Het allerlekkerste Tsjechische gerecht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Kant en klare gepanneerde kaas (o.a Maaslander) kan je gewoon in het koelvak in de Nederlandse supermarkt vinden. Enkele minuten bakken in de koekepan en het is klaar. Lekker en makkelijk. Lekker met Tatarska omacka (een soort mayonaise, maar dan lekkerder)
 
Godefrida schreef:
Hallo ik ben nog steeds op zoek naar dit recept.Eigenlijk meer welke kaas ik er voor kan gebruiken.En uiteraard de bereiding hiervan.Ik kan het nergens vinden,wil het graag thuis eens proberen,want het is erg lekker.
worshippy.gif
Je kan als beste 20+ kaas (Slankie) gebruiken, die smelt niet zo snel.
smiley20.gif
 
Bedankt allemaal,

Ik ga het snel maken en probeer gewoon wat verschillende kazen.
Het is niet moeilijk,dat wist ik wel,maar was erg nieuwsgierig welke kaas ik het beste
kon gebruiken.Ik heb het zelf al eens met brie geprobeerd,niet een echt groot succes.
De 20+ lijkt me het fijnst,ook niet zo vet.
Groetjes Frida
 
Het allerlekkerste vinden wij de knoflooksoep. Thuis heb ik het ook al verscheidene malen gemaakt. In 2 1/2 liter soep gaan wel 30 teentjes, heerlijk.
Maarook het toostbrood dat je met knoflook in moet smeren smaakt goed!
Ja, wij zijn echte knoflook-liefhebbers.
 
Wat mij moeilijk lijkt is: een menukaart voor je krijgen met de gerechten alleen in het Tsjechisch er op. Zit er dik in daar waar wij naartoe gaan. Of heeft iemand van het plaasje Zliv gehoord?
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Lies,

Hier een voorbeeld van een menukaart zodat je alvast het een en ander kunt bekijken.
koffie.gif


Verder zijn de gerechten op de menukaarten meestal in hoofdgroepen verdeeld.
Hieronder een overzicht, met dank aan bovengenoemde website.

Jídelní lístek - Spijskaart (een greep uit de mogelijkheden)

Studené předkrmy / Koude voorgerechten
Saláty / Salades
Teplé předkrmy / Warme voorgerechten
Polévky / Soepen

Minutky z hovězího masa / Rundvleesgerechten
Minutky z vepřového masa / Varkensvleesgerechten
Drůbež / Gevleugelte
Speciality ze zvěřiny / Wildzwijnspecialiteiten
Speciality šéfa kuchyně / Specialiteiten van de Chef-kok
České speciality / Boheemse specialiteiten
Ryby / Visgerechten
Bezmasá jídla / Vegetarische Gerechten

Přílohy / Extra bijlagen (aardappels, rijst etc worden apart bijbesteld)

Sladká tečka / Desserts
Kompoty / Compotes

Lizart777 schreef:
... heeft iemand van het plaasje Zliv gehoord?
Niet dat ik het plaatsje ken, maar naar welke Zliv gaan jullie toe, want er zijn een 5-tal plaatsen met deze naam. Volgens mijn wegenatlas bij Ceske Budejovice, Kutna Hora, Tachov, Jicin en Pribram.

groetjes

Jeanne
 
Dank je wel Jeanne. Daar kan ik alvast mijn tong over breken
grin.gif
Wij gaan naar een huisje in het Zliv dat nabij Jicin ligt. Ik heb inmiddels een kaart gezien die Pelhrimov voor me heeft gevonden. Oh, nu zie ik het, dat ben jij!! Bedankt voor jouw informatie.
Ik ga nog even verder neuzen op het forum, ik vind het een mooi forum!
Groetjes, Lies
 
Sowieso zie ik in Tsjechië regelmatig (cervelaat-achtige-) salam (dus niet perse spekworst) in een bord azijn genuttigd worden (met of zonder uien en met brood). In Nederland zie ik dat niet. Alleen bij mezelf. Omdat het best smakelijk is.
 
De lekkerste Tsjechische gerechten?

Wat is het lekkerste gerecht??? En het lekkerste drankje?
(vooral voor kerstmis) Weet iemand ook waar je lekker kunt eten (omgeving lipno nad vitavou) graag snelle reactie ......... we gaan over een week al op vakantie naar tsjechie :D
 
In Tsjechië wordt er tijdens de kerst veel Karper gegeten, ook Goulash is erg lekker en wordt 's winters veel gegeten....
Maar er is in Tsjechië natuurlijk nog veel meer te krijgen....

En drank... tja..... Bier natuurlijk....
 
Beste Nina,
Er is aan de weg tussen Lipno en Ceske Krumlov, even voor Kajov een restaurant dat "Radzka" heet (het is een verbouwde oude boerderij) en daar kun je gigantisch lekker eten :top: voor een billijke prijs! Wild is daar vooral niet duur en ik heb er dus een paar keer hert gegeten:lekker: . Ik raad wel aan om daar dan niet een bosvruchten compote bij te nemen (in de geest van cramberries). Wel lekker, maar je zit de rest van de tijd voor aap vanwege blauwe lippen, tong en tanden:bloos2: .

Fijne tijd toegewenst!
Liesa
 
He Macek,

Dat doet me denken aan 1990.
Praag. In de middag.
Met zijn viertjes. 2 mannen, 2 vrouwen. Honger. duiken een hostinec in.
Hadden nog niet zoveel ervaring ermee.
Hostinec vol met grote sterke, zwetende en rokende arbeiders.
De barman komt eraan en gooit 4 halve liters op tafel, zonder iets te zeggen.
We dachten: zo komt de kaart om iets te bestellen. Mooi niet.
Even later, dus ongevraagd, 4 borden goulash met knetly op tafel.
Tjonge, tjonge dat was smullen!!!
Nog maar een pivo er achteraan gegooid.
Fantastisch gegeten in zo een dampende kroeg.
 
Bovenaan