Hobby plantencentrum oftewel Domaci z Petrovic

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vogel-válka

Het is hoogzomer. Door de warmte worden we ‘gedwongen’ om tropenrooster te draaien; na 12.00 uur is het buiten té warm, alleen een plons in het zwembad is nog geoorloofd. Daarna snel afdrogen of nat door de tuin lopen om – snel, SNEL – iets te oogsten. Aardbeien, bessen, bonen, alles groeit tegen de klippen op. Zelfs de pompoenen zijn al zichtbaar, gedeeltelijk midden OP de composthoop want een goede pompoen laat zich geen plaats aansmeren, een pompoen groeit daar waar hij groeien wíl.

P7203260.JPG

Met dat gevolg dat wij ons bioafval niet meer kwijt kunnen. Een klein MINpuntje, want er zijn veel ergere dingen in het leven, zoals een echte oorlog!

Jawel, schreef ik eerder iets over mijnheer Erdogan of pannetje Poetin (Donald ‘Dump’ laten we maar even buiten beschouwing, hij weet nauwelijks wat Tsjechië voor een ding is…..), hier heerst een echte veldslag! Inderdaad, in Petrovice, Malé Svatoňovice!

Dat zit zo: ze deden het niet dit voorjaar. Helemaal nergens, aan geen enkele boom zaten kersen. “Dat scheelt, mompelde Doma, dan hoef ik de boom niet in met jóúw ragebol (hij bedoelt hiermee niet mijn kapsel) op een extra stok. We halen ze deze zomer wel bij huisvriend M., die zijn toch lekkerder!” Zo gezegd, zo gedaan; met plukzak, emmer en oude schoenen werd de tocht naar het stulpje van M. ondernomen. Die was niet thuis, maar had bij voorbaat toestemming gegeven. Zijn buren kennen ons óók en denken dat wij altijd met eerzame bedoelingen komen…… Dit keer echter zou het puur kersen stelen worden, maar HELAAS: ook deze boom was compleet bez kers!

P6121344.JPG
Zomer 2016

P7193236.JPG
Zomer 2017

En zo was het in het hele gebied. Niks te snaaien. Ook de aardbeien waren wat zieltogend, tot we ontdekten dat onze ‘vrienden’ de kosi daar huishielden. POT!!!!!!!!! Snel een net erop, waarbij Doma de opkomende asperges bijna platwalste. “POT-VER-DOMA!!!!!! Kijk uit je doppen en houdt je kano’s (maat 42) bij je!!!!!”

P7193238.JPG


Bij de Frambozen was het de vraag wíé er ’s ochtends eerst kwam, Russalka of de beessies? 90% van de buit werd door ondergetekende binnengehaald en de rest mochten ze hebben want op die bosschage past geen net. Oude cd-tjes ophangen? Nee, die kenden ze al!! Een vogelverschrikker dan? Even dacht Russalka dat Doma creatief geweest was want toen ze in schemerdonker het huis binnenkwam zei ze: “O, ben je hier?” Nadere inspectie leerde dat het om een – natgeregende - broek en een hoedje ging, die levensecht te drogen hingen. Het leek echt sprekend op the real Doma!

P7193230.JPG

Dus hebben wij de oorlogsverklaring aanvaard. Overal hangen netten; de borůvky, de josta’s en zelfs de rode bessen werden te grazen genomen. Het overschot verdroogde zwarte bessen (er is al geoogst) mogen ze hebben.

P7193240.JPG
Josta's deels al in 's Merels maag verdwenen.....

P7193241.JPG

P7193248.JPG

Ondertussen wordt er al scheel naar de bramen en de druiven gekeken, dus moeten we netten verzamelen om ook die te redden.

P2054469.JPG
Ahhhhhhhhhhhhh!!!!!! Lief hè?

P2064489 Merel.jpg
Met een vulling van broodkost wél, maar NIET gevuld met MIJN bessen!!!!!!!!!!!!!!

Vanmorgen was ik in huis bezig, ook dát moet af en toe. Even het dekbed luchten en uitkloppen. “Geef je je over?”, klonk het van beneden. “??????” “Nou, je zwaait met de witte vlag, wil je een wapenstilstand?” IK? Als rechtgeaarde dochter van twee militairen ga ik de strijd aan. Tot de laatste bes. Je maintiendrai!
 
Bessen en Aardbeien volop, maar met het fruit is het somber gesteld. De vorst in het voorjaar heeft alles naar z'n moer geholpen. De schade is groot, ook voor wat betreft de druiven in Morava. Jammer, dit jaar geen pruimen oogsten om slivo van te maken.
 
Lees net je post van spoor overgang in Malé Svatoňovice. Inderdaad jammer. 5 jaar gelden waren wij een paar weken in het gehucht dat nu je thuis is. ik herinner me deze overgang nog goed. Met alle details die je beschrijf.
 
Bessen en Aardbeien volop, maar met het fruit is het somber gesteld.

?????? Maar beste mijnheer Averink, zijn bessen en aardbeien dan géén fruit? ;)
Behalve de kersen en – waarschijnlijk – de peren doet de rest het hier výborně, maar dat vinden de vogels dus óók……….we kwamen er bij de josta’s waarschijnlijk TE laat achter. Tot op heden zien onze druiven er picobello uit; geen vorstschade, maar we houden onze gevederde ‘vrienden’ in de gaten!

P7163224.JPG

Trouwens….U had toch eerst zo’n leuk fotootje van (uw?) huis als atavar? Ik vind deze een beetje….eh , eh hoe zal ik het tactisch zeggen? Vooruit, als ik hem tegenkom loop ik een blokje om!


Is dat rode ding een boiler die ingepakt is?

Hee, mijnheer Kukel, leuk dat U weer eens reageert! We wachten nog steeds met smart op uw hulp bij het tuinieren…….

Dat rode ding in de kotelna? Dat is onze voorraadtank, in het Tsjechisch ons akumulační nádrž. Hierin wordt het water opgeslagen dat we tijdens het opstoken verwarmen. Bij normaal winterweer (wat is normaal?) en ’s nachts niet verwarmen kunnen we het ca. een dag uithouden. We stoken ca. 3 uur en na 2 uur moeten we minderen met hout toevoegen…daarom staan Pat & Mat op dat vat. Vóórdat we de ketel aansteken wordt de tijd ingesteld zodat we allebei weten hoe lang we bezig zijn; na afloop terugzetten. Verwarmen is zo ‘kinderlijk’ eenvoudig!

PC221543.JPG

Lees net je post van spoor overgang in Malé Svatoňovice. Inderdaad jammer. 5 jaar gelden waren wij een paar weken in het gehucht dat nu je thuis is.

Mijnheer Graltena dan was U 5 jaar geleden in het leukste dorp van Tsjechië op vakantie! Bijzonder nietwaar? Nu moet ik eerlijk zijn, mijn bril is zeer gekleurd en andere dorpen zijn vast ook het leukst van Tsjechië!

We moeten nu eenmaal met onze tijd meegaan en over een paar jaar vinden we het vast een vooruitgang. De ronde trommels met de treinverbindingen in het station zijn helaas ook al een tijdje verdwenen.

Nádraží_Opava_východ,_otočné_role_s_jízdními_řády-bew.jpg

Ostrava-Svinov,_role_s_jízdními_řády_v_chodbě_staré_budovy -bew.jpg
'Gestolen' van internet want ze zijn hier al lang verdwenen. Prachtig systeem, d.m.v. het wieltje aan de onderkant kon je de rol draaien, aan het nr. aan de bovenkant kon je zien welke routes er op stonden...... Ik heb heel wat wachttijd zitten 'spelen' met de route-trommels.

Iedereen heeft immers een Iphone? Eh….nee, wíj niet, maar dat is niet erg want we hebben ooit leren schrijven en noteren het thuis altijd op een briefje als we weer eens een gekke verbinding uitzoeken. En – eerlijk is eerlijk – op ieder bemand station willen ze de verbinding heel graag voor ons uitprinten.
 
Wat een ingewikkelde installatie.
Dus u moet altijd hout erin doen om warm water te krijgen.
Afijn, dat houdt je jong.
Net bij ons een nieuwe elektrische CV installatie laten aanbrengen.
De oude had het op zijn heupen gekregen en ging zelfstandig aan de gang.
Ik moet er niet aan denken dat dat in de winter gebeurd zou zijn.
De elektra rekening zou dan wel eens de hoogste van ons mooie dorp kunnen zijn geworden.
Deze ketel doet het fantastisch.

Treinen doen wij op de zelfde manier als u.
Vragen en ze zijn zeer behulpzaam.
De reis wordt netjes uitgeprint.

Ik wil u uiteraard behulpzaam zijn bij het tuinieren.
Maar u moet dan niet gek opkijken dat de tuin er na mijn behandeling uit ziet alsof er een sprinkhanenplaag over heen is gegaan.
Ik heb er geen verstand van.
Mijn specialiteiten zijn enkel op het gebied van kitvoegen.
Meer niet.

Afijn, het is hier opeens koud.
10 graden na weken van hitte.

Fijne dag toegewenst.
 
Wij hebben ook zo´n soort systeem voor de verwarming, een 1000 liter accumulator voor de verwarming ( ongeveer 3 dagen voor ons tot nu toe. We hebben wel een electrische verwarming in de accumulator voor als het nodig mocht zijn. of voor als we een paar dagen weg zijn. Voor het warme water hebben we een boiler die zowel via de hout verwaming als ook electrisch kan werken.
 
Wij hebben ook zo´n soort systeem voor de verwarming

OOOOOOOOOOOOOOOOO Mijnheer A. Smit!!!!!! :bloem::bloem:U redt mij. Dít is precies de uitleg die ik in mij hoofd had, maar:

ik ben technisch een GROTE 0 (Dat is op de middelbare school al vastgesteld, nadat het scheikundelokaal bijna de lucht in vloog, omdat ik de pot met fosfor open had weggezet. Wist IK veel? Het was mijn eerste scheikunde les…..).
Ik heb daar geen enkel probleem mee – technische grote 0000 kunnen op een ander gebied best goed zijn - behalve als ik iets moet verduidelijken want dan gaat het 99,9% van de keren mis. Uw verhaal is precies datgene dat het moet zijn. Dank U wel!!!! :dank2:

Ik denk dat wij een kleiner vat hebben; onze schoorsteendeskundige raadde ons aan een vat erbij te zetten, maar dan is onze kotelna te vol om er ook nog met wijn, cider :champagne:en/of natte was te klungelen. Daar komt bij dat we nu max. 3,5 uur moeten stoken en dan de rest van de dag vrij zijn….met zo’n tweede accumulator erbij wordt dat veel langer.
Ook wij hebben een elektrokotel, maar die zit separaat van de accumulator (prachtig woord trouwens). Het boiler-verhaal is hetzelfde als bij U. Doma heeft overal informatie ingewonnen om de verwarming hiervan door zonne-energie te laten verlopen, maar daarvoor moet nog wat meer uitgevonden worden. We wachten nog een paar jaartjes.
 
De Pergóóla

Wat doen mensen op een verjaardag? Ze krijgen bezoek met felicitaties en cadeautjes en er moet taart zijn en koffie en borreltjes en wijn en mineraalwater……en dan is dat gezellig. Dat neem ik tenminste aan…..zowel Doma als ondergetekende hebben geen ervaring met deze traditie en een verjaardag voelDE bij ons altijd heel ongemakkelijk aan. Wat moeten we ermee? Maar het antwoord daarop hebben we sinds een paar jaar gevonden:

We gaan gewoon een beetje weg! Maken er een leuk dagje of weekend of wat dan ook van. De jarige mag kiezen, tenminste als het geen oubollige keuze wordt. Dán kiest Russalka. Voelt U hem aankomen?

Doma stond op het punt om – lang geleden – 60 jaar te worden; we zouden net de dag daarvoor uit Nederland terugrijden en hier lag een kans: “Meißen!!! Daar wou je toch altijd nog eens naar toe? Als we daar nu eens een overnachting boeken, vroeg uit Nederland weggaan, dan kunnen we 2 dagdelen daar doorbrengen en zijn we nog voor middernacht thuis.” De jarige in spé was het ermee eens, hotelletje geboekt, auto geladen, hetgeen altijd makkelijker klinkt dan het is, want op de één of andere manier nemen we altijd een half warenhuis mee terug……… en: wégwezen!

De files vielen mee en aan het einde van de middag doemde Meißen op. Mooie stad hoor, zeker weten, helaas waren de wegen een beetje erg opgebroken! ‘Jeanine’* wist ons hotel best te vinden, alleen moesten we dan door bergen stenen en ijzeren hekken heenrijden; uiteindelijk wist ze ons tussen die hekken in te plaatsen, op een opgebroken weg onder een heuvel. Daarvandaan liep een steile, hobbelige trap het bos in en daarboven zou……Gelukkig besloot Doma om gewoon om te rijden en zo kwamen we van de andere kant óp die heuvel, op de parkeerplaats bij dat hotel. Niks mis mee en via dat hobbelige pad stond je binnen een paar minuten in de binnenstad! Wát een stad trouwens; prachtig gelegen aan de Elbe (in Tsjechië beter bekend als de Labe) en vooral bekend om zijn porselein. Nou, dat kon ons gestolen worden, maar de geveltjes, pleintjes, doorkijkjes en – naderhand – het eten onder de megaparasol bij de plaatselijke ‘Griek’ waren meer dan de moeite waard. Die parasol was hoognodig ’s avonds om 21.00 uur want na een tropische dag hoosde het compleet verticaal; wij zaten droog en kregen nog eens een gratis alcoholisch drankje bij de volgende gang. Dat beloofde wat voor de volgende dag, DE verjaardag van Doma.

Het goot, het was niet warm en dan moet je toch iets; eerst maar eens een kerkje dat heel interessant was en veel tijd nam.

P5182139.JPG
Alles, lett. alles in de kerk was van porselein. De beelden, de herdenkingsborden, versieringen, etc.

Toen naar de rivier want “Jij bent jarig en Jij houdt van bootje varen…..WIJ gaan bootje varen, jíj koopt kaartjes, maar vertel wel even dat je jarig bent.” Aldus geschiedde en Doma mocht GRATELOOS mee.

P5182147.JPG

Zeven meter onder de brug lag de boot te wachten** en al was het weer niet best, het was een feestje. Een top-onderhouden radarboot bracht ons een stukje stroomopwaarts de rivier op, waar we bij de eindhalte een uur de tijd kregen om rond te lopen.

P5182150.JPG
Doma 'schoot' een handvol filmpjes, maar - helaas - Russalka de Digibeet kreeg deze niet geplaatst! Dan maar een leuk fotootje.

Iedereen ging aan de knődels, maar Russalka had vanaf de boot ‘iets’ gezien en dat triggerde. Het werd dus wandelen. Dat ‘iets’ was een PERGÓÓLA, begroeid met druiven. “Snappie, WIJ hebben druiven, maar geen pergóóla, maak maar eens een paar mooie foto’s.”

P5182154.JPG


Zo gezegd, zo gedaan en toen de terugweg werd aanvaard, knapte het weer op.

P5182184.JPG
Het silhouet van Meißen. Bij goed én slecht weer heel herkenbaar.

Tijd voor een bekend fenomeen, óók in Tsjechië; maar omdat er nog gereden moest worden, werd dat wel een alcohol-loze variant!

P5182189.JPG
Wij zaten dus in een onthoofde Biergarten!

Thuisgekomen duurde het wel even voordat de plannen vorm aannamen. Veel tekenen, rekenen, bespreken, bekritiseren, uitgummen…….en toch staat er nu al een paar jaar een mini-pergóóla, met zitplaats voor 2; glaasjes moeten in de hand gehouden worden en het druiven-dek is nog niet dicht begroeid. Maar zolang de wijnboer niet de verkeerde ranken afsnoeit is er hoop en vooral: in het voorjaar genieten van de laatste middagzon en een goed gevuld glas!

P8241787.JPG
Zomer 2016.

P7163221.JPG

P7163225.JPG
Voorjaar 2017.

P8023278.JPG
Zomer 2017. Een pergóóla vol belofte van een goede oogst!



* (zie # 828) Domste GPS van het land, ondertussen ontslagen en met prepensioen.

** We hadden in de binnenstad de tekenen gezien van eerder hoogwater en toen we langs de trappen 7(!) meter afdaalden richting de boot konden we ons dat niet voorstellen. Nog geen 2 weken later stond de binnenstad van Meißen opnieuw onder water…….
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk een pergola. Wij hebben 1 op ons terras van ongeveer 4 bij 5 meter, ondertussen compleet begroeid met Wisteria en een sierdruif. Vorig jaar dak ervan vervangen van verrot Rotan naar kunstof platen en verlichting erin gemaakt.
 

Bijlagen

  • DSC_0002_124.JPG
    DSC_0002_124.JPG
    187,4 KB · Bekeken: 34
  • DSC_0003_91.JPG
    DSC_0003_91.JPG
    196 KB · Bekeken: 30
Heerlijk een pergola.


Tjonge jonge mijnheer A.Smit….dát is nog eens een pergóóla! Ik kon hem eerst niet vinden! Bloeit die prachtige wisteria van U ook in het voorjaar? Dan moet dat een lust voor het oog zijn.

Als ik zo ons pozemekje bekijk hebben wij ook meerdere pergóóla’s! We noemden ze alleen niet zo. De wisteria bedekt het afdak tot de sklad (voorraadruimte); in de zomer geeft het blad wat koelte, in het voorjaar weigert-ie tot op heden te bloeien, hoe we hem ook pesten met snoeien……

P8223367.JPG

P8223369.JPG
Af en toe moet de sateliet even vrij gemaakt worden.......

Verder heeft Doma ons balkon plaatselijk iets uitgebreid met een afdak; daar hebben we - als er een tropische hoosbui viel – al zo heerlijk kunnen borrelen/barbecueën etc.!

P8223373.JPG
"Hee, sprak Doma, vanaf deze kant heb ik nog nooit een foto gemaakt." Bij deze.

P8041660.JPG
Met een beetje moeite kun je hier best met z'n 4-en zitten.

Probeer ik nu de show te stelen met allemaal pergóóla´s? (Wij vinden die verkeerde klemtóón hier een must….) Nee asteblieft niet. De laatste twee zijn gewoon afdakjes in ons spraakgebruik.

P9031814.JPG
Momenteel is deze pergóóla buiten gebruik; ingepakt zoals de rest van de druiven tegen TE vreetgrage merels en lijsters. Daar heeft U met uw sierdruif - die in de herfst trouwens prachtig gekleurd blad heeft - vast geen last van!
 
Jullie hebben ook een erg fijne mooie plaats , onze wisterias bloeien prachtig in het voorjaar, we hebben een roze en een witte. de bladeren van de druif zijn in de herfst inderdaad erg mooi gekleurd, lijkt met de zon erop als een gouden waterval...
 
  • Leuk
Waarderingen: hgmw
Jullie hebben ook een erg fijne mooie plaats , onze wisterias bloeien prachtig in het voorjaar, we hebben een roze en een witte. de bladeren van de druif zijn in de herfst inderdaad erg mooi gekleurd, lijkt met de zon erop als een gouden waterval...
Snoeitips zijn welkom...
 
Snoeitips zijn welkom...
Wel, ik ben ook nog zoekende voor verscheidene planten en bomen. Onze wisterias en sierdruif heb ik vorig jaar Maart compleet gesnoeid omdat ik de rotan van de pergola vervangen heb door kunststof platen. Dus moet voor dit jaar de beste manier ook nog vinden, gedurende het seizoen moeten we regelmatig de lange takken die naar beneden hangen snoeien, anders wordt het een oerwoud.

Zodra ik meer info heb laat ik het je weten.
 
11 augustus 2017

Een normale zomerse dag met ’s middags toenemende bewolking. Aan het einde van de middag werd de lucht letterlijk vanuit het westen ROETZWART en het was windstil. De wolken kolkten, we hoorden de wind eerder dan dat we de bomen zagen zwiepen. Doma wist nog nét de tuinstoelen onder dak te krijgen en toen barstte het los: enorme windstoten, de regen kletterde tegen de ruiten en ik dacht ieder moment dat de grote walnoot bij de buren het zou begeven…….
De windstoten duurden niet lang, de regen kletterde wel even door en wat Petrovice betreft was dat het wel, op een aantal takken en een paar omgewaaide bomen na.
Libňatov, Havlovice en Úpice kregen wél het volle pond incl. stroom/wateruitval.

De volgende dag reden we naar Mělník voor de jaarlijkse vinokošt; bij Hajnice zagen we de afgeknapte bomen langs de weg liggen, maar hoe erg het geweest is, zag ik pas dit weekend: buurvrouw Hana stuurde de volgende links. Kijk en huiver en zet – naar keuze – het onderliggende muziekje uit. Voor zover wíj weten zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd.

In de buurt van Libňatov met een drone opgenomen.

Libňatov, per helikopter.

Rond Kohoutov, met een drone; de grote jarmark van Kohoutov (de volgende dag) werd afgelast.

Dit stukje ZOU misschien beter bij 'actualiteiten' passen, maar het is niet meer helemaal actueel.
 
Bovenaan