Het allerlekkerste Tsjechische gerecht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm,

Tartarsky Biftek, met topinky
De topinky moet je dan met een teentje knoflook goed insmeren(schrapen)en wat zout bestoroien en dan de tartarsky erop. recept heeft Barbie een keer vermeld op het forum. een echte aanrader.

Hier een fotootje

781100_0201-med.JPG
 
Binnen de 2 dagen dat ik in Tsjechiê ben heb ik Praagse hamrolletjes gegeten, en een Moravisch bord. Maar na een paar dagen oefenen, gaat er ook een hele varkensknie in. Daarna heb ik wel een mattoni met een Becherovka erbij nodig om alles weer wat te laten zakken.
 
Mijn favorieten zijn: bramboraky (aardappelkoekjes), smazeny hermelin (gefrituurde hermelin kaas), cesneckova (knoflooksoep), ook tatarska omacka is lekkerder dan mayonaise, favoriete drankjes Cerny rybiz dzus (zwarte bessensap) en kofola. Niet lekker vind ik de meeste vleesgerechten, tsjechische zuurkool met karwijzaad erin, ook het brood met karwijzaad erin is niet aan mij besteed.

Mieke
Wat vinden jullie eigenlijk van Kofola? vele van mijn medestudenten hier vinden het niet te drinken, maar ik en nog een enkeling vinden het juist erg lekker!
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ohh, Mijn mannetje heeft me vanmorgen nog vedrteld hoe het heette op z'n Tsjechisch maar ik ben het alweer vergeten
smiley29.gif
Kipfiletstukjes in deeg en dan opbakken in mayo, knoflook en (het stukje Holland) echte Ketjap. Net gegeten (alweer) maar dat vind ik echt heerlijk en de aardappelsalade van Babicka mmmm
35.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Pivo, met een schotel met veel vlees en jus, en nu niet meer o... h..... gewoon eten en niet zeuren, daarna brood. geroosterd met knoflook insmeren en dan PIVO!!!
 

pepo

† In Memoriam
gaat het goed met Het allerlekkerste Tsjechische gerecht in dit geval?
Macek, weet je, wat utopenec, behalve onze forumlid Utopenec en een verdronken man betekent? Jack/Pavla menen ongetwijfeld de ingemaakte spekworst (spekacek of burt).
En nog een kleine opmerking: utopence is de 4e naamval van utopenec (ik hou van utopenec / mam rad utopence).
Je ziet de utopenec, meestal ingemaakt met uien en kruiden en azijn in een grote fles, nog wel bij mensen thuis, in de kelder en weinig meer in de kroeg, waarschijnlijk omdat dat volgens de "nieuwe" EU horeca normen niet meer mag.
Maaar, utopenec en pivo horen bij elkaar, dus Macek zal dat wel weten, niet waar?
 

Bijlagen

  • 59105-utopenec.jpg
    59105-utopenec.jpg
    25,3 KB · Bekeken: 5
We hebben het hier allemaal over wat we het lekkerst vinden uit de Tsjechieschekeuken,ik heb nog weinig ervaring met veel dingen,maar één gerecht is me wel bijgebleven en dat is de gebakken kaasplak.Is er iemand die mij een recept hier van kan geven in het Nederlands graag.Het zal best al eens genoemd zijn maar ik kan het niet vinden.En ook wat voor kaas ik het beste kan gebruiken.

Wat ook lekker is de aardappelkoek,misschien ook hier het recept van????????
 
Hallo ik ben nog steeds op zoek naar dit recept.Eigenlijk meer welke kaas ik er voor kan gebruiken.En uiteraard de bereiding hiervan.Ik kan het nergens vinden,wil het graag thuis eens proberen,want het is erg lekker.
worshippy.gif
 
Bovenaan