Hoe smaakt bij jullie de cola?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nu hoorde ik laatst van een Tsjechische vriend dat Pilsner Urquell voor de Lokale Poolse en Russische markt ook lokaal gebrouwen wordt (wordt niet in Tsjechië verkocht uiteraard, zou écht een doodzonde zijn). Hij had ook een heel goed argument:
- Waarom vraagt Pilsner Urquell geen beschermde status aan? Zij waren toch de eerste die Pils gebrouwd hebben? Bijv. Budvar/Budweiser, Pardubicky Porter, Olomoucky Syr, Pardubicky Pernik, Goudse Kaas zijn wel beschermde produkten.
- Antwoord: dan mag je dat product onder die merknaam niet meer in een ander land/regio brouwen. Zou volgens hem de enige reden zijn om geen beschermde status aan te vragen.

Kijkend naar de website van deze Poolse brouwerij: http://en.kp.pl/brands/pilsner-urquell/

Klik je op Grolsch (export): staat er expliciet dat die uit Enschede komt.
Klik je op Pilsner Urquell: blijft het vaag, "Tsjechische Brouwers" kun je namelijk invliegen. Smaakt hetzelfde als in 1842, noem ik marketing. Een referente naar de stad Plzen of de brouwerij is er niet. En kijk eens goed naar het etiket: in Tsjechië staat erop (aan de onderkant): "Brewed in Czech Republic". Kijk eens naar dit etiket: "Born in Czech Republic", kan ik juridisch uitleggen dat het merk inderdaad in Plzen, CZ "geboren is".

Grappig toch?
Ik zie op de hele website het merk Gambrinus overigens niet terugkomen, wordt het eigenlijk wel in Polen verkocht? Of gewoon direct naar Tsjechië geëxporteerd?

Overigens is het niet zo heel bijzonder, de grote biermultinationals willen ergens op besparen. Heineken (op de export na) wordt ook overal ter wereld in licentie gebrouwen net als vele andere merken. Gewoon proeven, en genieten, an als het niet lekker is een ander merk nemen.
 
Dank voor de aanvulling. Alleen moeten we wel kritisch naar de bronnen blijven kijken (iedereen kan aanvullingen doen in Wikipedia). Ik geloof inderdaad dat deze merken daar worden gemaakt. Weet alleen niet of de auteurs onderscheid maken tussen distributierechten van bijv. Grolsch en daadwerkelijke productie ter plaatse. Blijft echter wel leuk om te weten hoe het zit.
 
Het is toch heel mooi als het over cola geschreven wordt uiteindelijk het heerlijke bier weer om de hoek komt kijken.
 
Klopt, Johannes, Wikipedia is een geweldig medium voor de snelle zoeker, maar niet altijd even betrouwbaar qua feiten.

Kukel, had jij dan anders verwacht in een discussie waar ik aan meedoe? :D

Dat is algemeen bekend, Jan, maar Gambrinus is een apart merk van Urquell met een eigen samenstelling, net zoals bijvoorbeeld Brand en Amstel van Heineken.
Dus waarom zou SABMiller geheimzinnig doen over de fabricageplaatsen van Gambrinus en niet over die van Pilsner Urquell? :zwijg:
 
Bovenaan