Gemengd huwelijk: meestal NL man + CZ vrouw

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

voornamelijk commentaar uit de kleine gehuchten rondom Apeldoorn (inwoneraantal :5 plus een koe).Daar kijken ze meestal toch al raar op als je geen relatie hebt met de plaatselijke heikneuters.
 
De enige die ooit commentaar op mijn relatie met een Tsjech heeft gehad, was mijn oma, die dacht dat ik hier zou vergaan van de honger of zou sneuvelen in een oorlog
smile.gif

Dat Nederlandse mannen meestal volwassener zijn, kan volgens mij wel kloppen. Wil je op vakantie? Neem dan maar een krantenwijk. 18 geworden? Ga dan maar op kamers en leer koken. Dat vind ik wel een frisse houding van de meeste Nederlandse ouders. De meeste Tsjechische jongens die op kolej wonen krijgen voor de hele week cake en eten mee van moeders, die daar het hele weekend druk mee is. Mijn schoonmoeder is gelukkig van het zeer relaxte soort en heeft altijd gevonden dat haar drie zoons zelf ook best de handen uit de mouwen kunnen steken. Ik heb dus een heel volwassen Tsjech getroffen en dat terwijl hij nog een paar jaar jonger is ook. Maar hij zal vast de enige niet zijn. Misschien mijn geluk dat de Nederlandse vrouw de Tsjechische man nog niet heeft ontdekt!
 
Lisa F. schreef:
Nelleke, ik zie dat in Apeldoorn juist de combinatie CZ man + NL vrouw populair is!

Maar ook andersom, hoor! Wij (zij CZ + hij NL) .. uit Apeldoorn.
Onze ervaring: We zijn nog nooit vooroordelen tegengekomen en hopelijk blijft het ook zo.
 
Mag ik voor 'volwassen' man ook lezen 'geemancipeerde man'? (nb zelf zie ik me niet echt als een geemancipeerde man; ergens er tussen in). En dan zou je zwaar generaliserend kunnen zeggen dat een behoorlijke groep Tsjechische mannen wat minder geemancipeerd zijn, terwijl de NL vrouwen wat meer geemancipeerde mannen wensen dan de Tsjechische vrouwen?
Komt er bij, dat de houding en stijl van Tsjechische meisjes verschilt van die van de Nederlandse (zie daarvoor de lange threads in het Tsjechische deel van dit forum over dit onderwerp: hoe Nederlandse meisjes nogal eens uit de hoogte kunnen doen) - in ieder geval, moeilijker te 'versieren' door de gemiddelde Tsjech, dan andersom een NL man een Tsjechisch meisje (of een Tsjechisch meisje een NL man...) zou 'versieren'.

Verder heb ik ook maar één keer een directe opmerking gehoord over het aangaan van een gemengde relatie - dat dat veel culturele problemen met zich mee kan brengen; volgens mij is elk huwelijk van een gemengde cultuur, want elke familie heeft weer z'n eigen gewoonten. Een Hollander die trouwt met een Limburgse kan wellicht meer culturele verschillen tegenkomen dan 'wij'.
 
Nog even ter toelichting, ik ken in Tsjechië zowel zeer geemancipeerde mannen als superongeemancipeerde mannen, en idem bij vrouwen. Het gaat me dus niet om de uitzonderingen, maar om het algemene beeld.
 
Nu moet ik natuurlijk ook reageren, mijn vriendin is nl nederlandse en ik ben tsjechische. En tsjechische mannen onvolwassen??? Mijn vriendin en ik schelen 7 jaar. Zij is 7 jaar ouder dan ik!
 
Bartiku schreef:
Nog even ter toelichting, ik ken in Tsjechië zowel zeer geemancipeerde mannen als superongeemancipeerde mannen, en idem bij vrouwen. Het gaat me dus niet om de uitzonderingen, maar om het algemene beeld.

Niks meer aan toe te voegen!
aangenaam.gif
 
"Komt er bij, dat de houding en stijl van Tsjechische meisjes verschilt van die van de Nederlandse (zie daarvoor de lange threads in het Tsjechische deel van dit forum over dit onderwerp: hoe Nederlandse meisjes nogal eens uit de hoogte kunnen doen", wat zou ik graag al genoeg Tsjechisch kennen om dat te kunnen lezen!
 
Ik zou niet weten waarom het juist zo is; meestal NL man + CZ vrouw. Emancipatie? Nou, ..
De vraag is: Wat vinden Nederlandse mannen bij Tsjechische vrouwen (wat Nederlandse vrouwen niet hebben)? Waarom vallen Tsjechische vrouwen op Nederlandse mannen?
Was is het?
 
Nederlandse vrouwen zijn te politiek correct, emotieloos, te feministisch, is wat ik begrijp. Heb je nog een paar negatieve (of warempel positieve) steekwoorden uit de thread? Dan zal ik die eens aan mijn Tsjechische vrouw voorleggen, kijken of ze er ook zo over denkt..
 
Even een reactie...Ik was vroeger altijd van mening dat Tsjechische vrouwen leuker, liever en spontaner waren dan hun Nederlandse zusters, maar daar ben ik een beetje van teruggekomen. Niet dat ik Tsjechische vrouwen minder leuk ben gaan vinden (hoewel je in Praag over de hooghartige smoeltjes struikelt), maar meer omdat ik het vergelijken moe was. Er zijn genoeg leuke en minder leuke vrouwen in beide landen. Op dit moment heb ik een Nederlandse vriendin (maar gelukkig wel eentje die ik enthousiast heb gemaakt voor Tsjechie
35.gif
 
Volgens mij door vrouwen, let wel, ik weet niet zeker wat er staat, mijn Tsjechisch is helaas nog slecht. Daar wordt wel aan gewerkt. Ik denk alleen die steekwoorden eruit op te kunnen maken...
 
Oei, Arthur, een hele klus om die discussie samen te vatten. Inderdaad zijn het de Tsjechische dames op ons forum, wonend in Benelux, die hun hart hier luchtten. Je samenvatting is best goed. Emotieloos: ze zijn niet hartelijk, leven niet werkelijk met je mee, als je ze iets vertelt, onthouden ze het niet, komen ze er niet op terug; geen 'empathisch vermogen' (inleven in de ander), gigantisch zelfvertrouwen, extreem feministisch (dragen nooit een rokje of zo).

Hun klacht is ook, dat NL dames nooit hun echte vriendinnen kunnen worden; als ze iemand nodig hebben om hun hart te luchten, echt persoonlijke dingen vertellen, bellen ze liever met een Tsjechische vriendin (die zelfs korter bekend kan zijn dan de Nederlandse 'vriendin').

De dames van dit forum vroegen zich al af wat NL dames van deze discussie zouden vinden, als ze 't zouden kunnen lezen...

Overigens herken ik een bepaald type NL dame wel in deze beschrijving, maar ik weet dat er ook genoeg anderen zijn, dan wel dat het een facade is waar je doorheen moet breken (mijn stelling: hoe mooier en hoger opgeleid, des te moeilijker echt contact te leggen). Andere kant is: de wijze van kennismaken. In de kroeg lijkt me de NL dame inderdaad hopeloos onbereikbaar. Er moet een min of meer natuurlijke reden zijn om in contact te treden, die een verdergaande mate van openheid mogelijk maakt.
 
Bartiku schreef:
Inderdaad zijn het de Tsjechische dames op ons forum, wonend in Benelux, die hun hart hier luchtten. Je samenvatting is best goed. Emotieloos: ze zijn niet hartelijk, leven niet werkelijk met je mee, als je ze iets vertelt, onthouden ze het niet, komen ze er niet op terug; geen 'empathisch vermogen' (inleven in de ander), gigantisch zelfvertrouwen, extreem feministisch (dragen nooit een rokje of zo).

Hun klacht is ook, dat NL dames nooit hun echte vriendinnen kunnen worden; als ze iemand nodig hebben om hun hart te luchten, echt persoonlijke dingen vertellen, bellen ze liever met een Tsjechische vriendin (die zelfs korter bekend kan zijn dan de Nederlandse 'vriendin').

De dames van dit forum vroegen zich al af wat NL dames van deze discussie zouden vinden, als ze 't zouden kunnen lezen...

In de eerste plaats toch leuk dat iemand zo aardig is om deze discussie te vertalen en samen te vatten. Bedankt.

Wat ik van de discussie vind: het komt me nogal respectloos en generaliserend over t.o.v. de Nederlandse vrouwen. Om over een gebrek aan solidariteit nog maar te zwijgen. Ik ben een andere mening toegedaan en ik denk niet omdat ik een Nederlandse ben. Ik ben opgevoed met het besef dat ieder individue anders is. Natuurlijk zijn er in grote lijnen bepaalde overeenkomsten in bepaalde bevolkingsgroepen, die komen voort uit cultuurverschillen maar zijn niet per definitie negatief. Ik herken mezelf (gelukkig) niet in de beschrijving die de Tsjechische dames hier van de Nederlandse vrouw geven op 1 punt na dan: ik draag inderdaad niet heel vaak een rokje. Alle overige punten absoluut mee oneens.
 
Marianne, inderdaad / natuurlijk is het een gegeneraliseerd verhaal en is ieder individu anders. Blij dat je jezelf niet in deze beschrijving herkent... De vraag is, of je wel dit type Nederlandse herkent.
Enne, onze Tsjechische forumgenoten hadden deze thread waarschijnlijk nodig om even gezamenlijk stoom af te blazen..
Ik zou ze wel willen vragen hoe ze hun schoonmoeder zien; of die ook hetzelfde stempel meekrijgt als hun leeftijdsgenoten. Zal volgens mij geheid een ander verhaal zijn. De beschrijving die ze geven is namelijk volgens mij op de generatie 20 tot 40 jaar geschreven.
 
Marianne schreef:
Ik herken mezelf (gelukkig) niet in de beschrijving die de Tsjechische dames hier van de Nederlandse vrouw geven op 1 punt na dan: ik draag inderdaad niet heel vaak een rokje.

Ik ook niet hoor, best wel lastig in een rok te fietsen.
monkey.gif
 
Bartiku schreef:
De beschrijving die ze geven is namelijk volgens mij op de generatie 20 tot 40 jaar geschreven.

Dat is niet helemaal waar. Waarom toonde mijn ex-schoonmoeder (70+) dan veel minder belangstelling voor haar kleindochter dan mijn moeder, die 1000 km verderop woont? Dat heeft iets met gevoelens te maken. NL vrouwen hebben ze misschien ook, maar laten ze dat minder zien.
 
Volgens mij heeft het ook een hoop te maken met het feit dat je mensen uit je eigen land/cultuur vaak beter aanvoelt. Vandaar waarschijnlijk dat de Tsjechische vrouwen in Nederland het niet zo kunnen vinden met de Nederlandse vrouwen. Dat hoeft niet direct te betekenen dat de Nederlandse vrouwen emotieloos zijn. Je hebt overal zoveel verschillende soorten mensen dat generaliseren inderdaad een beetje gevaarlijk is. Vooral als het in zulke negatieve termen als emotieloos gaat. Ik vind Nederlandse vrouwen best aardig over het algemeen en Tsjechische ook. De discussie vervalt al gauw in afkraken van alles wat in Nederland anders is en dat is volgens mij niet alleen niet erg aardig, maar ook niet erg slim, want daar word je als buitenlander in Nederland wonende niet echt blijer van volgens mij.
 
Bovenaan