Hoe smaakt bij jullie de cola?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Interessant onderwerp, en ik lees veel herkenbare zaken. Ca. een jaar geleden was er in het Tsjechische nieuws hetzelfde onderwerp. Het bevestigde alleen maar wat mijn vrouw ik en ik dachten. Je kunt als consument er heel veel zelf aan doen, net als Smiley gewoon de Tsjechische Cambrinus variant kopen. En zoals velen hier Beemsterkaas (Barbie) en Boerenkaas (Lina) of goede Tsjechische varianten (excl. Eidam en co).

Ik ben zelf heel erg kritisch op wat we kopen, in de twee jaar die we in Tsjechië woonden vond ik het vrij eenvoudig de producten aan te wijzen "bestemd" voor de centraal- en Oost-Europese markt! Ondanks dat het onderzoek aanwijst dat Milka overal dezelfde kwaliteit verkoopt ben ik het volkomen met Barbie eens, de Milka kwaliteit die je in Tsjechië en Polen koopt is ronduit slecht. Met name de "leuke" cadeauverpakkingen voor naamsdagen en verjaardagen waar op de achterzijde alleen de volgende talen staan: CZ, SK, HU, PL, RO, BG, UKR, RU, etc. is echt ronduit slecht. Deze deponeerden wij meestal meteen in de vuilnisbak na geverifieerd te hebben of het echt zo slecht is. Ook mijn Tsjechische collega's keken altijd op het etiket of de Milka reep niet uit Polen kwam. Met alle respect overigens, een chocolade liefhebber eet natuurlijk geen Milka, maar echte Zwitserse merken als Lindt of Caillers en laten we de Belgische kwaliteit niet vergeten. Milka mag Zwitsers van oorsprong zijn, ik ken het bedrijf goed en en er wordt tegenwoordig geen reep milka in Zwitserland geproduceerd, is gewoon een onderdeel van een groot concern, tegenwoordig Kraft Foods, voorheen heette dat Jacobs Suchard (zelfde moedebedrijf als Cote d'or).

Maar ga de kwaliteit van de dochterbedrijven van Nestlé in Tsjechië eens na, daar mag dan een Nestlé logo opstaan, maar ik vermoed dat de kwaliteit van een Orion Studentska chocoladereep die in Tsjechië populair is, vroeger beter was. Ik vind het nu gewoon cacaofantasie. De massaproducten als Kitkat, Lion (=Nestlé) en Mars, Snickers zijn volgens mij in heel Europa hetzelfde. Volgens mij geldt dat zoals door menigeen genoemd ook voor Coca Cola. Ik ben geen expert qua voedseltechnologie, maar ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van het grondwater ook een rol speelt (meer/minder suiker), zelf vind ik cola uit een glazen flesje ook lekkerder, moeten ook veel mensen om lachen.

Tenslotte is het wel normaal dat producten van Multinationals aan smaak van de lokale markt worden aangepast, goed voorbeeld is de boter van Corrie.
Grappig ook het voorbeeld van minder inhoud van de boterkuipjes, deze vorm van "oplichting" komt meer voor, hadden ze in het onderzoek ook mogen belichten. Goed voorbeeld is de Nutrilon babyvoeding, is per stuk in CZ twee tot drie Euro duurder dan in NL, zit er bovendien ook nog 100 gram minder in!

Ander goed voorbeeld waar ik me aan stoor in de mozzarella in Tsjechië van het merk Galbani, ligt hier in NL ook bij AH in de schappen en komt inderdaad netjes uit Italië. IN CZ ligt dezelfde verpakking, echter de oplettende lezer zal zien dat deze in Tsjechië is gemaakt (echt heel sneaky gedaan met lettercodes). Het gaat er mij niet omdat hij uit Tsjechië komt, Tsjechische melk kan even goed zijn, maar dit merk pretendeert een Italiaans product te verkopen (en vraagt er de prijs ook naar) maar het is niet zo.

Tot zover mijn bijdrage. Dit onderzoek is voor mij dus absoluut geen verrassing, je moet als consument gewoon kritisch zijn, of er maling aan hebben.

Ook in Nederland komen overigens deze praktijken voor, ik ben olijvenliefhebber en at dus per definitie al geen Carbonell-olijfjes, werd een paar maanden terug door een programma ("eet smakelijk" of een smaakpolitie-achtig programma) bevestigd dat de olijfjes in Spanje van hetzelfde merk beter waren (ging om dat oranje piment vullinkje, in Spanje echte paprika ofzo en in NL iets chemisch gelei-achtigs), fabrikant gaf als reactie dat NL'ers niet bereid zijn de prijs voor het goed product te betalen :-) wat misschien ook wel waar is.

Zo zie je maar, komt overal voor, alleen denk ik in centraal- en Oost-Europa wat vaker.
 
Ander goed voorbeeld waar ik me aan stoor in de mozzarella in Tsjechië van het merk Galbani, ligt hier in NL ook bij AH in de schappen en komt inderdaad netjes uit Italië. IN CZ ligt dezelfde verpakking, echter de oplettende lezer zal zien dat deze in Tsjechië is gemaakt (echt heel sneaky gedaan met lettercodes). Het gaat er mij niet omdat hij uit Tsjechië komt, Tsjechische melk kan even goed zijn, maar dit merk pretendeert een Italiaans product te verkopen (en vraagt er de prijs ook naar) maar het is niet zo.


Ook in Nederland komen overigens deze praktijken voor, ik ben olijvenliefhebber en at dus per definitie al geen Carbonell-olijfjes, werd een paar maanden terug door een programma ("eet smakelijk" of een smaakpolitie-achtig programma) bevestigd dat de olijfjes in Spanje van hetzelfde merk beter waren (ging om dat oranje piment vullinkje, in Spanje echte paprika ofzo en in NL iets chemisch gelei-achtigs), fabrikant gaf als reactie dat NL'ers niet bereid zijn de prijs voor het goed product te betalen :-) wat misschien ook wel waar is.

Zo zie je maar, komt overal voor, alleen denk ik in centraal- en Oost-Europa wat vaker.
Officieel zou Mozarella volgens mij van buffelmelk gemaakt moeten worden.


Ook deze olijfjes waren te zien in de `keuringsdienst van waarde`.
 
Dat is inderdaad waar, maar dat staat dan op de verpakking en ik denk dat de echte buffelmozzarella een beschermde status heeft. Ik heb tot nu toe alleen de Zuid-Italiaanse buffelmozzarella gezien, maar wel koemelkklonen uit meestal Duitsland en soms Tsjechië.
 
Het gaat overigens niet alleen om voedsel, ook andere producten verschillen nogal in kwaliteit.
Terwijl in Nederland gekochte Pampers goed hun werk doen (productie in DE), blijven die in Tsjechie gekocht steeds doorlekken (productie in PL).
Datzelfde met het merk Always (maandverband), in Tsjechie weer een pools product verkrijgbaar, is net een schuurpapier .. jakkes.

Er wordt gezegd, zolang de Tsjechen dit pikken, de producenten het zo blijven doen. Voor Tsjechen is (jammer genoeg) meestal de prijs belangrijker dan de kwaliteit.
Ze hebben een lange weg te gaan.
 
Er wordt gezegd, zolang de Tsjechen dit pikken, de producenten het zo blijven doen. Voor Tsjechen is (jammer genoeg) meestal de prijs belangrijker dan de kwaliteit.
Ze hebben een lange weg te gaan.

Het zegt ook genoeg dat de familie Schwarz in Tsjechië marktleider is met hun supermarkten.
 
Als je daarmee wilt zeggen dat bijvoorbeeld Lidl een kwalitatief slechte supermarkt is, dan ben ik dat nadrukkelijk niet met je eens.
 
Buiten dat ik de winkel (persoonlijk) niet prettig vind, is het naar mijn mening geen slechte supermarkt. Het is zelfs zo dat we er in Tsjechië voor sommige producten speciaal iedere week kwamen (Geen betere basilicum/bazalka dan bij de Lidl in CZ, en menigeen zal de producten kunnen benoemen).

Ik wilde alleen de stelling van Beruska bevestigen dat de Tsjechen erg prijsbewust zijn hetgeen reflecteert in het marktleiderschap van de Schwarz-groep zijnde Lidl en Kaufland. Ik vind de Kaufland overigens even onprettig als de Lidl.
 
Smiley en Jan: de vraag of Gambrinus in Tsjechië al dan niet uit een Poolse brouwerij komt, is eerder al uitvoerig in dit topic besproken. Een woordvoerder van Gambrinus zei er het volgende over:

"Deze verhalen zijn verzinsels. Helaas weet ik niet of we Gambrinus brouwen in Polen of de Oekraïne, maar als we het in Polen brouwen, zouden we dat bier alleen in Polen verkopen, niet in Tsjechië."

Mijn ervaring is in ieder geval dat de Gambrinus afgelopen zomer als vanouds smaakte. :pivo!:
 
Dat zal wel zo zijn, maar het is toch wel een beetje vreemd dat in de folder specifiek wordt vermeld dat het bier in Tsjechië gebrouwen is. Misschien wordt het merk een beetje gewantrouwd?
 
Nee Punk, hellaas..... Gambrinus is zeker wel gebrouwen in Polen en verkocht in CZ. Niet alleen flessen maar ook vaten. Enne...... het was duidelijk te proeven.


Trouwens, nogal wiedes dat een woordvoerder de foute verhalen tegenspreekt.... toch ?
 
Oke, ik ga het uitvissen.
Ik ga de etiketten bestuderen.

Maaruh, ik van de zomer flessen Gambrinus weggespoeld omdat het niet lekker was.
Etiketten vergeleken maar er was geen verschil.
Maar niet opgelet waar het gebrouwen was.
Zou het dan toch zo zijn dat..........................
 
Aan de etiketten zal het vermoedelijk niet te zien zijn. Ook de Unilever boter (Flora en vele anderen merken van Unilever) waarvan de Tsjechische fabriek gesloten is in ik meen 2009, wordt nu in Polen gemaakt. Op het hele verpakking komt het woord Polen echt niet voor, überhaupt waar het gemaakt is, zal voor Gambrinus ook zo zijn.

Ik hoorde wel dat sinds SAB Miller de Gambrinus-fabriek geopend heeft de omzet in Polen juist is ingezakt om dat de Polen export kwaliteit willen. Nu het in eigen land gebrouwen wordt is het "exclusieve" (lees: kwaliteit) er af,Wat dat betreft schijnt de fabriek in Polen een zeperd te zijn.

Wel off-topic hoor, maar wat is dat toch met in Polen geproduceerd voedsel, waarom heeft dat zo'n slechte naam? In ieder geval in Tsjechië is dat wel zo.
 
Nee Punk, hellaas..... Gambrinus is zeker wel gebrouwen in Polen en verkocht in CZ. Niet alleen flessen maar ook vaten. Enne...... het was duidelijk te proeven.
Jij hebt dus zelf aan de etiketten gezien dat het Poolse Gambrinus was die je gedronken hebt?

Trouwens, nogal wiedes dat een woordvoerder de foute verhalen tegenspreekt.... toch ?
Geen idee, als er niets mis is met dat bier (en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een fabrikant z'n eigen glazen gaat ingooien door volstrekt onnodig een product van mindere kwaliteit te gaan verkopen) dan is er ook geen reden om het tegen te spreken toch? :confused:
 
Als ik de Tsjechische produkten hier bekijk, heeft Tsjechië als barcode 85. Ook het flesje Gambrinus heeft als barcode 85.
 
Hier heb ik een lijst met barcodes per land gevonden. Tsjechië begint met 859, Polen met 590.
Er staat echter het volgende bij:

"De nummers van de barcodes willen niet zeggen dat het originele product ook uit dit land komt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat het product in het betreffende land verpakt is."

Dus nu weten we nog niets. :?:
 
Bovenaan