Het geruilde T-shirt

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Was in de zomer van 1994. We waren, na een dagje uit, op de terugweg naar de camping van Nepomuk . Erg warm weer en het liep tegen "etenstijd". In het plaatsje Lnare, ergens tussen Blatna en Nepomuk, stopten we op het marktplein. Aan de overkant van het plein, aan de doorgaande weg, was een hostinec. De honger knaagde en een pilsje zou er ook wel in gaan. Maar... de lokaliteit lokte niet erg aan. Een geel gestuct bouwwerk waar het plamuur van afviel. Verveloos houtwerk. De vensterbanken op borsthoogte, zodat even stiekem naar binnen gluren niet kon. Trouwens, aan de binnenkant van de brede vensterbanken hingen dikke grijswitte vitrage, die misschien ooit een sopje hadden gehad, maar die het zicht ook belemmerde. Een vaag geroezemoes en gelach klonk vanuit de gelagkamer. De deur van de ingang, die ooit bruin geschilderd was geweest, stond op een kier. Ook daar probeerden we naar binnen te gluren. Dat ging ook niet want de deur gaf toegang tot een soort halletje, een soort sluis, voordat je in de eigenlijke kroeg kwam. Alles zag er erg groezelig uit.

Eigenlijk wilden we al weer weg gaan, maar 1 van de kinderen moest plassen. Tja, wat doe je dan. We keken elkaar even aan, haalden onze schouders op en Jan Jans en de kinderen gingen naar binnen. Een bedompte geur van bier en sigarettenrook kwam ons tegemoet. Aan een grote tafel zaten een twintigtal arbeiders in werkkleding achter grote glazen bier. Het gepraat en gelach verstomde direct. Nu ben ik geen pastoor, maar het was net of de pastoor langskwam. Doodstil werd het. Aandachtig werden we bekeken door het werkvolk. Langzaam ging het gesprek weer op gang. Een ober in een, wonderlijk genoeg, smetteloos wit overhemd en een keurig gestreken zwarte broek liep met het zweet op zijn rode voorhoofd door de zaal, druk bezig met het aanslepen van de glazen bierpullen met handvat. In zijn kontzak een grote zwarte portemonee aan een ketting.

De kinderen doken direct het toilet in. Schuchter namen mijn vrouw en ik plaats aan een oud houten tafeltje waar vier stoelen van verschillende makelij bij stonden. Op de tafel een groen tafelkleed van een bepaald (bekend) biermerk, keurig met de puntjes van het kleed aan elke kant van de tafel. Op de tafel een grote glazen asbak, gesponsord door hetzelfde biermerk. Verder werd de tafel versierd door een klein glazen potje met wat plastic bloemen waar dik het stof op zat. En verder nog een klein plastic rekje waar een zestal uitermate goed en veel gebruikte bierviltjes in stonden, Sommige krom van het vocht. Uiteraard van hetzelfde, naderhand door mij veel geprezen, biermerk.

De jongens kwamen giechelend terug uit de WC. De oudste fluisterde mij in het oor dat het DAAR niet erg schoon was. De jongste vulde aan dat ze een wedstrijdje hadden gehouden wie het hoogste tegen de muur kon plassen. De jongste had gewonnen.

De ober kwam. Sprak geen duits, sprak geen engels. Er verscheen nog veel meer zweet op zijn voorhoofd. Het boekje van "hoe zeg ik het in het Tsjechisch" kwam tevoorschijn. Het bestellen van een biertje ging nog wel. Ook de cola's van de kinderen verstond de ober, maar een glas rode wijn....? Gelukkig werd de goede man geholpen door een oude man, die het gestuntel van de ober vanaf de bakstafel had gezien. De oude man sprak een paar woordjes duits en met behulp van deze man konden we een bestelling plaatsen. Iets van gebakken syr (gebakken kaas) of zoiets. Gekleed in een oude overall die ooit blauw of donkerblauw was geweest, maar nu vaalgrijsblauw van het wassen. Op sommige plaatsen was een poging gedaan om middels wat lapwerk het "uniform" van de man te repareren. Gemakshalve trok de man een stoel bij. Binnen een half uur hadden we zijn hele levensverhaal onder het nuttigen van een paar biertjes en een ander glaasje van onbestemde inhoud aangehoord. De man was dorpssmid en daarnaast maakte hij wat kunst van ijzer enzo. Of we zijn werkplaats eens wilden bezichtigen?

Tijdens het eten was deze man zo vrij om aan onze tafel te blijven zitten. Hij had inmiddels gezelschap gekregen van een dorpsgenoot, zodat het wat krap werd aan het tafeltje. Glas leeg..... direct werd er een volle aangesleept. Bestellen was niet nodig. Op een gegeven moment, toen we bijna van plan waren te vertrekken, vroeg de man of ik mijn ALMERE T-shirt wilde ruilen tegen zijn T-shirt. De overall werd losgeknoopt en een T-shirt met een bieropschrift kwam te voorschijn. Het ruilobject. Een Deens biermerk.. Maar verder een puntgaaf T-shirt. Ach, ik houd wel van dit soort spontaniteit en wat kan mij dat Almere-T-shirt schelen. Ter plaatse werden de bovenlijven ontbloot. Mijn gespierde en gebruinde body tegenover de magere bleke kippeborst van de oude Tsjech. De shirts wisselden van lichaam. Het warme bezwete shirt van de Tsjech tegen het schone naar Ariel ruikende T-shirt van mij. Het tafereel werd gadegeslagen door de overige mannen aan de bakstafel. Het was net of de pastoor weer langs kwam. Doodstil, daarna gelach en geklap. Er volgden nog een paar biertjes en een bezoekje aan het door de jongens veelbesproken mannentoilet, waarna we na betaling van een luttel bedrag, de hostinec verlieten. Niet nadat we alle mannen in de kroeg hadden gegroet.

Moraal van dit verhaal?? Loop nooit voorbij een oude haveloos gebouw met het opschrift HOSTINEC!!!
 

Tabe

† In Memoriam
Nee, Freddy, helaas hebben we de smidse niet bezocht. Heb daar nu nog spijt van. De kroeg bestaat nog steeds. Wij zijn er samen (jij en ik) van de zomer nog langsgereden !! Ik denk dat daar nog steeds niet veel is veranderd. Maar bij gelegenheid...?
 
Vertellerstalent en een uitstekend oog voor details... Dat je dat allemaal nog weet na toch ruim 12 jaar. Ben ietsje jonger dan jij maar heb soms al moeite om me te herinneren wat ik de vorige week gedaan heb....
 

Tabe

† In Memoriam
Ja meneer P. Sommige dingen blijven je bij. En gelukkig laat mijn geheugen me (nog) zelden in de steek. Heb er in mijn beroep altijd veel profijt van gehad.
Overigens bedankt voor het compliment. Geniet altijd ook van jouw bijdragen.
 
Tabe ik heb zeer genoten van je verhaal.
Heb een uurtje op bed gelegen en er maar weer uitgestapt geen spijt van overigens lukt het me straks mischien wel.
Ben zeer gespannen momenteel,morgen moet mijn dochter om 7 uur in ziekenhuis binnen zijn. Eerste kleinkind.
8.30 uur word aanvang gemaakt.
Bedankt voor je verhaal,kon ik wel gebruiken.

;) :(
 

Pelhřimov

Donateur
Tabe, bedankt voor je mooie verhaal. Ik heb het met heel veel plezier gelezen. :lezen:

Kees, ik kan me voorstellen dat je wat gespannen bent, maar we denken aan je en hopen snel een berichtje van je te kunnen lezen wat het geworden is. :)

groetjes

Jeanne
 
Dank, waarde vriend, herkenbaar.

Toen ik je verhaal las rook ik de zware geur van sigaretten, bier, zweet en het bijbehorende urinoir.
De geur van loslatend stucwerk.
Ik rook de gemoedsgesteldheid.
Ik rook de kalmte, het accepteren van elkaar.
Ik rook Tsjechie in optima forma.
Ik rook een nederlander die de weg vond.

Moge er nog vele verhalen volgen die geuren naar ons tweede vaderland.

Een oprechte dank van Kukel.
 
prachtig verhaal,wij zaten in 1993 onder praag in een hotel,daar was naast ook zo'n kroegie zoals jij dat beschrijft.
Wij noemden dat het rookhol,kwamen geen dames daar,het was alsof ik de eerste dame was die daar binnenkwam.
na een paar dagen te hebben gelogeerd en onderhand in het kroegie daar bekend was,moest er geschaakt worden,een oud mannetje en ik.
Ik won,werd op handen gedragen,er werden groene goedjes aangesleept wat naar pepermunt smaakte.
Prachtige herinnering aan,ook omdat mijn vader die vakantie met ons mee was,en nu helaas overleden is.
Bedankt voor je verhaal
Groet Rika
 

Tabe

† In Memoriam
Johannes P. schreef:
Dat je dat allemaal nog weet na toch ruim 12 jaar. Ben ietsje jonger dan jij maar heb soms al moeite om me te herinneren wat ik de vorige week gedaan heb....

Mr. JP. Ik wil toch hierop even terugkomen. Ik vroeg mijzelf ook af hoe het komt dat je bepaalde dingen soms tot in detail nog weet. Ook ik heb zo nu en dan een geheugensteuntje nodig. Bijvoorbeeld foto's o.i.d.

Wat ook heel erg helpt om verloren herinneringen weer naar boven te halen is dit (mogelijk een tip voor de forumleden):
Ik (wij) sturen al vanaf 1992 vanuit elke plaats in Tsjechie een ansichtkaart van die plaats naar ons huisje in Zbyslav. (dus naar onszelf) .Hierop schrijven we wat bijzonderheden zoals wie er bij waren, hoe het weer was, wat we gedaan hebben etc en alles in steekwoorden , bijvoorbeeld "zwetende ober" of "eten niet te vreten"of "prachtige zonsverduistering" Inmiddels hebben we zo'n 300 ansichtkaarten van verschillende plaatsen en steden in Tsjechie in een tweetal fotoalbums. Zo nu en dan blader ik het door en de herinneringen komen automatisch boven.
Moet je wel kaarten van 15x10 hebben voor het fotoalbum.

Moest dit even kwijt.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Kijk, niet voor niets prijs ik regelmatig aan: Rokerige hostinecs, ketelpakken, smoezelige menukaarten alleen in het Tsjechisch, eten krijgen wat je niet hebt besteld, eten krijgen wat je wel hebt besteld maar er anders uitziet, krakkemikkig meubilair, de dorpsgek, OLWees en gore pisbakken. Buiten hoort dit uiteraard gelardeerd te worden met de geur van bruinkool. Maar een schitterend verhaal Tabe!
 

Tabe

† In Memoriam
Macek schreef:
..... Buiten hoort dit uiteraard gelardeerd te worden met de geur van bruinkool. ....!
Het was in de zomer, Macek. Dus er werd niet gestookt, maar was dat wel het geval geweest dan had ik dat zeker vermeld. Bruinkoollucht heeft voor mij ook iets typisch Tsjechisch.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tabe schreef:
Ik (wij) sturen al vanaf 1992 vanuit elke plaats in Tsjechie een ansichtkaart van die plaats naar ons huisje in Zbyslav. (dus naar onszelf) ........... Zo nu en dan blader ik het door en de herinneringen komen automatisch boven.

Op die manier ben ik ook in deze albums terechtgekomen.......en het gps verhaal waarschijnlijk ook.:deuk:
 
Bovenaan