Interessant onderwerp, en ik lees veel herkenbare zaken. Ca. een jaar geleden was er in het Tsjechische nieuws hetzelfde onderwerp. Het bevestigde alleen maar wat mijn vrouw ik en ik dachten. Je kunt als consument er heel veel zelf aan doen, net als Smiley gewoon de Tsjechische Cambrinus variant kopen. En zoals velen hier Beemsterkaas (Barbie) en Boerenkaas (Lina) of goede Tsjechische varianten (excl. Eidam en co).
Ik ben zelf heel erg kritisch op wat we kopen, in de twee jaar die we in Tsjechië woonden vond ik het vrij eenvoudig de producten aan te wijzen "bestemd" voor de centraal- en Oost-Europese markt! Ondanks dat het onderzoek aanwijst dat Milka overal dezelfde kwaliteit verkoopt ben ik het volkomen met Barbie eens, de Milka kwaliteit die je in Tsjechië en Polen koopt is ronduit slecht. Met name de "leuke" cadeauverpakkingen voor naamsdagen en verjaardagen waar op de achterzijde alleen de volgende talen staan: CZ, SK, HU, PL, RO, BG, UKR, RU, etc. is echt ronduit slecht. Deze deponeerden wij meestal meteen in de vuilnisbak na geverifieerd te hebben of het echt zo slecht is. Ook mijn Tsjechische collega's keken altijd op het etiket of de Milka reep niet uit Polen kwam. Met alle respect overigens, een chocolade liefhebber eet natuurlijk geen Milka, maar echte Zwitserse merken als Lindt of Caillers en laten we de Belgische kwaliteit niet vergeten. Milka mag Zwitsers van oorsprong zijn, ik ken het bedrijf goed en en er wordt tegenwoordig geen reep milka in Zwitserland geproduceerd, is gewoon een onderdeel van een groot concern, tegenwoordig Kraft Foods, voorheen heette dat Jacobs Suchard (zelfde moedebedrijf als Cote d'or).
Maar ga de kwaliteit van de dochterbedrijven van Nestlé in Tsjechië eens na, daar mag dan een Nestlé logo opstaan, maar ik vermoed dat de kwaliteit van een Orion Studentska chocoladereep die in Tsjechië populair is, vroeger beter was. Ik vind het nu gewoon cacaofantasie. De massaproducten als Kitkat, Lion (=Nestlé) en Mars, Snickers zijn volgens mij in heel Europa hetzelfde. Volgens mij geldt dat zoals door menigeen genoemd ook voor Coca Cola. Ik ben geen expert qua voedseltechnologie, maar ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van het grondwater ook een rol speelt (meer/minder suiker), zelf vind ik cola uit een glazen flesje ook lekkerder, moeten ook veel mensen om lachen.
Tenslotte is het wel normaal dat producten van Multinationals aan smaak van de lokale markt worden aangepast, goed voorbeeld is de boter van Corrie.
Grappig ook het voorbeeld van minder inhoud van de boterkuipjes, deze vorm van "oplichting" komt meer voor, hadden ze in het onderzoek ook mogen belichten. Goed voorbeeld is de Nutrilon babyvoeding, is per stuk in CZ twee tot drie Euro duurder dan in NL, zit er bovendien ook nog 100 gram minder in!
Ander goed voorbeeld waar ik me aan stoor in de mozzarella in Tsjechië van het merk Galbani, ligt hier in NL ook bij AH in de schappen en komt inderdaad netjes uit Italië. IN CZ ligt dezelfde verpakking, echter de oplettende lezer zal zien dat deze in Tsjechië is gemaakt (echt heel sneaky gedaan met lettercodes). Het gaat er mij niet omdat hij uit Tsjechië komt, Tsjechische melk kan even goed zijn, maar dit merk pretendeert een Italiaans product te verkopen (en vraagt er de prijs ook naar) maar het is niet zo.
Tot zover mijn bijdrage. Dit onderzoek is voor mij dus absoluut geen verrassing, je moet als consument gewoon kritisch zijn, of er maling aan hebben.
Ook in Nederland komen overigens deze praktijken voor, ik ben olijvenliefhebber en at dus per definitie al geen Carbonell-olijfjes, werd een paar maanden terug door een programma ("eet smakelijk" of een smaakpolitie-achtig programma) bevestigd dat de olijfjes in Spanje van hetzelfde merk beter waren (ging om dat oranje piment vullinkje, in Spanje echte paprika ofzo en in NL iets chemisch gelei-achtigs), fabrikant gaf als reactie dat NL'ers niet bereid zijn de prijs voor het goed product te betalen :-) wat misschien ook wel waar is.
Zo zie je maar, komt overal voor, alleen denk ik in centraal- en Oost-Europa wat vaker.
Ik ben zelf heel erg kritisch op wat we kopen, in de twee jaar die we in Tsjechië woonden vond ik het vrij eenvoudig de producten aan te wijzen "bestemd" voor de centraal- en Oost-Europese markt! Ondanks dat het onderzoek aanwijst dat Milka overal dezelfde kwaliteit verkoopt ben ik het volkomen met Barbie eens, de Milka kwaliteit die je in Tsjechië en Polen koopt is ronduit slecht. Met name de "leuke" cadeauverpakkingen voor naamsdagen en verjaardagen waar op de achterzijde alleen de volgende talen staan: CZ, SK, HU, PL, RO, BG, UKR, RU, etc. is echt ronduit slecht. Deze deponeerden wij meestal meteen in de vuilnisbak na geverifieerd te hebben of het echt zo slecht is. Ook mijn Tsjechische collega's keken altijd op het etiket of de Milka reep niet uit Polen kwam. Met alle respect overigens, een chocolade liefhebber eet natuurlijk geen Milka, maar echte Zwitserse merken als Lindt of Caillers en laten we de Belgische kwaliteit niet vergeten. Milka mag Zwitsers van oorsprong zijn, ik ken het bedrijf goed en en er wordt tegenwoordig geen reep milka in Zwitserland geproduceerd, is gewoon een onderdeel van een groot concern, tegenwoordig Kraft Foods, voorheen heette dat Jacobs Suchard (zelfde moedebedrijf als Cote d'or).
Maar ga de kwaliteit van de dochterbedrijven van Nestlé in Tsjechië eens na, daar mag dan een Nestlé logo opstaan, maar ik vermoed dat de kwaliteit van een Orion Studentska chocoladereep die in Tsjechië populair is, vroeger beter was. Ik vind het nu gewoon cacaofantasie. De massaproducten als Kitkat, Lion (=Nestlé) en Mars, Snickers zijn volgens mij in heel Europa hetzelfde. Volgens mij geldt dat zoals door menigeen genoemd ook voor Coca Cola. Ik ben geen expert qua voedseltechnologie, maar ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van het grondwater ook een rol speelt (meer/minder suiker), zelf vind ik cola uit een glazen flesje ook lekkerder, moeten ook veel mensen om lachen.
Tenslotte is het wel normaal dat producten van Multinationals aan smaak van de lokale markt worden aangepast, goed voorbeeld is de boter van Corrie.
Grappig ook het voorbeeld van minder inhoud van de boterkuipjes, deze vorm van "oplichting" komt meer voor, hadden ze in het onderzoek ook mogen belichten. Goed voorbeeld is de Nutrilon babyvoeding, is per stuk in CZ twee tot drie Euro duurder dan in NL, zit er bovendien ook nog 100 gram minder in!
Ander goed voorbeeld waar ik me aan stoor in de mozzarella in Tsjechië van het merk Galbani, ligt hier in NL ook bij AH in de schappen en komt inderdaad netjes uit Italië. IN CZ ligt dezelfde verpakking, echter de oplettende lezer zal zien dat deze in Tsjechië is gemaakt (echt heel sneaky gedaan met lettercodes). Het gaat er mij niet omdat hij uit Tsjechië komt, Tsjechische melk kan even goed zijn, maar dit merk pretendeert een Italiaans product te verkopen (en vraagt er de prijs ook naar) maar het is niet zo.
Tot zover mijn bijdrage. Dit onderzoek is voor mij dus absoluut geen verrassing, je moet als consument gewoon kritisch zijn, of er maling aan hebben.
Ook in Nederland komen overigens deze praktijken voor, ik ben olijvenliefhebber en at dus per definitie al geen Carbonell-olijfjes, werd een paar maanden terug door een programma ("eet smakelijk" of een smaakpolitie-achtig programma) bevestigd dat de olijfjes in Spanje van hetzelfde merk beter waren (ging om dat oranje piment vullinkje, in Spanje echte paprika ofzo en in NL iets chemisch gelei-achtigs), fabrikant gaf als reactie dat NL'ers niet bereid zijn de prijs voor het goed product te betalen :-) wat misschien ook wel waar is.
Zo zie je maar, komt overal voor, alleen denk ik in centraal- en Oost-Europa wat vaker.