Hoe smaakt bij jullie de cola?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Het mag dan een relatief onbekend fenomeen zijn in West-Europa, in Centraal- en Oost-Europa klagen consumenten over het kwaliteitsverschil in zogenaamd identieke voedingsproducten.
Recente tests van de consumentenvereniging op producten van Coca-Cola, Nescafé en Milka wezen uit dat de ingrediënten van land tot land verschillen. Enkel Milka heeft identieke producten in alle Europese landen waar het onderzoek gevoerd werd, namelijk: Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije.

Tsjechisch Parlementslid Pavel Poc van de sociaaldemocraten zei dat hij dagelijks met deze kwestie te maken had. "Waar dient de EU toe als zij haar consumenten niet kan beschermen?" was één van de vragen waar zijn kiezers hem mee hadden geconfronteerd.
Enkele Europarlementariërs storen zich aan het feit dat producten overal in Europa in dezelfde verpakking en met dezelfde reclameboodschappen worden verkocht, terwijl de kwaliteit die daar geboden wordt minder goed is. Zij betreuren het dat er geen Europese wetgeving bestaat die dit discriminerende gedrag van producenten bestraft en dringen bij de Europese Commissie aan op nader onderzoek naar deze manier van handelen.
Bron:europarl.europa.eu.
 

Vodnik

† In Memoriam
producten worden afgestemd op de markt, daardoor is grolsch dat in nederland verkocht wordt anders dan grolsch bier dat in rusland op de markt komt.
Als de smaak anders is wil dat niet zeggen dat het mindere kwaliteit is.

Heeft europarlement niets beters te doen dan zich hier druk over te maken?
(nb in een link naar "euro budget: myten en feiten" in een ander draadje op dit forum wordt vermeld dat de salaris en administratiekosten van EU "slechts" 6 % zijn, dit kan nmm naar 1 % als men zich niet met deze flauwekul bezig houdt)
 

Pelhřimov

Donateur
In Tsjechië heb ik dat ook niet geproefd, maar wel in andere Europese landen...
(In Zwitserland heb ik bijv. de cola ooit teruggegeven aan de ober omdat die niet lekker smaakte, en 2 weken gelden merkte ik in Engeland dat de cola (light) daar zoeter smaakte dan hetzelfde merk hier in Nederland.)
 
Cola smaakt in Tsjechië heel anders dan in Nederland. Merkchocolade zoals MILKA die in Polen is gemaakt is niet te eten.... daarom kijk ik altijd op de achterkant, waar dat gemaakt is. MILKA uit Duitsland is gewoon de beste!

Over de kaas gesproken. Laatst zag ik in "Keuringsdienst van warde", dat de kaas in Nederland vaak uit andere landen als Polen of China komt! Vooral de kaas die de koop is bij Lidl of Aldi, maar ook bij andere supermarkten. Belachelijk. Dus nu koop ik voortaan de beste kaas uit Nederland: Beemsterkaas. Dan weet ik tenminste wat ik eet.... hoop ik :confused:.
 
We hoeven helemaal niet te kijken naar het verschil tussen NL en/of CZ. Als voorbeeld het biermerk Gambrinus uit CZ smaakt goed en hetzelfde bier maar dan in Polen gemaakt is niet te drinken. En je kan ze hier allebei door elkaar kopen.
 
Becel light, in Denemarken zit er bijna 10 keer zoveel zout in als in Nederland!!
Ik vond het zo vreemd dat ik de Becel in Denemarken zout vond, tot we dit zagen in Nederland, ik vind het nogal een verschil.
Van de Tsjechische Becel weet ik alleen dat er 400 gram in een 500 grams kuipje zit, hij is dan ook een aardig stuk leger.
 
producten worden afgestemd op de markt, daardoor is grolsch dat in nederland verkocht wordt anders dan grolsch bier dat in rusland op de markt komt.
Als de smaak anders is wil dat niet zeggen dat het mindere kwaliteit is.

Heeft europarlement niets beters te doen dan zich hier druk over te maken?

Het gaat hier niet om de smaak maar om de kwaliteit.. het ging over identieke producten en verpakkingen..

Juist op dit gebied moet het Europarlement van zich laten horen.. zo een programma Keuringsdienst van Waarde toont vaak genoeg aan dat producenten
graag een loopje nemen met de consument.
 
niet de kaas komt uit bv. Polen maar de melk waar de kaas in Nederland van gemaakt wordt in sommige gevallen wel.
 

Vodnik

† In Memoriam
................ zoals MILKA die in Polen is gemaakt is niet te eten.... daarom kijk ik altijd op de achterkant, waar dat gemaakt is. MILKA uit Duitsland is gewoon de beste!...................:.


.................Enkel Milka heeft identieke producten in alle Europese landen waar het onderzoek gevoerd werd, namelijk: Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije.
...............



En volgens mij is Milka zwitsers!
 
Kaas ook.... het word omgepakt en NL stempel erop gezet.
Ik weet niet waar jij je bewering op baseert, barbie, maar denk je nou echt dat de Nederlandse kaasproducenten dergelijke oplichterspraktijken zouden accepteren zonder daar enorme stennis over te maken?
Ik geloof er geen bal van. :puh:
 
http://www.keuringsdienst.nl/page/18221/nl

Het naadje van de kaas/kous.

Ja verbazend hè? . Je koopt kaas in een land naar keuse , pakt het opnieuw in in Nederland en jawel. Met een nl zegel in de winkel.

En iedereen trapt er in.

Net als wilde eend gefokt in Frankrijk, boter met ook een ompakverhaal en ellende voor degene die eerlijk was voor de camera. We leven in een vrij land. ( maar dan cynisch bedoelt).

En hoe dat allemaal kan?

Van een oude wijze boer ooit gehoord: De verkoper is nooit gek.
 
De échte kaasfijnproefer haalt ook geen voorverpakte kaas in de supermarkt, toch? :oeps:
Die gaat naar de kaasboer of een kaaswinkel en vraagt daar om een lekkere (boeren-) kaas uit Holland.
Ga en proef het verschil. ;)
 
Jammer dat hier wel op aangedrongen wordt maar niet zichtbaar en urgent op de misstanden in de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.
 
Alles draait om de centen. :lmfao:
Maar daarom zouden de grondstoffen van de producten wel gelijk kunnen/moeten zijn toch? Het gaat hier immers om producten met dezelfde naam in dezelfde verpakking en dezelfde reclameboodschappen.

Daarom past die kaas waar in dit topic over gesproken wordt ook helemaal niet in dit rijtje. Goudse kaas is gewoon een type-aanduiding, (als cola zonder coca ervoor) maar waarom zou Gouda kaas uit Gouda moeten komen? Als ik nu naar de stad fiets voor een Limburgse vlaai, Bosche bol, Berliner bol of oosterse woksaus, ik noem maar wat, dan komen die toch ook niet uit Limburg, Den Bosch, Berlijn of het oosten?
 
Daarom past die kaas waar in dit topic over gesproken wordt ook helemaal niet in dit rijtje. Goudse kaas is gewoon een type-aanduiding, (als cola zonder coca ervoor) maar waarom zou Gouda kaas uit Gouda moeten komen? Als ik nu naar de stad fiets voor een Limburgse vlaai, Bosche bol, Berliner bol of oosterse woksaus, ik noem maar wat, dan komen die toch ook niet uit Limburg, Den Bosch, Berlijn of het oosten? [/SIZE]

Maakt me niets uit, hoe die kaas heet, maar als die uit Polen of andere land komt, moeten ze niet op de verpakking NL kenmerk zetten.
Dat is misleidend...
Daarom eet ik nu alleen maar Beemsterkaas of Old Amsterdam en de andere goedkopere kazen gebruik ik voor koken of raspen.
 
Daar heb je helemaal gelijk in, zo doen wij het ook.
Maar het is wel totaal iets anders als waar het in post nummer 1 over gaat: een merkproduct met exact dezelfde naam, dezelfde verpakking en dezelfde reclame in verschillende landen produceren en verkopen met in ieder geval één groot verschil: een andere samenstelling waardoor de smaak beïnvloed wordt.
Zoals dus de coca-cola of de Milka-chocolade wat jij eerder noemde. Ik proef in Tsjechië trouwens geen verschil met de coca-cola tov Nederland.
 
Bovenaan