Hond naar Tsjechië - muilkorf, inenten, tips en regels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Voor de restaurant houder staat er flinke boete op toelaten van een hond zonder de muilkorf.
Ze krijgen alleen een boete als er een hond in hun keuken loopt. Zie artikel Smí pes do restaurace?/Kan de hond naar een restaurant? Waarin Marie Čemusová ,zástupkyně ředitele Hygienické stanice/adjunct-directeur van Volksgezondheid in Praag uitleg geeft.
Het is een wat ouder artikel maar zover te vinden is er niets verandert in deze wetgeving.

*edit* het is nog niet veranderd "povinnost provozovatele zamezit přístupu domácích zvířat do míst, kde probíhá příprava nebo skladování pokrmů"/de horeca-eigenaar is verplicht om de toegang van huisdieren te voorkomen op plaatsen waar we bereiden of het opslaan van voedsel.
Bron:khsova.cz=regionale Volksgezondheid Autoriteit.
 
Als je een hondenpaspoort hebt en uiteraard de rabies-enting (niet ouder dan 1 jaar) kun je door heel Europa reizen.
Bij veel restaurants doen ze er niet moeilijk over.

Sinds enkele jaren geldt rabiës voor drie jaar !!!! Sticker in paspoort en penning verplicht, daarnaast moet het dier gechipt zijn. De zgn gezondheidsverklaring is ook niet meer nodig.( klein voordeeltje van de EU)
Op het niet om hebben van de muilkorf wordt weinig gereageerd is mijn ervaring. Zorg voor een nylon korfje ( kan zo in de broekzak). Zeggen ze wat.Laat het zien en het is goed. In het openbaar vervoer zijn ze mogelijk wat lastiger.
Een Tsjechiëganger die reeds meer dan 15 jaar( vaak meerdere malen per jaar) zijn honden meeneemt, of te wel Hans
 

kuurgast

Donateur
@ Jan ,we gaan een beetje off-topic maar dat hele hygiëne gedoe(HACCP) is een EU-regelgeving.
Alleen hoe het zit met boetes in Tsjechië weet ik (nog) niet. Er mag gewoon niemand in de keuken komen die daar niets te maken heeft.
Kuurgast is in NL kookgast. :kok:
 

Vodnik

† In Memoriam
in de tijd dat ik in Praag woon (en dat is al heeel lang) ben ik één keer de tram uitgezet omdat mijn hond (nou ja, hond: een beagle) geen muilkorf had. Een andere keer werd ik door een bewaker van de metro erop aangesproken maar die had zelf een beagle en wist dus dat een beagle met muilkorf lastiger is dan zonder.

In restaurants nooit problemen gehad (de hond kreeg overigens bij de meest bezoeken een bak water en in één geval een een enorm bot, dat was bij U Glaubicu aan malolstranske nam.)

Koop wel een OV-kaartje voor je hond, het 34 czk kaartje dat 90 minuten geldig is. Dit hoeft niet als hond in een tas zit.
 
Met een Europees hondenpaspoort (die up to date is) kan je door geheel Europe reizen (tegenwoordig ook de UK). Mocht je met de auto komen, hou er dan rekening mee dat je in Duitsland VERPLICHT bent om de hond in een kooi / afgescheiden ruimte van de bestuurder te vervoeren!

Ik heb zelf een Duitse Herder pup en sleep hem vrijwel overal mee naar toe. Als ik ergens voor de eerste keer kom (restaurant) vraag ik altijd netjes pes povolený (ja ik weet het, het is Slovaaks maar met een Slovaakse vriendin leer je nu eenmaal sneller Slovaaks dan Tsjechisch). In 9 van de 10 gevallen is het antwoord Ja.

Ik ben 1 keer door een metro conducteur aangesproken dat mijn pup geen muilkorf droeg en kreeg het vriendelijke verzoek om hem de volgende keer een muilkorf om te doen (nu tig controles later heeft hij nog steeds geen muilkorf dus ik vindt het wel best zo).
 
Wij zijn afgelopen weekend een nachtje in een 4-sterren hotel in Praag geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens gedacht heb om een muilkorf aan te schaffen ( nu ik dit topic weer zie, schiet mij dat opeens te binnen ). Het was geen enkel probleem. Er was van te voren wel gemeld dat we een grote hond meenamen en ze vonden de hond inderdaad erg groot, maar bij de receptie werd ook totaal niets gezegd over een muilkorf.
 
Wij zijn in Duitsland ook al een aantal keren aangehouden en gecontroleerd. Een hond zit in een hondenhok in het laadgedeelte van de bus. De andere hond zit op de achterbank. Ook de kat zit achterin. Er is nooit iets over gezegd, maar ik zal toch de regels eens goed nalezen.
 
Het was op de A3 voor Frankfurt ,je hebt daar zo,n lange afdaling met snelheidsbeperking komende vanuit NL . Er staat daar bijna altijd een fuik voor mensen die te snel afdalen [in het verleden ook een boete gehad hier voor te snel afdalen maar dat is off-topic] .
Dit keer dus een prent voor loszittende labrador
 

Vodnik

† In Memoriam
Hond in kooi in afgezonderde ruimte is mij volledig onbekend, wél dat een hond vast moet zitten en daar zijn specilae tuigjes voor te koop (geen halsband, dat is "killing")
 
Ik heb van een Tsjechische kennis vernomen dat de hond moet altijd vast zitten in de auto - of in een tuigje of in een hok/bench.
Wat de bench betreft is het slim om ervoor te zorgen dat deze bij een botsing niet door de auto vliegt!
Maar dan zal je begrijpen dat wij niet zulke grote honden hebben :D
 
Bovenaan