ook alle stuuc afgehaald en balken gebeitst met weer oude leem er tussen. Zo blijft het van binnen een "oude" woning.
Van de nieuwe buitenmuren ziet men straks niets meer, want toen we het huis kochten was hij aan de buitenzijde ook gestuuct en dat gaan we weer doen. Dus uiterlijk van het huis blijft ook hetzelfde!

We hebben ook veel zandstenen van de fundering over. Die laten we waarschijnlijk verzagen zodat we aan de onderzijde van de woning (bij het maaiveld/ trasraam) weer de zandstenen op de muur kunnen kitten en dan voegen. Zodat het weer oud lijkt! Dat is tenminste het idee als we genoeg stenen over houden die nog goed zijn.

Genoeg plannen;-) En we zijn in ieder geval begonnen dus nu kan het ook snel gaan. Alles is zo'n beetje gesloopt nu dus we kunnen niet veel verrassingen meer tegen komen.
 
Mazackova: Wil je nog steeds de asbest golfplaten die op mijn dak liggen? Wij zijn op zoek naar goede gebruikte dakpannen die op het dak komen en dan gaan de platen er af! Dus mocht je die willen in de toekomst dan mag dat.
 
Ja ook daar hebben we over gedacht Kukel. Maar als we in de toekomst wat willen gaan doen met de zolder (wat nu nog niet het geval is) dan is het met deze platen veel lawaai. Of men moet de geïsoleerde nemen. Echter prijstechnisch zijn 2de hands pannetje niet eens zo gek. En het ziet er wel mooier (authentieker) uit.
Maar dat is voor later. Eerst het huis maar weer in elkaar knutselen. Er is nog genoeg werk:D
 
Mijn prachtig dak geeft geen lawaai.
Over het dakbeschot is eerst een folie aangebracht.
Misschien is dat de reden.

Maaruh,
Hebben er altijd wel pannen op je dak gezeten?
Of waren het eerst houten leien?
Dat zou heel goed mogelijk geweest zijn in de bouwstijl waarin je woning is gebouwd.
 
Dan zul je wel niet onder dat dak slapen Kukel? Want die staalplaten maken best kabaal zover mijn info strekt. Maar als er een dakbeschot tussen zit en misschien wat isolatie? dan valt het vast mee.

Bij ons zaten er van die smalle dakpannetjes op (effe terug kijken op de eerste pagina's daar zie je wel het achterste dakgedeelte). Maar nu komen er gewoon normale dakpannen op het voorste gedeelte
 
houten dakpannen kwamen vroeger veelvuldig voor, het was een goedkoop materiaal evenals stro.
sindel betekent shingles zoals iedereen ze wel kent bijv.op schuren en blokhutten.
oorspronkelijk komen de sindel uit Sindelova, een gehucht ergens in het ijzergebergte..
er schijnt ook een nederlander te wonen die gekozen heeft voor een afschuwelijk dak, soort rode golfplaten..
dat de welstandscommissie niet ingegrepen heeft is mij een raadsel..:stout:
 
De Welstandcommissie gaat, heer Pes, over welstand.
Daar ik niet welstandig ben heeft de commissie daar niets over te vertellen.
Mochten er azijnzijkers zijn die zich storen aan mijn stalen dak, dat er van twee meter uitziet als een keramisch dak, dan ben ik genegen om er stro over heen te vlijen.
Dan krijgt het een wassenaars uiterlijk, dan wordt het weer welstandig en dan moet ik maar zien dat het allemaal goed komt.
Eventueel sloop ik het dak er af en ben ik dakloos.
Kan ik de daklozenkrant verkopen bij de aldi.
Daarmee verdien ik wat geld om een dak van staal te kopen, heb ik weer onderdak.
Kijk, en zo is het toch mooi maar weer bijna kerst geworden.
 
Bovenaan